• lavender

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Jag gjorde moderkaksprov i måndags pga höga siffror på KUB:en.

Det var en nervös väntan innan provet och är en nu en minst lika nervös väntan på provsvar, så nu undrar jag om det finns fler därute så vi kan vänta och tillsammans?

• Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!
  • minolia
    Millan78 skrev 2013-09-17 12:00:00 följande:
    Ville bara tacka för stödet här även om jag kanske inte har svarat på de meddelanden som har varit till mig. *skäms* Men jag har inte riktigt orkat, orken är borta. Fick i alla fall i onsdags svar på FVP via brev =) Blev så glad så jag grät innan jag öppnade kuvert! Stödet från andra är väl sådär kanske ... Svärmor sa jaha när vi berätta och svärfar ingenting. Min mamma o pappa blev glada tror jag.

Skönt att höra att allt var bra! Det är lite svårt med omgivningen för har man inte varit med om vad detta innebär i väntan, oro och ångest så har man nog svårt att sätta sig in i vår situation. Jag möts nu av åsikter som "försök och tänka lite positivt", "kanske dags och gå vidare nu" och "det är nog bra och börja jobba igen så du inte hamnar i för djupa tankar". Det finns åsikter om allt, men hur man ska må och känna i det här är det bara vi själva som har sanningen.
  • Bubbles
    zora6 skrev 2013-09-17 14:56:31 följande:
    Hur säkert är ett
    Mkp prov mot ett fvp?
    Lika säkert. 

Har inte orkat skriva på ett tag. Men vill gratulera alla som har fått positiva svar, lycka Glad 
    Ni som väntar på svar eller på prov, jag känner med er och vet känslan...

Massa kramar till alla andra här med 
  • mteriksson
    zora6 skrev 2013-09-17 14:56:31 följande:
    Hur säkert är ett
    Mkp prov mot ett fvp?
    menar du resultatet eller själva provtagningen?
  • zora6
    mteriksson skrev 2013-09-17 15:17:04 följande:
    menar du resultatet eller själva provtagningen?
    Både och egentligen men det va resultatet jag tänkte på när jag skrev.

Men hur många har fått mf av mkp. Är det vanligt tro?
  • mteriksson
    zora6 skrev 2013-09-17 19:43:56 följande:
    Både och egentligen men det va resultatet jag tänkte på när jag skrev.
    Men hur många har fått mf av mkp. Är det vanligt tro?
    Det beror helt på läkaren. Olika kliniker är olika duktiga. Tex på odenplan är dom duktigare på MKP och har bättre statistik på just det provet.  Så pass mycket att dom föredrar MKP före fostervattensprov.
    Enligt statistik utomlands så är MKP lite säkrare än fostervattensprov.

Sen finns det säkert doktorer som kan, och föredrar fostervattensprov för att dom är mer vana vid det.  
  • WhifeM

Usch tjejer, jag är så sjukt rädd för detdära samtalet m resultatet från fvp. Har inte kunnat sova inatt :( Ni som fått svar, hur tacklar ni tiden mellan fvp och besked. Ena stunden känner jag en stark känsla av att allt är ok men NEJ jag måste tänka det värsta annars bryter jag ihop när samtalet kommer och jag får dåliga nyheter...

• mteriksson
    WhifeM skrev 2013-09-18 06:56:37 följande:
    Usch tjejer, jag är så sjukt rädd för detdära samtalet m resultatet från fvp. Har inte kunnat sova inatt :( Ni som fått svar, hur tacklar ni tiden mellan fvp och besked. Ena stunden känner jag en stark känsla av att allt är ok men NEJ jag måste tänka det värsta annars bryter jag ihop när samtalet kommer och jag får dåliga nyheter...
    Usch minns det som i dimma. Var helt borta dom dagarna. Gråtmild och super rädd. Fattade ingenting. Tyckte allt var orättvist. Hoppade till varje gång telefonen ringde.
    Finns inga lätta råd att ge. Försök vila och läs en bok eller se på tv....
    Vet att väntan är olidlig=(
    Stoor kram! 
  • Sinni
    WhifeM skrev 2013-09-18 06:56:37 följande:
    Nä, tänk inte på det värsta. Det ger dig bara mera oro under väntetiden =). Om jag inte minns fel hade du ändå rätt hyfsade siffror på kuben? Vad var det: 1:200-någonting? Tänk på alla de friska barn i de siffrorna, inte på den enda sjuka. Jag tror det kommer att gå jättebra för dig. 

Men jag förstår dina tankar och din oro. Det är ju givetvis bra att ha tänkt tanken "vad gör vi om allt går åt helvete". Men när den tanken är slutförd - lägg den på hyllan då. Försök göra roliga saker som distraherar tankarna. Och tänk att det tar nog en vecka innan svaret kommer.

Du, som jag, gjorde provet en tisdag i lund. Jag fick svar med brev på måndagen. Håller tummarna för att väntan går så fort den kan och att du får svar så fort det bara går =). 
  • zora6
    mteriksson skrev 2013-09-17 20:19:01 följande:
    Det beror helt på läkaren. Olika kliniker är olika duktiga. Tex på odenplan är dom duktigare på MKP och har bättre statistik på just det provet.  Så pass mycket att dom föredrar MKP före fostervattensprov.
    Enligt statistik utomlands så är MKP lite säkrare än fostervattensprov.

Sen finns det säkert doktorer som kan, och föredrar fostervattensprov för att dom är mer vana vid det.  
    Nån med erfarenhet av mkp från Uppsala?
    Undrar åxå om det alltid görs i magen eller genom slidan. Finns massa olika bilder på google.  
Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!