• Ninninn

4 missfall.. Finns det hopp?

Donum skrev 2012-06-30 20:51:45 följande:
    Jag tycker att det spårar ur nu. Jag förstår frustrationen, men samtidigt så är det så otroligt mycket som måste klaffa för att det alls ska bli en graviditet och därefter som dessutom fortlöper, och det utan att det är några "fel" på någon av parterna. Upprepade missfall är naturligtvis inte sjukvårdens fel. 
    NÄ självklart är de inte sjukvårdens fel att vi får mf men du måste väl ändå hålla med om att dom är urusla på att hjälpa oss?? eller snarare dom kan inget om de!! de e frustrerande...
  • Ninninn
    Pimpinellan skrev 2012-06-30 12:12:54 följande:
    Jadu ninni det offentliga ger jag inget för alls! Dåligt bemötande och ingen hjälp om man passerat 38. Då skylls allt på dåliga ägg! Dåliga ägg my ass,inte när man blir gravid,men bara får missfall,så mycket vanligare med många graviditeter och många missfall blir det inte med åldern. Min räddning är min privata läkare. Han lyssnar,han skriver ut medicin,han är beredd prova det mesta. Värst blir det när jag blir gravid på "riktigt" d.v.s kommer nån vart och måste ha med landstinget att göra. Kommer de förstå oron,kampen,ångesten innan man fött ett levande barn? Jag har funderat på att skriva eller t.o.m kontakta tidningen,men har inte orkat. Kanske när jag fått barn,vi får se. Kram i vart fall!

Nä de där med dåliga ägg tror jag inte heller på då hade man väl knappt blivit gravid eller? Har inte du gjort ivf? Då måste dom väl se om äggen e bra eller inte? Har du aldrig sökt till till Aten för immunutredning??
  • Ninninn
    Donum skrev 2012-07-01 09:23:33 följande:
    Men vad finns det egentligen för vetenskaplig forskning som stöder diverse "mirakelkurer"? Jag förstår verkligen att man griper efter allt som finns till buds, men mig veterligen finns det ingenting som stöder vare sig det ena eller det andra, förutom möjligen omhändertagandet. Dvs, att risken för missfall minskar radikalt av ett gott omhändertagande. Visst kan det ligga lätt till hands att tro att jag verkar få behålla den här graviditeten pga acetylcysteinsyra/placebo, men det kan precis lika gärna vara så att den här gången gick det bra "av sig självt", trots mina tidigare missfall. Det är faktiskt mer sannolikt.  Jag tycker att det spårar ur när man dissar sjukvården som om de inte gör vad de kan utan på något sätt jävlas med folk som får missfall. Så är det förstås inte.   

Hur många mf har du fått? Ser på din sida att du är förälder och väntar barn! Du har ju lyckats men de finns ju dom som inte har gjort de, då kanske man ser sjukvårdens hjälp olika! Ja e fullt medveten om att dom inte gör så jag får mf så jävla korkad e jag inte men lika väl som vissa får hjälp med ivf gratis från sjukvården så kanske vi då kanske kan få något bidrag till å söka sig utomlands istället för att betala de själv! Dom kan ju mer om mf utomlands så e de ju bara!! Den här studien som du e med i fungerar uppenbarligen för dig men inte för mig (har varit med i Lennart Blomqvist studie) någonting måste vara allvarligt fel i min jäkla kropp och då skulle jag vilja att Sverige kunde hjälpa mig mer!
  • Ninninn

Du dissar ju oss för att vi tycker en sak som inte du tycker

• Ninninn
    Donum skrev 2012-07-01 10:24:54 följande:
    Men då säger vi så. Svensk sjukvård är värdelös och svenska läkare, gynekologer, sjuksköterskor, barnmorskor osv. har som syfte att göra så lite som möjligt för att hjälpa människor som drabbas av upprepade missfall.  Så som den här tråden har spårat ur till en helt onyanserad hets mot svensk sjukvård är jag inte intresserad av att vara kvar. Inte heller när jag implicit (nåja, hyfsat explicit) ifrågasätts för att jag har fått ett levande barn. Då har tråden sjunkit till en så låg nivå att jag lämnar och hittar mer nyanserade sammanhang att vara del av. Lycka till vidare. 

Men va händer?? Va håller du på med?? Säger ja att dom e helt värdelösa?? Ja säger att ja önskar att dom kunde göra mer! Men de kan dom inte för Sverige e så långt efter!
  • Ninninn
    Csillag skrev 2012-07-01 13:33:53 följande:
    Gumman, jag tog innan 1 trombyl o de gav bara MF. Nu tar jag 2 trombyl och 20 mg prednisolon. Resultat: Gravid, inget MF än! 

Självmedicinerar du nu då? Tycker de e så svårt att göra demför man vet inte hur mycket man vågar ta innan de börjar skada fostret sen även ljuga för läkarn för hon måste ju skriva ut medicinerna! Men ja håller tummarna för dig att de får bra nu!
  • Ninninn

Fasen va mycket nytt man hör hela tiden om orsaker till mf! fick sms av en kompis nu som nämde något om gluten! om man är allergisk mot gluten så kan de orsaka mf och även svårt att bli gravid någon som hört detta? kan de verkligen stämma? isåfall e de ju sjukt om de e ett sådant lätt problem

• Ninninn

Men kan detta verkligen vara sant! tänk om de e orsaken till alla mf! nä de kan väl ändå inte vara möjligt! om de nu e så då borde man ju inte behöva någon medicn heller som vi tar eller?! min kompis har en annan kompis vars hennes kompis hade haft väldigt svårt att överhuvudtaget bli gravid då hade dom gjort ett sådant prov på henne och sen ändrade hon kosten och sen blev hon gravid och fick sitt barn!

Jag har absolut ingen symptom, har aldrig ont i magen så för mig är de nog andra faktorer som spelar in men de lät ju ändå väldigt intressant! kan ju kolla på återbesöket i morgon vad hon har att säga om de och även kolla om hon kan ta ett blod prov på mig! Fy ja ser inte fram emot skrapningen på onsdag =( vill inte  

• Ninninn
    Den lilla M skrev 2012-07-02 12:45:47 följande:
    Väldigt intressant att du skriver om detta. Jag har haft problem med ont i magen i över 5år men aldrig tagit tag i det ordentligt med utredning. Men sen i oktober tog jag bort gluten helt och hållet från min kost och min onda mage försvann på nån vecka. Sen blev jag ju gravid i december och har funderat på det några gånger ifall mina nya kost spelar in i denna graviditet. Måste se om jag hittar mer info om detta. Vart hade din kompis läst om det här?

Va har du gjort för annorlunda med kosten?
  • Ninninn

De är ju kanon om de e ett sådant lätt fel men tycker de e konstigt att man inte kollar de på en utredning då! För min del kan de inte vara så enkelt måste vara nått annars som e boven tyvärr! Ja har inte de minsta problem med magen!

Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?