strulmaja skrev 2011-01-14 01:40:29 följande:
Jag har också tvivlat och gör så fortfarande. Jag pendlar mellan helt säker på att jag har ADHD, till att nä, jag har nog bara lite drag till att nä, jag inbillar mig väl bara. Samtidigt lämnar aldrig den där känslan mig, känslan av att något är "fel" med mig. Och jag tänker att det borde vara den känslan som räknas och att vad andra säger eller tycker inte spelar någon roll. Men oj vad svårt det är att inte låta sig påverkas. Jag får direkt "hjärnspöken" när någon ifrågasätter det jag säger, det jag 3 sekunder tidigare var bombsäker på känns plötsligt inte lika säkert längre bara p.g.a vad personen sa.
Och jag vet ju av erfarenhet att mitt omdöme kan svikta, att mitt minne ofta sviker, att jag ibland eller rätt ofta to.m feltolkar och missuppfattar och överanalyserar så det är väl egentligen inte så konstigt att man börja tvivla på sig själv. Jag vet ju att jag är konstig, att jag har rejäla brister och därför (ibland) förlitar jag mig mer på vad andra säger.
Jag brukar ju ha fel.
Men den där känslan.... den lämnar mig inte. Och problemen jag upplever försvinner inte. Jag kan heller inte "ta mig i kragen" och bara göra det jag ska. Mitt minne sviker mig jämt och ständigt.
- Jag glömmer bankomatkoden då och då,
- glömmer vad jag ska handla om jag inte har matlista (jag kan MAX hålla tre varor i huvudet men då måste jag rabbla dom som ett mantra medan jag går runt i butiken),
- jag kommer aldrig ihåg mina barns personnummer när jag ska (som vid läkarbesök),
- jag får alltid problem att minnas mitt eget mobilnummer när någon frågar (jag glömmer te.x om det är 073 eller 070 jämt och ständigt),
- jag är aldrig klar på utsatt tid. Och det här är ett stort problem för mig.
Kommer jag inte försent, kommer jag för tidigt. När jag skulle till läkaren sist var det sista sambon frågade mig innan jag stack: Vet du vart det ligger nu?
Jaaaaaadå, svarade jag självsäkert. På klockslaget som tiden var avtalad på parkerade jag bilen. Jag var alltså redan där försenad.
Väl framme vid porten möts jag av en lapp där det står att mottagningen flyttat till ny adress
f.r.om. ett visst datum. Jag blev då stående där ett tag och fick tänka efter vad det var för datum idag, om mottagningen verkligen hade flyttat än eller ej. Tur nog visste jag vart nya adressen låg men om jag inte hade vetat det hade kaos uppstått och jag hade garanterat blivit förbannad, stressad och ringt min sambo och bett om hjälp. Hade det då visat sig att adressen låg flera kvarter bort hade jag skitit i det och åkt hem igen och hela min dag hade varit totalförstörd. Men nu visste jag vart det låg och knallade dit.
Väl där hittade jag inte ens vart det låg. Jag irrade runt en stund. Och när jag väl hittat mottagningen visade det sig att jag måste anmäla mig på ett annat ställe. Sånt skapar problem för mig. Jag blir stressad, irriterrad och tycker att det är alla andras fel. Jag förbannar idioten som inte kan skylta ordentligt så att jag hittar, jag förbannar dåren som körde så sakta framför mig på vägen dit och sen blir jag irriterad på personalen i receptionen för att dom är så seeeega och långsamma. Fattar dom inte att jag har bråttom liksom?!
När jag sedan ska lämna mottagningen går jag fel och hittar inte ut. Långa korridorer med sisådär 20 likadana dörrar är ju helt värdelöst. Och det kan väl hända vemsom då och då men detta händer mig 9 av 10 ggr, så gott som jämt då jag är på ett nytt ställe, som ett sjukhus te.x. Jag har problem att ens förstå skyltarna, tycker inte att skyltningen är logisk för fem öre. Jag har problem i hissar också, att läsa av skylten där som talar om vilken våning något finns på. Jag trycker ta mig fan alltid fel. När jag gick i terapi förr om åren gick jag ju till samma mottagning 1g/vecka och man kan tycka att jag borde ha lärt mig vilken våning det låg på. Men icke. Varje gång jag kom dit var som första ggn. Och jag åkte ofta fel vill jag lova, blev skrattad åt, suckad åt för att jag tryckte på en våning men sen inte gick ur hissen för att jag upptäckte att det var fel. Ibland trodde jag det var rätt och gick ur för att sedan inse att det var fel och rusa in i hissen igen. Och varje gång jag kom dit var det likadant.
Vad ville jag säga med detta? Ja det minns jag inte själv. Men det jag tänker på just nu är att ja, visst kan man känna igen sig i symtomen ovan och har perioder då man är mer trött än vanligt, mer disträ och stressad än vanligt. Det behöver man ju knappast ha ADHD för att uppleva. Det behöver inte bero på någon störning alls.
Men jag vill ändå tro att normala människor har någon slags kontinutet och regelbundenhet i sina liv. Trots att dom kan virra till det för sig ibland, gå vilse på sjukhuset, glömma nycklarna någonstans så finns där den där grundtryggheten eller känslan av att ha kontroll över sin tillvaro. Dessa brister, när de uppstår, påverkar inte heller hela personens övriga liv. Om de skulle missa en buss skulle de förmodligen inte känna att hela dagen blivit förstörd, helt tappa motivationen, åka hem och gömma sig under täcket. De finns väl kanske dom som reagerar så men som inte har ADHD men jag te.x brukade reagera så i alla sådana situationer där jag misslyckades.
När jag misslyckades med något, att hinna med en buss te.x, hamnade jag som i en djup avgrund. Jag kände mig sedan misslyckad resten av dagen, surade, svor och skällde. Men dagen efter sen var det typ bortglömt. Och jag kan fortfarande glida tillbaka i detta beteende men har tack och lov mognat en hel del och agerar inte ut allt på samma sätt som jag gjorde förr. Kaoset, känslorna och tankarna finns kvar men jag lever inte ut precis allt.
Nu har kag skrivit så pass mycket att jag tappat tråden flera ggr om, hamnat på sidospår osv och jag kan välja att antingen radera allt jag skrivit eller posta det, annars får jag ingen ordning. Jag väljer att posta! Sen börjar jag om.
Det är såååååå sant det du skriver, var tvungen att kopiera hela stycket för precis så är jag oxå , blir fly tosig på någon som "förstör" min dag,problemet medmig ärväl att jag inte riktigt kan hantera alla bubblande känslor när jag blir upprörd, har samma problem ang hissen du drog upp, vet inte hur många ggr jag bara skrek rätt ut "HELVETE", folk stirra ju så klart men jag har så svårt och stänga in allt och bete sig "normalt" när jag egentligen känner att jag inte är så, hela tiden får man höra sånt, du måste anstränga dig mer, försök, försök, försök, måste kämpa lite och jag blir så fly förbannad och exploderar direkt,
Det där med att träffa er allesamman skulle varit jätteroligt men ni hade ej märkt att jag fanns för jag blir ofta tyst som en mus vid mycket folk, skulle varot skitnervös ifall jag uppförde mig "fel" eller råka säga nått galet. tror ni hade haft trevligare utan mig faktiskt. Nu vart jag verkligen ärlig
.
Önskar så jag kunde hänga med alla inlägg som postas med hinner tyvärr inte med, garvar nästan ihjäl mig emellanåt när man läser en del, ni är så underbara och det hoppas jag ni vet,