• Barbaboo

4 missfall.. Finns det hopp?

Hopplöst känns det just nu. Står mitt i mitt 4:e missfall (varav 3 på mindre än ett år)..
    (Ofostrig, MA, MF & MF)

Vi har stor önskan att få fler barn och jag är 39 år nu.. Vår dotter är 9 <3

Månaderna går för varje missfall...

Finns det hopp? (har haft fragminsprutor & proggisar nu sista gången, utan resultat)..

Jag behöver PEPPNING, finns ni där ute, ni som lyckats till slut?

...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-12 11:07
    Feb -11, Jag lägger till ett MA som upptäcktes v 11, fostret dött v 6 =(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-21 15:59
    Välkomna alla nya till denna tråd, den är "gammal" och lång tråd, men ack så viktig för alla oss... Hoppa gärna in här omm du känner för att prata av dig och finna hopp.

Jag är lycklig över att skriva att jag nu är gravid i v 18 och ska på RUL om en vecka. Denna graviditet har varit psykist väldigt jobbig, men än så hänger bebben i..

Nästa uppdatering hoppas jag skriva att jag fått en bebis, i slutet av juni -12

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-21 20:24
    Äntligen har jag fått mitt efterlängtade barn. Det finns hopp!

Det var inte kört, fastän jag trodde det många gånger. Jag tänkte många gånger "ja, det kanske fungerar för andra efter så många missfall, men det kommer inte fungera för mig."
    Men jag tänkte ännu oftare "jo, det ska gå!"

Min dotter kom till världen 25/6 och allt har gått jättebra, hon är snart 4 veckor gammal och jag är otroligt lycklig.

Jag hoppas att denna tråd lever vidare för hade det inte varit för denna tråd så hade jag aldrig orkat kämmpa. Vi är många som har delat sorg, förtvivlan, hopp och jäklar anamma - fortsätt gör det!

Jag kikar in här då och då, men in hjärta och tanke är jag med oftare
  • Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?
  • timoa

åååå vad underbart, härligt att höra att det kan gå bra efter massa MF!!! grattis & njut

• Annica P

Nej timoa, vilket elände! Hoppades sååå att det skulle gå bra. Beklagar och kramar.

Hejar vidare på Satchel! Vi måste få lite ljusglimtar.

Lycka till marieh!

• JessieJames77

Hej

blev peppad efter att jag läst om upprepade missfall och en frisk son och en graviditet i v. 21

Jag har haft två missfall på ett år och för 9 veckor sedan blev jag gravid...denna gång kändes det så starkt- jag började gå på tätakontroller hos Dr Stien Olsen på Sibylle kliniken och fick hormoner mm. I söndags kom smärtan :( och blödningar som nu bara blir värre och värre...
    Var hos läkaren i går igen och fick lämna blodprover. Idag får vi beskedet, missfall igen eller inte?

Snälla håll tummar för mej. Känner mej så nere just nu...

Att läsa om er som fått missfall och friskt barn hjälper och ger hopp!!!
    Ni som fått fler än 2 missfall, vad fick ni göra för utredning efter?

Kram till er alla

• Barbaboo

Å vilken berg-och-dalbana det är för oss tjejer...

Timoa - Beklagar.. denna hopp/förtvivlan-karusellen.. fasiken, det ska gå!

Satchel - Hurra.. nu jäklar :)

Annika P - Hoppas det ser bra ut för dig på undersökningen, hade det vuxit ihop efter din förlossning?

JessieJames77 -  Jag ska hålla alla tummar för dig.. häng kvar här i tråden för att få tröst och pepp!

Själv har jag sexat och hoppas på att bli gravid =)
    Men när är min BIM... Hjälp mig att räkna om du har lust.

Förr-förra cykeln:
    Missfallsblödning 9/9 slutade 14/9
    ÄL enl stickor 25/9
    Mensens första dag 4/10 - Lutealfas: 8 dgr

Förra cykeln:
    Mensens första dag 4/10
    ÄL 16-17/10
    Mens igen 24/10- Lutelfas 6-7 dgr

Denna ÄL 7-8/11

Som ni förstår ska det ske ett MIRAKEL om jag ska lyckas bli gravid med denna korta lutealfas jag fått =(

Morr!

• timoa

marieh- åååh jag är värdo på att räkna....men kan ju hålla tummarna desto bättre

jessijames-åååå vad jag ska tänka på dig idag!!! håller tummarna för att ert mirakel får stanna kvar. du är varmt väkommen hit vad som än händer iallafall!
    ang MF utredning så nekade de mig denna då min ålder är förklaringen till våra MA enl dem (jag är snart 41, fått 2MA sedan i mars, och nu sist ett väldgt tidigt MF , v5 blir det väl)

• Annica P

Jessie: välkommen hit! Beklagar att du behöver det, men det känns mycket bättre med sällskap i den situation vi befinner oss i. Hur gick det idag?

Angående din fråga ser jag att du redan blivit hänvisad till denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-261/m51510686.html. Jag har fått massor av information här för att kunna bemöta sjukvården. Jag/vi har gjort en utredning och jag kan inte detaljerna, men t ex testas blodets koagulering (blodproppsrisk), sköldkörtelns funktion, antikroppar i blodet och kromosomproblem. Jag fick även med spermieprov på egen begäran. Sedan ska det göras en livmoderundersökning. Den hoppades över i mitt fall och när jag nu efter fjärde missfallet hade fått reda på detta och krävde det, hittades en sammanväxt livmoder. Har även medicinerat med div blodförtunnande, hormoner och kortison. I tråden ovan, och systertråden med behandlingsinformation, finns många exempel på personer som lyckats få barn efter varierande antal missfall. Stor kram till dig!

marieh: håller tummarna hårt, jag är inte heller någon siffernisse... Jag hoppas få mer svar runt sammanväxningar och allt annat i morgon. Då ska vi träffa landstingets mest erfarne läkare på området och jag försöker få ihop allt jag lärt mig här på fl om orsaker, mediciner osv. Hoppas på ett lyckat möte. Operationsläkaren sa att livmoderproblemen kunde uppkomma i samband med förlossning eller missfall. Min fråga är mest om skrapningarna är orsaken... Ja, vi får se.

• Annica P

Idag fick vi vårt möte med läkaren och det blev mest ett "jaha"... "Utredningen har skötts bra och visar inget speciellt" (mer än något högt TSH en gång, kardiolipinantikroppar en gång och sammanväxningar i livmodern efter att jag propsat på hysteroskopi). Sammanväxningarna har troligtvis uppstått vid mina två skrapningar och vid en skrapning upptäcker de inte sammanväxningar som redan finns.

Slutsats: det bara råkar vara så att just dessa ägg och spermier som träffats dessa fyra gånger inte varit livsdugliga. Slemhinnan mättes till 8,5 mm (ätit progynon) och det skulle också vara ok. Jag tycker nämligen att mensen är väldigt sparsam. Vid ny graviditet medicinering med trombyl, fragmin, progesteron och prednisolon. Dock ingen medicinering med annat än trombyl förrän vid plus. Just detta är jag tveksam till, det verkar som många medicinerat från ÄL eller ännu tidigare. Min vanliga läkare tyckte det var ok med Fragmin före plus.

Inte för att jag hade stora förhoppningar, men att femton gånger få höra hur stora chanser vi fortfarande har utan att något nytt tillkommer hjälper inte stort. Känner mig rätt ok, men visst är det tröstlöst ibland. Väntar nu på hysteroskopi nr 2 den 22/11. Ok eller ny operation?

Tiden går och åldern späder på problemet. Han berättade att vid ivf-befruktningar kan så stor del som 70% av de befruktade äggen vara livsodugliga. Detta skulle alltså vara orsaken, men ändå är våra chanser "mycket goda". Trot den som vill Rynkar på näsan. Nu blev jag depp när jag sammanfattade dagen...

• Barbaboo

AnnicaP.. Vill bara skicka en kram till dig!! Van faen :( Ge inte upp..

Själv fick jag äntligen träffa en gynekolog igår som gav mig tid och utrymme.
    En mycket erfaren kvinna som fyllt 73 år men som älskar sitt arbete och jobbar 1 dag i veckan.
    Hon finns inte på min ort men jag åker GÄRNA de 5 mil som krävs för att träffa henne igen.
    Denna kvinna är vän till min gudmor, därför fick jag träffa henne när hon hörde min historia och
    min erfarenhet kring kvinnokliniken här på orten.

Hon hade gått igenom mina journaler innan jag kom och bekräftade min intuition om att det inte är
    mitt myom som är orsaken till mina missfall. Myomet sitter i väggen och buktar inte in mot livmoderhålan.
    (jag har blivit erbjuden en operation, för att de på gyn inte vet vad de ska göra mer..)

Kan hända att det är riskabelt om ägget fäster precis just där myomet sitter, men det finns jättestor yta som
    det också kan sätta sig. Där kan man ju dra slutsatsen att ibland har man bara otur då det sätter sig vid ett
    mindre bra område. Men nästa gång kanske ägget fäster vid de andra väggarna.

Däremot började hon räkna på min cykel.. Hon tyckte det var jättekort med mina 7-8 dagar i lutealfasen och ändrade på min medicinering av progesteronvagitorier. Nu har jag tagit dessa från ÄL istället för +
    Det kan ju ha med gulkroppshormonet att göra..(progesteron)

Plus att hon pratade om att sätta in trombyl också, men då viskade jag i hennes öra och sa att jag tagit en fjärdedel Albyl minor från före ÄL och hon nickade och sa okej, det är bra. Då behöver jag inte trombyl. Men från + ska jag ta både fragmin och Albyl. (trombyl)

Så nu ser min medicinering ut såhär:
    Albyl minor (en kvart bara)
    Prednisolon 5 mg
    Progesteron vag, 2 per dygn

Nu vet jag ju att min mens inte kommer att komma tack vare progesteronet, så jag ska försöka hålla mig kall till nästa helg och försöka att INTE testa mig.. hur det nu ska gå.

Så BIM 21/11

Dagens uppdatering!

• Annica P

Tack marieh! Vad skönt att du hittade någon vettig att prata med och får stöd för det du känner är rätt. Hoppas att du hittat rätt recept nu!

• Barbaboo

Va faen.. nu är det EN hel vecka kvar tills jag ska gravidtesta mig och jag känner spänningar
    över tjejmagen, det molar och drar sådär som det gör när man är gravid, mina bröst gör ont.

MEN DET ÖVERJÄVLIGA ÄR att jag tagit progesteronvaggisar sen ÄL och det är säkert dessa
    hormoner som spökar... Det är superdrygt och tro att jag är gravid och sen kommer på att
    nej jäklar.. det kanske jag inte alls är.. Jag vill ju inte lura mig själv såklart..

En liten liten hoppfull röst viskar inom mig; "du är nog gravid"..
    Den mer objektiva, förmyndaren inom mig säger högt; "nej nej, tro inget du blir bara besviken"...

Så en veckas undran och jag ska VERKLIGEN försöka tänka på annat...

Lär väl skriva och berätta om hur det går..

Tjing Tjong

Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?