• MMK

Amma en tvååring...

Vad tycker ni om att amma en tvååring? Är det normalt eller ej?

• Svar på tråden Amma en tvååring...
  • Anonym
    pussgurkan86 skrev 2010-10-08 22:45:51 följande:
    jag tycker det är onormalt och äckligt att amma en 2 åring.
    fast onormalt är det inte eftersom tom WHO rekommenderar amning till två år det är ju samma sak som att säga att alla som vaccinerades mot svinnis bara för att WHO tyckte det är onormala och äckliga
  • Prodin

@giraffen - WHO rekommenderar fullamning tom 6 mån, fortsatt delamning till 24 mån. Norska hælsomyndigheter har fallit lite før det sociala trycket och rekommenderar "bara" delamning i MINST 18 mån.

Jag personligen har inte så mycket att komma med då sonen bara ær 4 mån. Om det fortfarande kænns bra før oss båda kommer vi garanterat att amma æven nær han ær 2 år.

Jag vill bara påpeka att det ær slående vilken skillnad det  ær mellan pros och cons i den hær tråden. Medan många motståndare kommer med genomtænkta argument som figurer som spyr eller att det helt enkelt ær æckligt, så lyckas alla som gillar lite længre amning bara haspla ur sig fakta, vælgrundade argument och dessutom hålla en saklig ton. Det verkar som att alla (vi) som førespråkar eller førstår amning mer æn ett år helt har missførstått det hær med FL.

Det går inte ut på att diskutera sakligt och vælgrundat och komma med relevant info.

Det går ut på att kasta skit och spy galla och vræka ur sig diverse insinuationer som enbart baseras på egna uppfattningar.

Det ær riktigt underhållande faktiskt. Och jag kan inte annat æn tro att de flesta som stæller sig mot långtidsamning måste vara lite høgre stående væsen helt enkelt. Før man måste vara fantastiskt smart før att komma fram till en koppling mellan amning och pedofilil. Eller før att tro att en kvinnas brøsts huvudsyfte ær sexuellt. Hallå liksom. De ær ju dær før att gøra mæn nøjda. Inte før att mata barn. På stenåldern tjockade de ungarna med nan och børjade med smakisar vid fyra månader (først vinner) och det var inte snack om att ungen skulle kæka nåt annat æn helstekt hare och blåbær efter 8 månader. Det ær moderna påfund det dær med tuttar och mat.

lalala

• MammaT
    Prodin skrev 2010-10-08 22:53:01 följande:

@giraffen - WHO rekommenderar fullamning tom 6 mån, fortsatt delamning till 24 mån. Norska hælsomyndigheter har fallit lite før det sociala trycket och rekommenderar "bara" delamning i MINST 18 mån.

Jag personligen har inte så mycket att komma med då sonen bara ær 4 mån. Om det fortfarande kænns bra før oss båda kommer vi garanterat att amma æven nær han ær 2 år.

Jag vill bara påpeka att det ær slående vilken skillnad det  ær mellan pros och cons i den hær tråden. Medan många motståndare kommer med genomtænkta argument som figurer som spyr eller att det helt enkelt ær æckligt, så lyckas alla som gillar lite længre amning bara haspla ur sig fakta, vælgrundade argument och dessutom hålla en saklig ton. Det verkar som att alla (vi) som førespråkar eller førstår amning mer æn ett år helt har missførstått det hær med FL.

Det går inte ut på att diskutera sakligt och vælgrundat och komma med relevant info.

Det går ut på att kasta skit och spy galla och vræka ur sig diverse insinuationer som enbart baseras på egna uppfattningar.

Det ær riktigt underhållande faktiskt. Och jag kan inte annat æn tro att de flesta som stæller sig mot långtidsamning måste vara lite høgre stående væsen helt enkelt. Før man måste vara fantastiskt smart før att komma fram till en koppling mellan amning och pedofilil. Eller før att tro att en kvinnas brøsts huvudsyfte ær sexuellt. Hallå liksom. De ær ju dær før att gøra mæn nøjda. Inte før att mata barn. På stenåldern tjockade de ungarna med nan och børjade med smakisar vid fyra månader (først vinner) och det var inte snack om att ungen skulle kæka nåt annat æn helstekt hare och blåbær efter 8 månader. Det ær moderna påfund det dær med tuttar och mat.

lalala

tummen upp
  • pussgurkan86
    Anonym skrev 2010-10-08 22:52:31 följande:
    fast onormalt är det inte eftersom tom WHO rekommenderar amning till två år det är ju samma sak som att säga att alla som vaccinerades mot svinnis bara för att WHO tyckte det är onormala och äckliga
    jag tycker det är onormalt och äckligt. en 2 åring är ingen bebis och bör ha fast föda.
  • Tokern
    Anonym skrev 2010-10-08 22:44:37 följande:
    Jo det är sant, jag har inga barn. Far fattat nu att det kan handla mycket om lathet bara, elelr att man uppskattar mysstund bara.

Dock så rtycker jag att sex år är för mycket, att alla föräldrar borde känna att det finns en spärr när barnet blir för gammal för amning. Att en sexåring inte bör ammas längre eftersom barnet växer upp och blir för stort för famnen. För att barnet får en annan relation till kvinnors bröst, och ser dem inte längre som endast matpåsar.
    För att barnet kommer att bli retat om den i allmänheten syns sugandes på sin mammas tutte.

det känns inte riktigt friskt att inte ha den spärren när barnet blir så gammalt som sex år. Dock tycker jag inte att en två åring är katastrof att amma. det förstår jag kan bero på lätthet och vana bara.
    Jag personligen känner att JAG inte vill amma offentligt efter 1 år, och inte vill fortsätta alls efter 2. Där går min bekvämlighetsgräns. Jag vill ogärna lägga mig i hur andra vill ha det, men 6 år måste vara väääääääääääldigt ovanligt. De flesta banr kan rent anatomiskt inte ens amma så länge då de förlorar munmotoriken för amning innan 6 år. Kul att diskutera med dig iaf, det hade även varit intressant om du har lust att skriva lite om hur den sambo ser på amning?

Jag tycker rent allmänt bara det är så trist att kvinnor som flaskmatar sina barn blir ifrågasatta. Att kvinnor som ammar mer än 6 månader eller Gud förbjude, mer än 12 månader! blir ifrågasatta. Det är ju bara mat/mys! Visst kan barnet äta annan mat och närhetsbehovet kan tillgodoses på annat sätt, men det innebär väl inte att maning är fel? Det verkar ibland som man ska betrakta amning som ett nödvändigt ont?
  • studentbruttan29

Lite småäckligt, onödigt och en 2-åring ska inte behöva suga på en tutte..det är ju ingen bebis vi pratar om. 

Svar på tråden Amma en tvååring...