• Cee

Ensamt

Ngn mer som känner sig väldigt isolerad och ensam o utanför som ensamstående förälder??

Jag är ensam på så gott som heltid m min dotter på 3½ år och känner att jag står helt utanför allt.. de som har familjer umgås med dem..o de som är singlar har barnen VV eller helg och roar sig med andra singlar genom att göra saker utan barn då de är barnfria... Själv hamnar man mitt i mellan :S Att sedan tro att man ska kunna träffa ngn att dela livet med känns juh väääldigt avlägset :S

Någon i samma sits som vill utbyta ngr ord ibland.. för att få prata med ngn i samma sits..ngn som förstår o känner igen sig.. att få peppa varandra =)

• Svar på tråden Ensamt
  • Tryfflan

Här är en till som är ensam sedan några år med en dotter på 7½ år och hon bor hos mig heltid.
    Visst blir umgänget begränsat och man kan inte gå ut och roa sig på helgerna, men det är ju som det är.
    Jag känner mig varken utsatt eller utanför - har väl helt enkelt accepterat läget.

Sökande efter ny livspartner ligger på is, begränsar sig till en del dejtingsajter men jag är helt enkelt inte tillräckligt intresserad för att leta. Mer troligt är väl att man träffar någon på jobbet, ICA eller liknande.

Kämpa på!

• thenalle

jag vet hur det är att vara ensam har en liten 6 månaders kille och minna vänner som har barn och sambos förstår inte när inte jag kan följa med ut och roa mig. jag har ingen familj här uppe och vill gärna inte lämna bort min son till någon annan i heller.

• jamaica

Hej, thenalle,

jag har en son på 4 månader och har inte heller någon familj att i stockholm, har precis skilt mig, och har svårt att få tiden att räcka till. jag har insett att jag har många vänner som vill hjälpa till med passning, men jag som du vågar ine lämna honom med någon. ett mycket svårt dilemma, 

• mamma hampus

Hej

Jag har varit ensam med sonen sedan han skulle bli 7 månader och idag är han 7 år och går i första klass jag stannar gärna i denna tråd om jag får...

frågor? skriv gärna

• millihenry

Jag förstår precis vad du menar. Är visserligen halvtidspappa, men känner mig ofta väldigt ensam ändå. Känns extra mycket just nu då hösten och kylan kommer och man inte har någon större lust att vara utomhus och frysa. Lördag idag och massa mys med lillkillen, men snart somnar han och vad gör man då? Har inga vänner med barn heller så den räddningen har man inte heller. Tv och internet blir ens tidsfördriv och det känns inte så konstruktivt.

• che

Hej alla,
    Jag ansluter mig till den här tråden om jag får! Har ensam vårdnad av min dotter som blev 5 månader idag. Det känns väldigt avlägset att träffa någon (vuxen .. och man) att dela livet med. Känner mig ensam och utanför samtidigt som min dotter förgyller dagarna, såklart. Det är ju svårt att göra någonting på kvällarna då man blir sittandes hemma eftersom hon ska sova och i ärlighetens namn så är det ju smidigare och mindre stressande att låta sitt barn få somna och sova hemma i sin säng än att flänga runt bara för att få umgås lite ... är rädd att jag kommer att förbli sittandes här i min soffa, framför tv och dator ... saknar någon att dela livet med.

• FinastE2010

Känner vekligen igen mig! Har en liten kille på 8 mån och separerade nyligen och blev då tvungen att flytta hem till min pappa i brist på lägenhet! Nu har jag ensam vårdnad om sonen men var som gott ensam i förhållandet egentligen också med sonen.

Han är rätt krävande och tar all min tid. Har inte gjort någonting utan honom sen han kom till världen. Känner att man tappat mkt vänner pga att de inte har barn och helt enkelt vet att jag inte kan springa ute om kvällarna som förr, så ensamt blir det. När sonen väl lagt sig är det mest datorn som gäller för att ha någonting att göra. Att träffa någon ny just nu finns ju inte ens på kartan, så som jag bor, nyligen separerat o ja det blir helt enkelt ingen tid över heller.. Har väldigt svårt o tänka mig att jag kommer träffa någon inom de närmsta åren.

Det suger verkligen o sitta själv på kvällarna, särskilt då det är helg och alla andra är ute eller bara träffar vänner medan man själv käer sig helt isolerad. Barnvakt skulle kunna ordnas av min pappa men känner att min son inte är redo för det. Hinner ingenting om dagarna utom att se till så min son har det bra.

Känns rätt tråkigt allting..

• Cee

Ja, håller med er..dessa kvällar, spec på helgerna :S Man kan juh inte gå iväg till ngn annan för dottern ska juh sova..och ingen vill juh komma hit o sitta här, fär är de singlar så vill de ut och har de familj så vill de vara hemma med den.. är de som mig ensamma m barn så behöver även de hålla sig hemma :S

Tur att datorn finns.. och tvn.. men tyvärr så lockar de knappt längre utan blir mer som ngt nödvändigt ont.. trött på dem men de är ändå det enda jag har som sällskap..

• Sirendes

Jag är ensam med två pojkar, tre och ett halvt resp. ett år gamla, har i november varit ensamstående med barnen 100% av tiden under ett års tid. Jag är 25 och har fortfarande många vänner som är ensamma utan barn och de brukar vilja träffas, dock känner jag verkligen igen mig i de där ensamma kvällarna. Mina två närmsta vänner har relationsproblem så de är ganska inne på att umgås med mig, varandra och barnen och deras män är ganska eller mycket frånvarande, har även min familj på nära håll för tillfället. Jag har tidigare känt att det varit väldigt jobbigt men nu har jag börjat läsa en kurs som jag tycker är fruktansvärt givande och läser mycket på kvällarna, även lärt känna lite grannar osv, går på föräldrakurs och allt möjligt. Det beror ganska mycket på hur man bor, jag råkar nu bo i ett område som visserligen kallats "ghetto" (väldigt fint ghetto i så fall) men det finns mycket aktiviteter och många unga föräldrar, barnfamiljer överallt. Det blev mycket lättare nu i augusti när barnen började förskolan, då kunde jag börja läsa och ha några timmar om dagen då jag är student och inte mamma. Det bästa av två världar. Av och till saknar jag väl en man i mitt liv, jag är väldigt social och älskar att ha någon att prata med om kvällarna och jag är väldigt beroende av fysisk närhet men det får man ju i o f överflöd av med två små barn Glad men att kunna vara nära en man vore toppen, sedan vill man ju inte ha vem som helst heller, nu när jag har barn har jag blivit fruktansvärt kräsen, har haft många som visat intresse men denna gången ska det verkligen vara bra annars får det hellre vara. Det ska ju vara en person som tar fram det absolut bästa i en och tvärt om och inte bara när man är kär och när man har barn känns det som att man inte bara vill "testa" om man ändå vet att det inte är rätt (jag skulle säga att jag är en toppentjej på de flesta sätt men råkar attrahera fel sorts män av någon anledning). Visst saknar man sex och jag vet att det finns ett telefonsamtal bort men NEEEJ, ska det vara så ska det vara kärlek annars får det vara. Jag är ensam mamma och student, de flesta kvällarna ägnar jag antingen åt att städa eller plugga järnet (vilket jag verkligen gör med stor glädje, älskar vad jag gör). Har jag en kväll i lugn och ro som inte är fullspäckad av saker så är jag överlycklig för det också, inte ofta man hinner se den där filmen eller sitta vid datorn en stund Glad mitt liv är fullt på alla breddar och visst har jag tid och plats för en man (kärlek finns det alltid plats och tid för) men inte om det inte är rätt, då känns det bara totalt onödigt och inte värt att avsätta tid för som jag kunde använt så mycket bättre.

Haha.. Hur lät det här? Jag ville nog säga: Jag har för ett tag sedan känt så som jag uppfattar att ni uttrycker att ni känner och nu har jag fått turen att ha hamna i en situation där jag ändå får den vänskap jag behöver från alla möjliga håll, så har det inte alltid varit. Jag har skapat passion i mitt liv genom att göra saker som jag verkligen brinner för (studierna) och gjort allt för att hitta den stora passionen i föräldraskapet och bestämt mig för att kosta vad det kosta vill så ska jag vara den bästa mamman jag bara kan. Älskar det jag gör! Så kan man också känna.

Fridlyst: Jag bodde hos min pappa under det första halvåret som ensam med barnen av samma skäl som du, det upplevde jag som fruktansvärt jobbigt. Håll ut! Du har två saker att se fram emot: När du får ett eget hem kommer det att bli mycket lättare att skapa det liv och den vardag du vill ha med din son (om det inte är så att du råkar ha en toppenrelation med din pappa, då behöver kanske inte den biten vara en nackdel). Det andra som kommer bli bättre är när sonen blir lite större och du kan börja göra något om dagarna, när min lille var exakt ett år skolades han in på förskolan och de går nu där 75% vilket känns ganska lagom. Det var en jätteförändring, helt plötsligt kändes det som att man kunde njuta mer av varandra på t.ex. helgerna och man blev glad att få träffas på eftermiddagen. Båda mina barn trivs jättebra på förskolan så det måste inte vara dåligt att de får börja tidigt heller! Många förskolor har jättebra och lugna småbarnsavdelningar med engagerad personal även om det tyvärr inte är så överallt. Det är en fantastisk ny fas som du går till mötes. Och det finns inget härligare än att ha en ettåring, vad jag upplevt så är de visserligen krävande men inte alls som ett barn under året och ofta så glada och humoristiska. Det är det fina med att vara förälder: Man går hela tiden nya spännande och roliga åldrar till mötes och så växer man själv fantastiskt mycket även om det kanske inte känns så när man är mitt i en jobbig period.

• millihenry

Visst är ensamheten på helgkvällar inte speciellt kul, men jag lider tyvärr av den på dagarna på helgerna också. Har som sagt knappt några vänner med barn (inga nära i alla fall) så att fylla ut alla helger med kul saker att göra för lillkillen är inte alltid helt lätt. Som idag, vad ska man göra? Vi får gå ut och åka lite sparkcykel, kanske till parken en sväng. Men sen då? Man får ju onekligen känslan av att man är otillräcklig för sin son ibland.

Ja ja, nu ska man inte bara sitta och gnälla. Man får vara glad åt det fina vädret istället och passa på och njuta av att man faktiskt kan vara ute och få lite solsken på sig. Så nu ut i solen med glatt humör! Glad

Svar på tråden Ensamt