• Adina7

fosterfamilj ljuger!

Våra barn är omhändertagna och bor i famijehem. Vi träffar barnen regelbundet, Dock separata tider då pappan och jag är skilda. När det var min tur att träffa barnen meddelades det att dom är sjuka. Kontaktpersonen och jag åkte dit i allafall för ett barns skull som inte var sjuk. Av någon anledning fick kontaktpersonen och jag en olustig känsla och vi kollade upp i skolan om barnet hade varit där eller inte. VISST hade barnet varit på skolan och var inte alls sjuk!!!!!! Jag blev både arg och ledsen. Fostermamman ljög om mitt barn rakt på ansiktet till soc.

• Svar på tråden fosterfamilj ljuger!
  • Anonym (FYI)
    morochmer skrev 2011-04-06 12:09:56 följande:
    Tack , men om man inte saknar läsförståelse så är dte nog inga problem.
    Mmm. Men jag tyckte jämförelsen mellan Iggelpiggels upplevelse av lögner och att vilja ha sex med sina barn var grov och onödig. Och uppenbarligen något som kan missuppfattas. Tror att alla här har läsförståelse, annars vore de inte här
  • morochmer
    Anonym (FYI) skrev 2011-04-06 14:01:04 följande:
    Mmm. Men jag tyckte jämförelsen mellan Iggelpiggels upplevelse av lögner och att vilja ha sex med sina barn var grov och onödig. Och uppenbarligen något som kan missuppfattas. Tror att alla här har läsförståelse, annars vore de inte här
    Då tror vi olika.
  • Anonym
    FruLiNi skrev 2011-04-04 10:06:29 följande:
    Ja, det är tragiskt att barn kommer i kläm. Men när barnen hamnat på familjehem och bioföräldrarna visar ansvar och bättring så ska inte det motarbetas av familjehemsföräldrarna. Det är ett övergrepp på både barnen och bioföräldrarna. Frågan är om man då är lämplig som familjehem?
    mmm....det finns säkert familjehem som inte vill ge tillbaka barnet till bio föräldrar. 
  • smulpaj01

Sista Anonym:

Ja, jag tror det är ganska vanligt av flera anledningar, dels att familjehemmet har fäst sig vid barnet och dels för att dem anser sig vara en bättre familj än bioföräldrarna.
    Många familjehem verkar ha svårt att förstå hur viktig barnets föräldrar faktiskt är.
    En tillräckligt bra förälder är alltid bättre än ett "jättebra" familjehem.

• morochmer
    smulpaj01 skrev 2011-04-28 13:43:28 följande:
    Sista Anonym:

Ja, jag tror det är ganska vanligt av flera anledningar, dels att familjehemmet har fäst sig vid barnet och dels för att dem anser sig vara en bättre familj än bioföräldrarna.
    Många familjehem verkar ha svårt att förstå hur viktig barnets föräldrar faktiskt är.
    Vad baserar du detta på?
  • Linaek
    smulpaj01 skrev 2011-04-28 13:43:28 följande:
    Sista Anonym:

En tillräckligt bra förälder får inte lvu på sina barn och de barnen kan bo hemma i harmoni,
    Ett familjehem är bättre än en otillräcklig förälder.
  • Anonym

Man kan ha fått ett lvu tidigare, men sedan uppfyllt kraven för tillräckligt gott föräldraskap exempelvis genom att ha fått ett barn till. Men det är inte alltid barnet får komma hem ändå.

• morochmer
    Anonym skrev 2011-04-30 08:10:05 följande:
    Man kan ha fått ett lvu tidigare, men sedan uppfyllt kraven för tillräckligt gott föräldraskap exempelvis genom att ha fått ett barn till. Men det är inte alltid barnet får komma hem ändå.
    Nej, inte om barnet rotat sig i familjehemmet och det anses bäst för barnet att stanna där.
  • smulpaj01

Linaek: Alla människor kan hamna i svåra situationer och då få sina barn omhändertagna!
    Men soc ska arbeta med dessa föräldrar så att dem blir TILLRÄCKLIGT bra för att få hem sina barn igen.
    Förstår du vad jag menar då?

• smulpaj01

Morochmer: Ja, men tyvärr lämnas ofta föräldrarna åt sitt öde då barnen blivit omhändertagna.
    Om mer- och rätt hjälp och resurser sätts in omedelbart så har föräldrarna möjlighet att uppfylla vårdplanen inom rimlig tid. Barnen har då större chans att få flytta hem igen innan dem hunnit rota sig i familjehemmet!

Svar på tråden fosterfamilj ljuger!