• stumpan81

4 missfall.. Finns det hopp?

Hej alla! Har läst lite i den här tråden, har ni tänkt på att detta med upprepade missfall kan ha immunologiska orsaker? Så är nämligen fallet för mig, och det upptäcktes efter flera år och 9 missfall. Tyvärr kan svensk sjukvård inget om detta, jag var tvungen att åka utomlands för att få detta bekräftat samt att få behandling. Genomgår just nu behandling, men det är tyvärr ganska krångligt och dyrt eftersom den svenska sjukvården ger hemskt lite stöd och hjälp med det. De sätter bara käppar i hjulen och krånglar till allt.
    Tänkte bara skriva det att det kan vara värt att kolla upp om man fått många MF/MA.
    Lycka till!

• stumpan81

Håller med Tjorven, läs gärna boken(den är på engelska), och kolla sedan upp kliniken hon tipsade om.

• stumpan81

Men eftersom man ska trappa ned med pred, så hinner man bara göra det så ska man börja om igen! Jag har hört att man ska börja med alla mediciner vid plus. Undra vad som gäller?!

• stumpan81

Annica P: Dr Gorgys rekommendation är att börja med prednisolon dag 6-7. Svenska läkare säge vid plus...Tror med på Dr G faktiskt. Men hans rekommendation 25 mg låter så himla mycket! Brukar känna mig så svullen av bara 5 mg!

• stumpan81

Vilaa: Ledsen för det du tvingas gå igenom igen...Själv har jag haft samma problem som du, alla mina 9 missfall har man sett hjärtat slå, för att några dagar efter VUL avstanna. Brukar hända runt v 7-8. Du har inte funderat på om det kan vara något immunologiskt problem? Det är det med största sannolikhet för mig. Har varit utomlands och fått det konstaterat. Har gett upp den svenska sjukvården, dom kan ju ingenting om detta tyvärr.
    Kram på dej, du kommer att klara det! 

• stumpan81

Vilaa: Jag har fått behandling för 3 olika infektioner som jag hade. Doktorn i utlandet tycker att jag ska ta Humira, intralipider, prednisolon och blodförtunnande. Hade lätt förhöjda värden av TNF-alfa och NK-celler.
    Problemet är bara att få ut de medicinerna här, och det är krångligt att åka utomlands för varje gång man ska ta dem. Humira är en mkt dyr medicin, och jag tror knappast att jag får den på högkostnadsskyddet. Då måste någon vänlig läkare skriva ut den åt mig. Har ett utländskt recept dock, men då gäller inte högkostnadsskyddet. Den kostar nästan 12000 kr, och vi har redan lagt ut mycket pengar på det här.
    Ja, psyket tar verkligen stryk av sånt här, men även kroppen blir sliten har jag känt...  

• stumpan81

Ja, tyvärr...Den kostar något på 11000 kr!
     Det är två sprutor i den förpackningen. Och man brukar ju ta en för att sedan ta en till efter 14 dagar. 

• stumpan81

Ninnin82: Är så ledsen för er skull!
    Har du tänkt på att missfallen kan ha immunologiska orsaker? Sånt visar sig inte på de vanliga proverna man får ta här. För att kolla det måste man vända sig utomlands, och det kostar tid, kraft och pengar! Kanske inte är vad ert förhållande behöver just nu...
    Kram på dej!   

• stumpan81

Ninnin82: Jag förstår vad du menar med att helt ha tappat hoppet! Man har blivit så sargad av alla dessa besvikelser att man faktiskt tappat tron och hoppet att det någonsin ska kunna gå hela vägen!

Mina immunologiska tester tog jag i England, hos Dr Gorgy på fertility academy. Läs gärna boken: Is your body baby friendly? av Dr Alan E Beer. Finns att beställa hos bla Adlibris. Den boken har hjälpt mig mycket, den är en bibel i dessa sammanhang!
    Ha en bra lördag(så bra du nu kan) styrkekramar till dig!  

• stumpan81

Ninnin: Här i sverigen fick jag ta massa tester(dock inga immunologiska som visade sig vara mitt problem). Inget visade något fel på varken mig eller sambon. Fick progesteron, innohep, trombyl, prednisolon, pregnyl. Inget har hjälpt det minsta! får alltid missfall runt v 6-7. Dessa mediciner har jag testat flera av gångerna.
    Läkaren i London gav mig antibiotika för 3 olika infektioner som han upptäckte, vill att jag ska ta humira, intralipider, blodförtunnade och prednisolon(25mg, svenska läkaren skriver ut 5 mg!) 

Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?