strulmaja skrev 2010-12-15 11:15:33 följande:
Jag känner igen mig jättemycket i det du skriver. Och det här med att man "måste" göra någon nytta för annars blir det värre känns också igen. För mig är det faktiskt så, att om jag skitit i en massa "måsten" hela dagen men framåt sena kvällen tar fram dammsugaren och dammsuger ett par rum, så kan det komplettera alla andra "måsten" jag skitit i. Förstår du hur jag menar? Det behövs nog inte så mycket för mig för att själförtroendet ska stiga en aning, å andra sidan behövs det väldigt lite för att det ska dimpa.
Men det är så satans svårt att förmå sig göra saker som man fan inte har någon lust med. Faktiskt, häromdagen, hade jag en vän här och för första gången berättade jag för henne hur det är. Hon vet att jag misstänker ADHD och hon är ganska säker på att jag har det också, men trots det finns många saker hon inte vet eller förstår. Te.x det här med att jag inte kan boka in något. För några månader sedan bestämde vi (på mitt initiativ såklar) att ses sista lördagen varje månad. Behöver jag ens nämna att det inte blev något med det p.g.a att jag avbokade och sedan "gömde" mig i ett par veckor. Planera går ganska bra, det är skitkul tycker jag men att sen sätta planerna i verket, funkar inte alls. Så jag berättade detta för henne, att det inte funkar för mig att boka något just för att jag är så humörstyrd. Det jag känner för idag kanske jag inte känner för imorgon etc. Och hon förstod och sa att det var bra att jag berättade. Puh.
Jag ska på bedömningssamtal i januari. Låååång väntan. Efter det får vi väl se om det blir någon utredning eller inte. Men nej, jag har ingen kontakt med psykvården annars. Det var nog två år sedan sist. Den enda kontakt jag har är ju den då mina antidepp skrivs ut men då tas inga problem upp utan allt är så fokuserat kring hur jag upplever medicinen.
Haha ja precis! Jag känner likadant. Har jag mått dåligt och inte varit i skolan så kan jag kompensera med att göra en av läxorna, då känns det som om det inte spelade någon roll att jag inte kom iväg. Jag har kompenserat.
Det är fruktansvärt svårt. Idag vill jag bara sitta och surfa saker som är viktiga för mig, men samtidigt har jag en massa andra saker jag måste göra och det stör min ordning och får mig att känna mig jättestressad. Får aldrig någon ro, för man kan ju inte alltid bara göra det man själv vill.
Vad skönt att din vän tog det så bra. Förhoppningsvis kan ni lösa det så att ni kan ses, men lite på dina vilkor. Jag har också svårt att planera in såna saker, vissa dagar känner jag inte för det och då blir det bara en stor press alltihop.
Okej, men det är inte så lång tid kvar ändå.

Julstöket och det kommer ta upp all tid, och plötsligt är december slut. Du kanske skulle må bra av att träffa någon lite mer regelbundet, inte bara för medicinsamtal? Det behöver inte vara ofta, någon gång i månaden bara kanske. Jag tror att det kan vara bra, speciellt om du kommer igång och får en utredning, att ha någon professionell att ventilera alla funderingar med. Det är mycket man bearbetar under en utredning, och ibland kan det bli jobbigt.