• Anonym (bugaboo)

varför snålar ni och köper fula åbäken till vagnar??!

Som rubriken lyder, Varför snålar vissa när det gäller att köpa barnvagn?

Nu är detta mest riktat till dessa som använder barnvagn mycket och ofta.

Varför snåla och köpa ett fult åbäke som är använt av flera ungar innan ditt?
    Är det så svårt att spara ihop iaf en femhundring i månaden under graviditeten så kan du få en rätt så okej vagn för det priset.

Jag var student och hade csn och lyckades spara ihop 1000:- i månaden och sedan la jag till drygt 2000:- efter förlossningen och fick mig en fräsch och ny bugaboo.

sedan ser jag folk som jobbar och har råd och kör runt i teutonia vagnar från 1800 talet typ som 2-3 ungar använt innan och som dessutom är otymplig och galet ful och man kan inte låta bli att undra, varför? Varför inte ge lite extra på nåt man använder mycket för de kan omöjligtvis tycka att den vagnen är snygg även om de säger "att den duger"..

eller varför köper man B märken som ABC design typ då dessa har OTROLIGT dålig kvalitet. Köpte en sådan åt sonen bara för vi skulle på semester och vagnen blev helt obrukbar och skranglig efter 2 veckor!!

jag fattar inte..

• Svar på tråden varför snålar ni och köper fula åbäken till vagnar??!
  • Fredriks Mamma

Jag gav 5000 kr för en NY. och det är faktiskt stor skillnad på begagnad och ny. De används ju mkt, så det är mkt slitningar.

• Dr Mupp
    Jagsajudet skrev 2010-09-27 09:36:35 följande:

Jag har fast jobb och jag tjänar bra men skulle ALDRIG lägga 10.000 på en barnvagn.. No way! Det handlar inte om att jag är snål utan för att jag tycker det är helt galet. Dessutom har barnvagnar blivit en statusgrej vilket är helt sjukt. Det lustiga är att  vänner jag har som tjänar mycket oftast köper billigare vagnar medan de med lägre inkomst sparar ihop till vagnar i 10.000 kronors klassen. Jag kan inte fatta varför?

Vi köpte en ny vagn för 6000 (det tyckte jag va mkt) och den får duga till eventuella framtida syskon oxå! 

Dessutom är det väl bra att folk köper begagnat! Det är ju positivt för miljön :) Vi har massor av begagnat till vår kille, som bilstol, skötbord och spjälsäng.. För att inte tala om kläder!

just det har jag också funderat på och jag tror det handlar om att de med lägre inkomst inte vill bli stämplade som fattiga så det köper dyrt som de inte har råd med. Själv blir jag lyc klig när jag hittar fynd. Som emmaljunga sulkyn för 75 kr som gick i ur och skur i 5 år hos oss innan hjulaxeln la av. Då var vagnen nånstans mellan 10 och 15 år gammal och den hade fått jobba hårt hos oss.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Anatha
    La Lola skrev 2010-09-27 09:40:55 följande:
    Ja det där är ett intressant fenomen som jag oxå lagt märke till....
    Jag tror att det är så att när man inte vanligtvis har råd att köpa det man vill kan man motivera sitt egentligen för dyra vagnsinköp att det är för barnets skull. Alltså tillåter man sig själv att prioritera bort annat eller ta den på avbetalning. Medans de med god ekonomi inte känner att de vanligen behöver prioritera bort så mycket ser inte vagnen som någon statussymbol utan kan köpa en billigare eller begagnad som täcker behoven.
  • HäckHäxan
    Dr Mupp skrev 2010-09-27 09:50:47 följande:
    just det har jag också funderat på och jag tror det handlar om att de med lägre inkomst inte vill bli stämplade som fattiga så det köper dyrt som de inte har råd med. Själv blir jag lyc klig när jag hittar fynd. Som emmaljunga sulkyn för 75 kr som gick i ur och skur i 5 år hos oss innan hjulaxeln la av. Då var vagnen nånstans mellan 10 och 15 år gammal och den hade fått jobba hårt hos oss.
    Undrar om ni inte har rätt där, att folk med mindre pengar vill att de skall se "bra" ut utåt, skumt. jag har absolut inte gott ställt längre, men jag har aldrig tänkt sådär.

Jag vill ha saker som är hållbara och praktiska framför allt annat. Köpte tex en begagnat leksaksspis i rent trä, den kommer inte gå sönder i första taget vad ungarna än gör med den, 40kr var prislappen, tänkte dock få målat den snart, men drar mig för att slipa ner allt lack *latmask*

Jag tänker likadant med möbler faktiskt, dom skall hålla för saker, inte trilla ihop ifall någon unge råkar förväxla dom med en lekplats
    Det är en mörk tid i mitt land OCH jag trivs inte ett dugg med det!
  • Stugmamman

Lustigt, jag har alltid funderat över hur någon kan välja att köpa en ny vagn när det finns hur många frsächa, snygga vagnar av typ förra årets modelll som helst att köpa begagnat.

• PerG
    Anatha skrev 2010-09-27 09:59:11 följande:
    Jag tror att det är så att när man inte vanligtvis har råd att köpa det man vill kan man motivera sitt egentligen för dyra vagnsinköp att det är för barnets skull. Alltså tillåter man sig själv att prioritera bort annat eller ta den på avbetalning. Medans de med god ekonomi inte känner att de vanligen behöver prioritera bort så mycket ser inte vagnen som någon statussymbol utan kan köpa en billigare eller begagnad som täcker behoven.
    Eller så kanske många av de som har god ekonomi har det för att de gör rationella beslut, medan de med dålig ekonomi har det för att de gör irrationella beslut och detta sedan återspeglar sig i vagnsval? ;)
  • ida  maria

När jag läser din fråga får jag lust att sälja min nya teutonia cosmo och byta mot en rutig brio från -92.

• Zygo
    Jagsajudet skrev 2010-09-27 09:36:35 följande:

Jag har fast jobb och jag tjänar bra men skulle ALDRIG lägga 10.000 på en barnvagn.. No way! Det handlar inte om att jag är snål utan för att jag tycker det är helt galet. Dessutom har barnvagnar blivit en statusgrej vilket är helt sjukt. Det lustiga är att  vänner jag har som tjänar mycket oftast köper billigare vagnar medan de med lägre inkomst sparar ihop till vagnar i 10.000 kronors klassen. Jag kan inte fatta varför?

Handlar kanske om att "fattiga" har mer komplex och absolut måste handla statusprylar t ex nya bugaboo (som jag själv anser är hemskt fula). Sen att man inte har mat att ställa på bordet är sekundärt
    Handlar om prioriteringar, jag själv kommer inte lägga några dyra pengar på nåt bugaboo-elände och jag tror mitt barn blir lyckligt ändå.
  • snillis
    La Lola skrev 2010-09-27 09:40:55 följande:
    Ja det där är ett intressant fenomen som jag oxå lagt märke till....
    Kanske för att vi som tjänar bra inte har något behov av att visa att vi har råd att köpa snordyra vagnar?
  • Villimey

Buggabo -ägare finns i alla samhällsklasser många har självfallet råd med dem utan att ens prioritera eller spara. 10 000 kronor är ju överkomligt för dem flesta människor i Sverige men för många innebär det att man då får välja bort något annat tex en skidresa.

Svar på tråden varför snålar ni och köper fula åbäken till vagnar??!