• TjockKatt

ADD symptom hos vuxna

strulmaja skrev 2010-11-30 00:56:11 följande:
    Jag tycker nog det låter som om det skulle kunna vara ADHD eller möjligen Aspergers syndrom. Många som har det ena har också det andra.
    Du frågar vad du kan göra åt det och första steget är kanske att försöka få till en utredning och sedan ta det därifrån, beroende på vad utredningen visar. Själv kontaktade jag vårdcentralen, gick dit och blev remitterad till öppenpsyk och nu väntar jag kallelse därifrån. Vi är många i den här tråden som har känt och känner att vi inte passar in någonstans så det är "bra" att den här tråden finns tycker jag där vi kan ventilera med någon som förstår.   
    Tycker också att en del av texten kan tyda på AS. Men vid en neuropsykiatrisk utredning så kan dom ju ta reda på vad det är, även om man utreder för ADD/ADHD. Jag gjorde som sagt utredning för AS men fick diagnosen ADD.
  • TjockKatt
    strulmaja skrev 2010-11-30 01:33:01 följande:
    Vad bra att du fick tid så snabbt! Och jag håller med läkaren, inte ska du behöva må sådär, så nog är det värt att pröva olika alternativ. Jag är inte riktigt pepp på piller och medicin överhuvudtaget, tar te.x väldigt sällan ens huvudvärkstabletter så det här med att knapra antidepp är jag inte helt tjenis med, det tar emot men jag gör det ändå av precis den anledningen du nämner, för min hälsa och mitt liv. Det bästa vore förstås att få må bra och kunna klara sig utan piller men om inte det funkar får man helt enkelt gå på alternativ 2, second best och finna sig i situationen. Det kommer gå bra, det vet jag.

{#emotions_dlg.flower}
    Tack! Jag kom ju in i "pillersvängen" rätt tidigt eftersom jag började med zoloft som trettonåring. Så det känns inte så konstigt för mig. Ett till piller i kartan, liksom. Så länge jag mår bra och fixar skolan så kan man väl leva med det också. Jag förstår vad du menar, dock är ju ADD just ett "fysiskt" problem i hjärnan, dvs det finns någonting medicinskt som hjälper. Till skillnad från de stackare med trauman som enbart blir rekomenderade piller istället för terapi.
    Jag är lite inne på kbt-grejen av just den anledningen att det inte enbart blir medicinskt, då det inte hjälpt mig hitills. Kanske det blir bättre med "riktig" terapi också.
  • TjockKatt
    strulmaja skrev 2010-11-30 10:06:21 följande:
    Jag förstår. Och terapi är bra, åtminstone för de flesta. Jag har gått i både KBT och Psykodynamisk och har goda erfarenheter av båda. Terapi (främst KBT) i kombination med medicin tror jag också på, inte minst för oss som gärna vill se resultat igår Glad
    Hur tyckte du att psykodynamisk fungerade? Är lite nyfiken på den, har läst en del på psykiatrin och tror att jag nog skulle behöva reda ut en del, även om det kanske inte påverkar ADD:n så skulle det nog kunna påverka min allmänhälsa, men det känns lite knepigt med två olika terapier samtidigt?
  • TjockKatt

Tänkte på det där med b och d. Jag har också haft svårt med det, men även litet q, att inte skriva det på ett p med ett sträck på, vilket var jobbigt när jag var yngre eftersom jag har just ett q i mitt efternamn. Löste det genom att skriva stor bokstav mitt i efternamnet. Jag hade dessutom svårt att få till vissa ord, ordet halsband stavade jag som halspand upp till högstadiet, jag visste att det inte stavades så men kunde inte lägga av med det. Jättestörigt.

• TjockKatt
    Anonym (virrpanna) skrev 2010-11-30 13:53:41 följande:
    Ja jag visste att det var nåt med de där bokstäverna och den här diagnosen haha . Nä men de flesta jag känner som haft liknande problematik har haft samma problem nämligen... sen var det någonting mer också... hmm men kan inte komma på just nu vad det var. Jag har också extremt sifferminne men det kanske inte hör ihop med just den här diagnosen... har ni något sånt där litet som ni är extrema på eller lite ovanliga?

Iallafall! Jag har nu fått en tid för eventuellt medicin i nästa vecka!!!!!!!!!! SKITGLAD!!!!! och hoppas hoppas hoppas det hjälper!!!!! Och som grädde på moset har jag kanske ett jobb på gång också... kan dagen bli så mycket bättre!!
    Haha, det kan vara. Har inte stött på någon med liknande problem iallafall, men då är de flesta av mina vänner neurotypiska. Sifferminne saknar jag totalt, har nog en släng av dyskalkeli, däremot är jag en hejare på att minnas andra saker, länder, huvudstäder, namn osv. Det kan dock höra ihop med min misstänkta AS, så lägg inte för stor vikt på det, jag vet inte om detaljminne hör direkt till ADD.
  • TjockKatt
    strulmaja skrev 2010-11-30 21:01:10 följande:
    För mig och där jag var just då (d.v.s i en djup depression) fungerade det bra. Det fanns mycket outrett i min bakgrund eller vad man ska säga, jag hade sedan många år tillbaka hamnat i konflikt med delar av min familj så det var väl egentligen mest det vi pratade om, mina tankar kring varför. Mycket "rota i barndomen" efter svar på vissa frågor. Den största skillnaden som jag upplevde mellan KBT och psykodynamisk var att den psykodynamiska är mer inriktad på självreflektion. Det var en mer grävande terapi (om man kan säga så), mer djupgående än KBT. KBT-terapeuten var inte särskilt intresserad varför saker blivit som dom blivit utan HUR vi eller jag skulle kunna lösa det här och nu. Jag fick en mer tydlig guidening där, verktyg att jobba med, läxor tills nästa gång och jag kände att vi jobbade mot ett tydligt mål. Medan det i den psykodynamiska egentligen inte fanns något mål (mer än att jag förhoppningsvis skulle komma till insikt med vissa saker och börja må bättre) men där var det mer jag som styrde eller vad man ska säga. Terapeuten överlämnade hela sessionen till mig att bestämma vad jag ville prata om och hennes roll var mer lyssnande än KBT-terapeutens.

Jag blev hjälpt av båda terapiformerna så mina erfarenheter är enbart goda och jag skulle nog aldrig avråda någon att prova för det är egentligen först då man vet om det är något för en.
    Tack för svaret. Jag kanske borde börja med någon form av psykodynamisk terapi, och sedan när det är utrett gå över till kbt för att lära mig hantera det? Ska rådslå med min hjärnskrynklare nästa gång jag ser henne.
  • TjockKatt

Update från läkarbesöket idag då.

Ny läkare, han föreslog ett byte från strattera till concerta som jag gick med på. Så jag fick en veckas tabletter á 18 mg, från min nuvarande stratterados på 60 mg. Ska tillbaka om en vecka för höjning. Han tyckte att vi skulle vänta med anti-depp en månad för att se om concertan kanske kunde få mig att må bättre först. Fine by me.
    Dessutom ska dom starta upp en kbt-grupp i grannstaden i Februari, och min hjärnskrynklis anmälde mig dit. Det är för personer med adhd/add. Ska bli spännande!
    Så nu börjar det äntligen hända saker. Får tyvärr vänta en stund till på min journal verkar det som, min mamma verkar inte vilja träffa mig och ge mig mina papper, men dom skulle beställa till psyk i vilket fall som helst, så hinner jag inte få dom tills dess så kan jag ju kolla där. Så jag får se om det blir remiss till neuropsyk igen eller hur det blir.

• TjockKatt
    strulmaja skrev 2010-12-01 19:47:07 följande:
    Men du det är ju helt underbart! Härligt, vad glad jag blir för din skull Glad Hoppas du blir hjälpt av medicinen och att du kommer klara dig utan antidepp. Och KBT! Anpassad för ADHD/ADD personer är ju skitbra. Jag tror du kommer ha stor nytta av det. Jag har själv aldrig provat gruppterapi men hört mycket gott om det. 

Vad är det med din mamma då? (om jag får fråga?) 
    Anyways, hoppas du vill fortsätta uppdatera oss här hur det går. Har du tagit medicinen än förresten? Om ja, märker du någon skillnad? Grattis till genombrottet! Skrattande
    Tack! Jag är faktiskt väldigt nöjd med mig själv att jag äntligen ställde lite krav på vården istället för att dra mig till de där samtalen månad efter månad och ändå inte våga öppna munnen om viktiga saker. Jag har också hört en hel del bra, så jag hoppas verkligen att det går bra! Lite jobbigt bara att det är i en annan stad, tågbiljetter kostar ju en del, men det får lösa sig.

Hon är knepig. Vill helst inte säga mer än så när jag inte är anonym. Men vi kan säga som så att hon är en ganska stor del i mitt mående. Och just nu ett irritationsobjekt eftersom hon aldrig kan ge mig mina papper som jag behövt en bra tid nu.

Jag ska ta den i morgonbitti. Känns konstigt, stratteran tog jag ju på kvällen, så jag hoppas att jag vaknar som jag ska i morgon. Ska absolut uppdatera i tråden, tack så jättemycket!
  • TjockKatt
    Anonym (fru) skrev 2010-12-05 08:37:46 följande:
    hej!! är inte min mening att ta upp hela tråden nu, men jag ser ju att många av er pratar om medicinering och har kanske stor kunskap om det?? min make har ADD och har provat mediciner i alla de grupper som han kan prova. bl a strattera och concerta, men inget har fungerat. nu går han på en slags antdepressiva som tydligen har fungerat bra på vissa med ADD, men om inte detta fungerar så finns det inget mer för honom att prova säger läkarna. är det någon som har gått tillbaks till en medicinering och fått den till att fungera fastän den inte gjorde det första gången??

jag känner mig rätt så ledsen, skulle så hemskt gärna vilja att han ska bli bättre. ser ju att han mår dåligt över sin diagnos och själv har jag gått in i väggen pga den. jag får strukturera hela vårt liv så jag har fått utmattningsdepression. hinner aldrig med mig själv utan jag tar hand om min man och två barn hela tiden. jag hade hoppats på att någon medicin skulle kunna hjälpa, men det ser ju dystert ut .
    Det finns ju fler mediciner, som läkarna kanske inte är så pigga på att skriva ut, men det finns! Det finns även olika sorters terapi, tex kbt som jag själv ska prova. Omega3 ska tydligen också fungera för en del. Bolltäcken kan man få låna och prova. Det finns massor! Man får kolla upp själv och kräva att få prova. En del inom vården är inte så uppdaterade som dom borde, tyvärr.
  • TjockKatt

Jag har nu provat concerta ett par dagar, och har ett stort problem. Strattera tog jag på kvällen och den höll 24 timmar. Concerta tar jag på morgonen och den håller 12 timmar. Jag kan inte vakna på morgonen längre, är så SJUKT trött, får panik! Och nu är det sista tiden i skolan innan vi slutar, jag vet inte hur det ska gå. På strattera gick det mycket bättre. Kan man kanske ta concerta två ggr per dag, en på kvällen och en på morgonen? Just nu har jag bara tabletter tills vi ska ses igen, så just nu kan jag inte prova det, men sen? Någon som provat?

Svar på tråden ADD symptom hos vuxna