• Barbaboo

4 missfall.. Finns det hopp?

Hopplöst känns det just nu. Står mitt i mitt 4:e missfall (varav 3 på mindre än ett år)..
    (Ofostrig, MA, MF & MF)

Vi har stor önskan att få fler barn och jag är 39 år nu.. Vår dotter är 9 <3

Månaderna går för varje missfall...

Finns det hopp? (har haft fragminsprutor & proggisar nu sista gången, utan resultat)..

Jag behöver PEPPNING, finns ni där ute, ni som lyckats till slut?

...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-12 11:07
    Feb -11, Jag lägger till ett MA som upptäcktes v 11, fostret dött v 6 =(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-21 15:59
    Välkomna alla nya till denna tråd, den är "gammal" och lång tråd, men ack så viktig för alla oss... Hoppa gärna in här omm du känner för att prata av dig och finna hopp.

Jag är lycklig över att skriva att jag nu är gravid i v 18 och ska på RUL om en vecka. Denna graviditet har varit psykist väldigt jobbig, men än så hänger bebben i..

Nästa uppdatering hoppas jag skriva att jag fått en bebis, i slutet av juni -12

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-21 20:24
    Äntligen har jag fått mitt efterlängtade barn. Det finns hopp!

Det var inte kört, fastän jag trodde det många gånger. Jag tänkte många gånger "ja, det kanske fungerar för andra efter så många missfall, men det kommer inte fungera för mig."
    Men jag tänkte ännu oftare "jo, det ska gå!"

Min dotter kom till världen 25/6 och allt har gått jättebra, hon är snart 4 veckor gammal och jag är otroligt lycklig.

Jag hoppas att denna tråd lever vidare för hade det inte varit för denna tråd så hade jag aldrig orkat kämmpa. Vi är många som har delat sorg, förtvivlan, hopp och jäklar anamma - fortsätt gör det!

Jag kikar in här då och då, men in hjärta och tanke är jag med oftare
  • Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?
  • arasall

Hej! Hoppar in här, då jag fick mitt fjärde MF för nio dagar sedan. Jag har en dotter som är sju som jag fick innan det här började. Jag har sedan haft svårt att bli gravid och de fyra gånger det lyckats, de två senaste med hjälp av IVF har det slutat i MF, ett om året i fyra år. I v 6, 11, 6 och nu senast 8. Sista gången såg vi hjärtslag bara ett par timmar innan missfallet. :(

Jag är utredd, de hittar en något förhöjd APT-tid och sen ser jag själv i journalen att det står en något hög Trc-funktion (tror jag det var). Men de hittar inget när de utrett vidare och verkar inte tro att detta är något.

Jag hade progesteronstöd senast, men det hjälpte inte.

När jag får ÄL efter nästa mens ska jag göra en ny äggåterföring (har ägg i frysen sen förra IVF:en). Läkarna verkar bara tycka att det är att köra på men jag vill gärna göra något annorlunda för att inte bara känna att jag väntar på missfallet.

- Vad tror ni? Alla tips mottages oerhört tacksamt! (Livsstil, mediciner etc. ) Kram på er alla som försöker därute!

• Saftmedbulle
    arasall skrev 2013-08-11 10:59:25 följande:
    Hej! Hoppar in här, då jag fick mitt fjärde MF för nio dagar sedan. Jag har en dotter som är sju som jag fick innan det här började. Jag har sedan haft svårt att bli gravid och de fyra gånger det lyckats, de två senaste med hjälp av IVF har det slutat i MF, ett om året i fyra år. I v 6, 11, 6 och nu senast 8. Sista gången såg vi hjärtslag bara ett par timmar innan missfallet. :(
    Jag är utredd, de hittar en något förhöjd APT-tid och sen ser jag själv i journalen att det står en något hög Trc-funktion (tror jag det var). Men de hittar inget när de utrett vidare och verkar inte tro att detta är något.
    Jag hade progesteronstöd senast, men det hjälpte inte.
    När jag får ÄL efter nästa mens ska jag göra en ny äggåterföring (har ägg i frysen sen förra IVF:en). Läkarna verkar bara tycka att det är att köra på men jag vill gärna göra något annorlunda för att inte bara känna att jag väntar på missfallet.
    - Vad tror ni? Alla tips mottages oerhört tacksamt! (Livsstil, mediciner etc. ) Kram på er alla som försöker därute!
    Har inget medicinskt tips, men ett tips är att utrusta dig med tålamod och gärna en förstående, stöttande partner...det kan vara rätt kämpigt, men det gäller att inte ge upp. Pepp!
  • arasall

Nu har jag läst igenom hela tråden, 320 sidor. :) Det är så många resor och människors liv, och många resor är på väg just nu, mer än halvvägs mot målet. Tack för att ni delar med er av era erfarenheter, känslor och behandlingar. Att läsa om andra i en liknande situation har hjälpt mig att inte bli galen nu de två veckor som gått sedan det senaste missfallet.

Jag bad min klinik (Akademiska) att få prata igen med den läkare som var med när jag gjorde min missfallsundersökning efter MF nr 3. Hon kändes klok. Jag har läst på massor nu senaste veckan. Om de rön som finns och om studierna på prednisolon i England. De verkar väldigt lovande. Men allt tar tid. Och ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag. Är det blodet eller immunförsvaret som spökar när man kastar ut ett levande embryo i v 8?

Tror ni att det är för sent att vara med i Lennart B:s studie? Nu ligger ju Borås 5-6 timmar härifrån, men jag vill gärna ha en läkare som har tänkt lite på det här med missfall. Jag tycker bra om Akademiska, men är osäker på hur intresserade de är av den här delen av fertilitetsproblematik. Det känns som att de är mer inriktade mot IVF (vilket vi dock också behöver).

B-vitaminer ska jag dock börja äta tror jag. (Är vegetarian och då kan man ju ha för lite av detta. )

Kram alla ni som kämpar därute!!

• Saftmedbulle
    arasall skrev 2013-08-18 18:27:36 följande:
    Nu har jag läst igenom hela tråden, 320 sidor. :) Det är så många resor och människors liv, och många resor är på väg just nu, mer än halvvägs mot målet. Tack för att ni delar med er av era erfarenheter, känslor och behandlingar. Att läsa om andra i en liknande situation har hjälpt mig att inte bli galen nu de två veckor som gått sedan det senaste missfallet.

Jag bad min klinik (Akademiska) att få prata igen med den läkare som var med när jag gjorde min missfallsundersökning efter MF nr 3. Hon kändes klok. Jag har läst på massor nu senaste veckan. Om de rön som finns och om studierna på prednisolon i England. De verkar väldigt lovande. Men allt tar tid. Och ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag. Är det blodet eller immunförsvaret som spökar när man kastar ut ett levande embryo i v 8?

Tror ni att det är för sent att vara med i Lennart B:s studie? Nu ligger ju Borås 5-6 timmar härifrån, men jag vill gärna ha en läkare som har tänkt lite på det här med missfall. Jag tycker bra om Akademiska, men är osäker på hur intresserade de är av den här delen av fertilitetsproblematik. Det känns som att de är mer inriktade mot IVF (vilket vi dock också behöver).

B-vitaminer ska jag dock börja äta tror jag. (Är vegetarian och då kan man ju ha för lite av detta. )

Kram alla ni som kämpar därute!!
    Kolla, vet jag. Frågan är ju fri och jag har hört en hel del som blivit hjälpta av Lennart B.
  • arasall

Är det någon av er som har provat akupunktur? Var har ni i så fall för tankar och erfarenheter omkring detta?

• che71
    arasall
    " Är det blodet eller immunförsvaret som spökar när man kastar ut ett levande embryo i v 8? "

det kan vara immunförsvaret som ser till att det bildas proppar som tar död på embryot om jag förstått det rätt
    därför ingår blodförtunnande i immunbehandling
    (via Life Clinic o Dr D i Aten)
    Jag tar prednisolon från några dagar innan ÄL o sen intralipid dropp efter ÄL o sen Fragminsprutor ca 1 vecka efter ÄL o fram till ev mens annars nästan hela graviditeten
    samt babyaspririn (eller 1/3 barnalbyl)
    (sen förstås folsyra o fiskolja o tomatjuice, som ev kan sänka mitt höga tnf a)
  • Najje79

arasall: jag gjorde Ivf och inför sista försöket (som resulterade i mina tvillingpojkar efter 8 års ofrivillig barnlöshet, 1 MA och 2 MF) slutade jag helt med kaffe och provade zonterapi och kineselogi. Vet inte om det hade någon påverkan men två friska pojkar på 16 månader ligger och snarkar bredvid mig!

• Kärt barn har många namn

Arasall: på mig fungerar akupunkur och gjorde så att vår dotter kom. Är obeskrivligt tacksam för det!
    Två missfall innan, en dotter -09 ett mirakel, men jag tror på att akupunkturen gjorde så att jag hade bättre flöde på blodet. Efter ytterligare tre missfall så fick vi efter utredningen veta att jag måste ha blodförtunnande, jag bildar blodproppar mellan mig o embryot/fostret. Därför de dör efter vi sett hjärta o allt. Så hallelulja säger jag!
    Sedan boostade jag med B-vitaminer tex B komplex 50 och D-vitaminer från PharmaNord från hälsokost när jag blev gravid med sonen. Efter Äl körde jag med barnalbyl...
    Håller tummarna!!

Najje! Kul att se dig, 16 månader redan!
    Går allt bra?

Kram!

• che71
    Kärt barn har många namn skrev 2013-08-20 22:33:22 följande:
    Che71: hur går det för dig?
    Hej!
    ÄL i måndags på min födelsedag!!Glad
    Äntligen igång igen efter en sommar utan mens...har varit en orolig väntan...förmodligen har Pergotime strulat till det o bildat någon cysta så att mensen kom 5 veckor försenad till slut...(tog många grav tester i onödan!)...
    Så nu provar vi utan Pergo ett tag o hoppas att det finns ett guldägg kvar!!
    Annars är jag i full gång med immunmediciner (via Aten) o äter prednisolon o ska ta IL dropp idag o sen börja med Fragmisprutor o babyaspririn.
    3 år är det nu sen jag började testa med ÄL stickor o 6 missfall har vi fått på vägen.Obestämd
Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?