• ceke

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Hej alla. Japp, håller med. Måste bli några plus snart!!

För mig är det nu endast hmmm 36 h typ kvar till operation! Tjohooooo! Trodde aldrig den här veckan skulle komma. Och banne mig om jag inte tror att förkylningen givit med sig lite också. Känns så nu i a f.

Skönt nog får jag med mig en vän imorgon till sjukhuset, Min man kan inte komma ifrån jobbet två dagar irad och prioriterar i sådana fall när jag ska opereras. Då kommer han va med på uppvaket etc om han får för sjukhuspersonalen. Känns riktigt bra att inte gå till mötet med alla läkare etc själv imorgon i a f. Är nog rätt nervis...

• ceke
    Astrogirl skrev 2010-11-22 22:57:39 följande:
    Håller tummarna för dig. Det kommer säkert gå bra. Läkarna är jätteduktiga nuförtiden. Min kusin opererades i hjärnan när hon fick hjärnblödning pga ett medfött fel på en åder i hjärnan och hon har inga men efter detta. Helt fantastiskt. Jämfört med hjärnoperation så är säkert ditt ingrepp enkelt för dem, så de kommer säkert fixa det snabbt och lätt.  
    Åh tack, känns skönt att höra
  • ceke
    Astrogirl skrev 2010-11-22 22:24:37 följande:
    Suck, mensen kom idag tyvärr. Så nu blir det att gå vidare med utredningen och spolning och hoppas utredningen kan ge lite svar och kanske kan vi få lite hjälp på traven beroende på vad testerna säger. Vi får se.

Håller tummarna för er andra som närmar sig BIM. Hoppas, hoppas på många plus. 
    Skit att det inte tog sig.. men bra att du får hjälp med utredning och spolning nu i a f. Skönt att få svar!

Lycka till med utredningen och hoppas på det bästa!
  • ceke

Ernlia: Vem vet hur man reagerar som gravid?! Och självklart kan du berätta alla dina tankar här inne. Livet är ju inte en dans på rosor bara för att man får ett plus och det är väl inge konstigt att alla hormoner och funderingar och tja, allt sätter igång olika processer i kroppen. Hoppas du får någon samtalshjälp för att lätta lite på det hela och inte behöva bära det själv, och att du kommer ur "det svartahålet". Hoppas även att du har en bra kille som stöttar dig genom allt det här! Styrkekramar tll dig!

MD77: Gu va härligt! Och du, NJUT

Själv har jag precis kommit hem från sjukhuset. Fick aldrig träffa opläkaren då hon fick annat på halsen, men ska träffa henne imorgon förmiddag innan operationen. Det är skönt nog samma läkare som gjorde ultraljudet när cystan hittades och henne fick jag fullt förtroende för. Hon tog sig tid att prata, svara på frågor och va helt underbar då, så det känns bra. Är dock riktigt nervis inför operationen!!! Och så fick jag veta att ett prov var något förhöjt och att det kan bero på endometrios, men det ser de i sådana fall under operationen. Inget jag skulle bli förvånad över då mamma har det och även mormor som det låter...Min enda farhåga är att det kan försvåra att få barn. Åhhhhhhhh, låt närmsta dygnet SUSA iväg och få allt överstökat!!!

• ceke
    Håll i er! Jag tror jag ska bli religiös eller nåt sånt. Haha.. kan inte tro att denna dag är sann! Månaden som varit måste ha varit en mardröm som jag vaknat upp ur, eller idag en önskedröm...

Jag har ju varit så jäkla nervös och spänd och tja.. rädd.. Och en hel månad har gått åt till grubblerier, oro och väntan på en enda sak.. operationen och få en massa svar..

Och så kom nu denna dag. Jag sov piss, hade världens svacka igår och inatt.. gick till jobbet på morgonen för att få tiden att gå.. och så åkte vi till sjukan till 10.45. Skrevs in, fick sätta på mig de otroligt sexiga operatonskläderna, de satt dropp (vilket gjorde skitont att röra sig med då de satt den i armvecket) och sen kom läkaren in. Hon ville göra ett till vaginalt ultraljud innan operationen skulle sätta igång.

Då hände miraklet. Den 8-9 cm stora cystan som de trott va en dermoidcysta (tvillingcysta) var puts väck. Det enda hon såg va helt normala, fina slemhinnor, friska äggstockar utan några som helst cystor, inga vätskeansamlingar runtomkring livmodern etc... Så med andra ord var det en funktionell cysta som försvunnit av sig själv och ingen dermoidcysta som de trott! Öhh.. jaha.., så var allt klart, de tog bort droppen och vi fick åka hem!

Endometrios kan det va ändå, men de ser inget på ultraljudet och allt ser bra ut. Inga vätskeansamlingar bakom/under/på/i livmodern/äggstockarna eller äggledarna, det kan inte ha varit en chokladcysta då den försvunnit av sig själv på det här sättet, etc. Hon (och även vi då hon pedagogiskt nog visade och berättade allt det hon såg på skärmen) såg även de äggblåsor som är på väg att mogna inför ägglossning nästa vecka. I den äggstock som cystan tidigare satt på! Däremot sa hon att p-ringar och hormonella preventivmedel kan ge sådana här komplikationer för vissa personer och att det kan ta upp till ett år innan allt återställts. Hon avrådde från allt vad hormonella preventivmedel heter för min del även i framtiden, utan om jag senare vill skydda mig, är det kopparspiral eller pessar som gäller för min del (allergisk mot kondomer).

Jag frågade hur länge vi måste försöka bli gravida innan vi kan söka hjälp. Då sa hon att de brukar säga 2 år, men att vi kan få hjälp efter ett år om det inte skulle ta sig. Så med andra ord i juli om vi inte blivit med barn innan dess.

Ojojoj vilken dag. Vilken pärs och vilket underbart antiklimax. Helt otroligt. Känns nästan som att jag blivit snuvad på en sjukskrivning. Hahaha.. Så jag gick till jobbet 40 min senare igen! Konstigt nog funkar ju det psykiska ganska konstigt.. För jag kan nästan känna mig besviken på att det blev som det blev. Fattar ni hur knäppt det låter???? Nu, när jag enbart borde tacka min lyckliga stjärna, så kan jag tänka "men, hur blir det nu då? jag har ju ont i magen, eller? och jaha, endometrios kan det ju va ändå som satt sig på tarmarna.. men, vad innebär det då? Får väl tänka att vore det inte för att de upptäckt cystan, så hade jag aldrig vetat nånting! Självklart är jag glad, lättad etc, men andra konstiga tankar smyger sig också in. Men det får de väl göra antar jag... Jag har nog ännu inte fattat vad som hänt idag...

Som kuriosa kan jag berätta att när vi precis efter sjukhuset skulle parkera bilen för att äta en efterlängtad lunch, så måste p-automaten varit paj. Jag stoppade i 11 kr och när inget hände tröck jag på myntreturen. Då fick jag tillbaka 51 kr. haha. Jag har köpt 4 trisslotter efter det, men så mycket tur hade jag inte. Känns dock som om jag redan vunnit en stor vinst idag

Nu är jag HELT slut i huvudet och kommer förhoppningsvis sova som en stock inatt. Men glad. Nu jäklar kör vi så det ryker nästa vecka vid ÄL!!

Tusen tack för alla tummar som hållit och alla tankar som sänts av er och även alla mina vänner. De verkar ha hjälpt Kroppen är en underligt, härligt mirakel. Nu ska här bakas bebis!!!
  • ceke
    BIM - Vi som längtar efter första barnet 

NOVEMBER

12 -- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)
    16 -- Fru KM  ÄL ~2 nov (försök nr 2)
    25 -- Jojjo55 ÄL 11 nov (första försöket)
    27 -- Gris78 ÄL 13-14 nov (försök nr 3) 
    27 -- Millan75 ÄL ca 11 nov (försök nr 1 )
    30 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)

DECEMBER  Tomte
    X-- Saftochbulle (sjunde försöket)
    1 -- essalady  ÄL 16 nov (4:e försöket)
    2 -- emmafemma  ÄL ~ 16-18 nov (andra försöket)
    4 - SannaK - ÄL 20 nov (flera försök & 1 mf)
    6 - Ansi30 ÄL 21-23 nov (8e försöket)
    7 -- Sanna77  ÄL 25 nov (försök nr 3)
    ~8 -- MariaF79  ÄL ~24-25 nov (försök nr 3)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    10 -- Inna ÄL 28 nov (5:e försöket)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- Finlandssvenska ÄL 2 dec ( andra försöket)
    16-- simtim ÄL ~2 dec (femte försöket)
    16-- Ceke ÄL ~2 dec (sjätte månaden sedan p-ringstopp, ev 5 försöket)
    17-18 Lillamilla Äl 3 dec (15:e försöket )
    27 -- Astrogirl  ÄL 13 dec (försök nr 11)

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis:
     BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Ernlia03: BF 20 juni 2011. (Tog sig på 6:e försöket)
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)

• ceke
    SannaK skrev 2010-11-24 19:08:41 följande:
    Förstår inte hur man lägger in sig i listan, had eäl ca 20 nov, BIM 4 dec, flera försök o 1 missfall, kan någon lägga in mig?

Kram
    Så, nu är du med
  • ceke

Jag har läst både lite här och där att kvinnans orgasm underlättar för spermierna att ta sig ändå upp, då de får en skjuts på vägen... och att det är därför kvinnans orgasm inte bara är den direkta omedelbara känslan, utan att musklerna jobbar mer elelr mindre i upp till 20 min.. Men inte vet jag. man ska inte alltid tro på allt man hittar på nätet har jag lärt mig.. men det låter ju inte helt otroligt

• ceke
    Saftmedbulle skrev 2010-11-24 14:33:09 följande:

emmafemma: Jag röstar helt klart för alternativ 1!

EGO: Hurra! Gick jättebra på gynakuten idag. Läkaren var väldigt inkännande och bra och allting var ute. På VUL såg man tre äggblåsor oxå där en av dem var "på G" som hon uttryckte det. Lät ju upplyftande, helt klart. Hon rekommenderade dock att vi skyddar oss fram till nästa mens för att det kunde bli knepigt annars... Jag vet att du, Irmelie, satsar direkt, men vi ska nog följa "regelboken" för säkerhets skull.

Jag frågade hur lång tid det tar för hormonerna att gå ur kroppen och det var ju individuellt, som allt annat. Det berodde oxå lite på VAR i graviditeten man befann sig när missfallet skedde. I mitt fall skulle hon tro att de (hormonerna alltså) skulle spöka ca tre veckor till.

Ernlia03: Vad bra att du gick till BM och fick lite stöd. Tror jag är bra... (heja,heja) och ja...man FÅR må skit ibland - det är en del av livet.

CajsaK: Välkommen till tråden! Här har vi massor av funderingar och symptom, både verkliga och inbillade ;)

Åh, vilken bra dag det va i den här tråden idag! Va skönt att det gick så bra för dig med! Våra tummar för varandra och alla andras tummar och tankar verkar ha gjort susen

24 nov är en dag att minnas

Kram!
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet