Inlägg från: Kattflickan |Visa alla inlägg
  • Kattflickan

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Låter bra NICU att det kan gå fort. Jag har telefontid med min läkare i början av veckan då jag ska säga att jag vill ha Levaxin! 

Har äntligen kommit till skott och ska få prata med en kurator i veckan också. Jag pendlar mellan att må rätt bra till att må dåligt över allt som hänt och min situation.

Clementine: Om jag vore du skulle jag inte testa på julafton, jag har alltid skjutit på testandet till efter en viktig dag. Exempelvis när min syster gifte sig så testade jag dan efter för att inte vara ledsen på hennes bröllop. Nu testade jag iofs. positivt då, men ändå. Däremot så drack jag bara en mun med vin på hennes bröllop just för att jag var osäker på om jag var gravid.

Förstår att du lessnat på att tolka in symptom vid varje BIM.

Jag går själv och väntar på mensen, den borde ha kommit idag eller imorgon. Känns lite konstigt att inte försöka vid ÄL, särskilt när jag nuförtiden tydligt känner av den. Innan jag började försöka bli gravid hade jag aldrig tänkt på när jag hade ägglossningen, men när jag väl började känna efter och tolka signalerna (äl-flytningar, ökad sexlust mm.) så märker jag numera alltid av den, märkligt. Jag tror dessutom jag hade lite sen ägglossning och hade dessutom lite blodstrimmor i äl-flytningarna vilket för mig tyder på en "fertilare" ägglossning. Sen jag började äl-testa har jag alltid blivit gravid när jag haft äl på dag 16-17. Aldrig om jag haft äl tidigare. Jag tycker det är lite konstigt. Men å andra sidan har alla mina foster haft kromosomfel, det kanske hör ihop med det?? 

Känner att jag skulle vilja att en "house" läkare skulle titta på alla mina "symptom", lägga pussel och komma med en diagnos och tala om vad som hör ihop och inte. Påverkad sköldkörtel, lågt AMH-värde, foster med samma kromosomfel, mest fertil vid lite sena ägglossningar.  

Millan 

• Kattflickan
    DubbelAA skrev 2011-12-11 12:50:53 följande:
    Ni har säkert förklarat detta förut men jag frågar igen: På vilket sätt kan förhöjda TSH-värden försvåra graviditet? Är det så att det är svårare att BLI gravid eller att BEHÅLLA fostret? Eller båda??
    Både och om jag förstått saken rätt! Dessutom kan fostret få skador på hjärnan om TSH är förhöjt under graviditet.

Millan 
  • Kattflickan

Jag går själv och letar efter tecken på mens, den har inte kommit igång än  

Men om det är som jag tror, att jag hade en sen ägglossning denna månad så är ju mensen ett par dar senare också.

Kaprifolen: Hoppas det inte är mensvärk.

Jojjo: Det var därför jag tog prov på sköldkörteln, för att jag ska göra ivf. Jag minns också att brösten gjorde himla ont när jag var gravid. 

Maria:  Hoppas testerna visar fel, det är ju tidigt än. Jag tog sköldkörtelprovet på en måndag och ringde sjukhuset på fredagen och då var analyssvaret klart. 

Har bakat lussekatter idag och städat, snart är jag redo för julen.

Millan 

• Kattflickan

Fast, alla graviditeter är olika med olika symptom. Vissa känner inget alls. Mina bröst var inte särskilt ömma sista graviditeten. Däremot blev jag illamående. Du kan mycket väl vara gravid Nicu!

• Kattflickan

Jojjo: jag menade inget illa. Bara att jag upplevde graviditeterna rätt olika. Var lite orolig över det minns jag,att det inte kändes på samma sätt.

Marsflickan: vi ska till Karolinska nästa vecka för ett samtal med genetikerna. Hoppas vi får börja i typ februari.

Millan

• Kattflickan

Ha,ha,ha...pratade med min läkare idag. En professor har gjort en utredning som visar att det inte påverkar negativt med TSH-nivåer upp till 4 inför och vid graviditet. Så Akademiska ska ändra sina riktlinjer vid IVF. 

Sen tittar de även på antikroppar och är nivån dålig på dessa så kan man få medicin även om TSH är under 4.

Jag hade bra nivåer på antikroppar och TSH på 3,45(inte 3,5 som jag hörde innan) så därför ansåg läkaren att jag inte behöver Levaxin. Däremot om jag blir gravid så bör mina nivåer kontrolleras under graviditeten, risk för barnet och missfall bedömde han låg betydligt högre, över 6. 

Vet inte vad jag ska tro. Hoppas att Karolinska agerar på samma sätt så att de inte anser att mitt TSH bör ner innan IVF. 

I rest my case! 

Var till kuratorn idag också och det var faktiskt väldigt givande. Naturligtvis började jag storböla, det inträffar alltid när jag försökt intala mig själv att inte gråta. Men det var bra, hon kunde även komma med konkreta förslag på hur man hanterar såna känslor som jag har.

Marsflickan: Kul att se dig här förresten! Jo, jag ska träffa genetikerna nu, de som kommer analysera de befruktade äggen och troligen i januari-februari kommer jag träffa de som ska göra ivf'en. Ni som gjort IVF, var ni där på flera samtal eller fick man köra igång efter första besöket?

Millan 

• Kattflickan

Smiley: Lycka till! Har de sett hur många folliklar du har på gång? 

Jojjo: Tack för infon! Undrar hur det blir för mig. Jag har ju tagit alla prover och fått svaren. För min del så skulle jag gärna köra igång så snart som möjligt efter det första mötet.

Millan 

• Kattflickan

Grattis råttentottan! Helt fantastiskt!

Millan

• Kattflickan

NICU Kaprifolen : Hoppas era symptom beror på graviditet!

Millan 

• Kattflickan

MariaF79: Säger som de andra, det kan ha varit en sen infästning! Har styrkan i strecket ökat de senaste dagarna? Då behöver det inte vara kört! Har du haft en senare ÄL? Då blir ju plusset senare också. Jag har alltid varit mer feritil vid mina sena ÄL. När är BIM? 

Jag håller alla tummar jag har för dig! Det kanske är bra att det är annorlunda den här gången?

Millan 

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet