• Anonym

bli sövd

När man blir nedsövd, HUR känns det?
    HUR fungerar det egentligen? Får man lugnande innan (tablett? spruta?)
    Kan man ta en lugnande tablett själv först hemma om man vill?

Och en töntig fråga men jag känner mig "lite" orolig:
    Är det någon som varit med om att du/någon du känner blivit sövd men ändå kännt operationen?
    Alltså man har kanske hört och kännt allt men inte kunnat meddela att man int eär ordentligt sövd?

• Svar på tråden bli sövd
  • The Maria

Det går snabbt. Härlig känsla i armen när man får sprutan. Det som kryper uppåt. Hur det känns när man vaknar tycker jag beror på hur länge man varit sövd och hur djupt. Det har varit olika känsla på alla mina operationer (har gjort öronop, knäop, kejsarsnitt och en hel hög op för min harmynthet).

Men det ska mycket till att du ska känna av något. Jag har gjort två operationer då jag blivit sövd för att sedan vakna under operationen (det skulle vara så så det var ingen olyckshändelse!). Man känner att det är nåt där men det är som att någon bara petar lite på en. Tyckte det kändes så när jag var vaken under mitt akutsnitt också. 

• kitiara

Själv tycker jag inte alls om det! Men det är bra att det är olika. Jag minns inte ens att jag får medicinen innan jag flyttas in i operationssalen och sen har jag väldigt svårt att vakna efteråt. Det känns lite som att man är fast i sin egen kropp, man är vaken, men kan inte styra sig själv på något sätt och inte prata med någon heller. 

Som tur är, är det väldigt ovanligt att reagera så på narkosen. 

• Anonym
    Anonym skrev 2010-09-17 22:33:25 följande:
    Hur känns det när man vaknar då?
    Jag var seg och mådde hur illa som helst. Men i övrigt var det trevligt, först lite lullig och sedan var det bara svart. När jag vaknade hade jag inget som helst minne av vad att jag ens existerat under tiden efter att jag såg masken.
  • kitiara

Vill inte skrämmas, men det är bra att känna till att man reagerar olika på narkosen.

• Anonym
    Illusion skrev 2010-09-17 22:29:13 följande:
    det är en riktigt trevlig upplevelse (om än kort) att bli sövd. jag har blivit det minst fem gånger och gillar känslan av vad det nu än är de injicerar innan narkosmedlet, men även känna hur man slocknar av narkoset. sista gången hade jag dock panikångest och kände mig som helt förlamad i kroppen av medlet innan narkosen, så det var otäckt. men men, jag lever ju uppenbarligen!
    jag äter mediciner mot panikångest dessutom så det är det jag oroar mig mest för , att få panik, faktsikt...
  • Anonym
    kitiara skrev 2010-09-17 22:51:04 följande:
    Vill inte skrämmas, men det är bra att känna till att man reagerar olika på narkosen.
    det är bra du är ärlig!
  • Anonym

Jag är ett kontrillfreak och gillade inte alls att bli sövd. Jag hade ju inte kontroll över mig själv. Jag fick ligga på en brits och så bad de mig räkna bakåt från 10. Under tiden förde de ner en mask mot mitt ansikte. Jag hann till 7 eller 6 tror jag, sen sov jag. Kändes som 1 minut senare när jag vaknade på uppvaket men det var en timme. Vaknade, såg klockan och somnade sen igen. Ogillade att inte kunna hålla mig vaken. Efter någon halvtimme - timme till kändes det bättre. Kände mig groggy resten av dagen.

Skriver detta för jag önskar att jag fått höra något annat än att det är såå skönt innan. Alla upplever det säkert olika.

• Illusion
    Anonym skrev 2010-09-18 14:07:18 följande:
    jag äter mediciner mot panikångest dessutom så det är det jag oroar mig mest för , att få panik, faktsikt...
    samma här, men det går grymt snabbt från det att man får den där första injektionen tills man får den andra och somnar in. så det är verkligen ingen fara. men jag ljuger om jag säger att det var en trevlig upplevelse att få panik när man inte kunde röra sig.  
  • Anonym

dom sade att nu somnar du snart och så såg jag att dom sprutade in nåt i armen sedan vet jag inget förrän 5 timmar senare då jag vaknade och var trött och ville bara blunda och sova vidare
    mådde lite illa när dom drog mig i sängen till avd sedan kännde jag mig yr och vinglig när jag skulle stiga upp 5 timmar senare
    men tror även jag kännde mig klen då jag inte fått varken äta el dricka på över 1 dygn.

men jag kännde aldrig att jag höll på somna varken obehag el behag förutom att dom absolut skulle ha en mask över näsan på mig som jag fick panik av då den sögs ihop när jag drog in andan och var svårt att andas ut i
    dom sa att det bara var frisk luft

Svar på tråden bli sövd