Inlägg från: Shaun the sheep |Visa alla inlägg
  • Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Qeequeg:

Yum! Såg riktigt gott ut det där! Det är tidigt här, men en pralin och lite kaffe vore inte helt fel.

(Nu när jag skrev den där meningen insåg jag att klockan faktiskt är 7.21 överallt i Sverige. Jag vet inte vad jag babblar om när jag är såhär trött!)

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Shaun the sheep
    Mysanochmimer skrev 2010-11-09 17:29:18 följande:
    praliner.JPG

Det blev som synes praliner idag
    Vart bara ett hastverk och nått måste blivit galet med tempereringen för dom är flammiga.
    Tycke inte det gick bra att spritsa, försökte dock med flaska och ej påse kanske var det?, så penslade istället.
    Fyllde dom med mörk tryffel med hallon, så smaken var det inget fel på

Dom släppte iaf kanonlätt och fint ur formarna från tårtdecor!
    Smaskigt! Kombinationen hallon och choklad är nästan min favorit! =D
  • Shaun the sheep
    Snuttjulla skrev 2010-11-11 17:23:44 följande:
    hittade det här receptet, tänkte jag kunde lägga in, om nån vill prova...
    Belgisk chokladtryffel  (ca 40 st)

2 dl vispgrädde
    50 gr smör
    300 gr mörk choklad 
    0,5 dl florsocker
    Ev: smaksättning med Calvados, Baileys, Kaffelikör eller Whisky

Dekoration:
    Kakaopulver
    50 g mörk choklad

1. Värm försiktigt upp vispgrädde och smör till kokpunkten.

2. Dela chokladen i små bitar och tillsätt denna. Rör till dess att chokladen har smält.

3. Blanda i övriga ingredienser.

4. Sätt smeten att svalna i kylskåp i ett par timmar. Täck med plastfolie.

5. Forma till runda kulor.

6. Välj mellan att rulla kulorna direkt i kakao eller att smälta mörk choklad och rulla kulorna i. Sikta gärna över lite kakao som dekoration även om du rullat i mörk choklad. Förvara svalt.

Tänk på att tryffel är godast vid en temperatur på ca 15 grader. Ta därför ut tryfflarna ur kylen i god tid före servering. Då smakar de bäst!

Låter ljuvligt! Nästan synd att man ska bort i helgen ju!
  • Shaun the sheep

Vilka fina praliner ni gjort! Härligt att se :)

Jag är sugen på att prova igen, men vi får se när det blir. Kanske till nästa helg. I veckan ska jag baka något helt annat, jag måste bara berätta: Dulche de leche-blondies! Det såg så gott ut på bilden så jag trillade nästan av stolen. Undrar om man kan göra praliner med DDL? Vad tror ni?

• Shaun the sheep
    Queequeg skrev 2010-11-15 00:12:24 följande:
    Det går jättebra att ha DDL som fyllning.

Kanske provar det någon gång! =) Vilken choklad tror du blir godast att ha som skal? =)
  • Shaun the sheep
    krikkelin skrev 2010-11-15 14:33:08 följande:
    Åh vad gott med DDL, jag som älskar kola! Jag skulle nog göra med mörkt skal för att bryta av den söta kolan.
    DDL-blondies låter supergott, var hittade du det receptet?
    bakpassion.blogg.se! Kolla i spalten bakelser, ganska långt ner tror jag receptet är. :)
  • Shaun the sheep
    Snuttjulla skrev 2010-11-15 17:38:37 följande:
    Idag har jag äntligen tagit mig ikragen och handlat billiga formar, från ikea, tänkte testa om detta är nåt för mig, eller om jag ska hålla mig till att äta choklad bara... Ska börja med detta...
    choklad.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleI...
    Låter otroligt gott! Vad kul att du snart är i farten!
  • Shaun the sheep
    Snuttjulla skrev 2010-11-16 16:31:14 följande:
    åh, det är isbitsformar, vissa säger det funkar, andra inte. vi får väl se. Hoppas kunna försöka ikväll när barnen lagt sig! återkommer med resultatet iaf...
    Ska bli så kul att se och höra!
  • Shaun the sheep
    kakau skrev 2010-11-17 19:36:17 följande:
    Jag har beställt formar igår, hoppas de kommer innan helgen så jag kan göra lite praliner för i helgen. :)

Håller just nu på att göra Bailys tryfflar, chokladröran står i kylen för att stelna. Stod att det skulle ta några timmar innan de var redo för att rullas i kakao. Hoppas de blir goda i alla fall, rädd att de ska bli för starka då det är bailys med kaffesmak som jag tycker är starkare än den vanliga..

Min sambo lär nog uppskatta den i alla fall, han är inte lika känslig mot alkoholsmak som jag själv är
    Jag är också lite känslig mot alkohol sådär... Känner mig ibland som en liten tolvåring eller nåt,
    gillar inte öl, vin eller whiskey. Men en alkoläsk eller cider kan gå ner Skäms

Hoppas de blir goda, lägg gärna upp en bild sen så får vi se mästerverken! :)
  • Shaun the sheep
    kakau skrev 2010-11-17 19:56:01 följande:
    Hur länge tror ni de behöver stå i kylen föresten? Jättesugen på att provsmaka!
    Är det vanligt tryffelsmet? Ungefär en timme brukar det väl stå i recept, men jag tycker det är bäst över natten. Fast om det funkar som med ganache kan man kanske ha den i frysen i bara några minuter för att få den att stelna snabbare? Hm, jag vet inte, jag lämnar över ordet till någon annan
Svar på tråden Pralintillverkning!