Inlägg från: Fröken Ellen |Visa alla inlägg
  • Fröken Ellen

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Nämen, så mycket som har hänt här sedan sist jag skrev! Vi verkar ha ett riktigt plusstim ju. :) Ett stort grattis till alla er som fått plus! Såg också att det hänt några inte alls särskilt bra saker, jag lider med er och hoppas att det snart vänder.

EGO: Jag är på andra omgången med Pergo och den här månaden tror jag faktiskt att effekten börjar märkas. Jag har rätt långa cykler vanligtvis, ofta 36-37 dagar. Nu fick jag utslag på ÄL-testet ca fem dagar tidigare än vanligt så det känns som ett bra tecken. Och dessutom fick jag ett väldigt starkt utslag, det var tydligt inom några sekunder och så brukar det inte vara. Gynläkarens gissning är att jag inte har ÄL varje månad trots att testen verkar indikera det, men jag vet inte riktigt. Var på ny provtagning idag, ett blodprov för att de ska kunna kolla om jag haft ägglossning denna månad. Själv skulle jag bli väldigt förvånad om jag inte haft det, men svar kommer nästa vecka.

Jag korrigerar listan lite eftersom ÄL kom tidigare.

{#emotions_dlg.flower} Solig BIM, Vi över 30 som längtar... Baby {#emotions_dlg.flower}

{#emotions_dlg.flower} Juni {#emotions_dlg.flower}
    10 -- Önskan 78, ÄL 25-26/5 (1:a försöket)
    11 -- DubbelA ÄL 30 maj (försök nr 9)
    15 -- Jezza80 ÄL ca 2 juni (försök nr 5)
    16 -- Annelie77 ÄL ca 1 juni (försök 2 efter MF i v11 tidigare 4 försök)
    16-18 -- Kiyona, ÄL 2-4 juni (försök nummer 3, X 2009, MF 12/5)
    18 -- Finlandssvenskan ÄL 4juni (8:e försöket)
    20 -- Fröken Ellen. ÄL 6:e juni. (13:e försöket, 2:a med Pergo)
    21 -- Marsflickan, ÄL ca 7 juni (2:a försöket)
    21 -- Pingla77, ÄL 6 juni (försök nr 11, 2:a med Pergo)
    21 -- MariaF79, äl ca 11 juni (försök nr 8, två mf i v 5 på försök 5 och 7)
    23 -- shelby, ÄL ca 8-10 Juni (försök no 1)
    26 -- Sophy80, äl 10 juni? (försök 5 efter uppehåll, 12 pergoförsök totalt, mf 16/4)
    27 -- ca Råttentottan ÄL 12 juni ca. (11:e försöket, 1:a efter spolning)

{#emotions_dlg.flower} Juli {#emotions_dlg.flower}
    1 -- Essalady ÄL 17 juni (10:e försöket)
    2 -- ViVillHaBarn (2:a försöket, 1:a barnet, 30 år)
    2 -- Nemi76 ÄL 15-20 juni (Förhoppningsvis första försöket med Pergo)
    4 -- Kaprifolen1979 ÄL ca 21 juni (försök nr 6)

4-- Smiley ÄL ca 19 juni (45:e försöket, tror jag. Pergomånad)
    9 -- Marja 78 (försök nr 3, 1:a barnet 33 år)

6-12 -- Prodigy79 (12:e försöket)

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    2011

Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.)
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77: BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit: BF 11 juli (Tredje försöket)
    Acinna: BF 25 juli (Första försöket efter X)
    Inna: BF 19 augusti (5:e försöket)
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
    ernlia03: BF 17 sept (försök nr 1 efter ma i v 11)
    Fru KM: BF 23 sept, (fjärde försöket)
    Längtan81: BF 26 sept (försök nr 12)
    Daniela01: BF 6 oktober (2 års försök)
    Frifantasi: BF 11 oktober (4e försöket)
    Längtan1980: BF 13 okt (7:e försöket)
    AnnJan: BF 5 nov (3:e försöket)
    Marre80: BF antingen 15:e (4:e försöket)
    Lavendia: BF 1 dec (9.e försöket efter mf, totalt 16 försök)
    Ceke & Kekke: BF 12 dec (10 försöket)
    simtim: BF 18 dec (9:e försöket)
    Ansi30: BF 23 dec (10e försöket)

2012

PeLeKo BF 9 jan (6e försöket)
    Astrogirl BF 28 januari 2012 (försök 2 efter MA; försök nr 13 totalt)
    Saftochbulle 1 februari (försök 10, 2 mf på vägen)
    Millan75 BF 7 februari (försök 10, 1 mf, 1 abort pga kromosomfel)
    Zalia 17 februari (9:e försöket)

Irmelie BF 18 feb (Totalt ett års försök med ett MA, andra pergokuren)

• Fröken Ellen

Apropå alkoholfria drycker så hade GP ett test av alkoholfritt vitt vin och bubbel i dagens tidning. Tyvärr är det inte tillgängligt i gratisversionen av www.gp.se men jag fotade av artikeln med mobilkameran tidigare och tänkte att jag kan sammanfatta vad de kom fram till:

Vita mousserande viner:

Tosseli Spumante - 4 fyrar. Fläder, blommig, äppelsmak. God som välkomstdrink och till mat.

Billabong Sparkling Brut - 4 fyrar. Bananaktig. Smak av fruktträdgår. "Ett vin med attityd". Lagom eftersmak. Gott till lax eller vitt kött.

Chapel Hill Sparkling Collection Doux - 3 fyrar. Fyllig smak av bär. Citrusfrukter, syrligt. Läskaktig.

Och så en som fick två fyrar, men som jag inte kan uttyda namnet på... Carl Jung (?) någonting.

Vita viner:

Natureo Free Muscat - 4 fyrar. Sommaräng, krispigt äpple, doftar godis och lösningsmedel (!)

Loxton Semillion Chardonnay - 3 fyrar. Smak av äpple och päron. Sött. Passar till mat.

Carl Jung Riesling - 2 fyrar. Smakar som riktigt vin, luktar torpkällare. Någon associerar till när personen var yngre och var tvungen att köpa det billigaste vinet som fanns, av ekonomiska skäl.

Och så en varning för något som heter Sutter Home Fre någonting som doftar vinäger och bör unvikas helt.

• Fröken Ellen
    Kaprifolen skrev 2011-06-10 22:59:27 följande:
    Mallanis har fått en pojk, trådens första bebis! Stort grattis till vår trådmamma!!! Skål
    Åh så roligt, ett stort grattis till henne!
  • Fröken Ellen
    Nemi76 skrev 2011-06-11 18:59:35 följande:

Stort grattis till Mallanis!!!!

EGO - Tar sista tabletten på första Pergo-kuren imorgon och känner inte ett jota. Jo lite mer flytningar än vanligt kan jag tycka och häromdagen hade jag lite, lite "mensvärk" en kort stund. Annars har jag inte märkt något alls. På lappen jag fick från gyn ska jag kolla med ÄL-tester dag 12 till 17 men är lite nyfiken på hur ni andra gjort. När har ni testat och förhoppningsvis fått utslag?

Jag är på min andra omgång nu. Första gången sa läkaren att jag skulle börja med ÄL-test dag 13, men det gav inte utslag förrän dag 22. Samtidigt låg jag däckad av hög feber ett par dagar innan utslaget så jag misstänker att kroppen hade fullt upp med det. Den här gången fick jag utslag på dag 18. Hur har det gått för dig?
  • Fröken Ellen

Så skönt att det gick bra och att det är över nu! Jag tänkte på dig igår när det var dags.

Polarlantis skrev 2011-06-15 11:13:56 följande:
    Tack alla snälla! Blir alldeles tårögd är jag läser om alla tummarna ni hållit för mig! Så underbart att kunna gå in här och läsa när man känner sig ensam i världen! TACK!!!

Det gick fint igår. Hade ont men kom in på sjukhuset och fick mer dikofenak så jag klarade mig lite till men fick tillslut en säng att ligga i för sitta gjorde så hevetiskt ont. Förseningar så klart men så vips var det min tur. In, lägga sig, säg till när det gungar och så snark. Alla var snälla men mycket stressade, det var långa förseningar och jag trode nästan som skulle skicka hem mig, men tack och lov kom jag in som siste man!
    Ligger hemma idag, är helt slut. har lite ont men det är inte så farligt, dock blir det värre om jag gr för mkt så ag tänker ta det lugnt.
    Känner mig dock rätt nere...deppigt...men det är väl både hormonerna, oron som varit och sorgen som kanske håller på att komma ifatt mig nu, vem vet...vill iaf inte göra något alls mer än att ligga på soffan, vara i rabatten och vara ute med hundarna i skogen...vara social suger! TUR det snart är semestertider på jobbet då det blir lugnt och stillsamt.

Sophy80: Stackars din man om man måste igenom det där! URK!!!
    Millan75: Hjälp vilken skräck med din pappa och vilken tur att det gick bra! Bra att det gick bra hos vet, det är ju också nervpress!
  • Fröken Ellen

Grattis Kiyona! Hoppas det där plusset blir ännu starkare nu!

SmoochiePoo skrev 2011-06-12 18:31:12 följande:
    Hallå alla tjejer!! Hoppas ni har det bra i värmen! Här har jag just påbörjat mitt testande! Jag borde vara 8-9 dagar efter ÄL och så här ser testet ut idag:

• Fröken Ellen
    ceke skrev 2011-06-16 18:36:29 följande:
    Förresten... Ett tips till alla som förhoppningsvis snart får sin plus eller nyligen fått sina... "Ett barn blir till - dagboken" har precis släppts. Går att beställa på t.ex. Adlibris för 119 kr och den är jättemysig att fylla i etc. Personligen gillar jag den mycket mer än t.ex. mammapraktikan som jag sett i bokhandlarna Men det är väl en smaksak...

Tack för tipset, sparar det för framtiden i väntan på plus.

• Fröken Ellen
    Kaprifolen skrev 2011-06-17 08:54:33 följande:
    Hej

Har funderat lite på detta m pergo, när jag var gos gyn senast (i april) så pratade vi lite om mina oregelbundna cykler och hon sa då att det är inget som behöver vara ett stort problem, det kan man fixa med tabletter.....dock antydde hon inte att det skulle vara läge för det redan då. Jag hade då precis avklarat vårat 4:e försök.

Nu funderar jag på hur det gått till för er som provat/prövar pergo, hur mga försök hade ni gjort när ni började och var det ni själva som påtalade att ni ville prova det eller blev ni erbjudna det i samband med att ni gjorde en utredning?

Ja, hur funkar det liksom?

/ Kaprifolen

Hej!

Min läkare föreslog Pergo ganska omgående, testresultaten visade att jag nog skulle behöva det. Då hade vi försökt i strax över ett år. Jag behövde inte be om det, hon satte in det direkt.

• Fröken Ellen
    Virpan skrev 2011-06-17 18:17:17 följande:
    Finns det plats för en till här?!

Fick MA i mars och hade en kämpig tid efter det. Jag har försökt bli gravid i 1,5 år och dessutom blev min svägerska gravid samtidigt som jag var det.
    Fruktansvärt jobbigt att se hennes mage växa när min avstannade.

Beräknad BIM är på ons (22/6) och jag börjar nu få upp hoppet igen efter något som skulle kunna vara en nidblödning i onsdags (exakt en vecka efter ÄL) och bröst som känns annorlunda.

Är 34 år och de flesta i min närhet har redan barn, men när jag läser tråden här (lång tråd, har inte läst alla inlägg) så inser jag att jag inte är ensam...
    Välkommen hit, här finns det alltid plats för fler! Det är skönt med sällskap i väntandet och längtandet, särskilt när "alla andra" har redan fått barn.
  • Fröken Ellen

Irmelie, det låter som att du har det riktigt jobbigt på många fronter samtidigt. Jag hoppas att du ändå mitt i allt detta kan hitta något sätt att vila och samla kraft, och att saker snart vänder till det bättre.

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet