• Anonym

bli sövd

När man blir nedsövd, HUR känns det?
    HUR fungerar det egentligen? Får man lugnande innan (tablett? spruta?)
    Kan man ta en lugnande tablett själv först hemma om man vill?

Och en töntig fråga men jag känner mig "lite" orolig:
    Är det någon som varit med om att du/någon du känner blivit sövd men ändå kännt operationen?
    Alltså man har kanske hört och kännt allt men inte kunnat meddela att man int eär ordentligt sövd?

• Svar på tråden bli sövd
  • Anonym

nu har man ju sett på nyheterna om en kvinna som gjorde en bröstoperation och ligger som en "grönsak" på sjukhuset. det var väl flera omständigheter som gjorde att det blev så. men kan man vara "allergisk" mot narkos? så att man får problem med andningen efteråt? märker man inte själv då det?
    jag menar om man vaknar efter en operation så tror man väl att allt är lugnt?
    kan man bara dö då?
    hur stor är risken?

• Petra123

Man bara somnar och sover jättegott :) Jag har alltid känt mig väldigt utvilad efter alla gånger jag blivit sövd :) Trött precis efter man vaknat såklart, men efter en stund så känns det som om man tagit en väldigt skön tupplur...

• JA77
    Anonym skrev 2010-11-21 20:23:40 följande:
    nu har man ju sett på nyheterna om en kvinna som gjorde en bröstoperation och ligger som en "grönsak" på sjukhuset. det var väl flera omständigheter som gjorde att det blev så. men kan man vara "allergisk" mot narkos? så att man får problem med andningen efteråt? märker man inte själv då det?
    jag menar om man vaknar efter en operation så tror man väl att allt är lugnt?
    kan man bara dö då?
    hur stor är risken?
    Den patienten vaknade, men hon hade ingen övervakning efteråt - narkosmedel och starka smärtlindrande medel gör att andningen försämras(hos alla, det är ingen allergi!), och om man inte andningsövervakas efteråt kan man missa att patienten inte andas fullständigt - det leder till syrebrist och hjärtstopp (så som kvinnan fick), därefter en hjärnskada. Övervakas man efter narkos så är det ingen fara. Denna kvinna hade ingen övervakning av intenbsivvårdskunnig personal, vilket finns i modern sjukvård. Om man inte andas efter en operation märker man det inte - man är inte tillräckligt vaken för att andas.

Nej, man kan inte vara allergisk mot narkos, men man kan ha en genetisk sjukdom (malign hypertermi) som gör att man är "allergisk" mot narkosgaser. Man kan ändå sövas, men man sövs på annat sätt.
  • Anonym
    JA77 skrev 2010-11-21 20:42:04 följande:
    Den patienten vaknade, men hon hade ingen övervakning efteråt - narkosmedel och starka smärtlindrande medel gör att andningen försämras(hos alla, det är ingen allergi!), och om man inte andningsövervakas efteråt kan man missa att patienten inte andas fullständigt - det leder till syrebrist och hjärtstopp (så som kvinnan fick), därefter en hjärnskada. Övervakas man efter narkos så är det ingen fara. Denna kvinna hade ingen övervakning av intenbsivvårdskunnig personal, vilket finns i modern sjukvård. Om man inte andas efter en operation märker man det inte - man är inte tillräckligt vaken för att andas.

Nej, man kan inte vara allergisk mot narkos, men man kan ha en genetisk sjukdom (malign hypertermi) som gör att man är "allergisk" mot narkosgaser. Man kan ändå sövas, men man sövs på annat sätt.
    okej tackar för ditt svar!
    När du säger "övervakning" menar du att en sjukvårdspersonal ska vara närvarande hela tiden timmarna efter op? eller via en maskin?
    Men hur vet man att man inte har malign hypertermi då? märker man det först då man får narkosen eller testar de det innan?
  • Bevabus
    Anonym skrev 2010-11-21 21:04:16 följande:
    När du säger "övervakning" menar du att en sjukvårdspersonal ska vara närvarande hela tiden timmarna efter op? eller via en maskin?
    Men hur vet man att man inte har malign hypertermi då? märker man det först då man får narkosen eller testar de det innan?
    Kan säga att jag hade en sköterska i rummet när jag vaknade så dem ser till att någon alltid är där. Såvida dem inte har fullt upp d.v.s.
    There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • JA77
    Anonym skrev 2010-11-21 21:04:16 följande:
    Sjukdomen är ärftlig, och om en person under narkos visar tecken på malign hypertermi, ser man alltid till att utreda hela släkten. Om någon av dina anhöriga haft den, hade du vetat om det. Man övervakas på en uppvakningsavdelning av sjuksköterskor, men man är uppkopplad på monitorer. Vid avvikande värden larmar apparaterna. En sjuksköterska på uppvaket har hand om cirka fyra patienter, så ingen sitter bredvid, men hon håller ett öga på apparaten och på dig.
  • Anonym
    Floff skrev 2010-10-10 23:14:38 följande:
    När jag vaknade efter en omfattande käkoperation (6-7 timmar lång) så mådde jag fruktansvärt illa, var törstig så jag höll på att illa och var väldigt groggy. Jag tyckte det var en obehaglig uppvaknande.. Men som jag har förstått det så kan man må mer dåligt efter långa nedsövningar - narkossköterskan får gärna verifiera detta.

Själva insomningen var inte så farlig, det läskigaste tyckte jag var att jag låg på operationsbordet och pratade med sköterskorna som höll mig i handen och försökte lugna mig, och sen kom någon med en mask och sa att "det var dags". Sen medan jag andades i masken sa de att jag skulle räkna ner från 10 eller vad det var men jag hann ju inte till mer än 8 innan jag hade slocknat - vilket jag inte märkte av alls.
    Tyvärr kan man må så illa även efter kortare nedsövning. Jag var sövd i ca 1 timme. Då jag lider av operationsskräck efter att ha brutit armen som liten får jag panik innan de ger mig lugnande. Tyvärr hjälpte inte det lugnande sist och jag vet inte om de använde lite felaktig dos när de höll mig sövd. Det var nämligen så att jag när jag vaknade mådde så illa och var så yr att jag inte kunde åka hem (var en operation på handleden). Trots att jag fick ligga kvar på sjukhuset så mådde jag fortfarande uruselt och var jätte yr 24 timmar efter. Inte förrän ca 48 timmar efter operationen var jag människa igen. Det är nog väldigt individuellt och det kan ju som jag skrev kanske bero på någon feldosering - skulle inte förvåna mig. Gången innan mådde jag inte alls så dåligt och kunde åka hem samma dag nämligen.
  • Anonym
    JA77 skrev 2010-11-21 22:12:59 följande:
    Sjukdomen är ärftlig, och om en person under narkos visar tecken på malign hypertermi, ser man alltid till att utreda hela släkten. Om någon av dina anhöriga haft den, hade du vetat om det. Man övervakas på en uppvakningsavdelning av sjuksköterskor, men man är uppkopplad på monitorer. Vid avvikande värden larmar apparaterna. En sjuksköterska på uppvaket har hand om cirka fyra patienter, så ingen sitter bredvid, men hon håller ett öga på apparaten och på dig.
    skönt att höra det.
    är tacksam för de bra svaren du ger!
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-11-21 22:22:24 följande:
    Tyvärr kan man må så illa även efter kortare nedsövning. Jag var sövd i ca 1 timme. Då jag lider av operationsskräck efter att ha brutit armen som liten får jag panik innan de ger mig lugnande. Tyvärr hjälpte inte det lugnande sist och jag vet inte om de använde lite felaktig dos när de höll mig sövd. Det var nämligen så att jag när jag vaknade mådde så illa och var så yr att jag inte kunde åka hem (var en operation på handleden). Trots att jag fick ligga kvar på sjukhuset så mådde jag fortfarande uruselt och var jätte yr 24 timmar efter. Inte förrän ca 48 timmar efter operationen var jag människa igen. Det är nog väldigt individuellt och det kan ju som jag skrev kanske bero på någon feldosering - skulle inte förvåna mig. Gången innan mådde jag inte alls så dåligt och kunde åka hem samma dag nämligen.
    Du har inte fått någon överdosering (sover man och vaknar är det ju rätt dos!), utan det du beskriver är vanliga bieffekter efter narkos. Man kan söva på olika sätt, och gången innan blev du antagligen sövd med läkemedel som inte ger lika kraftigt illamående. Ett annat alternativ är att de gången innan gav läkemedel som motverkar illamående. Olika personer reagerar olika, man kan också reagera olika från gång till gång. Det viktiga är att du nämner detta för personalen, då kan man söva "antiillamående".
  • Stayalive
    JA77 skrev 2010-11-21 20:42:04 följande:
    Den patienten vaknade, men hon hade ingen övervakning efteråt - narkosmedel och starka smärtlindrande medel gör att andningen försämras(hos alla, det är ingen allergi!), och om man inte andningsövervakas efteråt kan man missa att patienten inte andas fullständigt - det leder till syrebrist och hjärtstopp (så som kvinnan fick), därefter en hjärnskada. Övervakas man efter narkos så är det ingen fara. Denna kvinna hade ingen övervakning av intenbsivvårdskunnig personal, vilket finns i modern sjukvård. Om man inte andas efter en operation märker man det inte - man är inte tillräckligt vaken för att andas. Nej, man kan inte vara allergisk mot narkos, men man kan ha en genetisk sjukdom (malign hypertermi) som gör att man är "allergisk" mot narkosgaser. Man kan ändå sövas, men man sövs på annat sätt.

Gammal tråd men måste ändå ge lite input. Man kan vara allergisk mot narkos, eller kanske snarare överkänslig. Jag får exempelvis fruktansvärda kramper efter en narkos, det kommer ungefär ett dygn efter. Varit sövd 2 gånger och första gången fattade ingen vad som hände och det blev ambulansfärd till ett större sjukhus där en erfaren läkare direkt konstaterade att jag var "allergisk" mot narkos. Andra gången hände samma sak men eftersom de var beredda på det så fick jag medicin mot det snabbt. Jag ska bara sövas om det är absolut nödvändigt.
  • JA77
    Stayalive skrev 2013-07-04 22:43:38 följande:

Gammal tråd men måste ändå ge lite input. Man kan vara allergisk mot narkos, eller kanske snarare överkänslig. Jag får exempelvis fruktansvärda kramper efter en narkos, det kommer ungefär ett dygn efter. Varit sövd 2 gånger och första gången fattade ingen vad som hände och det blev ambulansfärd till ett större sjukhus där en erfaren läkare direkt konstaterade att jag var "allergisk" mot narkos. Andra gången hände samma sak men eftersom de var beredda på det så fick jag medicin mot det snabbt. Jag ska bara sövas om det är absolut nödvändigt.

Vadå för allergi? Det finns ju liksom inget "motgift" mot narkos.
  • Alvii

Man somnar liksom bara in, väldigt härligt, dock kräktes jag under min sövning och fick en kemisk lunginflammation men har man fastat ordentligt innan så ska det inte hända (min operation var dock akut så jag hann inte fasta) är man ändå orolig kan man få medicin mot illamående :)

• Alvii

Jaha nu såg jag hur gammal tråden var, nu var de nog inte aktuellt, haha

• yodi

kan berätta om när jag blev sövd.

personalen var gätte bra och noga med att förklara allt då jag var tämligen nervös innan.

först så sprutade dom in smärtstillande som dom förvarnade om kunde svida lite när det sprutades in samt gjorde en väldigt snurrig, och sedan själva medlet som söver en.

jag han känna att det började snurra och tänkte att det var skönt att jag inte känt någon sveda när dom sprutade in det smärtstillande, och undrade när jag skulle börja känna mig sömning. sen var jag borta

det gick väldigt snabbt och jag hann inte känna mig sömnigare och sömnigare utan jag bara slocknade och kände inget, drömde inget och kände inte att någon tid passerat förrän dom väckte mig en halv timme senare.

mådde inte dåligt efteråt heller              

• Humlan75

Gammal tråd men vill också lämna min upplevelse.

Jo- man kan visst vara allergisk mot narkos eller som i mitt fall-det muskelavslappnande ämnet i narkosen som heter Esmeron.

Jag fick utslag över hela min kropp och min luftstrupe fick spasmer och drog ihop sig.

En kort operation som skulle ta 45min-1h tog 3h för de fick ge mig antihistaminer så som tavegyl och betapred (kortison).

Den opererande Läkaren kom innan hemgång och satte sig på sängkanten och tog min hand och sa att ibland kan människor dö under en sövning och det var nära att hända mig, men som tur är gick det bra denna gång. Jag ska också bara sövas om det verkligen behövs och jag måste alltid informera läkare om min allergi mot narkosen. Jag har min journal från operationen med mig att visa upp för läkare vid behov.

Ska opereras om 2 veckor nu...livrädd...????

Svar på tråden bli sövd