Inlägg från: Kattflickan |Visa alla inlägg
  • Kattflickan

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Hej Clementine och välkommen!

Saftis: Jättekul att dina tester såg bra ut! Det är bara att köra på alltså!

Pingla: Vi har inte glömt dig! Jag började fundera över vart du tagit vägen. Jag vet hur jobbigt (men kul) det kan vara att renovera ett hus. 

Jojjo: Jag tror inte du behöver oroa dig, om du redan fått positivt två gånger på stickan så är det nog positivt imorgon också! Jag hoppas på ett starkt plus för dig! Räknar man dagar efter äggplocket? Ska man då testa 14 dagar efter äggplocket, eller?

Maria: Ägglossningen kan ju varierar några dar från månad till månad. Jag hoppas på att du kommer att bli gravid den här månaden och att det kommer att gå bra! 

Polarlantis: Grattis!!!! Jättekul att det gick bra på UL!

Vi är ju flera här som framöver ska genomföra ivf, känns bra att få stöd och sällskap av er andra, även om jag önskar att ni slapp genomgå ivf. Nu är det mindre än tre veckor kvar tills  jag ska på möte på Karolinska. Imorgon ska jag ringa och se vad den nya analysen av mitt TSH (sköldkörtelhormon) gav. 

Millan

• Kattflickan

Grattis Jojjo! Ja, tacka gudarna för ivf! 

DubbelA: Jättejobbigt med magsjukan och att tanten kom! Kram!

Millan-sen till jobbet! 

• Kattflickan

Jojjo: Under min första graviditet så var jag supertrött i början, ville bara sova trots att det var vår ute! Så försök att lyssna på kroppen och ta det lugnt, det händer mycket därinne nu! 

Nu ska jag städa i källaren inför julen, vi får gäster som ska sova där nere! Julen kommer att firas hos oss, vi har hus. Vi gjorde så förra året och jag tycker det känns kul! Får besök av min syster och hennes lille son i jul. Jag tycker verkligen om honom men ibland kan jag inte låta bli att tänka att om allt gått bra vid min första graviditet så hade jag haft en liten dotter som var lika gammal som han. Jag och min syster blev gravida med en veckas mellanrum.

Hoppas ni som har magsjuka snart blir bättre! Jag har själv aldrig haft magsjuka. Har blivit matförgiftad en gång, men aldrig magsjuk. Det är lite märkligt.

Millan

• Kattflickan

Villnu: Hoppas att du är sk. låghormonare, som plussar sent! 

Har bastat ikväll med sambon och nu blir det middag!

Hur går det för dig då NICU?

Jag fick svaret på mitt andra TSH-test, det var nu 3,5, så det har sjunkit lite. Ska prata med läkaren i nästa vecka om att jag behöver Levaxin.

Millan 

• Kattflickan

Jo, villnu, det är bra att det sjunker, men helst ska det ner under 2.0 innan jag kan bli gravid igen. Så får jag levaxin hjälper jag det på traven. Antingen så är det ett bestående sköldkörtelproblem, eller så fick jag det i och med mina graviditeter och att det kommer att försvinna.

Millan 

• Kattflickan

Teatime: Jag har inte heller köpt julklappar! Ångest! 

Har tänt andra ljuset nu! Sitter här och äter sen frukost, vi är rätt morgontrötta av oss och gillar sega helgfrukostar.

NICU: Jag ska prata med läkaren i nästa vecka om Levaxin, det är ju viktigt att TSH-värdet sänks innan en graviditet då det vanligen går upp under graviditeten. Jobbigt att du känner dig nere! Vi är väldigt tacksamma över er som jobbar i jul!

Själv ska jag mest vara ledig några dar innan jul och under de röda dagarna, då min syster kommer, sen i mellandagarna ska jag jobba.

Millan

• Kattflickan

Teatime: Missade att svara på din fråga. Ja, sköldkörtelproblem kan uppstå vid en graviditet. På sjukrådgivningen står följande: Efter en graviditet kan man få en tillfällig störning av produktionen av ämnesomsättningshormoner. Det brukar gå över av sig själv, men i vissa fall behövs behandling.

Vanligen ökar TSH värdet under en graviditet, för en del blir det bestående problem, men för de flesta försvinner problemen. Jag har ingen aning om anledningen till mitt förhöjda värde är att jag varit gravid 3 ggr senaste 1,5 året eller om graviditeterna triggat igång ett bestående sköldkörtelproblem eller om jag hade problemen redan innan.

Millan 

• Kattflickan

Grattis Villnu!!!!! Superkul! Du har gått några dagar över BIM nu va? Är det här ditt första försök?

Millan 

• Kattflickan

Teatime: För mig var det exakt samma sak. En barnmorska på reproduktionscentrum sa att 3,97 på TSH var helt normalt! Sen när jag tog om provet och det var 3,5 och pratade med en annan barnmorska så sa hon att jag nog skulle behöva medicin. Så, det varierar helt vilket svar man får. Jag förlitar mig en del till vad jag läst mig till på nätet, olika källor som säger att TSH ska vara under 2,5, helst under 2 innan graviditet. 

Om jag får en nån minut över imorgon på jobbet (tveksamt) så ska jag försöka ringa och få prata med läkaren om att få Lexaxin, jag borde ha gjort detta i början av veckan, men den här veckan har bestått av inga fikaraster och typ 15 minuters luncher! Jag känner mig rätt sliten, kan det inte bli helg snart!

DubbelA och Hoppas på plus: Jag hoppas på ett första plus snart för er! 

MariaF79: Hoppas appen har rätt! 

Saftis: Är nog bra att inte känna efter så mycket, man kan driva sig galen för mindre.

EGO: Har faktiskt känts rätt bra på nåt sätt att inte försöka bli gravid på några månader. Inom ett par veckor så åker vi till Karolinska för ett första besök, sen hoppas jag det inte dröjer så länge innan vi kan köra igång.

Millan 

• Kattflickan

Clementine: du har inte pcos? Jag har motsatsen, positivt typ högst en halv dag.

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet