Inlägg från: Shaun the sheep |Visa alla inlägg
  • Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Snuttjulla skrev 2010-10-10 13:36:42 följande:
    ser superfint ut, kan vi inte få se den i genomskärning också, låter spännande med vit choklad och hallon...
    Tungan ute
    Jag kan ta en bild senare! Självfallet. Jag har tyvärr inte tid just nu, för jag ska tydligen ut på promenad med pojkvän och dotter Men, senare ikväll så laddar jag upp en bild!
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Shaun the sheep

Snuttjulla: Jag hade egentligen ingen lust alls att gå ut, men blev medsläpad ändå. Det var rätt trevligt
    Och här är resultatet! Såhär fina blev de inuti. Man ser tillochmed den lilla jordgubbsbiten!

• Shaun the sheep
    Snuttjulla skrev 2010-10-10 16:11:42 följande:
    den ser ännu godare ut nu... vill också ha sån...
    verkligen superfina...
    tar gärna recertet, om du vill dela med dig. vilken typ av choklad använder du dig av? märke?
    Tack så jättemycket!

Först gjorde jag hälften av det första receptet här:http://www.aftonbladet.se/matvin/article357006.ab Fast utan vallmofrön.  När grädden stod och drog sig med citronskalet så smälte jag mörk choklad, jag använde Fazers mörka mat & bakchoklad. 200 gram blev det!
    Hällde i formen, och sen vände jag uppochner på den så att allt rann ut. Sen ska man knacka formen mot bordet lite för att få bort luftbubblor. In i kylen! Chokladen som blev över hällde jag tillbaka i en bunke
    Efter ungefär 5 minuter när jag såg att chokladskalen stelnat så spritsade jag tryffelsmeten i skalen, bara två tredjedelar. Jag hade också i frystorkade hallon och jordgubbar från Kelloggs Special K Nästa gång provar jag färska!  Sen in i kylen ca. 20 minuter. Då tog jag ut formen, och spritsade ut resten av den mörka chokladen, som alltså fungerar som botten. När jag gjort det så använde jag en slickepott och bredde ut allt jämnt över formen, knackade igen i bordet, och så in i kylen. Bäst är nog att låta dem stå ett tag, jag var lite ivrig, så botten lossnade på en av dem. De andra blev dock perfekt!

Om du kollar på youtubevideon jag länkade till förut så förstår du nog lite mer, jag är som sagt urusel på att förklara :P

Så, det totala recepet blir alltså:

200 g mörk choklad
    ½ dl grädde
    Skal av en citron
    100 g vit choklad (Även här använde jag Fazers)
    En liten skvätt honung

• Shaun the sheep
    Snuttjulla skrev 2010-10-19 22:15:22 följande:
    hur går det med tillverkningen?
    Det går ganska bra!

Jag har inte gjort några fler än, har haft fullt upp med att planera begravning, ta hand om sjuklingar och annat familjebestyr. Men tänkte göra nya i helgen, antingen med Baileys eller blåbär. Har lite svårt att bestämma mig dock... Vill ju helst smaka alla på samma gång ;)
  • Shaun the sheep

Vet du Snuttjulla, I like the way you think!

Ska definitivt se över hur mycket det skulle kunna kosta! Tror det vore väldigt populärt, framförallt hos min syster

• Shaun the sheep
    Snuttjulla skrev 2010-10-20 16:54:57 följande:
    Jag blev faktiskt lite inspirerad av mig själv där, så jag ska nog försöka knepa ihop några praliner jag med, men dock tänkte jag ett litet fyrpack, med olika smaker, till några få utvalda speciella personer. Har provvikt små askar för att kunna förpacka dem snyggt tom.
    (skulle jag göra pralinerna skulle jag få ge bort tomma askar, för jag skulle nog bara äta dem innan jag hinner ge bort dem)
    Skulle vara så kul att få se resultatet om du gör nåra...
    Förresten, hur länge tror du pralinerna håller om man gör dem själv, och hur förvarar man dem bäst, vill ju inte att de ska börja "damma" som jag brukar kalla det...
    Hm, jag tror lite kylt är bäst att förvara dem i. Går du till en butik som säljer praliner så brukar det ju vara i en kyldisk, menar jag. Jag tror att de håller i en vecka typ? Jag ska också göra egna askar sen =)
    Jag kanske hinner med att göra fler nu i helgen! I så fall lovar jag att uppdatera med bilder.
    Vad tror du i smakväg då? Jag är inte så sugen på baileys, så de pralinerna ger jaghelst bort.
    Jag tänkte göra ett skal av mjölkchoklad, och sen fyllning med blåbär och vitchokladtryffel?
  • Shaun the sheep
    Snuttjulla skrev 2010-10-20 18:39:23 följande:
    Det finns ju massor av smakkombinationer, med  den med blåbär tror jag starkt på. Sen tror jag nån lite med gele-bärsåsig pralin, skulle kunna vara gott. Nougatcrisp? Mörk choklad med havssalt? nån nötpralin, kaske med maccadamiannötter? Sen tror jag, även om jag inte är mycket för saffran, att det skulle kunna funka med en saffranstryffel i skal av mjölkchoklad. en kokospralin? Jag gjorde hemgjord coco förra året, den smeten skulle man kunna utgå från, kanske? Vill du ha lite vuxnare smaker kanske nåt med whiskey skulle funka...
    Hm, man skulle vilja hitta nån riktigt otippad smakkombo, som blir en riktig höjdare...
    Glöggpraliner?

Har du provat isbitsformarna från ikea förresten? nyfiken på om de funkar...
    Å har du köpt nå fler formar?
    Detta är minst lika spännande som om jag själv skulle göra´t. Skrattande
    Men du, kom hit istället så pralinar vi tillsammans! =) Haha.
    Jag har faktiskt tänkt göra antingen glögg- eller saffranspraliner och ge bort som present till värdinnan på jul.
    Kanske två av varje vore nåt?
    Jag älskar nötter, så några såna måste det självklart bli. Har en pojkvän som är allergisk,
    men han äter knappt choklad ändå så det spelar inte så stor roll

Provade aldrig isformarna, men! Jag har googlat och sett att det ska funka bra.
    Men jag tror nästan mer på godisformarna från Panduro i så fall, det finns i silikon där, 29 spänn!

Och jag har inte köpt fler former Har lite dåligt med pengar den här månaden pga Comhem (Kräks).
    Nästa att köpa blir den fina Vertigo <3 Åh, jag drömmer mig bort... Nu MÅSTE jag ju hinna pralina lite i helgen
  • Shaun the sheep
    krikkelin skrev 2010-10-23 12:17:32 följande:

Jag gör också egna praliner,det är så roligt!
    Jag har köpt min form på www.mumsigt.se  den var ganksa dyr men det blir väldigt fina praliner.
    senast gjorde jag en pralin med lakritskola fyllning den blev såå god!
    sockerblomman.blogspot.com/2010/10/lakritskol... 

Saffran har jag också funderat på att göra till jul, eller glögg kanske det låter också spännande.

Åhh, vad kul! Äntligen en pralinkompis!

Ska kolla på båda sidorna, jag älskar bakbloggar och allt som hör till.

Tänkte göra praliner idag faktiskt, har dock inte bestämt smak än. Men lakritskola låter inte helt fel,
    då kanske även sambon tar sig en smakbit. Smakar den söt eller saltlakrits? =)
  • Shaun the sheep
    Queequeg skrev 2010-10-23 16:22:26 följande:
    Jag gör också egna praliner både gjutna , doppade och handrullade.

Brukar göra ett antal olika soret till jul som jag paketerar i fina askar och ger bort till jul. Är alltid lika uppskattat.

De smaker som brukar återkomma är bla, pepparkaka, apelsin, krokant,

En smasättning som gjordes göra året och som var väldigt god var päron, även päroncognac är otroligt god.

Har en speciell pärm där jag förvarar alla mina recept, listor på olika smakkombinationer och vilken respons de ha fått.

Gör praliner annars också men just julens har blivit något av en grej.
    Härligt!

Ja, julen är ju en sån där perfekt högtid att ge bort något enkelt och gott. Och är pralinerna hemgjorda så är det ju säkert extra uppskattning Det är ju också en perfekt present till en värd eller värdinna på en middagsbjudning =)

Hur gör du pepparkakspralinerna då? Jag älskar verkligen pepparkaka, föredrar mjuk framför vanliga hårda, men pepparkaka i pralinform låter ljuvligt
  • Shaun the sheep

Ja, är det så enkelt? =) Jag har lite färdig pepparkakskrydda här hemma, det är ju så gott att göra mjuk pepparkaka som sagt.. Man skulle kunna tro att jag är gravid, men jag är bara tidernas största godisgris!

Jag är så sugen på att gå till affären nu på en gång! Men jag vet att när jag väl kommit hem så kommer jag inte orka ändå :/ Har sovit så dåligt inatt så det blir nog en tidig kväll.. Kanske går nu och gör praliner imorgon bitti eller nåt =)

Svar på tråden Pralintillverkning!