• Anonym (ADD)

ADD symptom hos vuxna

Hej,
    Har tyvärr inte orkat läsa varje inlägg och förlåt för att jag bara hoppar in så här, men har ofta misstänkt att jag har ADD, ett inlägg jag läste som stämde in från anonym oj,

Förälskelser. Jag avverkade väldigt många förhållanden under tonåren, blev kär och ville göra allt på en gång, förlovning, barn, gemensamt boende - allt kändes rätt och skulle göras på en gång. Efter ett par veckor, ibland ett par månader, hade jag tröttnat och ville ingenting av det istället. Tur att jag inte hann med att göra nå't drastiskt förrän jag verkligen var mogen för det. ;)

Fastnar för låtar gör jag också och kan ha samma låt spelandes gång på gång på gång i ipoden när jag är ute och går t.ex.

Krånglig relation med mamma. Dock bättre nu, var kaos i tonåren.

Sen har jag en hel del annat oxå som jag reagerat över.

Om frågan varit uppe tidigare ber jag om ursäkt, var kan man testa ifall man har denna diagnos ? Går man via sin husläkare eller måste det vara en psykolog ?

• Anonym (ADD)
    Anonym (oj) skrev 2010-12-04 18:09:56 följande:
    Ju fler som joinar diskussionen, desto bättre. Vi kan ju erbjuda varandra stöd och bolla erfarenheter.

Hur man går vidare, det verkar vara lite olika. Jag har ringt runt lite, men vissa verkar inte fatta vad man pratar om. Det ska iallafall gå att kontakta öppenpsyk, där kan de efter bedömningssamtal remittera dig till en utredning tror jag.

Jag valde att gå privat och göra bedömning, det kommer kosta 2200 kr bara för själva bedömningen, men för mig är det värt det för att slippa vänta...
    Tack, visst behövs det bollas en del och skönt att höra att man ej är ensam.

Öppenpsyk ska jag höra mig för till, är det lång väntetid ska jag kolla efter privat. Tack så hjärtligt för ditt svar. Helt klart värt varenda öre för detta är väldigt jobbigt när man "beter" sig konstigt och inte begriper varför.
  • Anonym (ADD)
    Anonym (oj) skrev 2010-12-05 14:35:23 följande:
    Ja, den där schemagrejen är superbra. Det gäller bara att komma ihåg att följa det. ;)

Vissa dagar är värre än andra för mig, och de senaste dagarna är riktig add-kaos kan jag säga.
    Just idag är jag fenomenalt duktig på att starta tusen grejer på en gång, jag är helt hopplös. Alldeles nyss BESTÄMDE jag mig verkligen för att gå upp och skura badrummet, men först ville jag ju kolla om någon svarat i tråden, så då gick jag och satte mig här. Läste svar, sen reste jag på mig för att på nytt börja med badrummet, gick ett varv runt stolen och satte mig igen för att även SVARA i tråden.
    Jag har redan hunnit avbryta mig själv typ fem gånger...
    Upplever ni också att det liksom surrar eller buzzar i huvudet? På mig är det så, tankarna går runt runt runt och jag kan liksom höra ett buzzande när det är som värst.

Jag har jättelätt för att fastna i tankemönster, mycket för att jag är så glömsk.
    Om jag till exempel är orolig för något, t.ex. något konstigt utslag på kroppen som jag upptäckt, så googlar jag det en lång stund, läser allt jag hittar och blir liksom riktigt påläst och lugnad över att det inte verkar vara något farligt. Sen går jag från datorn och har inom fem minuter glömt allt jag läst, blir lika orolig igen och googlar fram samma sidor och läser allt på nytt. Det är typiskt mig, jag tar in supermycket info, glömmer allt jag just läst och sen går tankarna runt i samma spår igen och jag gör om allt.
    Samma i affären, jag glömmer jämt vad jag skulle handla om kommer hem med massa andra saker som jag egentligen inte behövde.

Däremot som någon skrev, så kan jag minnas onödiga grejer från barndomen, som ett kapitel ur första boken i franskan, vad min bänkgrannes mormors hund hette, vad min pappa hade på sig när vi köpte julgran år 1987, min fasters mans kusins favoritmat eller liknande saker.
    Så klockren beskrivning, jag är exalt likadan, vi verkasr vara kopior av varann , det är SÅ likt hur jag oxå är. helt otroligt, ursäkta frågan men är det just ADD`N  som gör allt det här ? Jag har haft det som du i många år men aldrig ritkigt tagit tag i det, precis som du läser jag på nätet om och om igen. Måste helt klart kontakta doktorn.
  • Anonym (ADD)

Nu är jag oxå tårögd, så många som faktiskt har samma "problem" som jag, trodde jag inte fanns, hoppas denna tråd kan fortsätta i alla evighet, tror vi är mååååånga som behöver det

• Anonym (ADD)
    Anonym (oj) skrev 2010-12-06 00:52:39 följande:
    Jag har också slängt mynt. Pinsamt, men sant.
    Just pappershögar är ett gissel, jag hatar dem. De gör mig jättefrustrerad just för att de inte så självklart hör hemma någonstans, det är inte som att det är en hög med underkläder eller en hög med blandad frukt som man vet vart man ska lägga - det är en hopplös mix av skräp, viktiga papper och papper som på något vis kräver en åtgärd. Det där med vilka papper som ska slängas och sparas är ett gissel för mig, ena sidan säger att man ska spara alla bankpapper till exempel, men vilka är viktiga bankpapper och vilka är oviktiga? Man ska väl inte spara deras jädra reklamutskick om olika fonder o.s.v.? Eller? Återigen, svart eller vitt. Antingen slänger jag alla bankpapper, även de viktiga, eller så sparar jag alla. Det där att inte kunna sortera vilka saker som är viktiga och vilka som inte är det är verkligen svårt för mig.
    Det är samma med all yttre stimuli.
    Jag kan inte välja vilka känslor som ska få fäste hos mig, med resultatet att jag tar in allt. Jag brukar beskriva det som att jag är som en svamp. Läser jag om en tragedi i tidningen, eller om jag hör om en vän som råkat ut för något hemskt så är jag HELT förstörd. Det kan ta dagar, ibland veckor innan jag släpper det. Det är som att jag inte kan förstå att det egentligen inte involverar mig.

Nyligen dog en väns mamma. Jag drabbades av någon form av krisreaktion, trots att jag inte kände henne. Men genom honom kände jag sorg, och det tog mig minst en vecka eller kanske t.o.m. två innan jag kunde börja släppa det så smått. Jag tittade på våra andra gemensamma bekanta och undrade hur f-n de kunde vara normala och skratta och ena stunden visa medlidande med honom och nästa sekund börja planera utgång på kvällen. För mig var det som att jag gick in i en sorgeperiod med honom och tyckte inte det var riktigt ok att göra något roligt förrän efter en viss period hade gått. Det var naturligtvis de andra runtomkring som reagerade normalt, men jag funkar helt enkelt inte så. Känns igen?
    Ja det känns igen, jag begriper inte hur lika man kan vara i mångt och mycket, jag behöver inte berätta någonting om mig för det gör du så bra, (lycklig att jag fann dig)
  • Anonym (ADD)

Var hos en annan läkare idag då min nuvarande var sjuk, hon tittade mig i ögonen och sa "om det vore så väl att du hade ADD så kunde du fått hjälp men du är tyvärr störd på ett helt annat sätt så vi kan ingenting göra", blev så ledsen så gick bara därifrån och nu vill jag bara dö.

Sänder alla en varm kram.

• Anonym (ADD)
    Anonym (ADD?) skrev 2010-12-08 23:10:19 följande:
    Men vad?? Vad menade hon? Vaddå störd på ett annat sätt? Kram kram!! Hjärta
    TjockKatt skrev 2010-12-08 23:25:41 följande:
    Wtf? Vad ska det betyda? Förvånad
    Jag vet inte vad hon menade för jag gick därifrån, jag antar att jag har en svår ADD form som går ut på att ingen hjälp går att få men jag vet inte, blev så ledsen bara, Kram på er båda.
  • Anonym (ADD)
    Anonym (oj) skrev 2010-12-08 23:43:24 följande:
    Anonym (ADD), vad ledsen jag blir att höra detta. :(
    Hur kan de bete sig så? Vadå finns inget att göra?
    Fram med bästa terapin, bästa medicinerna, bästa psykologerna - man kan ju inte bara lämna en människa som har det så jobbigt i sticket.
    Ska bli intressant att se vad de säger om mig på bedömningen eftersom vi verkar vara så lika..

HjärtaKRAMHjärta
    Jag blev ju oxå ledsen minst sagt, nu i efterhand förstår jag inte hur jag bara kunde gå, skulle ha frågat vad tusan hon menade. Min ordinarie läkare kan inte förrän efter jul men iofs så vill jag bara sitta här och ruttna upp nu, vill inte dit igen alls.

Jag hoppas verkligen du får ett bättre bemötande vännen, kram.
  • Anonym (ADD)
    TjockKatt skrev 2010-12-08 23:55:43 följande:
    Det lät ju snarare som om hon antydde att du hade någon annan "störning" som är för mycket. Men om det var så hon menade så borde du ju ha blivit inlagd eller något, då skulle dom ju inte bara lämna dig? Jag tycker du ska ringa dit i morgon och kräva en förklaring. Men jag förstår att du gick, helt sjuk läkare ju! Skrikandes
    Ja jag kanske har en annan "störning" oxå men om hon ansåg detta så tyckte hon väl inte det fanns någon mening att lägga in mig heller eftersom "inget finns att göra".
    Tack, kanske ringer jag imorgon och kräver en förklaring, just nu vill jag bara strunta i allting, lägga mig ner och dö
  • Anonym (ADD)
    Harlow skrev 2010-12-09 00:36:32 följande:
    Jamen det får du ABSOLUT inte göra , för du kommer få hjälp - det kommer bara gå lite trögare p.g.a. att du blev sackad av denna idiot till läkare. Vänta tills din ordinarie är tillbaka, återge vad som sades vid detta möte och så får ni reda ut det. Är säker på att ni kommer komma fram till något helt annat, mycket bättre!
    Vi finns här för dig!!

Jag är samma som "anonym (oj)" vill jag bara påpeka igen så du inte blir förvirrad av mina inlägg.
    Känns bättre idag, pratade med min läkare i förmiddags och skulle få en ny tid i slutet på Januari, jag berättade vad den andra läkaren sa till mig och hon skulle ta upp det omgående med henne, precis som du sa så får hon inte säga så och min ordinarie läkare bad om ursäkt för hennes vägnar och det var inte första gången hon pratade så åt en patient så nästa möte ska dom ta upp det med chefen.

Jag viste inte att du var anonym oj förrän nu, kan tänka jag hade blivit rätt förvirrad annars
    TjockKatt skrev 2010-12-09 00:44:52 följande:
    Jättemärklig historia iallafall! Må inte dåligt över det här, det är läkaren det är fel på inte dig. Sådär säger man inte till en patient.
    Tack vännen.

Tack alla för att ni stöttar mig, det betyder himla mycket, hoppas ni alla får en bra helg massor av kramar.
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna