• MMK

Amma en tvååring...

Vad tycker ni om att amma en tvååring? Är det normalt eller ej?

• Svar på tråden Amma en tvååring...
  • Southern Belle

Jag tycker det är helt ok. Till och med helt naturligt! Om man ser till människan ur en biologisk synvinkel och tar hänsyn till graviditetslängd, hur länge vår avkomma är "hjälplös" osv är vi anpassade att amma våra barn tills de är ca 3-4 år.

Så amma på!

• LillTussa
    Anonym (Hmm) skrev 2010-10-08 23:27:14 följande:
    ZEplien: De e ju egentligen en klockren liknelse! Ammar gör man när man är bebis och inte har tänder. När man får tänder och förstår hur det fungerar med mat så kan man äta mat och behöver inte ammas. Blöja använder man tills man klarar att hantera sin blåsa och avföring och därmed behöver man ingen blöja. Så enkelt!
    Men i andra världsdelar ammar man längre än här? Så de barnen ska inte ammas för att de har fått tänder? Och de bäbisar som har tänder från 2-3 mån? Aah, lite ihåligt argument..
  • Southern Belle
    ZEplien: De e ju egentligen en klockren liknelse! Ammar gör man när man är bebis och inte har tänder. När man får tänder och förstår hur det fungerar med mat så kan man äta mat och behöver inte ammas. Blöja använder man tills man klarar att hantera sin blåsa och avföring och därmed behöver man ingen blöja. Så enkelt!
    Amning handlar om mer än bara mat. Amning är även en stor källa till trygghet och den tryggheten behöver även barn med tänder.  
  • LillTussa
    Anonym skrev 2010-10-08 23:26:50 följande:
    En sak jag undrar øver betræffande det hær med att man (tydligen) ær pedofil om man ammar sitt barn.

Beror det på att betraktaren førknippar tuttarna med nåt sexuellt och blir våt i brallarna av att se dom, eller ær det att man tror mamman blir våt i brallan av att amma?

Och var går grænsen? 6 mån - inte sexuellt. 1 år - vips har det blivit något helt annat och har helt pløtsligt en sexuell innebørd?
    Det undrar jag med!
  • Anonym (Hmm)

LillTussa: Förstod att den kommentaren skulle komma därför jag skrev "och förstår hur det fungerar med mat". En 1 mån bebis kan inget annat än amma men en 2 åring kan. I andra länder där man ammar länge har man oftast inte det lika gott ställt som i Sverige. Vi har bra mat till våra barn.

Southern Bell: Kan du inte ge den tryggheten genom annat än amma så ska du nog tänka över ditt föräldraskap och vad du gör för fel som mamma. Hur ger pappan trygghet? Inte genom att slita fram tutten?

• Natassja

Själv har jag en pojkvän som ammar mig, fast jag inte har någon bröstmjölk. Han är libanes så jag vet inte om det har med hans kultur att göra? Han säger att det inte är det... alltså han gillar att ligga och suga precis som en bebis (inget sexuellt alltså), och jag låter honom göra det, det gör ju inte ont och jag älskar honom så låter honom göra det.

Så amma du på din 2-åring!

Planning a child ain't always that easy.
  • lokisse

jag tycker man ammar tills nagon inblandad far nog (jag tycker att pappan är inblandad)

därimot kan jag tycka att det blir skumt när amningen bara är mysig för en av parterna men det fortsäts enda

Ja det kan väll hända att det stör dig, men det betyder inte att jag har fel.
  • Anonym (Hmm)

Alla ni som skriver " Men Who rekomenderar de". Varför rekomenderar de det? Jag har inte läst WHO:s rekomendation så jag vet ärligt inte vad som står där..

• LillTussa
    Anonym (Hmm) skrev 2010-10-08 23:35:59 följande:
    LillTussa: Förstod att den kommentaren skulle komma därför jag skrev "och förstår hur det fungerar med mat". En 1 mån bebis kan inget annat än amma men en 2 åring kan. I andra länder där man ammar länge har man oftast inte det lika gott ställt som i Sverige. Vi har bra mat till våra barn.
    Det jag inte riktigt förstår är hur en geografisk skillnad kan ge så olika utslag på hur man ser på amning? Det är fortfarande ett barn som diar från sin mamma? 
    Du får jättegärna förklara hur du tänker!  
  • April barn
    Ja jag kan tycka lite så jag också, men jag känner att jag inte har något med vad andra gör i sina liv, vill de amma så gör de det :), tycker inte som andra skriver att det är eckligt, känns lite lustigt för mig bara    (fast jag tycker blöjan är värre) men jag skulle inte kunna amma mitt barn så länge själv .
Svar på tråden Amma en tvååring...