• Hemlighet

Sova i vagn på dagis, hur gör ni med vagnen?

Var på dotterns dagis idag för första gången och fick veta att hon kommer att sova ute i vagn. Hon är van att sova inne, men ser inte det som ett problem.
    Problemet är att man måste ta med sig en vagn själv!
    Visst hon har en vagn, men jag vill inte att den skall stå ute i ur och skur. För fin och för dyr för det:-S
    Så nu måste jag kika på en ny vagn(begagnad).
    Har dom rätt att kräva att man skall ta med en vagn själv som barnet skall sova i??

Och vad sover dom i på vintern????

• Svar på tråden Sova i vagn på dagis, hur gör ni med vagnen?
  • Trollet Ludenben
    Alexi skrev 2010-09-16 13:10:38 följande:
    Men kan inte någon förklara för mig, varför man skulle tveka att ta med sig sin egen vagn till förskolan? Vad är det man tänker skulle ske med den där som inte sker hemma?
    jag skulle inte ta med min vagn till förskolan. Vi köpte en paraplysulky (chicco liteway) att ha med dit av den enkla anledningen att i den stadsdelen kan fol inte hålla tassarna borta från andras saker. Så det är inte alls som vill ha vagnen med.
    Älskade ungar
  • Purlan
    Småtokig skrev 2010-09-15 19:12:30 följande:
    PÅ vårat dagis hade de till en början bara vagnar(dagisets egna samt barnets "hemma" vagn) Men nu har de fått sovlådor att sova i. SMå söta saker som barnen älskar. Nu blev de för många barn så en del får sova i vagn iaf bla min dotter men det är inga problem. Verkar som om vi har tur på våran förskola för de står för kudde, fleecefiltar och åkpåsar till alla barnen. När de vuxit ur åkpåsen(elodie) så får de en sovsäck istället.

Hör med dem om de inte kan köpa in sovlådor som barnen kan sova i. De slipper köra en massa vagnar fram och tillbaka det enda de behöver flytta är barnet och sovgrejer.
    Hoppas du hittar en lösning
    Sovlådor?? Hur då? Ute eller inne? LÄt spännande
  • Alexi
    Trollet Ludenben skrev 2010-09-16 19:34:10 följande:
    jag skulle inte ta med min vagn till förskolan. Vi köpte en paraplysulky (chicco liteway) att ha med dit av den enkla anledningen att i den stadsdelen kan fol inte hålla tassarna borta från andras saker. Så det är inte alls som vill ha vagnen med.
    Fast vagnen står ju i alla fall på vårt dagis väl synlig för personal osv så det känns väldigt oväntat om någon skulle stjäla den mitt på dagen.
  • Trollet Ludenben
    Alexi skrev 2010-09-16 20:24:53 följande:
    Fast vagnen står ju i alla fall på vårt dagis väl synlig för personal osv så det känns väldigt oväntat om någon skulle stjäla den mitt på dagen.
    personalen kan ju inte hålla koll hela tiden. På vårt är den inte så synlig och här stjäl de allt. På sonens gamla dagis som ligger 300 m därifrån kunde de inte ens ha nån form av matta eller galler på trätrallen utanför. Den blev snorhal på vintern, särskilt när det hade regnat och fryst på lite. Jag undrade varför de inte kunde lägga matta eller galler. Då svarar dom att de har försökt allt men det bara stjäls. Normalt... vem stjäl halkskydd?? Då ställer jag verkligen inte en vagn där. Okej, vi har inte en svindyr vagn. Vi har EL scooter 2010 men den är ändå den nyaste och dyraste vagnen på dagis och jag är rädd om den. Alla har gamla vagnar eller nyare typ careena buggy för 299:- eller vad den kostar...
    Älskade ungar
  • Parvens syrra

Jag tycker det är jätte bra att barn får sova ute. Tycker inte några alternativ behövs. Våran son sover i sin vagn som han hade som liten (ingen vagn jag ändå hade velat köra honom i nu dels pga klumpis och stor)

till hösten/ är det
    fleecefilt / åkpåse (hade filt/ åkpåse blocket 300kr)
    fleecekläder 180kr
    halskrage 150kr
    mössa 130kr
    vantar 50kr
    raggsockor ( fått gratis)

Så mycket extra kostar det inte, beror ju helt på vart du köper det mm vi valde att köpa begagnad åkpåse
    men annars e allt nytt. halskrage, vantar o mössa har vi sparat från vintern som var.

• Lilla Lycka

Vårt dagis har vagnar som barnen sover i utomhus året runt. De har även täcken, kuddar och filtar. Sovkläder och eventuella snuttefiltar/gosedjur får man ta med själv. På vintern sover min dotter i fleeceställ utanpå de vanliga kläderna, samt sockor, mössa och vantar. Går jättebra.

• carolinae

Vår dotter sover ute på dagis, även på vintern. De har en -15 grader regel, att om det är kallare än -15 sover dom inne men i vagnarna där inne också!

Vårat dagis har ett rum inne där de ställer alla vagnarna. Så vi har nästan alltid vår stora vagn där och en liten vagn hemma. Fungerar superbra och jag är jättenöjd!

• Hemlighet
    enlitenbitkaka skrev 2010-09-15 21:37:41 följande:
    Om dagis bestämmer att de ska leka ute...ska de stå för overall och rengkläder då också?
    Det är väl inte samma sak!
  • Hemlighet
    vittra skrev 2010-09-16 12:46:12 följande:
    Eller för den delen åkpåsar eller vinteroveraller... som ju TS tydligen inte heller vill köpa...
    Jag har inte skrivit att jag inte vill köpa, utan bara att det kommer bli dyrt!

Vagnen är jag rädd om, skall förhoppningsvis ha fler barn.
    Jag tror inte att den kommer att bli förstörd på dagis utan den kommer att blekas. Dock lutar det åt att jag kommer ha vagnen på dagis, men jag kommer att ha regnskyddet på hela tiden för att förhindra att den bleks.
  • Hemlighet
    Rulltrappa skrev 2010-09-16 13:16:13 följande:
    Sen kan man verkligen undra vad man isf använder vagnen till om man är rädd för det, då måste det ju bli svårt att gå på långpromenader och man kan helst bara gå ut om det är mulet... ;)
    Lite skillnad att gå på lång promenad mot att ha den ute större delen av tiden i veckorna! Tycker du inte det!

Det går inte att fråga och undra något i detta forum som man själv inte tycker är självklart utan att bli påhoppad och dummförklarad.
Svar på tråden Sova i vagn på dagis, hur gör ni med vagnen?