• seli

Min katthona blöder från underlivet.

Ja som rubriken lyder så blöder min katthona från underlivet. Hon fick kattungar för ca 17- 18 veckor sedan och det gick hur bra som helst.
    Idag kräktes hon upp all mat hon ätit, sen gick hon ut. När hon kom in ikväll, så droppade det blod från hennes underliv, vad kan detta vara?
    Är det någon som varit med om detta och vad har det i så fall varit för fel? Jag tänkte missfall, men jag vet inte.

• Svar på tråden Min katthona blöder från underlivet.
  • Jezamine
    seli skrev 2010-09-24 23:35:03 följande:
    Röntgar dom innan dom ställer diagnosen? Vad kan detta hela kosta, vi har ingen försäkring.
    Här har du ett litet hum om vad vet vård på akuttid kostar.Visserligen var det magkatarr det gällde.
    Katten Vincent började kräkas blod. Hans matte tog honom genast till veterinären, där det blev akut behandling för magkatarr. Kostnad: mer än sjutusen kronor – som betalades av djurförsäkringen.

www.mediaupdate.se/2010-04-18/7_326_kr_%E2%80%93_katten_vilken_besparing
    Den katten var försäkrad
    Jag är INTE avstängd
  • Jezamine
    seli skrev 2010-09-24 23:35:03 följande:
    Röntgar dom innan dom ställer diagnosen? Vad kan detta hela kosta, vi har ingen försäkring.
    Varför ingen försäkring?
    Jag är INTE avstängd
  • seli

Tack för era svar, har pratat med jourhavande vet. och hon tyckte att vi skulle avvakta eftersom att hon är som vanligt annars, har tagit temp och hon har ingen feber, hon sa inget och livmodersinflammation ens, jag fick fråga om det, hon trodde att det var löpning eller ett tidigt missfall.

• lia76

Försäkring måste man alltid skaffa när man har djur, annars kommer veterinärskostnader att ruinera en nästan.

Försäkring är alltid bra att ha.
    Försäkrar man sig själv så ska man försäkra sina husdjur också  

Taget från Agrias hemsida:
    Diagnos                                            Kostnad                      Agria ersätter*                     Självrisk
    Svalt ett främmande föremål        9 962 kr                       7 533 kr                                2 429 kr
    Kejsarsnitt                                       12 079 kr                      9 332 kr                                2 747 kr
    Trafikskada                                     12 058 kr                      9 314 kr                                2 744 kr
    Urinstensoperation                       23 732 kr                     19 237 kr                              4 495 kr
    Livmoderinflammation**              9 531 kr                         7 166 kr                               2 365 kr 

Exemplen är tagna från skadeanmälningar som kommit in till Agria Djurförsäkring och är vanliga skadefall somdrabbar flera katter varje dag.
    *Agria Veterinärvård med 1 100 kronor i fast självrisk och 15 procent i rörlig självrisk.
    **Kastrering ersätts med upp till 15 000 kronor. 

(=
  • lia76
    seli skrev 2010-09-24 23:52:38 följande:
    Tack för era svar, har pratat med jourhavande vet. och hon tyckte att vi skulle avvakta eftersom att hon är som vanligt annars, har tagit temp och hon har ingen feber, hon sa inget och livmodersinflammation ens, jag fick fråga om det, hon trodde att det var löpning eller ett tidigt missfall.
    Håller tummarna att det bara är något sådant. Men ta och försäkra din katt nu
    (=
  • Ninja85

Trodde veterinären att det var löp? Hundar blöder vid löp, inte katter, de vrålar istället. Har hon gjort det?
    Har du kollat så hon inte har skadat sig på nåt? Mina föräldrars katt såg ut att blöda fårn underlivet för nåt år sen men då jag tog henne till veterinär visade det sig att hon rivit sig där på troligtvis en taggtråd.
    Hoppas det går väl för kise. Håller med om att försäkringar alltid lönar sig, särskilt på djur som får gå ute.

• pluvdo
    Ninja85 skrev 2010-09-25 01:53:17 följande:
    Trodde veterinären att det var löp? Hundar blöder vid löp, inte katter, de vrålar istället. Har hon gjort det?
    Har du kollat så hon inte har skadat sig på nåt? Mina föräldrars katt såg ut att blöda fårn underlivet för nåt år sen men då jag tog henne till veterinär visade det sig att hon rivit sig där på troligtvis en taggtråd.
    Hoppas det går väl för kise. Håller med om att försäkringar alltid lönar sig, särskilt på djur som får gå ute.
    Försäkringar lönar sig inte alls "alltid". Jag har tre katter och hittills är det ingen av dem som hade tjänat på försäkring. Den ena är i och för sig bara dryg ett år gammal, men de andra två är 8.
  • felicityporter

Jag tycker att det är skithemskt av er alla att skrämma upp TS och skriva att det kommer bli så förbannat dyrt att åka till veterinären bara för att hon inte har försäkring, tänker ni verkligen på kattens bästa nu och tror ni på allvar att era skräckexempel från Agria kommer få TS att åka in till veterinären? Eller vill ni bara ta en chans att slå er för bröstet lite?

Visst, veterinärvård kan bli dyrt, men man skall också komma ihåg att priserna kan skilja rejält från klinik till klinik och beroende på var i landet man bor! Jag tycker att du omedelbart skall åka in till vet, TS! Det behöver inte alls bli så dyrt som tidigare skribenter skrivit, behandling mot livmoderinflammation är t. ex. lätt åtgärdat (kastration) och behöver inte alls kosta särskilt mycket även om det är jourtid. Det låter som om du pratat med en väldigt okunnig receptionist om hon/han bad dig att avvakta och sa att det kunde bero på löp, då katter (som tidigare sagts) inte blöder när de löper. Kom också ihåg att du är enligt djurskyddslagen skyldig att ge din katt vård när hon behöver den, du får helt enkelt inte vänta över helgen.

Jag vill också förtydliga att jag med mitt första stycke inte menade att såga alla tidigare skribenters råd, jag håller fullständigt med om att man ska försäkra sina djur om man inte anser sig ha råd att lägga ut tusenlappar med kort varsel i veterinärvård, men i TS fall är situationen som den är och att då komma med skräckexempel när personen ifråga redan velar över att åka in till veterinären eller inte är knappast till gagn för katten.

• Jezamine
    seli skrev 2010-09-24 23:52:38 följande:
    Katter blöder inte när de löper.
    Jag är INTE avstängd
  • lia76
    Jezamine skrev 2010-09-25 10:55:38 följande:
    Katter blöder inte när de löper.
    Ibland KAN katter blöda vid löp. Hade en granne som hade en honkatt, och hon blödde en gång vid löp. Enligt veterinären var det ovanligt, men det förekommer.
    (=
  • seli

Ja veterinären sa i alla fall att det fanns katter som kunde blöda när dom löpte.
    MEN jag tror att det var ett tidigt missfall, för katten är hur pigg som helst idag, äter, dricker som vanligt och jag har heller inte sett något blod idag, var även vid henne när hon kissade och det kom inget blod då heller. Hoppas på att det här håller i sig nu så hon inte börjar blöda eller nåt igen. OCH i så fall så har jag faktiskt börjat tänka på att försäkra henne. Och även hennes lilla pojk.

• enola
    seli skrev 2010-09-25 14:39:30 följande:
    Ja veterinären sa i alla fall att det fanns katter som kunde blöda när dom löpte.
    MEN jag tror att det var ett tidigt missfall, för katten är hur pigg som helst idag, äter, dricker som vanligt och jag har heller inte sett något blod idag, var även vid henne när hon kissade och det kom inget blod då heller. Hoppas på att det här håller i sig nu så hon inte börjar blöda eller nåt igen. OCH i så fall så har jag faktiskt börjat tänka på att försäkra henne. Och även hennes lilla pojk.
    Skönt att din kisse mår bra nu!

Tänkte bara säga att en försäkring för huskatt ligger på ca 750 kr/år. Ingen stor kostnad alltså, och skulle olyckan vara framme är man glad att man är försäkrad!

Dock vill jag påpeka, appropå all skrämselpropaganda att det BEHÖVER inte alltid bli jättedyrt med veterinärvård för att man inte har försäkring, så du ska absolut inte dra dig för att uppsöka veterinär om det skulle behövas! 
     Det beror ju helt på vad som är fel på djuret och vad som måste göras. Vår gammelkatt som vid tillfället var oförsäkrad åkte för ett par år sedan på en fästinginfektion (tror vi att det var iaf). Undersökningen och medicin översteg inte den självrisk (1300 kr) man har på försäkringen så vi hade fått betala lika mycket/lite i alla fall.

Lite OT-info så här på lördagkvällen. Hur som helst, huvudsaken är ju att katten mår bra nu! Glad
  • enola
    enola skrev 2010-09-25 18:25:34 följande:
    Tänkte bara säga att en försäkring för huskatt ligger på ca 750 kr/år. Ingen stor kostnad alltså, och skulle olyckan vara framme är man glad att man är försäkrad!
    Hos Agria, ska jag kanske tillägga. Vet inte hur det ser ut hos andra bolag.
Svar på tråden Min katthona blöder från underlivet.