• MMK

Amma en tvååring...

Vad tycker ni om att amma en tvååring? Är det normalt eller ej?

• Svar på tråden Amma en tvååring...
  • Anonym (Hmm)

Jag fördömmer ingen. Tycker bara det är konstigt och fascinerande på samma gång faktiskt!

• Southern Belle
    Anonym (Hmm) skrev 2010-10-08 23:50:28 följande:
    Söuthern Bell: Håller helt med dej men du svarade inte på min fråga.. Du skrev att amning är så mkt mer det är trygghet! Kan du inte ge den tryggheten på annat sätt? Vad ger pappan, stackarn som inte kan amma?
    Jag är inte emot amning, jag ammar själv. Men jag tror inte att större barn är i behov av amning längre. De kan få näring, närhet och kärlek på annat vis.
    Jo, man kan - och ska - självklart ge trygghet i form av kramar och mys osv men en liten amningsstund är överlägset när barnet behöver tanka trygghet! Men det trodde jag att du redan visste eftersom du också verkar tycka att man bör vara påläst. Annars kan jag tipsa om lite bra litteratur. Säg bara till!
  • Anonym (Hmm)

Måste tillägga, han är 6 mån! Inte 2 år! :-P

• Anonym (Blä)
    LillTussa skrev 2010-10-08 23:57:09 följande:
    Ja jag menar att hur man kan se olika på huruvida det är en "svensk" kvinna som ammar sin 2-åring i sverige eller om det är samma kvinna på savannen som ammar sin 2-åring. ..

Ibland tror jag att vi kommit "för långt" i vår västerländska vilja att vara så moderna att vi glömmer och förfular instinkter som är så djupt rotade och fördömer dem som fortfarande vill amma länge. 

(fast vad vet jag, mina barn är flaskbarn..

(och är väldigt trött i ögat så ursäkta om jag svamlar)
    Det är inte samma sak! Om barnet dör om man inte ammar klart man måste eller hur? Men sen om man vill eller hatar det är en annan sak. Det är 2 helt skillda saker, Tror många tex afrikanska kvinnor hellre skulle vilja lära sig läsa/skriva eller ha ett vanligt jobb en att sitta och amma en 2 åring för att dom är så pass fattiga att man inte har mat till dom.

Skulle jag måsta springa naken runt stan för att överleva skulle jag gjort det, hade jag kunnat slippa hade jag gjort det!

Ibland måste man göra saker man inte tycker om, men i tex sverige behöver man inte amma när barnet är stort och kan prata. Utan det gör folk bara för att göra.
  • LillTussa
    Anonym (Hmm) skrev 2010-10-09 00:01:41 följande:
    Lill Tussa: Jag tror Anonym Blä har en poäng där. Jag tror det handlar mkt om överlevnad. Återigen, de kan inte handla mat och ha det som vi har det, dvs bra! Träffat utländska mammor i föräldragrupper, bvc, öppna osv och de flesta har faktiskt gett flaska. Det kanske är en tillfällighet, vem vet. Men jag tror inte det sitter i människan utan i miljön runtom. Vi har det bättre ställt här och kan ge våra barn mat, inte bröst vid tvåårsålder.

Jag är också trött, nu får de bli sängen. Har en liten kille som väcker mig flera ggr inatt för att... AMMA!
    Jo absolut! Det tror jag också. Det jag fascineras över är att handlingen är densamma men man ser olika på det beroende på tillgång på mat?  Är alltså motiven bakom avgörande på huruvida det är äckligt eller inte? Och är överlevnad ett bättre motiv än trygghet/ mys/ bekvämlighet? Och vem dikterar villkoren för det?

Försöker bara utvidga diskussionen lite mer än "äckligt"...
  • Southern Belle
    Anonym (Blä) skrev 2010-10-09 00:05:25 följande:
    Det är inte samma sak! Om barnet dör om man inte ammar klart man måste eller hur? Men sen om man vill eller hatar det är en annan sak. Det är 2 helt skillda saker, Tror många tex afrikanska kvinnor hellre skulle vilja lära sig läsa/skriva eller ha ett vanligt jobb en att sitta och amma en 2 åring för att dom är så pass fattiga att man inte har mat till dom.

Skulle jag måsta springa naken runt stan för att överleva skulle jag gjort det, hade jag kunnat slippa hade jag gjort det!

Ibland måste man göra saker man inte tycker om, men i tex sverige behöver man inte amma när barnet är stort och kan prata. Utan det gör folk bara för att göra.
    Barn i Sverige suger på napp och behöver nalle och snuttefilt, sk "övergångsobjekt". Det behöver inte barn som ammas länge. Vad säger det? Jo, att barnen fortfarande har ett BEHOV av att suga och känna trygghet. Trygghet som kanske borde komma från mamman och inte från en liten plastpryl eller ett gosedjur..... Tänkvärt!
  • Radha

Vad är problemet? Oavsett om 2 åringen behöver amma eller ej (och det vet väl barnet och mamman bäst själva) så finns det ju ingenting som är skadligt med det. Att det skulle vara äckligt har jag väldigt svårt att förstå; bröstet är inte äckligt, mjölken är inte äcklig, barnet är inte äckligt, så hur kan amning vara äckligt?

• Anonym (Hmm)

Southern Bell: Varför räcker inte en mysstund i mammas famn då? Med kramar och gos? En sång, en bok eller bara en tystnad? Varför ska man som 2 åring ligga och suga på mammas bröst? Jag förstår verkligen inte den där trygghetsbiten... Vilken litteratur hittar du att den största tryggheten och den bästa och totala är när barnet får amma vid 2 års ålder? Det du säger är att alla som inte ammar, kan inte ge den totala tryggheten för sitt barn? De barnen är trygga men inte riktigt lika mkt som de ammande 2 åringarna?

Ska sova nu, men är nyfiken på ditt svar. Kikar in imorn!

• rödtopp
    Anonym (Blä) skrev 2010-10-08 23:54:01 följande:
    Det är inte äckligt om det handlar om överlevnad. Men skulle dom ha det bättre ställt så hade dom nog inte ammat. Samma med om jag skulle se en mamma amma en annans barn hade jag tyckt det var äckligt, men hade man måstat hande man gjort det, om man hade bott i ett konsentrationsläger tex.

Skulle jag se en mamma  på stan amma ett barn över 2 år skulle jag tycka att det var äckligt! För vi bor i sverige, vi har råd att ge våra barn mat.

Sen hade jag tyckt det vorigt otroligt otrevligt att minnas att min mamma hade ammat mig så länge, skulle få riktiga obehagskänslor!
    Jo jag har råd att ge min son riktig mat!! det är inte därför man ammar en tvååring!
    När jag fick mitt första barn va jag 23 och hade inte en tanke på att amma länge, tyckte det va lite halväckligt med 6 månaders som ammades men det blir liksom en vana,man växer in i rollen som mamma och amma, jag ammade min första son i  1år och 6 mån jag har även samsovit med alla mina jag och barnens far har fått sova och ungarna har haft självservering i mjölkbaren , Jag har prioriterat min sömn och då har mina barn fått amma länge en vinst för båda.
    Mamma till Oscar-91,Wilhelm-94,Isabella-05 & Thor-08
  • LillTussa
    Anonym (Blä) skrev 2010-10-09 00:05:25 följande:

Det är alltså inte handlingen i sig som är äcklig utan motiven bakom? Har jag förstått dig rätt?

(Det blir samma diskussion egentligen om ersättning vs amning. Att handlingen "ge sin unge mat" är inte fel, men huruvida du väljer att ge den från flaska eller från ett bröst och på vilka grundval du väljer det är en sak som diskuteras till elände) 
Svar på tråden Amma en tvååring...