Inlägg från: Kattflickan |Visa alla inlägg
  • Kattflickan

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Marsflickan: Testa imorgon bitti igen, jag tycker mig se ett svagt streck. I början så är det ju viktigt att testa på morgonen. Hoppas, hoppas det blir starkare! 

DubbelA: Remissen är skickad och i fredags ringde jag KI och de bekräftade att de fått remissen. Nu ska en läkare titta på den för att se om den är komplett eller om fler prover behöver tas. Sen får jag bekräftelse på remissen och sen om ett tag så skickar de en kallelse.  

Jag känner mig lite orolig över AMH testet. Det som visar på äggreserv. Tror att det tar tid för dem att analysera det och att det inte är klart än. Om 2 veckor ska jag testa om TSH-värdet. Hmm..en massa förkortningar (IVF PGD AMH TSH etc...)

DansElle: Jag tror inte det finns några knep, kroppen kommer tyvärr igång när den är redo. Men jag vet hur frustrerande det är. 

Millan 

• Kattflickan

Marsflickan: Jag tycker också att strecket ser ut att ha normal bredd, dvs. inte ett spökstreck! 

Millan 

• Kattflickan

Jojjo: Visste inte att man inte fick sexa efter ägginsättning? Hur långt sexförbud har man? 

Marsflickan: AMH mäter äggreserven, det avgör lite hur god chans man har vid IVF, även om det inte är hela sanningen. De borde ha provsvaren nu, så jag tänkte ringa i början av nästa vecka och fråga, bättre än att oroa sig. 

Jag plockar/städar istället för att titta på 3an. Går att se på nätet sen va?

Millan 

• Kattflickan

Villnu: Om mannen har lite dåligt med spermier så ska det vara bättre med varannan dag. Om han har bra med spermier så spelar det ingen roll. 

Själv har jag blivit så gammal att jag inte orkar ha sex varje dag

Nej, jag skulle ju städa ju! 

• Kattflickan

Marsflickan: Det kanske var ett riktigt tidigt missfall? Skönt att du inte är så besviken iallafall.

Jag är glad över att min mens kommit. Den var typ 3 dagar sen, men då räknade jag från ägglossningen, för innan hade jag ingen mens att räkna efter. Blev så nojig igår att jag tog ett testlagret gravtest innan vi delade på en flaska vin. Vi har ju använt kondom men en ny sort som inte satt så bra, så jag var faktiskt lite rädd att jag blivit gravid. Ha,ha, känns lite lustigt faktiskt men just nu skulle det vara jättejobbigt att bli gravid på egen hand. Då skulle jag veta att jag har 50 % risk att barnet är sjukt.

Jojjo: Bra att få veta att man ska vara avhållsam kring äggplock och införande. Jag har inte hört den infon från min syster innan. Självklart gör man allt man kan för att det ska gå bra. Jag har redan börjat förbereda mig genom att minska kaffeintaget till en kopp om dagen, då blir det inte så svårt inför  IVF att sluta helt. Vad har ni(Jojjo och DubbelA) mer fått för "förhållningsorder" inför IVF?

DubbelA: Jag hade en deppattack igår över vår situation, den förklarades idag när mensen kom. Jag brukar ha rätt kraftig PMS nån dag innan mensen så jag förstår dig. Jag är så glad över min fine sambo men har tänkt tankar om att han borde lämna mig och träffa nån som inte har sådana problem att få ett friskt barn, han skulle bli en sån bra pappa. Han tycker jag är dum när jag tänker så. 

Millan

• Kattflickan

Hejsan,

Jojjo: Låter jättespännande! Hoppas du snart är gravid med ett av de 8 äggen! Men jobbigt att det gör så ont med äggplocket, ser inte fram emot det. 

Marsflickan: Vad snäll du är! Jo, jag tror sambon är ihop med mig för att han gillar mig, men självförtroendet får sig ett slag när man inser att det är något "fel" på en som gör att man har svårt att få barn. Hade "felet" legat hos honom hade jag aldrig tänkt tanken om att lämna honom, det stämmer! 

Angående ett ev. tidigt missfall så kan det bara vara "bra" om det var vad som hände dig. För då är du eventuellt ännu fertilare nästa månad. Min syster fick ett tidigt missfall, mensen blev 5 dagar sen. Månaden efter plussade hon med sin nuvarande son.

Kiyona: Hade funderat över vart du tog vägen! Förstår att det varit jobbigt. Hoppas ni får bra hjälp nu iallafall!

Maria och Saftis: Jag håller tummarna! 

EGO: Jag fick aldrig någon bekräftelse om att Karolinska fått min remiss, jag fick en kallelse till möte på klinisk genetik direkt! I december ska vi dit på möte! Känns jättebra att det går undan nu. Hoppas det innebär att vi kan komma igång redan i januari med IVF PGD. 

Millan

• Kattflickan

Marsflickan: förstår att det är jobbigt att aldrig bli frisk! Det är inte stress som påverkar dig då? Jag är också mer "gråtbenägen" av mig. Tror att det senaste året har tärt en del.

Kiyona: Hoppas du är gravid! Huvudvärk kan vara ett gravsymptom. Jag har haft hård mage när jag var gravid.

Jojjo: Jag tror att jag kommer att klara av äggplocket. Är inte så oroad faktiskt!  Känns jättebra att vi har fått tiden. Först kommer vi att få träffa klinisk genetik och sen när det är dags att köra igång så får vi träffa de som ska genomföra ivf'en. 

Millan 

• Kattflickan

Teatime: Jag har också hört att förhöjt TSH både kan göra att man har svårare att bli gravid och lättare att få missfall. Men jag vet inte vid vilken nivån risken på allvar blir högre. Jag ska snart ta om mitt test. Kanske lite bråttom för mig att kolla om värdet om jag får börja i början av nästa år med ivf pgd.

Maria: Vid samtalet på klinisk genetik tror jag vi kommer att prata om hur de ska göra analysen på våra befruktade ägg och kanske vilken sannolikhet vi har för att det ska funka? De har hand om själva analysen iallafall. Analysen av de befruktade äggen är det enda som jag tror skiljer vår behandling från en vanlig ivf. 

Maria: Kanske skulle du försöka få dina TSH-värden testade iallafall? Du verkar ju fundera över om det är orsaken till dina missfall?

Millan

• Kattflickan

Teatime: Mitt värde var 3,97 och sköterskan sa att värdet var normalt. Men jag har både läst här på FL och på andra ställen att det bör vara lägre när man försöker bli gravid. Det fåniga är att jag ju fattar att mitt värde lika gärna kan vara över 4 då mätosäkerheten säkert är över 0,03. Läkaren skickade hem ett brev att mitt värde var lite förhöjt och att jag ska ta om provet, det tyckte jag stämde rätt bra egentligen, det är lite förhöjt, inte jättehögt, men förhöjt. 

Ja, det som är bra är ju att det går att åtgärda!

Millan 

• Kattflickan

Maria: En bra fråga! Jag tror att det kan ta några månader att få ordning på TSH'n. Fast jag hade bara måttligt förhöjt. Läkaren sa att jag skulle ta om provet om en månad från det jag tog provet. Jag kanske ska åka dit redan i början av nästa vecka och ta om provet? För då kan jag ju hinna äta lexaxin ett par månader innan det är dags för ivf. Känner mig lite pressad. Vill inte dra ut på starten för ivf'en samtidigt som jag vill ha ett lägre TSH innan vi börjar så att mina chanser är bra. 

Annelie: Jag trodde inte att födan påverkade sköldkörteln? Hur ska man äta?

Millan 

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet