• Adina7

fosterfamilj ljuger!

Våra barn är omhändertagna och bor i famijehem. Vi träffar barnen regelbundet, Dock separata tider då pappan och jag är skilda. När det var min tur att träffa barnen meddelades det att dom är sjuka. Kontaktpersonen och jag åkte dit i allafall för ett barns skull som inte var sjuk. Av någon anledning fick kontaktpersonen och jag en olustig känsla och vi kollade upp i skolan om barnet hade varit där eller inte. VISST hade barnet varit på skolan och var inte alls sjuk!!!!!! Jag blev både arg och ledsen. Fostermamman ljög om mitt barn rakt på ansiktet till soc.

• Svar på tråden fosterfamilj ljuger!
  • Anonym
    Adina7 skrev 2010-10-10 18:02:17 följande:
    Inlägg som dina bryr jag mig inte om,,,,det är du som är sorglig. Kanske själv fosterfamiljmamma....som vill behålla kvar andras barn. Soc planerar att våra barn ska hem,,,,vänd dig till dom.
    Skulle det vara något fel med att vara fosterfamiljsmamma eller vad menar du? Är väl helt underbart fantastiskt att dom finns!
    Nu är det ju så att fosterfamiljsmammorna inte tar barn ifrån bioföräldrarna utan får barnen placerade hos sig!Med din negativa inställning så kommer det nog bli problematiskt att återförerna familjen som helt rätt är det optimala målet med en placering men som många gånger inte är möjlig och då är det åter igen underbart fantasktiskt att det finns fosterfamiljmammor!
  • Anonym
    Anonym (Nadine) skrev 2010-10-10 18:29:42 följande:
    Det är en normal reaktion du har som bio förälder. Tog mina föräldrar 15 år tills dem accepterade min och min brors placering och såg det värdefulla som vårt familjehem gjorde för oss. I början var dem hemska och "ljög, motarbetade och betedde sig illa" mot dem. Klart det är svårt att ha sina barn placerade..

Men tillägger igen att det är inte er som föräldrar det handlar om, det är barnen. Sluta tänk på er själva och försök se att det kan finnas en orsak till "lögnen". Det är dem ni ska tänka på. inte er själva.
    HELT SUVERÄNT SKRIVET!!!
  • Anna undrar

Men kan det inte vara så att barnet av nån  anledning inte orkade träffa er och fosterfamiljen drog till med en vit lögn för att barnet ska slippa förklara sig eller känna skuld? Förstår att det är jobbgt, men vänta tills ni vet orsaken innan ni går i taket. Försök hålla relationen till fosterfamiljen positiv istället, det hjälper er alla, både nu och sen när barnen ska fasas ut och komma hem till er igen. Var storsint, inte lågsint! Det gör era barn mer trygga.

• Anonym
    Anna undrar skrev 2010-10-10 22:10:23 följande:
    Men kan det inte vara så att barnet av nån  anledning inte orkade träffa er och fosterfamiljen drog till med en vit lögn för att barnet ska slippa förklara sig eller känna skuld? Förstår att det är jobbgt, men vänta tills ni vet orsaken innan ni går i taket. Försök hålla relationen till fosterfamiljen positiv istället, det hjälper er alla, både nu och sen när barnen ska fasas ut och komma hem till er igen. Var storsint, inte lågsint! Det gör era barn mer trygga.
    Tyvärr så är det många gånger barnen som inte av någon anledning vill träffa mamma eller pappa, påstår inte att det är så i TS fall men du har helt rätt, dom bör ta reda på ren fakta innan det börjar anklagas för lögner och motarbetning!
    Det är är jätte svårt, föräldrarnas rättigheter är att få träffa barnen men ibland så körs dom över barnens r'ättigheter! Framförallt om barnen är mindre och inte "får föra sin egen talan"....
    Ska verkligen barn so inte vill träffa mamma/pappa behöva göra det bara för att det är föräldersn rättigheter?
    Det kanske va en nödlögn... det kanske va ett sätt "att ta barnens parti.... så innan "man målar fan på väggen" ska man ha fakta före alla anklagelser!
  • Marlean

TS Bara en gissning här men det KAN ju faktiskt vara barnet som bad föräldrarna att ljuga för er också...

• Adina7

Jag har aldrig haft något emot fosterfamiljerna,,,,,Tvärtom. och jag avaktar och ser vad soc kommer att säga. Det är soc ansvar att ta reda på saker o ting. Och vad lär sig barnen om dom ska börja ljuga?

• Adina7
    Anonym skrev 2010-10-10 21:58:45 följande:
    Skulle det vara något fel med att vara fosterfamiljsmamma eller vad menar du? Är väl helt underbart fantastiskt att dom finns!
    Nu är det ju så att fosterfamiljsmammorna inte tar barn ifrån bioföräldrarna utan får barnen placerade hos sig!Med din negativa inställning så kommer det nog bli problematiskt att återförerna familjen som helt rätt är det optimala målet med en placering men som många gånger inte är möjlig och då är det åter igen underbart fantasktiskt att det finns fosterfamiljmammor!
    Jag menar enbart att risken finns att fostermammorna börjar tro att det är deras egna barn.Jag har inget emot familjerna...men lögner och att dölja saker. Får inte biologiska mamman säga någonting utan att bli behandlad som luft.
  • Anonym (Nadine)
    Adina7 skrev 2010-10-11 12:16:14 följande:
    Jag menar enbart att risken finns att fostermammorna börjar tro att det är deras egna barn.Jag har inget emot familjerna...men lögner och att dölja saker. Får inte biologiska mamman säga någonting utan att bli behandlad som luft.
    Men lugna dig lite. Av vad jag läser vet du inte ens ORSAKEN till lögnen? Jo du får säga något som mamma, men det är fortfarrande barnen som ska tas hänsyn till, inte dig!! Vill dem träffa dig, och det fungerar under ordnade förhållanden ska detta ju uppmuntras! Vill dem inte/orkar inte/känner inte för det eller att det av annan orsak inte fungerar så blir det ju ingen träff. Och då är det barnens talan som gäller.

Och fostermamman ska ju behandla barnen med fullaste respekt och ge dem kärlek och omvårdnad. Men ja självklart är du bio mamma, men du får nog släppa in taggarna du har och försöka se att det kan ha en förklaring istället för att direkt hoppa på dina barns familjehem. Kanske du ska be att få prata med dina barn? Fråga om något är fel? Du kommer ingenvart om du ska svartmåla familjehemmet, se till dina barns bästa istället.
  • Marlean

TS Det kan ju vara så att barnet inte ville träffa dig men samtidigt inte ville såra dig genom att säga det rätt ut? Bara en gissning.

• Bedan
    Anonym (Nadine) skrev 2010-10-11 13:29:11 följande:
    Men lugna dig lite. Av vad jag läser vet du inte ens ORSAKEN till lögnen? Jo du får säga något som mamma, men det är fortfarrande barnen som ska tas hänsyn till, inte dig!! Vill dem träffa dig, och det fungerar under ordnade förhållanden ska detta ju uppmuntras! Vill dem inte/orkar inte/känner inte för det eller att det av annan orsak inte fungerar så blir det ju ingen träff. Och då är det barnens talan som gäller.

Och fostermamman ska ju behandla barnen med fullaste respekt och ge dem kärlek och omvårdnad. Men ja självklart är du bio mamma, men du får nog släppa in taggarna du har och försöka se att det kan ha en förklaring istället för att direkt hoppa på dina barns familjehem. Kanske du ska be att få prata med dina barn? Fråga om något är fel? Du kommer ingenvart om du ska svartmåla familjehemmet, se till dina barns bästa istället.
    Men det är väl iallafall av hänsyn till barnen som de ska träffa sina sina biologiska föräldrar och ha kontakt med dem. Jag är själv uppvuxen i en familj som tagit emot fosterbarn, min lillebror kom till oss när han var 3 månader och var tagen från sin mamma vid födseln. Vi pratade inte skit om henne eller försökte förhindra träffar.
Svar på tråden fosterfamilj ljuger!