• MMK

Amma en tvååring...

Vad tycker ni om att amma en tvååring? Är det normalt eller ej?

• Svar på tråden Amma en tvååring...
  • rödtopp
    Princess Sophie skrev 2010-10-08 22:31:46 följande:
    Jovisst självklart om man som förälder lider av seperationsångest och vem vet man kanske inte ens stannar vid två års ålder. Man har ju hört om vissa som ammar 6 åringarKräks
    snälla du , jag lider inte av separationsångest !!!! jag lider av morgontrötthet och lite lathet Flört
    Mamma till Oscar-91,Wilhelm-94,Isabella-05 & Thor-08
  • Tokern
    Anonym skrev 2010-10-08 22:24:29 följande:
    Jag tycker det här var ett bra inlägg, tar ju död på ganska många idéer som jag har.

Ja jag tror vissa ammar för att få ut nått sexuellt av det.
    Aboslut inte de flesta dock, jag tror de flesta gör det för att de har svårt att släppa taget om sin lilla mysstund med barnet. Att de inte bryr sig om att barnet kanske inte vill minnas i framtiden att han sög på sin mammas bröst tills han var sex år. Trots att han inte behövde göra det.

Det känns så extremt konstigt bara. Min sambo var fem-sex år när han slutade dia. Och han var sju år första gången han onanerade och visste vad han höll på med. Tio år första gången han sprutade och det kom spermier. Det skiljer inte så mycket från att vara fem och "göra bebisgrejer" till att vara sju och "göra vuxengrejer" vilket känns fel, nu tycker jag dock personligen att han var extrem i båda avseendena dock.
    Får jag fråga om du har barn och om du då har ammat dem? Mycket kring barnafördande och småbarn känns ju "onaturligt" innan man har barn själv. I alla fall enligt min erfarenhet.
    Angående att ha svårt att släppa taget, så är det mest mitt barn som har svårt med det höhö :) Nej men skämt å sido så upplever jag det som samma sak osm att vilja fortsätta krama sin tonåring fast det är "piiiiiiiiiiinsam". MAn vill ju gärna vara nära människor man tycker om, men det hör ju till att det ska vara på bådas villkor. Vill inte barnet, så är det så.
    Angående dina tankar om barnets egna sexualitet, så är det vanligt att man regelbundet kramar sina barn även efter pubertetens inträde. Det är ju inte heller en sexuell handling? (JAg menar inte att man ska amma i puberteten, men du förstår nog min poäng?)

...Sen är det stor åldersskillnad mellan 2 och fem år. Och sju. Och tio.
  • Anonym

Som redan nämnts tror jag det mest handlar om kvinnor som tycker det är sååå mysigt att amma och som har lite separationsångest. Barnet behöver inte ammas när de kan äta vanlig mat/gröt/välling. Vara nära varann och gosa eller kramas räcker för barns närhetsbehov så det kan man inte heller skylla på. Det ligger enbart hos mammorna och personligen tycker jag det ser skevt ut när ett barn som kan gå lägger sig och suger på mammas tutte.
    Och ja jag tror oxå det kan vara traumatiserande om man blir ammad när man är såpass stor att man kommer ihåg det. Jag menar: vem skulle vilja komma ihåg att hur det kändes att suga på sin mammas bröst?? Nej usch.

• MammaT
    rödtopp skrev 2010-10-08 22:37:28 följande:
    snälla du , jag lider inte av separationsångest !!!! jag lider av morgontrötthet och lite lathet Flört
    samma här det är så härligt att ligga kvar i sängen på morgonen
  • Anonym (ammamamma)

Min numera 10-åriga dotter ammades i drygt två år, hon hade nog gärna fortsatt ett tag till men jag ville och orkade inte längre då så jag satte stopp. Mellan 1-2 år var förståss inte amningen den huvudsakliga födan utan hon åt vanlig mat precis som vilket annat barn som helst, dock har hon aldrig druckit välling...

Tycker det är helt normalt (såklart!) även fast jag nog skulle valt att sluta lite tidigare om jag skulle få fler barn...

• Linda1976
    hannis skrev 2010-10-08 22:30:25 följande:
    Amning av en tvååring är helt normalt och fullständigt naturligt och dessutom det som rekommenderas av WHO. Däremot är komjölk, välling och nappflaska inte naturligt.
    Det är mycket som inte är naturligt, som vi använder oss av Det resonemanget håller inte riktigt...

För MIG är det inte normalt. Aldrig att jag skulle ammat mer än 6 mån. Men om andra vill - fine. 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Anonym
    Tokern skrev 2010-10-08 22:38:08 följande:
    Får jag fråga om du har barn och om du då har ammat dem? Mycket kring barnafördande och småbarn känns ju "onaturligt" innan man har barn själv. I alla fall enligt min erfarenhet.
    Angående att ha svårt att släppa taget, så är det mest mitt barn som har svårt med det höhö :) Nej men skämt å sido så upplever jag det som samma sak osm att vilja fortsätta krama sin tonåring fast det är "piiiiiiiiiiinsam". MAn vill ju gärna vara nära människor man tycker om, men det hör ju till att det ska vara på bådas villkor. Vill inte barnet, så är det så.
    Angående dina tankar om barnets egna sexualitet, så är det vanligt att man regelbundet kramar sina barn även efter pubertetens inträde. Det är ju inte heller en sexuell handling? (JAg menar inte att man ska amma i puberteten, men du förstår nog min poäng?)

...Sen är det stor åldersskillnad mellan 2 och fem år. Och sju. Och tio.
    Jo det är sant, jag har inga barn. Far fattat nu att det kan handla mycket om lathet bara, elelr att man uppskattar mysstund bara.

Dock så rtycker jag att sex år är för mycket, att alla föräldrar borde känna att det finns en spärr när barnet blir för gammal för amning. Att en sexåring inte bör ammas längre eftersom barnet växer upp och blir för stort för famnen. För att barnet får en annan relation till kvinnors bröst, och ser dem inte längre som endast matpåsar.
    För att barnet kommer att bli retat om den i allmänheten syns sugandes på sin mammas tutte.

det känns inte riktigt friskt att inte ha den spärren när barnet blir så gammalt som sex år. Dock tycker jag inte att en två åring är katastrof att amma. det förstår jag kan bero på lätthet och vana bara.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-10-08 22:39:13 följande:
    Som redan nämnts tror jag det mest handlar om kvinnor som tycker det är sååå mysigt att amma och som har lite separationsångest. Barnet behöver inte ammas när de kan äta vanlig mat/gröt/välling. Vara nära varann och gosa eller kramas räcker för barns närhetsbehov så det kan man inte heller skylla på. Det ligger enbart hos mammorna och personligen tycker jag det ser skevt ut när ett barn som kan gå lägger sig och suger på mammas tutte.
    Och ja jag tror oxå det kan vara traumatiserande om man blir ammad när man är såpass stor att man kommer ihåg det. Jag menar: vem skulle vilja komma ihåg att hur det kändes att suga på sin mammas bröst?? Nej usch.
    Håller fullkomligt med.
Svar på tråden Amma en tvååring...