Inlägg från: Finlandssvenska |Visa alla inlägg
  • Finlandssvenska

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Irmeli- Körde ,tror jag , förbi en skylt där det stod Karungi igår... Inte varit dit men säkert kört förbi  ett antal gånger.

Och det är ju såna disskutioner i finland nu eftersom majoriteten av finländarna vill avskaffa tvångssvenskan som dom kallar den eftersom dom måste läsa svenska i skolan...
    Ok jag kan förstå att det säkert känns så i östra finland där dom vill byta ut svenskan mot ryskan eftersom dom har mera nytta av den. Är mer en principsak för mig att landet är tvåspråkigt, då ska man lära sig båda språken i skolan, för att inte gå in på skillnaderna i utbildningsplanen ifall man går i skola på svenska eller på finska, då först får man igång mig i disskution...

Jag tycker man borde bara se fördelar att lära sig båda språkena, vill man sen lära sig ryska så får man väl välja den efter engelskan som vi svenskspråkiga gör med tyskan t.ex...

Tornedals finskan är kul, där förstår man bra vad som sägs även om man är svenskspråkig och bara kan lite finska... Men sen dialekterna på finska i östra finland, där får jag nog fråga upp många gånger vad dom menar... Är väl som när en skåning drar igång för en finskspråkig...

"Bibeln" ni snackar om annars, vad är det för nån bok?

• Finlandssvenska

Jag la in den på mina favoriter men ska undvika att skaffa den ännu... Kan bli för mycket läst annars... Och tro på allt möjligt... Därför undviker jag för mycket tester , för jag känner mig själv, blir lätt fler....

• Finlandssvenska

Jisses vad ni har hunnit skriva , tillkommit typ 10 sidor och jag har bara varit borta 2 dagar...

Imorgon drar jag ner till södra finland  på kombinerad jobbresa och nöje så jag får mysa lite med sambon som varit nere på jobb i snart 2 veckor, därav blev det inget försök för oss denna månad...

Men nästa vecka kommer sambon förhoppningsvis upp tillbaka för en längre tid innan han åker ner och jobbar igen... Så han borde vara här passande för nästa ÄL och då ni ska han nog få jobba på... 

• Finlandssvenska

Här händer mycket då man är borta några dar,  har precis läst igenom typ 15 sidor som skrivits sedan jag var in senast...  Grattis till dom det hör och beklagar för några andra, väntar på mensen som borde komma imorgon, har ju inte haft nåt riktigt försök denna månad då vi varit på olika håll i landet... Jag var iallafall ner och hälsade på i mitten av veckan och sambon kommer upp tillbaka i början av kommande vecka så vi får ta igen försök nr 4 inkommande månad...

Imponerad av hur effektiva ni är på att träna, borde själv ta mig i kragen och komma igång med träningen nu också, men är ingen vintermänniska utan går mer eller mindre i ide vintertid, sen vår - och sommartid hinner jag knappt var innomhus alls för då älskar jag att vara ute och har massor med projekt på gång med trädgården och alltmöjligt annat...

Men nu ska jag njuta av ett skönt långt bad, ett glas vitt och en bra bok, är ju en fördel då sambon är borta att man har mycket mera tid att bara ta igen sig och slappa och ändå får massor gjort...

• Finlandssvenska
    Uppdatering av listan efter att mensen kommit idag, men var ju inte förvånad eftersom det inte blev nåt försök senaste ÄL då vi var på olika håll...
    Nya tag inkommande ÄL...

Solig  BIM Vi som längtar...  Baby 

Katt Februari {#emotions_dlg.flower}
    3 -- frifantasi   ÄL ca 19 jan (4e försöket)
    4 -- Längtan1980 ÄL 21 jan (7:e försöket)
    8 -- Saftochbulle ÄL 25 jan (försök nr 8)
    10 -- Ceke ÄL 26 jan (försök 8, 2 månaden med provera under lutealfasen)
    12 -- Uppsara ÄL 29 jan
    12 -- simtim ÄL ~29 jan (sjunde försöket)
    12 -- Zalia ÄL ~1 feb (fjärde försöket)
    14 -- Kia78 ÄL ~ 31 jan (10:e försöket)
    15 -- Jojjo55 -- ÄL 1 feb (försök 4)
    16? -- AnnJan ÄL~ 2 feb (3:e gången gillt)
    17 -- Millan75 ÄL ca 2 februari (försök nr 4 (på det fjärde ska det ske! )
    17 -- Pingla77 - ÄL 2-4 feb(8:e gången)
    17 -- Polarlantis ÄL 3 feb (tredje försöket, första barnet)
    17 -- Frk Svår ÄL 27/1
    18 -- Gris78 ÄL 4 feb (försök nr 6)
    20 -- Essalady ÄL 6 feb (försök nr 6)
    22 -- Ansi30 (struntar i äl-koll och kör på varannan dag till nästa mens)
    23 -- Irmelie  ÄL  9 feb (MA på 3:e försöket, 2:a försöket efter MA)
    23 -- Lavendia ÄL 9 feb (Försökt i 1 år. 8:e försöket efter MF)

Mars
    9 -- Kaprifolen1979 ÄL ~21 feb ( försök nr 3)
    5 -- Finlandssvenskan ÄL 19 feb( 4:e försöket igen eftersom det inte blev nåt försök förra månaden...)

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF augusti (5:e försöket)
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
    Längtan81: BF 26 sept (försök nr 12)
    Daniela01: BF 6 oktober (2 års försök)
    Fru KM: BF 23 sept, fjärde försöket
    MariaF79: BF 16 okt, försök nr 5
  • Finlandssvenska

Har en ledsen dag idag....

Har en kompis som varit på resa i ett halvår, och innan hon reste så fick jag en rejäl utskällning av henne för att vara materialistisk eftersom jag prioriterar att skaffa hus och satsar mina pengar på det och inte var villig att ta långledigt och resa med henne... ( hon har tagit alterneringsledigt från jobbet ett år)
    Och att jag tydligen skryter med det jag har då jag har hus (132 kvadrat)  , båt ( en liten öppen typ roddbåt med en 15 hästars aktersnurra), mc och bil ( en fiat farmare -05:a)

Själv har hon en lägenhet på 47 kvadrat i stan ( hon har köpt för 3 år sedan) och en gammal BMW

Nåja det redde väl ut sig men jag kände mig aningen sårad för mig veterligen har jag aldrig skrutit, visst sagt att jag trivs vid havet och därför byggde hus vid havet, säkert visat nåt då jag varit stolt över vad jag gjort i trädgården med mera men inte skrutit enligt mig själv.

Nå jag har iallafall kollat med en del av våra andra kompisar om nån anser samma men enligt dom stämmer det inte alls att jag skulle skryta eller vara materialistisk.

Hon kom tillbaka för 1,5 vecka sen, jag var in på lunch till stället hennes föräldrar har och träffade henne, tänkte att hoppas allt rett ut sig nu när hon varit på resa själv i ett halvår... Men fick typ samma rekationer från henne trots att hon nu inte sa det rakt ut. Hon har inte träffat min sambo ännu men nog hört att jag skaffat smabo, och via sin syster hört att vi säkert planerar familj... Så nu gick hon an på att hon inte fattar varför nån är så dumma att dom vill skaffa barn, man blir ju fast med det och bunden och livet tar slut...
    Men inte en enda fråga om sambon, hurudan han är, var jag träffat honom eller så ( vilket jag brukar tycka att nog frågar man ju när bästa kompisen har träffat nån)

Till sak hör att hon själv är singel sen några år tillbaka och alla i kompisgänget har sambos , små barn eller så...

Och nu ska hennes syster som också är en av mina bästa vänner flytta från sin sambo och systern ringde mig först och kollade om vi kunde komma och hjälpa henne flytta, visst , självklart sa jag och frågade om jag ska ta släpvagnen med och det ville systern... Likaså frågade jag om hon behöver nåt, för jag vet att hon flyttat in i sambons hus och dom har levt med hans möbler ( dom har också en dotter på 11 år tillsammans och hon har en son från förr) så jag vet att hon inte har så  mycket och kommer att hamna att skaffa en hel del , och jag har ett hus fullt med extra möbler sen sambon flyttat in. Systen tackade och sa att gärna... Hon sa också att kompisen skulle komma och hjälpa till att flytta, så jag ringde kompisen och frågade om hon vill komma med i samma bil, då jag vet att hon har sin bil på ståförsäkring då hon varit på resa...

Då fick jag svaret att hennes mamma har en skåpbil som hon ska ta och att vi i ungefär nödfall får sitta på, för minsann vår släpvagn behövs inte för vi ska inte ge hennes syster nåt för vi (jag) försöker bara köpa systerns gunst med det?

Jag blev helt paff och kunde konstatera att endera är hon avundsjuk på vad vi andra har eller också har något slagit totalt slint för henne.

Kan ju nämna att både kompisen och systern har varit mina bästa kompisar i snart 20 år...

Nåja jag konstaterade iallafall att vi tar väl 2 bilar då och lade på...

Det som gör mig ledsen är att jag har varit bästa vän med henne i många år, men nu verkar allt ha gått snett, sen att när hon vet att jag vill ha barn klanka på att dom som vill skaffa barn är dumma, bara för att provosera...

Nåja ska och flytta åt systern på lördag så då lär jag väl få höra än mera skit, få se bara hur länge jag orkar ta det innan jag säger ifrån...

Vet inte om hon har hunnit fundera under sin resa och fått nån sorts ålderskris eller, hon fyller 36 om en månad...

Nåja fick skriva av mig lite även om det blev krångligt och långt...

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet