Inlägg från: Shaun the sheep |Visa alla inlägg
  • Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Sigrid skrev 2010-10-23 19:35:16 följande:
    Här vill jag också vara. Skulle också vilja göra egna praliner. Ska läsa igenom tråden och återkommer säkert med mängder av frågor.
    Välkommen!

Läs och inspireras, det gör jag varje gång jag läser. Ja, inte mina egna inlägg kanske, men alla andras
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Shaun the sheep
    Ringtail skrev 2010-10-24 16:38:55 följande:
    Jag hoppar in här! Beställde en pralinform från ebay igår och planerar att gjuta ett gäng praliner till årets julfirande. Skrattande

Just nu är planen att göra tre olika sorter: Vit choklad med saffranstryffel, mjölkchoklad med pepparkakstryffel och mörk choklad med kolakräm. Får se om det blir fler eller om jag tar mig vatten över huvudet bara genom att planera tre sorter. Flört
    Hej och välkommen! Det låter som att dina praliner kommer bli supergoda! Är det en silikonform du beställt? =)
  • Shaun the sheep
    18år skrev 2010-10-24 18:02:53 följande:
    För det första silicon är ej brukbara då du skall knacka formarna i kordet ett par gånger när du gör skalet
    Jaha? Det har funkat fint för mig iallafall Inga problem här inte!
    Ringtail skrev 2010-10-24 18:17:13 följande:
    Japp, det är en silikonform. Dock en väldigt bilig sådan, så jag får se hur bra det blir... Det är första gången jag försöker mig på gjutna praliner, så jag gör en "testomgång" i en billigare form. Om det är lika roligt som jag hoppas så investerar jag i en fancy märkesform till nästa gång. Flört (Har läst om folk som gjutit praliner i Ikeaformar, så det borde väl egentligen inte vara någon skillnad.)
    Precis, det funkar bra till och med i Ikeas isformar Det är riktigt kul, hoppas du också tycker det =)
  • Shaun the sheep
    Snuttjulla skrev 2010-10-23 11:26:13 följande:
    jag gillar inte glögg, men kan tänka mig att det skulle vara en höjdare för dem som gillar...
    Hittar inga formar på panduros hemsida, kan du inte länka, snälla du?

Min dröm är att hitta ett recept så man kan göra praliner som smakar so lindorkulorna, oh så goda de är...
    När du använder vit choklad, vilken använder du? Jag använder Lidl´s, den är den godaste vita chokladen som jag smakat, men nu har ju även marabou kommit med en, den var också ganska ok. (men visserligen är den bara tillfällig...)
    Oj, jag har helt missat ditt inlägg Skäms Ber om ursäkt.

Formen som jag såg på Panduro hittar jag inte i deras webshop. Men om du har nära till en butik så såg jag den bland tvål och godistillverkningen, och det  var en rosa hjärtform! http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet?p=IXS790&OPT=GET&AID=293060 Ungefär så här kan jag tänka mig att dom blir sen, fast praliner istället för tvål

Och lindorkulorna är verkligen GUDOMLIGA! Vill också gärna komma på hur man gör något sånt.
    Jag använder Fazers mat och bakchoklad, både mörk och vit. Men en tanke är ju att gjuta ett skal av Lints mjölkchoklad, och sen göra en ganache med samma choklad. Det borde ju bli något liknande?
  • Shaun the sheep
    Ringtail skrev 2010-10-24 18:20:22 följande:
    Men....varför skulle det då säljas silikonformar för pralintillverkning? Det verkar ju väldigt märkligt. Och i den här videon:
    " target="_blank">

så använder de en silikonform och det verkar gå utmärkt att knacka bort luftbubblor med den.
    Okej, nu känns det som spam här, eftersom jag postat typ tre eller fyra inlägg :P

Är det en sån du har beställt? En från Silikomart? Det har ju jag också, woho! Jag är supernöjd med min!
  • Shaun the sheep
    Ringtail skrev 2010-10-24 19:02:57 följande:
    Oj, nu blev det en superstor bild. Sorry! Skäms
    Ingen fara! Jag tycker den ser helt okej ut. Alltså, silikon som silikon, eller hur?
    Det blir säkert jättebra. Och som du säger, tycker du att det är jättekul så kan du ju köpa en dyrare då =)
  • Shaun the sheep
    Ringtail skrev 2010-10-24 19:21:42 följande:
    Ja, jag känner lite så. Det viktigaste är ju trots allt att det blir någon typ av chokladskal med smarrig fyllning i. Snajdig design och sånt finlir kan jag pyssla med när jag lärt mig lite mer. Flört
    Så sant som det är sagt
    Jag hade tänkt göra praliner ikväll, men jag är helt slut! Har varit full fart ända sen 12-tiden, då vi panikletade present till min sons bästa vän som hade kalas. Ja jisses! Det kanske blir imorgon. Då jobbar dessutom pojkvännen kväll, så man kan göra lite som man vill. Men jag funderar starkt på att göra en fejk-Lindor faktiskt
  • Shaun the sheep
    krikkelin skrev 2010-10-25 07:51:39 följande:
    Sötlakrits, jag annvänder ett lakritspulver som jag har köpt på panduro.

Just nu är jag väldigt sugen på att prova att göra en aplesinkolapralin, ja jag är helt inne på kolafyllning just nu men det blev ju så gott! Får se om jag kanske hinner imorgon..
    Kola är verkligen gudomligt! =)
    Madame Mom skrev 2010-10-25 09:00:49 följande:
    Ursäkta att jag bara hoppar in här hur som helst, men jag tänkte tipsa om den här sidan..
    stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

Tjejen skickar till Sverige och på en vanlig pralinform i silicon blir frakten 2,50 £
    Priset för formen är 3£ vilket innebär en kostnad på 60:- inklusive frakt. Vill man sen köpa flera grejer så läggs det bara till en mindre summa för varje grej utöver den första..

Med tanke på att bara formarna kostar över 100:- här i Sverige så lönar det sig att beställa från England..  :)
    Tack så jättemycket för tipset! Ska helt klart sparas i favoriter!
    Ringtail skrev 2010-10-25 12:44:20 följande:
    Jag måste bara tipsa om en jättegod fyllning till ägglikörpraliner, om man gillar sånt (det gör jag!).

www.chokladsajten.com/index.php?option=com_ga...

Jag har inte testat den som fyllning i gjutna praliner utan bara använt den i det där receptet, men det borde ju inte vara någon skillnad.  Supergod är den iallafall!
    Ägglikör och jag kommer inte så bra överens... Men jag kollar in sajten ändå =)
  • Shaun the sheep

Snuttjulla:

Ja, det låter som en toppenidé att gå ihop flera tillsammans! Smart tänkt!

Jag hann tyvärr inte köpa med mig chokladen idag Båda barnen är sjuka och snoriga och självklart blev båda HELT hysteriska på affären. Det absolut nödvändigaste fick det bli, men jag glömde ändå många grejer :/
    Får bli imorgon istället. Den röda är min favorit också Mörk choklad är jag inte något jättefan av, förutom möjligtvis till en kopp kaffe, eller som en pralin med mintfyllning =)

• Shaun the sheep
    Ringtail skrev 2010-10-25 14:55:26 följande:
    Jag tror absolut det skulle kunna funka! Kanske man kan behöva öka mängden grädde för att få den lagom om man använder en torr smaksättning, typ pepparkakskryddor eller liknande, eftersom ägglikören gör att tryffeln blir lite lagom krämig...

Är det någon som har ett bra recept på jordgubbsfyllning, förresten? Glad
    Jag tror det skulle bli kanongott att göra en vit chokladtryffelsmet, och sen ha i passerad jordgubbspuré!
    Typ som denna men med vit choklad, och jordgubbar istället för hallon:
    http://www.hemmetsjournal.se/Mat/recept/?RecipeID=6667
Svar på tråden Pralintillverkning!