• Anonym

bli sövd

När man blir nedsövd, HUR känns det?
    HUR fungerar det egentligen? Får man lugnande innan (tablett? spruta?)
    Kan man ta en lugnande tablett själv först hemma om man vill?

Och en töntig fråga men jag känner mig "lite" orolig:
    Är det någon som varit med om att du/någon du känner blivit sövd men ändå kännt operationen?
    Alltså man har kanske hört och kännt allt men inte kunnat meddela att man int eär ordentligt sövd?

• Svar på tråden bli sövd
  • Anonym

tack för alla svar
    verkar inte SÅ hemskt som jag föreställt mig trots allt.

Ingen som verkar ja KÄNNT när de börjar skära i kroppen i alla fall...

• Anonym
    Anonym skrev 2010-09-18 15:55:28 följande:
    tack för alla svar
    verkar inte SÅ hemskt som jag föreställt mig trots allt.

Ingen som verkar ja KÄNNT när de börjar skära i kroppen i alla fall...
    Det är extremt ovanligt! Inte ska du oroa dig för det. Om du är väldigt rädd kanske du kan få prata med en kurator eller liknande på sjukhuset? Om du säger att du är rädd kanske de tar lite extra väl hand om dig. Jag kommer aldrig glömma en äldre kvinna, vet inte om hon var uska eller ssk, som höll mig i handen och pratade med mig strax innan jag sövdes och medan jag somnade. Guld värt var det!
  • CeciliaSt

Hej!
    Är både narkossköterska o patient. Blev sövd i förra veckan senast
    Det absolut vanligaste är att man får läkemedel intravenöst. Oerhört sällsynt att söva ner med gas. Däremot får man andas syrgas på en mask innan man somnar för att fylla upp lungor med syrgas som en säkerhetsåtgärd. Men man somnar ju som sagt inte av syrgas utan läkemedlen ges iv.
    När man sedan sover kan man välja att fortsätta använda iv läkemedel eller gå över till gas. Detta beror på vilket ingrepp det är, vad sjukhusets rutiner säger o vad personalen anser vara bäst i det enskilda fallet.
    Kan vara bra att veta

Jag tycker det är skönt att bli sövd, man blir varm i kroppen och påverkade i huvudet. Som att bli onykter fast snabbare. Sen poff är man borta o tiden som förflyter är bara bort. Vakna var också "härligt". Trött o mojsig, skönt att kolla upp o sen bara sjunka ner igen o få fortsätta sova

Lycka till med din operation o sövningen

• CeciliaSt

Glömde ju... Jag har många av gångerna när jag blivit sövd blivit lite så där rörd och lite gråtmild precis innan jag somnat. Och en tår har också trillat från ögat, mest med känslan av att alla är så omtänksamma o rara och jag blir alldeles överväldigad av positiva känslor o då har en tår trillat

• Illusion
    CeciliaSt skrev 2010-09-18 16:10:38 följande:
    Hej!
    Är både narkossköterska o patient. Blev sövd i förra veckan senast
    Det absolut vanligaste är att man får läkemedel intravenöst. Oerhört sällsynt att söva ner med gas. Däremot får man andas syrgas på en mask innan man somnar för att fylla upp lungor med syrgas som en säkerhetsåtgärd. Men man somnar ju som sagt inte av syrgas utan läkemedlen ges iv.
    När man sedan sover kan man välja att fortsätta använda iv läkemedel eller gå över till gas. Detta beror på vilket ingrepp det är, vad sjukhusets rutiner säger o vad personalen anser vara bäst i det enskilda fallet.
    Kan vara bra att veta

Jag tycker det är skönt att bli sövd, man blir varm i kroppen och påverkade i huvudet. Som att bli onykter fast snabbare. Sen poff är man borta o tiden som förflyter är bara bort. Vakna var också "härligt". Trött o mojsig, skönt att kolla upp o sen bara sjunka ner igen o få fortsätta sova

Lycka till med din operation o sövningen
    Om du läst mina inlägg i den här tråden kanske du sett att det är nåt jag reagerar på innan narkosmedlet, det som senaste sövningen fick mig att känna att jag inte kunde röra kroppen. Vad är det för nåt?
  • CeciliaSt

Nej, inte så här rakt av. Har du frågat vilka läkemedel du fick vid din sövning?
    Har det hänt vid alla tillfällen? Eller endast senaste?

• Anonym (Hoppar in)

Allt försvann, liksom stängdes av. Sen vaknade jag av att något drogs ur min näsa, men det tog någon sekund innan jag kunde se från det att jag upplevde mig som vaken. Lite som att vakna i ett beckmörkt rum.

Jag var på bästa möjliga humör efteråt på uppvaket. Skrattade, skojade, ville gå upp (men fick inte innan personalen var säkra på att jag verkligen var OK). Andra var arga, ytterligare andra ledsna. Alla reagerar på sitt sätt. En tjej som vart jättearg på kirurgen ena sekunden mindes inte att hon varit det nästa, men personalen var noga med att fråga henne vad som var fel och visa att de ville ställa allt tillrätta IFALL det verkligen var något.

Uppvaket var lite av ett dårhus får jag säga, men personalen handskades väldigt väl med det. Det kändes aldrig otryggt.

• Ninja05

Det enda jag tycker kan vara lite småobehagligt är då det är väldigt mycket narkospersonal på plats. Men det var det bara då jag gjorde en stor operation.. Och lite  cellskräck kan jag få när dem håller syremasken över munnen precis innan man somnar in. Annars känns det som man blundar, och så vaknar man. Känns som man blundat ungefär 1 sekund. Rätt skum känsla, men skön.

Och det du pratar om att sova men ändå vara vaken vid op är YTTERST ovanligt. Så tror absolut inte du behöver oroa dig för det.

Lycka till.

• Anonym

...men då existerar det i alla fall, att man kan vara vaken och känna då man blir opererad....!

• Anonym

till mig sa dom att dom sitter och tittar på mig och mina värden hela tiden så skulle jag ha ont så skulle dom märka det på tex mitt bltr, hjärtslagen el minen.
    Men jag förstår inte hur alla kan säga att dom kännde sig groggy, varm skönt innan dom somna jag kännde inget å sen bara vakna jag.
    jag hade visst varit vild och slitit ut mina slangar men det är inget jag vet nåt om och jag vet inte när under sövningen det hände men jag antar att man ligger stilla under själva ingreppet och att man blir rörlig först när dom minskar el slutar ge sövningsmedlet?

Svar på tråden bli sövd