Inlägg från: Shaun the sheep |Visa alla inlägg
  • Shaun the sheep

Pralintillverkning!

guppyn skrev 2010-12-04 20:52:01 följande:

En fråga: Var hittar jag recept på fyllningar? Vill också göra såna där med fruktsmak, mango lät gott. Och så vill jag göra med baileys smak. Tänkte ta mig tid imorgon för ett första försök.

Googla på typ "mangotryffel" och se om du får några träffar
    Annars finns det många recept på typ hallontryffel. Ersätt hallonpurén mot mangopuré så blir det mangotryffel istället =)
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Shaun the sheep
    guppyn skrev 2010-12-05 17:33:14 följande:

Nästa gång får det bli av att pröva de där frukttryfflarna. Är lite fundersam just nu för jag har chokladskal i kylskåpet i ikeas siliconformar och jag undrar hur det ska gå att få loss dem sedan. Är rädd att de inte kommer lossna. Finns det något trick att använda sig av när man ska få loss pralinerna?

För mig brukar det går jättebra! I början var jag lite orolig att de skulle gå sönder, men de är mer hållbara och tåliga än man tror
  • Shaun the sheep
    Söker skrev 2010-12-10 01:07:55 följande:
    Hur länge håller pralinerna sig färska? Jag tänker speciellt på de med grädde i. Har blivit så sugen på att göra några efter att läst denna tråden. =)
    2-3 veckor sägs det. Jag tror man själv får avgöra lite vad man tycker är okej. Jag skulle inte vilja ha praliner som är två veckor gamla (om de inte innehöll konserveringsmedel eller nåt), men jag är å andra sidan extremt nojig,
    och det vet de flesta som gör egna julklappar till mig. Om man inte ska ge bort praliner till nån som är som jag, så kan man väl köra på!

• Shaun the sheep
    Mysanochmimer skrev 2010-12-13 12:02:45 följande:
    Men ååååå, klickade iväg innan jag var klar :-P

Själv känner jag att pga sockermängden som juh blir konserverande så borde den klara rumstemp.
    Jag tror helt klart den funkar i rumstemperatur! :)
  • Shaun the sheep

Hej allihop!

Imorgon tänkte jag göra lite vanliga tryfflar, då jag har mycket ont om tid. Vad tror ni om att byta ut den vanliga grädden mot smaksatt grädde? Tror ni det blir för mycket? Eller en kul grej? Jag är ju så nyfiken på att testa, men vill samtidigt inte behöva slänga 300 g choklad... Är väldigt nyfiken på att höra vad ni tycker! =)

• Shaun the sheep
    Mysanochmimer skrev 2010-12-15 21:56:43 följande:
    Nja jag ställer mig skeptisk, men det är nog för att jag aldrig skulle få för mig att köpa smaksatt grädde själv :-P
    Skulle hellre mixa några frysta tinade jordgubbar om det är den smaken du är ute efter
    Jag tänkte på den med chokladsmak :P
    Men jag är så nyfiken på hur det smakar! Ska nog googla och se om någon provat den (till vadsomhelst egentligen) och vad de tyckte!
  • Shaun the sheep

Hej hörni!

Jag ska göra lite tryfflar imorgon. Tyvärr blir det inga praliner, eftersom min pralinform är som bortblåst!
    Jag kan verkligen inte förstå vart den tagit vägen... Men tryffel iallafall.
    Jag tänkte prova att använda Lindts Raspberry intense, men tror ni hallonsmaken blir för klen? Det måste ju inte smaka hallon i överflöd, men lite grann iallafall..
    Jag ska även göra en vitchokladtryffel med blåbär, samt en med mjölkchoklad. Men. jag tänkte att man kanske skulle blanda i någon spritsort, finns det någon som ni tror kan funka till kanske fler än en tryffel?
    Jag är verkligen inte alls insatt i alkoholvärlden, speciellt inte likörer och sånt. Jag hoppas att nån hinner se detta innan imorgon

• Shaun the sheep
    CoolJen skrev 2010-12-21 18:42:44 följande:
     Jag fattar inte vad du menar med 'till mer än en tryffel'
    Ja alltså. I vanliga fall skulle jag köpa en hallonlikör till hallontryffel, och kanske choklad eller kaffelikör, till en mockatryffel. Men finns det någon likör eller rom eller nåt, som funkar till flera olika smaker?
    En likör som inte är smaksatt?
  • Shaun the sheep
    CoolJen skrev 2010-12-21 19:26:39 följande:

vet ju att pralinhuset har champagne blandat med olika smaker.

Du kan ju även köpa tex whiskey el cognac som är gott i andra bakverk och i matlagning

Ja, det kanske jag gör. Eller så frågar jag personalen, de vet säkert!
  • Shaun the sheep

Ni gör verkligen superfina praliner tjejer!

Själv får jag hålla mig till tryfflarna, tills pralinformen dykt upp. Det har blivit mockatryffel och hallontryffel.
    Imorgon blir det mango och apelsin. Har självklart provsmakat, det är riktigt gott! =)
    Tyvärr hinner jag inte med allt jag vill göra, något som är riktigt jobbigt :/

• Shaun the sheep
    majlinsa skrev 2011-08-21 08:58:16 följande:
    Vad för "bas skafferi" behövs vid pralintillverkning för en som aldrig gjort praliner tidigare?

Choklad
    En pralinform, termometer (för att temperera chokladen) och.. Ja, jag kan inte komma på så mycket mer faktiskt? 
  • Shaun the sheep
    Eliin80 skrev 2011-11-09 18:48:32 följande:

Testar att ställa en fråga...är ju en rätt gammal tråd, men...

Jag har köpt en pralinform nu och tänkte försöka mig på att göra praliner till helgen. Men har en liten undran. Jag vet att man ska temperera chokladen, hälla lite i formen (eller ska jag fylla helt?) och sen hälla ut det efter en liten stund (hur liten stund...1 min, 5 min, 10 min?). Men vad gör man med den chokladen man hällt ut? Ska man temperera om den igen innan man häller den i formen eller hur funkar det...? Jag är heeelt ny på det här!

Jag brukar hälla i chokladen ändå upp, och sen ut direkt igen. Chokladen som du häller ut går att temperera om ifall du vill använda den till något nytt. Du märker ju om chokladen börjar stelna, då behöver den nog tempas igen
  • Shaun the sheep
    Eliin80 skrev 2011-11-09 18:56:30 följande:
    Förresten, hur lång tid tar det ungefär för chokladen att stelna? Alltså den man har i botten (eller ja, toppen blir det ju när man vänt på formen och fått ut pralinerna)? Ska man ställa in formen i kylen så att den stelnar fortare eller är det fel?

Skulle du fråga Jan Hedh skulle han nog bli sur om du sa att du ville ställa in den i kylen, men alltså. Det funkar utmärkt, det räcker att den står där i några minuter så stelnar chokladen! =)
  • Shaun the sheep
    Eliin80 skrev 2011-11-09 19:00:40 följande:
    Ojdå...tur att jag beställt en av hans böcker...som plåster på såren då...

Hehehe, precis! Men det chokladgurun inte vet, lider han inte av
Svar på tråden Pralintillverkning!