• ceke

Vi över 30 som längtar efter första barnet

ernilia: känner med dig. Skönt att höra att din man tagit ledigt för att va med dig vid skrapningen.. känns som nåt man gärna är två om och kan stötta varandra så gott som möjligt. Låter dock som att du har en härligt positiv syn ¨på framtiden utifrån omständigheterna. Kan berätta att jag har en vän som fick ma tidigt detta år och som nu har knappt en månad kvar tills förlossning då hon ganska snabbt blev gravid igen. Så hopp finns mitt i allt elende...

Gris: Just de där stickningarna ut i höften har jag två kompisar som kände som första tecken på sina graviditeter, så man vet aldrig. Håller tummarna!

själv väntar jag med spänning på ÄL som borde vara någon gång inom torsdag... och hoppas att min kropp nu gjort sig av med orsaken till alla mellanblödningar och att den ska funka mer som normalt! Verkar dock va en jäkla aktivitet runt äggstockstrakten redan nu... fastän jag inte har ÄL än varken enligt ÄL-test eller sekret.. Men hmmm, kan ju va en psykisk grej att jag sett de där äggblåsorna, eller folliklarna, som gyn kallade det och som håller på att växa till

Har en fin vän och granne som själv gått igenom mycket när det gäller "vilja-ha-barn"-gebiten och som fortfarande kämpar.. hon har varit världens bästa stöttning de här dagarna och jag är så glad över att ha en så fin vän i närheten. Inte alla som vet om våran önskan om att starta familj.. Hoppas så för hennes del också..

Usch, låter som alldeles för många erfarenheter av mf och ma, ds etc i den här tråden. Är det vår ålder som spökar, tror ni? Det får vi verkligen inte hoppas.. Gynläkaren jag träffade i veckan sa att "du är fortfarande så ung och har många år på dig".. Hehe, kul att höra när man själv börjar höra klockan slå

Kram på er ni fina FL-vänner

• ceke
    Gris78 skrev 2010-11-28 10:50:24 följande:
    Essalady -  Jag brukar få ont i huvudet och väldigt tunga och ömma bröst så där så att man vill helst i nudda dem. Inget tryck alls. Bruna flytningar brukar jag ha men det brukar inte komma så här sent plus att jag brukar ha enstaka blödningar så här dags. Ont och svullen mage är normalt för min del. brukar behöva en eller två ipren 

Har ingen huvudvärk, inte nämnvärt ÖB, behöver absolut ingen ipren, inte ot i svanken eller magen. Känner lite kring äggisarna men jag måste oftast känna efter (brukar inte känna av äggisarna i vanliga fall)

Ganska orolig för att jag lurar min egen kropp pga av bristande mensvärk.  Undrar om bruna flytningar är densamma som mens??? Hade en liten på papper idag... Har man det när man är gravid tro?? 
    OM jag vore du skulle jag byta ut Ipren mot Alvedon bara idall att Jag undrar också det där med bruna flytningar innan mens... räknas de till mens eller va 17 är det för tok? Såna har jag ju en del av... Förra veckan började de på dag 10 tror jag, så det va ju positivt i a f (att det inte va tidigare) men när räknar man första dagen på mens när brunflytnignarna börjar några dagar innan??? Det är min stora fråga kring detta..

Blodiga flytningar/bruna flytningar är ju tydligen även rätt vanliga under första månaderna av en graviditet också. Usch, kroppen är verkligen ett mysterium!
  • ceke
    Inna skrev 2010-11-28 18:21:43 följande:
    Känner igen mig om vad några skrev om känslostormar efter ÄL. Mina är inte direkt hormonella... men känslan av att nu har vi haft chansen den här månaden, har vi satsa nog eller inte? Gillar verkligen inte den här oron och allt funderande, det gör mig så känslosam. 

Känner igen det där Rätt spännande eftersom jag aldrig märkt av humörsvängningar under menscykeln tidigare.. men detta är ju nervpåfrestande!!

Men för tillfället har jag en sån där go, mysig känsla över att allt kommer gå så bra och att det kommer bli en massa plus här i tråden framöver Och jag hoppas såklart att jag kan bidra med ett av dem

Kan dela med mig av att jag hittat en superapp om ni har androidtelefoner! "Menstrual calendar Premium". Den kostar typ 30 kr, men helt klart en bra grej. Man skriver in vilka dagar man har mens, humör, temp (om man för sådan), spottings, sex, noteringar etc... och så förutsäger den ÄL utifrån hur man fört in data de senaste månaderna. Den räknar ut och visar hur långa cyklerna har varit, för man temp kan man få diagram etc... Den har tom lyckats pricka mina konstiga cykler (ÄL) de senaste månaderna trots cystan med alla mellanblödningar... Jag är fast!
  • ceke
    emmafemma skrev 2010-11-28 19:41:23 följande:
    Gris78: Vilken otroligt söt bild du har bytt till! Jag kan inte påstå att jag är ett grisfan som några av er andra verkar vara, men den bilden var ju helt bedårandeSkrattande Hoppas att det inte blir mer än flytningar för dig! Jag menar givetvis, hoppas att du är gravid. Har du testat än? Jag brukar inte räkna med flytningar innan mens som första mensdagen. Det går ju inte att ta miste när mensen väl sätter igång. Inte för mig i alla fall. De verkar ju vara ganska vanligt med något mensliknande även om man är gravid, så jag håller alla tummar och tår för dig.

Själv fick jag en brun miniflytning idag (på dag 10 eller 11 efter ÄL) och jag hoppas, hoppas, hoppas att det var en nidblödning. Mina bröst är fortfarande ömma (jag vaknade även till i morse när jag vände mig om på magen på grund av att det ömmade så mycket). Jag har även haft molvärk i helgen som fortfarande sitter i. Jag hoppas så att det är tecken på graviditet!  Jag ska hålla stenkoll på om den bruna flytningen fortsätter (vilket fult ord egentligen - och vad skönt med ett forum där man kan diskutera sådana här saker).

Det är så mysigt nu med allt pynt och all snö! Jag hoppas ni har det bra inne i värmen, eller ute i snön. Vi hörs i veckan.
    Hoppas! Det låter ju absolut spännande! Ser fram emot att höra om ett plus om ett par dar Håller tummarna!
  • ceke
    Gris78 skrev 2010-11-28 20:40:12 följande:
    Emmafemma - trevligt att du gillar min bild! - den är helt enormt söt man måste älska griskultningar när man ser denna bild. Det var min sambo som hittade den på aftonbladets hemsida. :) När kommer du att testa?? Håller tummar mm för din del oxå. :)

Har inte testat ännu, är inte helt säker på när BIM är. Har svårt att avgöra när dag 1 är. Det skiljer iofs bara någon dag eller två men ändå. Minns jag inte helt fel så en cykel på 26 dagar ibland tom 24. Så BIM är nu  kan vi säga...
    Har det inte hänt nåt snart så kommer jag köpa ett test och kolla. 

Ceke - appen låter alldeles strålande förstår att du är hela såld på den. Själv har jag tyvärr inte android telefon ännu... Letar fortfarande efter en jag skulle kunna trivas med.  
    Hehe, gubben min sitter bredvid och undrar vilka telefoner du funderar mellan
  • ceke
    acinna skrev 2010-11-28 20:43:13 följande:
    Smyger mig in här, jag också. Kände mig väldigt träffad av rubriken här: Är över 30 och längtar efter att äntligen bli förälder!
    Smyg på och välkommen! Här är vi rätt många av samma slag
  • ceke
    Polarlantis skrev 2010-11-28 21:17:51 följande:
    NU börjar verkstaden...på riktigt! Imorgon är det dags för pillermensen sedan är det bara att ligga i och försöka att inte känna så förbaskat mycket...hur nu det ska gå till när detta är det enda jag tänker på?!?!

Skönt med beslut att starta men det är så läskigt också...iiiihhhh!!! Shit..bli förälder...det är verkligen vuxet...ojojoj..
    Åh, känner igen den där känslan av att bestämma sig för att vilja bli förälder Det är en mäktig känsla och ett stort beslut bara det! Känns liksom magiskt och som om det är rätt mycket som förändras bara pga det beslutet!

Sen önskar jag dig lycka till att inte känna så mkt första månaden Hehe.. (liiite ironiskt, för anar att du kommer känna efter mer än någonsin förr, hihi...) Men definitivt ett stort ärligt lycka till med bebisverkstan!
  • ceke
    Gris78 skrev 2010-11-28 21:23:04 följande:
    Jag säger det samma,  smyg på ba! Välkommen...:)

Cekes man - ja den enda jag sett hitintills som jag kan tänka mig är HTC Desire Z, en större version på Ericssons X10 mini pro. Har en ericsson nu så jag är inte jätte övertygad om att jag vill ha en ericsson igen.
    Vet inte om det är jag som har konstig smak eller om telefonmarknaden är sketdålig då jag bara har hittat en enda kandidat som "hoppar på mig". X10 mini pro är jag lite tveksam till.....
    Vill ha en android som är smidig för en annan med lite längre naglar och inte driver en till vansinne. Min sambo har en samsung vill sitt jobb och det är den största skit till telefon jag någonsin skådat. Aldrig en Samsung!! 

Antar att en android utan surf (ringer med Telia) är rätt trist eller? - har inte koll på vad internet per tfn kostar och vet inte hur stort mitt behov av det egentligen är.... Kostar det inte en smärre förmögenhet så kan man ha det ändå. Tjänsten kanske växer på en, vem vet.. - vad ringer ni/du med?? något förslag på tfn kanske??

Oj..............nu blev det mer tfn snack än vad jag planerat 
    Frågade min snubbe om när han tyckte att jag ev skulle testa om inte mens dyker upp snart (tänk om värken och mensen håller sig borta för att jag lurar mig själv utan att veta om det??) Han svarade helt kallt, " om en vecka, då är man mer säker på resultatet"  Visserligen sant men va f...........................!  
    Hehe, gubben min en htc desire som han är supernöjd med.. och han letade runt ett tag innan han valde.. och jag har en xperia mini pro som jag är nöjd med.. Han tycker du ska skaffa en htv Ett STORT HETT tips är att skaffa ett tilläggsabonnemang för surf som gör att du betalar en viss summa varje månad och då får surfa så mkt du vill. Kan säga att det är SVINDYRT att surfa utan ett sånt tillägg. jag gjorde det i 2 dagar och det kostade mig 700 kr!!! Galet dyrt...

Klart du ska kunna surfa med en android! Kolla med telia om de har nåt tillägg för sånt, eller byt Jo, nu säger gubben att du ska kolla på mobil.se/tester..  tydligen en bra sida för mobiltester..

Hm. Jäklar va dessa karlar är lugna av sig! Sist när jag ville (och gjorde så) efter 13 dagar sa min man att "det är väl alldeles för tidigt??" Hm.. kommer du klara av att vänta?
  • ceke
    acinna skrev 2010-11-28 21:28:07 följande:
    Tack!
    Denna hösten har inte varit nådig mot oss. Tog ut spiralen i somras och gav oss den på att nu ska vi bli föräldrar. På första försöket lyckas vi, men i vecka 5+2 får jag blödningar och åker till akuten. Mitt hcg var då på 305, och två dagar senare låg det på 175. Fick diagnosen "pågående missfall" och de lovar att följa mitt hcg tills det var under 5. En vecka senare var mitt hcg på 405, och min sambo blev vansinnig för det enda vi får höra av sjukvården är "Vänta, vänta, vänta..." Han lyckas få till en jourtid samma kväll på sjukhuset 6 mil iväg, och läkaren gör ett nytt VUL, men kan inte se fostret.  Fortfarande får vi beskedet att vänta. Dagen därefter får jag störtblödning och den håller i sig i tre dagar. Nästa hcg har också ökat och nu börjar läkarna också bli oroliga, för nu är det inte "Vänta, vänta, vänta" längre. Fick beskedet att först blir det skrapning, hjälper inte det så blir det titthålsoperation, och hjälper inte det så blir det cellgifter. För något foster kan de inte hitta.
    I vecka 9+1 blev jag inlagd och skrapad. Nu är det äntligen över, eller... Nej, då. Hcg-provet 4 dagar senare har ökat igen till nära 1600... De ringer till mig mindre än 1,5 timmar innan jag ska stå på jobbet och hålla föräldramöte, men min sambo är underbar och kör mig dit (4 mil!) och väntar på skolan tills jag är klar. Dagen därefter är det dags att träffa läkaren igen och proven ökar igen. Blev inlagd 13.00 samma dag. Är då i vecka 9+6. Läkaren lyckades då slänga ur sig att det kan vara utomkvedes, men att äggledaren brukar spricka i vecka 7...
    25 timmar senare blir jag titthålsopererad i magen, och jajamän, det var utomkvedeshavandeskap. Men, men... Läkarna tyckte det var konstigt att jag inte hade ont, utan bara en obehagskänsla i vänster sida. Jag var då överlycklig över att allt gått bra, och att jag fått kämpa med sjukvården från vecka 5+2 till 10+0 gör mig bara så matt.
    Hoppas ni orkat läsa, men jag tror att ni får en inblick i varför vi längtar ändå mer efter att få bli föräldrar och få ett syskon till vårt "april-barn -11" som vi tyvärr aldrig fick träffa... 
    Usch va jobbigt! Och att de inte misstänkte utomkveds redan tidigare?!? Underligt. Tur att det "gick bra" i slutänden och att äggledaren inte sprack.. om jag förstod det rätt. Huva.. det där med utomkveds verkar läskigt! Och precis som allt annat som kan gå tok inget man har makt över...
  • ceke
    acinna skrev 2010-11-28 21:41:01 följande:
    ceke: De misstänkte det redan från vecka 5+2, men eftersom hcg gick ner först så gjorde de inget åt det. Fick diagnosen "Pågående missfall", sedan MA (missed abortion) och sedan X (utomkvedes). Jag hade den konstiga känslan på vänster sida redan från början, men det var inget jag tänkte på varje dag.
    Inte så lätt att tänka på.. eller veta vad det är om det nu känns nåt. Jag menar, var och varannan här inne skriver ju om att det känns i äggstockarna när de är gravida.. och ärligt talat känns det jättemycket i mina bara runt ÄL, så sånt är ju svårt att förstå sig på själv.

Hoppas ni får se ett plus snart igen och att den lille fester på ett bättre ställe då!!
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet