• Anonym

bli sövd

När man blir nedsövd, HUR känns det?
    HUR fungerar det egentligen? Får man lugnande innan (tablett? spruta?)
    Kan man ta en lugnande tablett själv först hemma om man vill?

Och en töntig fråga men jag känner mig "lite" orolig:
    Är det någon som varit med om att du/någon du känner blivit sövd men ändå kännt operationen?
    Alltså man har kanske hört och kännt allt men inte kunnat meddela att man int eär ordentligt sövd?

• Svar på tråden bli sövd
  • Illusion
    CeciliaSt skrev 2010-09-18 22:06:03 följande:
    Nej, inte så här rakt av. Har du frågat vilka läkemedel du fick vid din sövning?
    Har det hänt vid alla tillfällen? Eller endast senaste?
    Nej jag har inte frågat faktiskt. Det jag vet är att det inte är lugnande, åtminstone inte sista gången. De tidigare kan det ha varit det för då upplevde jag det inte obehagligt. Jag vet alltså inte alls vad de injicerat innan narkosmedlet. Inte en aning. Kanske kan det varit samma vid alla tillfällen, men att jag bara vid senaste gången inte mådde psykiskt bra och därför upplevde panik av att inte kunna röra på mig.
  • Ramborg

Jag kände inget alls innan, det jag tänkte på var att syrgasen luktar lite speciellt. Sen kändes det som det hade gått två sekunder. Och det var skönt att vakna, som att vakna av sig själv på morgonen utan väckarklocka och dessutom kommer nån och pysslar om en. Fick smörgås och kaffe.

Det värsta av alltihop tyckte jag fånigt nog var när de "satte nålen" i handen på mig. Inte förrän de tog ut den fattade jag att det är ingen nål som sitter kvar i handen, det är en mjuk plastgrej. Så jag hade inte behövt vara så försiktig med att röra på handen. Men jag trodde som sagt att det var en nål under skinnet så jag var jätteobekväm med det.

• Ninja05

Vad är det för operation Ts`?

• Anonym
    Ninja05 skrev 2010-09-19 09:03:37 följande:
    Vad är det för operation Ts`?
    vill helst inte svara på det. 
  • Ninja05
    Anonym skrev 2010-09-19 23:43:38 följande:
    vill helst inte svara på det. 
    Okej! Respekterar det. Tänkte mer om det var en stor eller liten operation..? för kan ju vara rätt olika eferråt..
  • Anonym

Jag tyckte mest bara att det var spännande! Narkosläkarn sa att jag inte skulle hinna räkna till 20 så jag började räkna när de injicerade medlet och jag kom till typ 4.

Narkosfrossan när man vaknar upp är lite trist, men den går ju över ganska snabbt. Och då brukar man vara så lättad över att operationen är överstökad, så det är värt det.

• alvias78
    Ts Mamma skrev 2010-09-17 22:28:10 följande:
    Missförstå mig rätt men det är underbart att bli sövd! Man somnar lugnt och snabbt och vaknar vad man tycker 5 sekunder senare så himla utvilad som man bara kan känna sig...:)
    hehe.. ja precis så känns det.. 
    När man vaknar upp så hör man en massa apparater överallt och en sköterksa som säger ung "dags att vakna" (inte riktigt så kanske).. Du kanske fryser lite och vill fortsätta sova. Du har nån slang från ditt finger som sitter fast med en klämma - kanske dropp också...

Har blivit sövd några gånger och det är sååå skönt :) Önskar att jag kunde bli det hemma då och då..
  • alvias78
    CeciliaSt skrev 2010-09-18 16:13:10 följande:
    Glömde ju... Jag har många av gångerna när jag blivit sövd blivit lite så där rörd och lite gråtmild precis innan jag somnat. Och en tår har också trillat från ögat, mest med känslan av att alla är så omtänksamma o rara och jag blir alldeles överväldigad av positiva känslor o då har en tår trillat
    När jag har fått det lugnade så brukar jag också bli lite "gråtmild" och tycka att sköterska är så snälllla och fina... och så bubblar jag en himla massa om allt mellan himmel och jord =)
  • Anonym (C)

Jag har blivit sövd en gång.. De var skönt att somna in men när jag vaknade så var jag jätteledsen, vet inte riktigt varför.. Vaknade av att sköterskan satt och torkade mina tårar..  Nästa gånga jag ska opereras vill jag ha nån vid min sida. Jag tycker de var läskigt att vara själv. Men att få somna in och sväva på rosamoln var inte dumt alls

• Ninja05
    Anonym (C) skrev 2010-09-20 09:17:27 följande:
    Jag har blivit sövd en gång.. De var skönt att somna in men när jag vaknade så var jag jätteledsen, vet inte riktigt varför.. Vaknade av att sköterskan satt och torkade mina tårar..  Nästa gånga jag ska opereras vill jag ha nån vid min sida. Jag tycker de var läskigt att vara själv. Men att få somna in och sväva på rosamoln var inte dumt alls
    Jaa.. det är inte så kul när man vaknar själv.. Jag var intuberad och fick inte ha någon vid min sida efter min senaste op.. Det var inte någon höjdare..  men handlar väl om hygien och respekt för dem andra patienterna..
Svar på tråden bli sövd