Vi över 30 som längtar efter första barnet
Irmeli- Körde ,tror jag , förbi en skylt där det stod Karungi igår... Inte varit dit men säkert kört förbi ett antal gånger.
Och det är ju såna disskutioner i finland nu eftersom majoriteten av finländarna vill avskaffa tvångssvenskan som dom kallar den eftersom dom måste läsa svenska i skolan...
Ok jag kan förstå att det säkert känns så i östra finland där dom vill byta ut svenskan mot ryskan eftersom dom har mera nytta av den. Är mer en principsak för mig att landet är tvåspråkigt, då ska man lära sig båda språken i skolan, för att inte gå in på skillnaderna i utbildningsplanen ifall man går i skola på svenska eller på finska, då först får man igång mig i disskution...
Jag tycker man borde bara se fördelar att lära sig båda språkena, vill man sen lära sig ryska så får man väl välja den efter engelskan som vi svenskspråkiga gör med tyskan t.ex...
Tornedals finskan är kul, där förstår man bra vad som sägs även om man är svenskspråkig och bara kan lite finska... Men sen dialekterna på finska i östra finland, där får jag nog fråga upp många gånger vad dom menar... Är väl som när en skåning drar igång för en finskspråkig...
"Bibeln" ni snackar om annars, vad är det för nån bok?