• Anonym (oj)

ADD symptom hos vuxna

Jag vill bara säga att jag gråter nästan av lättnad när jag läser vad ni alla har skrivit, nu förstår jag äntligen vad som är "fel" på mig. Känner igen mig i i princip allt. Nu förstår jag varför jag alltid upplevt att andra har så lätt att leva och för mig är allting så kämpigt, inget flyter på automatiskt.
    Orkar inte skriva mer nu för jag kan knappt samla tankarna, men äntligen har jag hittat någon/några som skulle förstå mig.

• Anonym (oj)

Jag undrar lite hur jag ska gå tillväga för att få en utredning gjord. Det finns ju de som gör utredningar utan att kräva remiss, har kontaktat två st. men den ena tog 15.000 och den andra 40.000 för en utredning om man kom dit på eget bevåg så att säga. Annars var det upp till ett års väntetid. Det funkar ju inte vilket som... Ringde en psykolog idag och frågade hur det går till om man vill ha en remiss, sekreteraren verkade inte veta alls vad jag pratade om med ADD (hon visste inte ens att det existerade, började prata om att det hette ADHD) men lovade kontakta mig när hon pratat med psykologen. Det låter så fånigt att ringa och säga "hej, jag är 99 procent säker på att jag har ADD, ge mig en remiss till utredning tack". Samtidigt måste man ju börja någonstans, men jag är så extremt otålig och vill att det ska hända NU NU NU. Hade det funnits som alternativ hade jag börjat utredningen redan ikväll, haha. Blir matt när jag tänker på hur många steg som ska gås igenom, hur lång tid det tar, o.s.v.

Nu är jag vuxen och har lärt mig att leva med min problematik, men jag har alltid känslan av att andra har så mycket "lättare att leva", för mig är allting så krångligt och ansträngande. Allt som går på rutin för andra måste jag anstränga mig för. Nu har jag ett eget barn, det är delvis därför jag är så angelägen att få en utredning, jag vill kunna hjälpa honom om han skulle ärva detta av mig.

Mina största problem i nuläget är att jag har så svårt att koncentrera mig, kan inte fokusera mer än nån minut i taget. Att titta på film går inte, hur mycket jag än vill. Min sambo och jag har börjat pausa var 20:e minut så jag får göra något annat emellan, på så vis kan vi trots allt plöja igenom en film under en kväll. Jag påbörjar tusen projekt om dagen men slutför sällan någonting. Ingen känsla för ordning, jag hatar verkligen oordning men vet inte hur jag ska organisera mig så jag får ett städat hem. Allting måste ha en given plats för att jag ska kunna städa, jag måste veta exakt var just den prylen hör hemma. När jag städar är det på ett väldigt kaosartat sätt. Jag börjar i ett hörn för att rensa papper, sen hittar jag en omaka strumpa och då börjar jag leta igenom tvätten för att hitta den andra, då ser jag att jag behöver vika in tvätt och så börjar jag med det, i byrålådan hittar jag en tidning som jag inte läst klart, där hittar jag en artikel med recept, då springer jag ner i köket och börjar plocka fram för middagen o.s.v. o.s.v. Såhär är det hela tiden, min kille blir galen på mig för alla saker till olika projekt som ligger överallt i huset. Nu kanske det låter som att jag är överaktiv, men det är jag inte. Jag är ständigt trött och reagerar ofta på svårigheter med att vilja sova. Fick jag så skulle jag sova minst 16 h om dygnet.

För att det ska funka med min son så har jag helt enkelt skrivit ett schema med mat-, sov- och aktivitetstider. Det underlättar för mig själv också, han mår bra av att ha fasta tider för mat och sömn och jag mår bra av att veta vad som förväntas av mig. Jag är inte helt nitisk med tiderna, men jag har något att rätta mig efter och jag tror att jag skulle må bra av att göra ett likadant schema för mig själv faktiskt. Det får mig dock att känna mig som ett stort barn tyvärr, och så blir jag ännu lite mer uppgiven... :(

Förlåt att det blev så långt!

• Anonym (oj)

Strulmaja, tack så hemskt mycket för ditt svar. Känns så skönt att prata med andra med samma eller liknande problematik så det går inte att beskriva det...

Ang. schemat så måste jag bara berätta om hur det kommit till.
    Jag skrev upp till tio st. innan jag hittade ett som fungerar just av den anledningen som du skrev: "ska jag sätta lunchen vid 12 eller 12:30?" Det var jätteproblematiskt för mig att få till det helt exakt, och det funkar inte för mig att bara stryka över och skriva dit en ny tid - det får absolut inte se kladdigt ut för då blir jag ännu mer förvirrad.
    Det måste vara uppspaltat med mellanrum som motsvarar tiden mellan aktiviteterna, så att det blir överskådligt.
    Låter knepigt, men om det är t.ex. en timme mellan lunch och fruktstund så får avståndet inte se ut som två timmar eller en kvart i jämförelse med de tidigare avstånden, för då blir det fel för mig. Suck...
    Så upp till tio st. scheman blev det innan jag fick till detta som funkade.
    Nu undrar ni kanske varför jag inte använde blyerts så jag kunde sudda? Det är också typiskt mig, jag vägrar inse att det kanske blir så att jag skriver fel och måste sudda, sen har jag inte tålamod att sudda och skriva om - då knögglar jag hellre ihop pappret och börjar på ett nytt. Minsta lilla motgång gör att jag ger upp.
    Så detta schema har tagit en hel del tid i anspråk, och skamligt många träd har förmodligen fått sätta livet till för att ge mig kladdpapper.

Jag är dock väldigt nöjd med att jag fått till det, det funkar jättebra och min son mår superbra. Jag skulle som sagt behöva ett schema där jag integrerat mina egna aktiviteter tillsammans med hans, men det får bli nästa projekt. Jag kan verkligen rekommendera schema-metoden till er andra, även om jag vet att det är sjukt svårt att få till. För mig har det iallafall underlättat. Nu har jag visserligen ingen diagnos än, så jag kan ju inte svära på att det funkar för er andra. :o)

Någon frågade om att blanda ihop b och d. Jag vill minnas att jag hade de problemen när jag började skolan, men det gick över efter ett tag och ingen var särskilt oroad för mig eftersom jag hade så lätt i skolan.
    Jag lärde mig själv att läsa och skriva vid fyra års ålder (förutom just b och d då ;) ) och de hade inte så  mkt att lära mig när jag började skolan, så hela första klass tilläts jag i princip dagdrömma bort - vilket inte var bra alls för mig egentligen.
    I tvåan (tror jag) fick jag ett ryck och räknade ut hela matteboken hemma en kväll - och fick jättemycket skäll när jag kom tillbaka. Vad skulle jag nu göra på lektionerna? Däremot de läxor jag verkligen SKULLE göra blev aldrig gjorda, boken kom oftast inte ens med hem... Jag förstod inte alls varför jag fick skäll och blev så sårad, jag fixade inte skäll när jag var liten - var livrädd för alla vuxna utom mina päron.

Nu måste jag gå, schemat kallar.
    Tack för att ni finns!!!

• Anonym (oj)

Det är så skönt att läsa era inlägg, jag känner också igen mig i det ni skriver om ovan.
    Känner ofta tomhet och förvirring när jag väl klarat av något, typ "vad ska jag göra nu?".
    Humörsvängningar - JA. Jag kan vara kolugn ena stunden (på utsidan) och sen brista ut i snudd på galenskap över nå'n skitgrej jag tycker att min kille gör fel...

Jag har så mycket som snurrar i huvudet så jag är allmänt virrig, jag pratar ganska ofta bakvänt t.ex.
    Alldeles nyss stod jag och min son och tittade ut genom fönstret eftersom jag lagt ut mat till fåglarna och lillen tycker det är jättespännande att se hur de kommer för att hämta maten. Plötsligt knackar han på fönstret,
    och då hör jag mig själv säga "inte knäcka, pappan blir rädd då!". Jag menade alltså "inte knacka, pippin blir rädd då". Eh... Freudiansk felsägning? Man skulle kunna tro att jag misshandlar min kille...
    Fattar ni hur snurrig jag är, haha... Så'na saker kan jag skratta åt själv, men det är egentligen inte kul. Det beror ju på att jag har sån't kaos i huvudet hela tiden...

Just nu har jag bara det här med ADD och en eventuell utredning i huvudet, en del av min (och er) problematik är ju att man vill att allt ska hända NU NU  NU, så jag har svårt att lugna ner mig i väntan på svar. Jag har bekräftat att jag vill ha en tid för bedömningssamtal hos den privata kliniken jag hittade, de är dyra men jag resonerar som att ett bedömningssamtal kan jag kosta på mig - då vet jag förhoppningsvis sen om en utredning är något för mig.

Känner sååå igen mig i det någon skrev om att bli alldeles upptrissad när man tycker något är kul! Jag blir också alldeles skakig och kan inte fort nog komma igång med det, man kan nog nästan tro att jag går på amfetamin eller något om man ser mig i en sådan situation. I och med min skeva dygnsrytm (som jag noterat att de flesta här inne också verkar lida av) så kan jag få dessa infall/snilleblixtar mitt i natten. När jag var tonåring kunde jag t.ex. få för mig att möblera om mitt rum mitt i natten, jag tyckte jag hade kommit på det perfekta sättet att placera mina möbler. Helt skakig och upptrissad började jag släpa omkring möbler till resten av familjens stora förtret. Tyvärr tog motivationen ofta slut mitt i, varpå jag kunde bli stående i ett rum med möbler huller om buller och jag kunde bara inte förmå mig att slutföra det. Detta hände mer än en gång. Till slut blev jag ju tvungen att flytta möblerna på något sätt så jag kunde röra mig i rummet igen, men hela grejen med idén som dök upp från ingenstans och måste genomföras NU till motivationen som tog slut mitt i är så TYPISKT för min problematik.

Återigen, tack för att ni finns.
    Jag läser allt ni skriver men jag är nog rätt dålig på att svara direkt eller ge respons på det ni skriver, det har att göra med min vimsighet att göra, jag läser, glömmer, läser igen, vill svara, glömmer vad jag ska svara på o.s.v.
    Sorry... :S

• Anonym (oj)
    strulmaja skrev 2010-12-02 10:27:46 följande:
    Jag vet inte om jag känner igen mig i det här med att bli så upptrissad, inte så att jag blir skakig men visst blir jag upprymd och glad och än mer otålig.

Jag förälskar mig väldigt lätt också. Hur har ni det med det? Jag förälskar mig i allt ifrån människor till materiella ting. Om jag kommer över en bra låt te.x ska den nötas och spelas till förbannelse, om och om igen. Vad eller vem det än är jag snöar in mig på blir jag nästan som besatt av det och jag tror alltid att det är bestående men det är det aldrig. Min kärlek är flyktig. Den består bara tills något roligare eller bättre dyker upp. På så sätt är jag nog en ganska nyckfull person. 

Möblera och städa på nätterna har jag också alltid gjort. Då och då drar jag igång dammsugaren här kl 3 på natten, det som faller mig in det gör jag, någon hänsyn till klockan tar jag inte. När jag får en fix idé existerar inte tiden och jag är urdålig på att planera och beräkna tidsåtgången för de saker jag tar mig för. Och precis som du skriver händer det att motivationen tar slut mitti och jag lämnar mitt oavslutade projekt tills lusten faller på att ta tag i det igen. 

Men du, vad smart att ha ett bedömningssamtal på en privatklinik. Det tänkte jag aldrig på. Vad ligger priserna på för ett sådant? Runt tusenlappen eller mer? När planerar du att göra detta? Själv går jag fortfarande och väntar på min kallelse Obestämd 
    Nu ska jag göra ett försök att svara ordentligt, inte bara hipp happ och sen posta snabbt som attan i ren impuls.

Förälskelser - check. Jag avverkade väldigt många förhållanden under tonåren, blev kär och ville göra allt på en gång, förlovning, barn, gemensamt boende - allt kändes rätt och skulle göras på en gång. Efter ett par veckor, ibland ett par månader, hade jag tröttnat och ville ingenting av det istället. Tur att jag inte hann med att göra nå't drastiskt förrän jag verkligen var mogen för det. ;)

Fastnar för låtar gör jag också och kan ha samma låt spelandes gång på gång på gång i ipoden när jag är ute och går t.ex.

Krånglig relation med mamma - check. Dock mkt bättre nu, var kaos i tonåren.

Bedömningssamtalet kostar 2200 kr på denna klinik, rätt saftigt men definitivt värt det för att få veta om en utredning är aktuell.

En annan sak jag undrar över, är ni andra också motoriskt klumpiga? Jag har svårt att koordinera mina rörelser, dansar inte bra, går in i saker, verkar ha svårt att veta "var min kropp börjar och slutar". Slår i höfterna, tårna, välter saker med händerna o.s.v. Tappar ofta greppet om saker jag håller i o.s.v.
  • Anonym (oj)
    strulmaja skrev 2010-12-03 12:04:37 följande:
    Känner igen mig allt - check!

Ja det var saftigt. Å andra sidan lägger man ju flera tusen på sina tänder emellanåt så varför inte detta? Har man pengarna är det helt klart värt det.

Det här med klumpigheten. Jag har aldrig sett mig som en klumpig person men jag har fått höra (av min mamma) att jag är tafatt. Nu var det ett tag sen men jag brukade ALLTID gå in i saker och slå i höfterna. Hade alltid blåmärken på höftbenen förr om åren. Tappar och välter saker gör jag inte speciellt ofta heller. Men jag upplever ändå själv att jag har svårt att veta var min kropp börjar och slutar, hur mycket jag ska ta i eller inte ta i. Min kropp känns liksom främmande... lite som om hjärna och kropp inte är helt i balans med varandra, svårt att förklara. Tror det är någon vajsing med kroppsuppfattningen helt enkelt. Jag har te.x svårt att ta ut rörelser med kroppen, som om jag har ett inre motstånd och kanske är det detta som gör att jag uppfattas som tafatt.
    Jag må vara en intensiv person men jag har inga yviga kroppsrörelser. Jag är nog mer som en sengångare där Skrattande Däremot har jag fått höra av många att jag har ett intressant minspel i ansiktet när jag pratar... att jag använder mig av många olika miner och aldrig samma. Det är dock inget jag har koll på själv för det är inte ofta jag står framför spegeln och gaggar med mig själv direkt. Men pokerface är nog inget man förknippar med mig.

Det som jag anser mig ha allra störst problem med just nu är oförmågan att sortera och skilja på relevant VS irrelevant information. Denna oförmåga färgar av sig på allt jag gör i vardagen och det gör att allt tar så väldans lång tid samt att jag fort blir trött. Allt jag gör eller tar mig för blir så omständigt och jag AVSKYR det. Och eftersom jag är medveten om detta försöker jag hitta genvägar genom de olika sysslorna, allt för att det ska gå snabbare och inte kännas så omständigt men det slutar alltid upp med att det blir fel ändå just p.g.a att jag försökt "fuska" åt mig lite extra tid.

Jag vet att jag inte är dum i huvudet men kan nog lätt uppfattas så. Förmågan att tänka logiskt finns där men jag klarar inte av att använda den för det är jag för otålig för. Min make å andra sidan älskar sånt där och han är duktig på det också, att följa instruktioner te.x från 1 till 10, steg för steg, ett steg i taget. När jag ska göra samma sak kan jag lika gärna börja på 10 sedan 7 och när jag efter mycket möda och besvär inte har klarat det kan jag börja på 1 men oftast har jag ju redan hunnit tappa tålamodet så jag skiter i det i stället.   

Igår när lugnet infunnit sig här (barnen hade precis somnat) och jag hade satt mig vid datorn för att ha lite egentid så kom maken och ville visa mig något. En normal person hade kanske sagt: Javisst!
    Men det första jag frågar honom är: Hur lång tid tar det? Obestämd 
    Haha, ååååh vad jag känner igen mig.
    När min kille vill berätta något för mig eller läsa högt ur något så börjar jag genast skruva på mig och känna mig besvärad. Sen när han broderar ut storyn med detaljer eller tar krångliga vägar runt själva ämnet så kan jag fräsa ifrån "ja, jag fattar - kom till sak!!!". Hemskt, men jag står inte ut med att lyssna på gaggande när jag redan fattat poängen.

Instruktionerna, precis samma här. Nu har jag visserligen lärt mig av mina misstag och går från 1-10, men oj vad det tar emot och oj vad många gånger (speciellt i tonåren) jag börjat i fel ände, eller i mitten, eller hoppat över steg för att sedan behöva gå tillbaka och börja från början.
    Jag älskar att fota och har köpt en ny, jättefin kamera. Tror ni att jag har satt mig in i instruktionsboken? Nej, jag vill kunna allt automatiskt. Så gjorde jag med förra kameran också, efter två år upptäckte jag funktioner som jag hade behövt kunna från början, haha...

Jag känner också att jag har dålig koppling mellan hjärna och kropp. Jag har dessutom haft ätstörningar tidigare, tydligen vanligt hos adhd-patienter. Jag gick en behandling där vi fick prova på kroppskännedom som terapiform, det var jättejobbigt för mig. Många ätstörningspatienter upplever att de är "avkapade" från huvudet neråt.

Jag har restless legs också, nån av er som har det? Igår fick jag en snilleblixt och tänkte "det kanske har ett samband?" Googlade och, javisst - det har samband med adhd/add. Allt faller på plats för mig nu.

Slutligen kan jag berätta att jag fått tid för bedömningssamtal i slutet av januari. I samband med bokningen fick jag två självskattningsformulär att fylla i på psykologens hemsida.
    Kan säga att efter att ha svarat på de drygt 100 frågorna har jag inga tvivel överhuvudtaget om att jag lider av add, det är solklart. Nu är det bara att vänta på att psykologen ska konstatera samma sak.

Jag har det rätt jobbigt just nu iom att jag har förstått vad mitt problem är, jag tänker på det hela tiden, fastnar framför datorn, drömmer jättemycket mardrömmar och fick nästan en panikångestattack idag. Mitt liv är i gungning, mitt jag och synen på mig själv förändras och jag vet inte hur jag ska förhålla mig till detta. :(
  • Anonym (oj)
    Anonym (hmm) skrev 2010-12-03 19:34:59 följande:
    Vill bara ge mig till känna. Läste igenom hela tråden i går, tog i princip hela dagen så jag orkade inte skriva nått.
    Har gått och funderat och funderat i flera dagar.
    Jag är diagnostiserad med bipolär, PTSD och borderline. Ingen av dom känns riktigt bekväm, möjligen en liten del bipolär kanske. Men ALLT ni skriver här känner jag i gen. Jag satt för mig själv i går och skrattade så tårarna kom för att jag kände igen så mycket i era berättelser. Men jag tror även att jag har asperger på det, men samtidigt är dom snarlika så jag vet inte. Som sagt ville bara skriva att jag läst, så mycket snurrande tankar så jag har svårt för att skriva.
    Hej och välkommen!
    Visst är det en märklig känsla när man hittar sina likar?

Jag har också drag av Asperger verkar det som, speciellt utpräglat var det när jag var liten. Detta framgick också i självskattningen jag gjorde (såsom jag tolkade den). Jag tror dock inte att jag HAR Asperger, bara drag av det i kombination med förmodad ADD. Jag vet inte om jag har skrivit det tidigare men jag är redan diagnostiserad med GAD (generaliserat ångestsyndrom) och har haft ätstörningar tidigare, men jag är rätt säker på att det inte stannar där. Så är det väl ofta med Adhd-problematik verkar det som, många olika tillstånd går hand i hand...

Är det nå'n annan som har synestesi? Det har jag.. Det innebär att jag förknippar ord, siffror, vissa ljud och musik med färger. Detta är tydligen vanligt bland Aspergare, lite småintressant... Undrar just vad de hittar på utredningen.
  • Anonym (oj)
    Anonym (hmm) skrev 2010-12-03 20:41:09 följande:
    Vad har du mer på asberger som kan skilja det från ADD? Det är där jag är så osäker. Ser massor i asperger, när det gäller mig men samtidigt är det mycket i ADD som passar också.
    Det är inte särskilt mycket, men när jag var liten hade jag krångliga och tvångsmässiga rutiner för mig, samt en del vokala och fysiska tics, jag var också väldigt lillgammal. Kunde ibland reagera panikartat på förändringar, fast inte alltid. Var inbunden, levde mycket i min egen värld och hade svårt att interagera "rätt" med andra människor.
    Detta är dock svårigheter som mycket väl kan förklaras av ADD...

Jag blev alltid förbisedd eftersom jag var bra på att dölja mina svårigheter och för att jag hade så lätt för mig i skolan. Hade jag varit ett stökigt problembarn med inlärningssvårigheter så hade de uppmärksammat mig och förmodligen hade mycket i livet varit lättare. Men nu blev det inte så, nu sitter jag istället här som 29:åring och genomgår värsta existensiella krisen. :o)
  • Anonym (oj)
    strulmaja skrev 2010-12-03 19:05:48 följande:
    Glad Jag läste något om det fenomenet, att många människor med ADHD kan förutspå vad den andra personen ska säga i nästa mening och därför blir vi så irriterade när någon drar ut på svaret eller snackar en massa goja kring problemet. Detta händer mig jätteofta och flera ggr om dagen med min make som dessutom är en sån att när man frågat honom en fråga så kan det ta upp till en minut (jag skojar inte) innan han svarar. Gaaaaaaaaaaaaah!! Och när jag säger att han ska skynda sig säger han att han måste tänka först. Måste tänka? I alla fall så berodde detta på att många med ADHD är inutiativa och inkännande.

Jag älskar också att fota men har ingen fin kamera (än). Den jag har kan jag inte riktigt med för precis som du struntade jag i att läsa instruktionsboken. Det är "learning as I go" här Glad

Jo det här med ätstörningar och att det är vanligt hos människor med ADHD har jag läst. Jag har aldrig varit drabbad av det, inget allvarligt iaf. Däremot har jag varit utsatt för våldtäkt och annat skit och det kan väl också kanske ha påverkat i viss mån även om jag var sådan här redan innan våldtäkten.
    Inga restless legs här. Jag har bara hört uttrycket förut så var tvungen att googla. Men nej, det är inget jag känner igen. Låter däremot ganska jobbigt. Har du mycket ont av det?

Det låter som om vi är lite på samma ställe. Visst, jag är väl inte helt övertygad än om att jag har ADHD eller ADD men mycket tyder på det. Jag har också svårt att släppa detta, tänker på det nästan konstant, ifrågasätter mig själv, mitt liv och saker som hänt. Sedan detta uppdagades ser jag saker i mitt liv ur ett annat perspektiv, jag ser min del och mitt ansvar i situationer som uppstått som jag tidigare bara avfärdat som något som var någon annans fel. Det är tungt men samtidigt känns det som en lättnad. Jag hoppas nu att utredningen så småningom kommer att visa på ADHD/ADD annars kommer det nog kännas väldigt snopet, tror inte du det? 
    Jag tror inte jag skulle kunna släppa det där... inte nöja mig. 

Hursom, grattis? till bedömningssamtalet. Måste iaf kännas skönt att ha fått en tid och ett bestämt datum. Hoppas du vill fortsätta skriva här och uppdatera oss.  

Hemskt att höra vad du har varit med om. :(
    Självklart kommer jag uppdatera, jag kan inte låta denna tråd vara långa stunder. Är här och kollar hela tiden, det går bara runt runt i hjärnan just nu.
  • Anonym (oj)
    Anonym (B) skrev 2010-12-03 23:26:02 följande:
    Har inte skrivit på länge, men har läst allt ni andra skrivit och försöker hänga med så gott det går! Flört Jag känner mig så vilsen och vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med detta. Allt ni skrivit stämmer på pricken in på mig (förutom oförmågan att planera - handla, - laga mat, som jag inte alls har några bekymmer med). Ena dagen känner jag mig mogen för att ringa vc och berätta om mitt problem, andra dagen förtränger jag det och intalar mig att jag bara inbillar mig... I dag har varit en riktig pissdag då jag bara velat dö. Maken erbjuder tyvärr inget stöd alls i detta och menar att jag bara svamlar...
    Lider du av det? Då inbillar du dig inte.
    Och lider det gör du ju uppenbarligen, nå't så fruktansvärt. :(

Ledsen att höra att din make inte stöder dig i detta, det gör det tusen ggr jobbigare. Men du måste stå på dig... Har du provat att läsa "symtomlista" för honom? Eller läsa våra berättelser här, om hur vi andra fungerar (eller inte fungerar)? Jag gjorde det för min kille och han kunde ju inte annat än att hålla med om att det var ju på pricken jag, det mesta iallafall... Vissa av symtomen är dock "tysta" och man kanske gör sitt bästa för att dölja dem och då kan det bli svårt för andra att se situationen som den är.. Iallafall om man är en duktig skådis, och det tror jag många av oss är i många situationer. Man vill liksom passa in.

Fråga honom vad han tycker du har för egenheter, vad han ogillar med dig eller vilka saker med dig som är udda. Det gjorde jag också med min kille, och det kunde vi sen bocka av MYCKET mot add-symtomen. T.ex. hatar min kille att jag är så rörig med mina saker, det har ju sin förklaring i att jag påbörjar alla dessa projekt överallt, och sen ligger de där i väntan på att bli slutförda, vilket de aldrig blir. Jag hör mig själv säga varje dag till min kille "nej, plocka inte bort det där, jag håller på med det". Då kan det vara en stickning som ligger på bordet, en hög med räkningar och bankdosa på soffbordet, matlådeburkar på köksbänken som väntar på att fyllas med barnmat, en hög med ren tvätt som är på väg in i skåpet, ett par trasiga byxor + nål och tråd på bänken, skötväskan som håller på att packas för utflykt o.s.v. o.s.v. Dessa aktiviteter växlar jag hetsigt mellan, eftersom jag ständigt glömmer bort vad jag håller på med.
    Jag har som sagt ingen formell diagnos än så jag ska inte sitta här och låta som jag kan/förstår/vet allt, men såhär känner jag och så gör jag för att hantera situationen.
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna