Inlägg från: mallanis |Visa alla inlägg
  • mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

BULLEN - Grattis!!!!  Va kul! =)

Ni som fått mens..... trist =(  men nya tag nästa månad!

Astrogirl- Hoppas det går bra  och att ni får en tidig tid. Har du prövat tempmetoden? ( jag vet att jag är lite besatt av den ;) ) kan ju vara bra så du vet att du har haft äl och vet att en del läkare rekomenderar att man ska tempa x antal månader när man fått tid till utredning!

Ernlia- Hur går det har du fått ett pluss? !

Millan- Uch så jobbigt det ni råkade ut för. Men oddsen för att det ska hända igen borde vara väldigt väldigt liten =)

Essalady- Japp man trodde att det bara var att bestämma sig nu skaffar vi barn. Jag var likadan man är ju liksom van att få det man vill, visst man kanske får slita lite för att komma dit men haade man bestämt sig så.... Det har iaf varit oerhört frusterande för mig också att inse att man inte bara kan bestämma sig att NU skaffar vi barn!

Ego- Nu är jag hemma från Amsterdam och har slappat och haft det gött! Men fick en blödning i går =( men hoppas att den berodde på ömma slemhinnor i samband med sexande....jajja hoppet lever iaf tills på torsdag då jag ska på vul. Nu hoppas jag bara att jag ska bli frisk också..... jag tror kanske att jag åkt på halsfluss =(

Tredje gången gillt!?
  • mallanis

Grattis Ernlia! Nog ser det ut som ett plus allt!  Oroa dig inte för att det är svagt, det kan ju vara olika för olika personer!
    Grattis till graviditeten! =)

Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    ernlia03 skrev 2010-10-12 11:32:20 följande:
    Tack snälla ni! Hjärta

Det är lite mer lättnad varje gång jag ser att testet iaf är lite starkare än senast. Men jag har väldigt ont i magen, som magknip, så är såklart orolig... Vet ju inte hur det SKA kännas! Förvånad Men magontet sitter högt uppe i magen för det mesta, kanske bara tarmarna eller magmunnen som redan är påverkade. Spännande hur kroppen beter sig pga något som ännu är så litet, så litet. Glad
    Det molar nog bara på, det händer ju en del där inne ;) även om det är litet!
    Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    ifyouweremine skrev 2010-10-12 12:29:16 följande:
    Jag har läst nånstans att lutealfasen nästan alltid är 14 dagar, så om du hade äl för exakt 2 veckor sen kanske du egentligen har bim idag, bara att denna måands menscykel är två dagar längre än vanligt? Det kan ju också va en anledning till svagt streck.

Själv har jag ju bim idag, men har jag inte fått mens ännu och har hittills varken haft kraftig mensvärk eller ömma spända bröst, så det kanske blir imorgon den kommer trots allt. Och bara för att jag skriver så kommer den säkert om en timme - bleh!
    Håller tummarna för att det du inte känner är gravidsymptom ;) Nja blödningar när man vanligen ska ha mens är ganska vanligt. Slemhinnorna kan ju också bli lite lättblödande vid sex så det är det jag hoppas på ;) första gången så fick jag reda på ma vid vul i vecka 10 men då hade det sluta växa någon vecka innan så jag tror att min "kritiska punkt" är någonstans mellan 6-8? På torsdag är jag på 6+3 och då är det dags för första vul!
    Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    Irmeline skrev 2010-10-12 17:09:26 följande:
    Spännande!
    Jag har inte bokat något VUL än (är på 6+0 på torsdag).
    Ska på inskrivning på måndag vilket ska bli spännande.
    Hur bekräftar de att man är gravid då, blodprov, urinprov eller gyn-undersökning eller alla tre?
    Ska bli kul!! När man träffat en barnmorska och pratat om det känns det lite mer på riktigt.

Har hört att det är 13+0 som är den "magiska gränsen". De närmaste sju veckorna kommer vara såå långa!
    Jag tänker inte gå på inskrivning förrens jag vet att det är en klimp där inne ;) Och jag var ju på ett inskrivningsmöte för ett år sedan, då pratade vi om mat och alkohol och det känner jag att jag kan vad som gäller ;) Men håller med dig det var först då man riktigt fattade att man var gravid. Jag fick ta ett blodprov som vissade att jag var gravid och kollade lite allmänna värden på mig (kommer inte riktigt i håg men sänka, järnvärde mm) Inte alla BM som kan/har apparater för vul tyvärr... ja när man passerat 12 veckan så ser ju oddsen mycket bättre ut!

Essalady - skit också med mensen, men det är gott med vin och skinka ;) Visst är det intressant med tempningen ;) fast ägget kan fästa ändå även om man inte får en tempdip (kan tydligen även bli en temphöjning eller ingenting alls).

Astrogirl- Jag körde både äl-stickor och tempning men efter någon månad så lär man ju sig hur cykeln ska se ut och kan förutspå vilken dag äl brukar ske. Temphöjningen ska ute bli om man inte har ägglossning (iaf den höga temphöjningen som gör att FF kan sätta ut det röda krysset) det var därför jag ville tempa så jag verkligen visste att jag hade äl-lossat.

Maria- uch så trist! Men hoppas att ni kan fortsätta att njuta av semestern!
    Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    Irmeline skrev 2010-10-12 17:50:44 följande:
    Vilken fråga!! Min man har ringt en del andra läkarbesök åt mig förr men nu ringde jag själv.
    Men som sagt, det där med barn är fortfarande väldigt traditionellt.

Längtar till barnvagnspromenader i juni :)
    Att man är gravid så jäkla länge!!
    Hur mår du Irmelie? Trött illamående? 
     japp hoppas verkligen att det blir barnvagnsprommisar i sommar, Vi bor ju på landet men har en "granne" som också ska ha barn 2011 så det vore kul om klimpen ville stanna kvar...
    Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    Astrogirl skrev 2010-10-12 21:41:36 följande:
    Kanske ska testa då, verkar ju intressant. Måste köpa ytterligare en termometer i så fall, för den jag har kan jag inte använda då den piper så högt. Tungan ute
    hahha du får testa då du köper så den inte piper för högt! ;) jag hade ganska stora variationer i temp när jag tempade oralt, så jag började tempa vagilnalt och då varierade det inte alls mycet. Ett litet tips och gärna en temp med 2 decimaler!   Jag tyckte tempmetoden var helt suverän (jag tjatar nog lite väl mycket om den sorry tråden ;) ) Men jag tyckte det var spännande att ha så bra koll! Fast jag började ju inte tempa förrän efter över 6 månader... man får "lektioner" på FF så man lär sig en hel del också!
    Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    Irmeline skrev 2010-10-12 22:54:21 följande:
    Trött som bara den!
    Och sjukt ofokuserad på jobbet Rynkar på näsan Dumt att byta jobb när man håller på och tillverkar, men man vet ju aldrig hur lång tid det tar, man kan ju inte stanna enbart pga det!

Molvärk framförallt när jag ska sova på kvällarna, brösten en halv storlek större (trodde de skulle växa mer).
    Lite lugn i humöret, sprallet är borta, kanske för att jag är så trött.

Inget illamående alls ännu (oroväckande) mest lite dålig aptit, framförallt avsmak inför sötsaker.

Hur mår du själv? Klimpen stannar nog ska du se. Man måste tro. Annars kan man ge upp. Men förstår att det är svårt med tidigare motgångar i bagaget. Själv orolig trots att jag aldrig haft mf.. Men optimist ändå :)

Vilka långpromenader det ska bli i sommar!!  Solig
    jag är trött men vet inte om det beror på dunder förkylning med tillhörande halsfluss =( brösten är större och ÖMMA har inte mycket molvärk eller illamående. Vissa dofter tål jag dock inte. Imorgon gäller det...vul! Behöver kanske inte säga att jag är nervös? Är skitnervös samtidigt som jag inte kan göra ett skit antingen så är det en liten där eller så är det inte.... Blir det för mycket gravidsnack så säg till tråden, vet att det kan vara jobbigt när man längtar....
    Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    ifyouweremine skrev 2010-10-13 09:35:08 följande:
    frifantasi - Välkommen! Då har vi kanske äl och bim ungefär samtidigt om du också har mens nu? Vi får satsa järnet på november nu. Och jag tycker du ska ställa krav på din kille att han slutar röka, för det drar ner chanserna rejält tydligen. Detsamma med alkohol. Jag trodde inte det påverkade så mycket vad killen gör, men det gör det tydligen. Men viktigast är förstås fortfarande hur mamman sköter sig när hon är gravid.

Kul att ni som är gravida hänger kvar här hos oss förresten! Roligt att följa hur det går för er. Och jag måste säga att vi har ganska hyfsad graviditetsstatistik för oktober-bimmare än så länge, även om jag själv bidrog negativt. Jag tycker vi fortsätter i samma stil! Heja heja!  :)

Jag kunde idag konstatera att min mens nu är som den var innan jag började med hormonspiral. De två senaste gångerna har jag haft väldigt lite mens, det har räckt med trosskydd. Dessutom har den varit brun och i kombination med väldigt kraftig mensvärk. Nu är den riklig igen och bara lite lagom med mensvärk. Det kanske tyder på att saker och ting är åter till det normala på riktigt nu efter hormonspiraluttaget. Så i november blir det gasen i botten!

Idag fick jag förresten lite perspektiv på det här med att det är en så låååång månad kvar tills nästa bim. Gruvarbetarna i Chile har suttit fast nere i gruvan i 2,5 månader innan de nu till slut får komma upp. Där snackar vi väntan!! Så vi har det rättså bra trots allt. :)
    hahha Bra jämförelse Essalady! Gör att man får lite perspektiv =) Va bra att din mens blir mer riklig verkar gå åt rätt håll! Håller tummarna för november!!!

frifantasi- Välkommen!!
    Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    lillamillan skrev 2010-10-13 19:19:54 följande:
    Hej allesammans!

Har inte varit så aktiv här denna perioden, bara varit inne och läst någon gång ibland. Har alltså inte direkt någon koll på vad som hänt senaste tiden men tycker mig se att det blivt lite + här inne. Grattis till er!!!

Själv fick jag en ångestattack för någon vecka sedan och har inte orkat engagera mig, ju längre tiden gång desto mer säker blir jag på att vi aldrig kommer att få några barn. Fick remiss för utredning men min man klarade inte av att leverera på befallning så det ligger lite på is just nu . Börjar i andra änden istället och har sökt mig till en privat gynekolog för utredning där de börjar med mig.

Till er som inte försökt så länge, skjut inte upp saker och ting för att ni "kanske" är gravida då. Bättre att dricka lite vin, åka på semester och planera livet som vanligt och sen om/när ni plötsligt står med ert + så planera om då istället.

Usch..nu har jag gnällt tillräckligt men kände att jag behövde det!

Denna månaden var ägglossningen 6 dagar sen så bara att räkna med att mensen blir en vecka sen, lång väntan blir det.
    Gnäll på du om det är det du behöver Lillamillan!  
    Låter jobbigt med ångestattack men hoppas att du är på väg uppåt igen! Har du haft det tidigare, hur artade det sig om du inte vill prata om det så förstår jag det!  Jag förstår att det är jobbigt och att man tvivlar ibland särkilt om man försökt ett tag!  =( Synd att det inte blev någon utredning på er bägge samtidigt men det är ju bra att du fått tag på privatgyn! Då är ju bollen i rullning och det händer lite saker....

ahh drygt att vänta extra dagar men det blev ju iaf ägglossning!
    Tredje gången gillt!?
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet