Inlägg från: Shaun the sheep |Visa alla inlägg
  • Shaun the sheep

Pralintillverkning!

strojes skrev 2010-11-01 20:00:30 följande:
    Idag kom mina pralinformar! Så till helgen blir det pralintillverkning.
    Vilka smaker ska du göra?
    myskatt skrev 2010-11-01 20:07:31 följande:
    Kaffefyllning? Har för mig att den fanns/finns en snå pralin i Aladin/Paradis?
    Shaun the sheep skrev 2010-11-01 17:01:07 följande:
    Blä, jag har precis insett att termometern jag köpte från Clas Ohlson inte funkar i micron
    Skit också, jag har aldrig lyckats få till bra smält choklad i vattenbad, det är ju helt värdelöst.

Ja, vad gör man nu? Typiskt alltså! :(
    Nä, inte i micron men någon termometer? Värm lite i tagen och ta ut och rör.

Jag kyler min choklad på marmorskiva eftersom jag haft turen att ärva en, inte så enkelt att hitta en lagom stor en kanske? Har testat att tempa med metoden att smälta hälften men det tog så lång tid att få ner tempen inför uppvämningen igen.
    Jag ska prova använda micron och röra om ganska ofta. Tror det kommer gå jättebra till slut! =)
    Ska bli så himla kul det här. Men jag har lite beslutsångest gällande smakerna till helgen.

Får ta mig en riktig funderare, men vilken smak tror ni funka hos de flesta?
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Shaun the sheep

Tror att jag kommit på en smak nu!

För några år sen fanns en glass som hette Magnum Mayan Mystica. Jag älskade den glassen,
    och började göra varm choklad med samma smak. Det får nog bli den smaken!
    Kanel och lite chili. Smakar otroligt gott! =)
    Shaun the sheeps mayan ganache

• Shaun the sheep
    Snuttjulla skrev 2010-11-02 09:06:49 följande:
    låter härligt.
    Det hoppas jag

Jag kom på en annan smart idé också. Har man lite idétorka så är det perfekt att kolla in typ www.arechoklad.se och kolla på deras olia smaker. Deras strutar är ju så himla mysiga! =)
  • Shaun the sheep
    Lady Namárië skrev 2010-11-02 12:28:41 följande:
    Åh, det låter grymt gott! Kör du med färsk chili, och hur mycket har du i?
    Hittills har jag bara använt torkad. Men nu i helgen tänkte jag prova färsk, ungefär en halv tänkte jag prova med,
    och sen får den sjuda upp med grädden och stå och dra sig ett tag. Sen plockar jag bort chilin och värmer grädden igen =)
  • Shaun the sheep
    krikkelin skrev 2010-11-02 21:03:40 följande:
    På den sidan fanns det mycket inspiration, jag fastnade för mintchokladkola, det lät väldigt gott!

Igår blev det pralintillverkning här hemma. Jag var så sugen på att prova med apelsinkola-fyllning så jag kunde inte låta bli! Pralinerna blev  väldigt goda med den söta apelsinkolan och den mörka chokladen.
    Jag provade att pensla lite ätbart glitter i formen innan jag hällde i chokladen för att pralinerna skulle glittriga men det blev tyvärr inte så snyggt som jag hade hoppats på.
    Så här ser pralinerna i alla fall ut:

I like it! Och jag håller med, mintchokladkola lät verkligen inte fel.
    Undrar hur man skulle göra en sån? Typ använda Marianne eller Fazer och sen göra kola,
    antar jag. Kan vara värt att kolla upp, för jisses vad jag älskar kombinationen mint och choklad!
  • Shaun the sheep
    krikkelin skrev 2010-11-03 09:25:30 följande:
    Ja det kan man nog använda eller kanske  peppermintarom?
    Får kika runt lite och se om jag hittar något bra recept...

Jag är så sugen på attt beställa hem nya formar och köpa färg så att man kan färga chokladen, synd att det ska vara så dyrt...
    Jag vet! Vill också köpa fler formar, och helst vill jag göra nya praliner varje dag!
  • Shaun the sheep

Nu har jag bestämt mig! Det får bli pepparkakspraliner till helgen!

Men frågan är om det passar bäst med mjölk- eller mörk choklad. Vad tror ni?
    Jag kommer att använda Lints choklad
    Fast det fanns ju ingen mjölkchoklad från Lint på "min" affär, så i så fall får det bli Marabou :)

• Shaun the sheep
    Lady Namárië skrev 2010-11-04 15:27:06 följande:
    Jag har inte riktigt tid att göra praliner just nu, men blev så sugen på att testa kombon kanel och chili att jag slängde ihop lite tryffel i förmiddags. Och OJ vad de blev goda! Tack för tipset!
    Kul att du gillade det! Det är verkligen en hit
    Snuttjulla skrev 2010-11-04 15:53:34 följande:
    mjölkchoklad tror jag på, eller kanske vit choklad? hm, nää, tror på mjölkchoklad, är inget större fan av mörk, enda gången jag gillar det är ihop med mint...
    Jag tror också på mjölkchoklad. Men jag gör nog själva skalet i mörk choklad, det får ju ändå mest smak av fyllningen Ska bli så himla kul, längtar efter att få sätta igång imorgon
  • Shaun the sheep
    Queequeg skrev 2010-11-04 21:01:20 följande:
    När jag gör med pepparkaksmak så använder jag mörkchoklad, tycker det blir godast. Men det är ju en smaksak jag gillar mörkchoklad

Själv ska jag göra Baci praliner i helgen
    Det är ju så svårt, jag ska ju ge bort de flesta... Jag ska prova googla, och se hur andra gör

Vad är Baci? Skäms lite för att fråga, hehe.

Jag har tänkt göra en blandning med lite exotiska praliner till min syster. Hon dricker inte egentligen,
    det enda hon dricker nån gång då och då är Bacardi Breezer med Mangosmak. Men den innehåller ju kolsyra! Kan man vispa bort kolsyran, och sen ha den som smak tror ni? Mango och vitchoklad låter ju kanongott, eller vad säger ni?
  • Shaun the sheep
    Queequeg skrev 2010-11-04 22:42:55 följande:
    Jag skulle  inte använda Bacardi breezer, när jag har gjort praliner med mango så har jag använt mangopuré och i ditt fall tillsätta lite vanlig bacardi i så fall.
    Av ren nyfikenhet, vad tror du händer...? :P
Svar på tråden Pralintillverkning!