• Anonym (oj)

ADD symptom hos vuxna

strulmaja skrev 2010-12-06 09:38:14 följande:
    Funderar på att ringa och trycka på öppenpsyk lite för att få till en utredning snabbare eller åtminstone ett bedömningssamtal. Den här väntan och ovissheten gör mig galen snart. Jag tänker på detta nästan konstant, letar och söker drag av ADHD hos andra personer i min omgivning (både i nuet och det förflutna) och jag pendlar mellan att tänka att nä, jag har nog inte ADHD/ADD till att emellanåt vara helt övertygad om att jag visst har det. Jag ifrågasätter mig själv och min problematik mycket också. Mår jag tillräckligt dåligt av detta? Har jag verkligen så stora problem egentligen? Tänk om jag bara inbillar mig? Tänk om jag kommer dit till öppenpsyk och så kommer dom bara skratta åt mig, klappa mig på huvudet och säga "Lilla gumman då, du inbillar dig bara, inte har du ADHD inte, du är helt normal"? Tänk om jag läser in för mycket i symtomen och förstorar allt? Det vore kanske inte helt olikt mig, att förstora och överreagera. Jag tvivlar så på mig själv, mina tankar och känslor, på mitt förstånd och min bedömningsförmåga, inte minst i detta. Jobbigt värre.   
    Jag är precis likadan, jag tror att den här misstron till sig själv och sin egen kredibilitet är typisk för människor som oss. När mina tvivel dyker upp tänker jag - lider jag? fungerar jag som andra i vardagen? finns det saker jag vill ändra på men som jag inte lyckas ändra på p.g.a. min situation? har andra reagerat på mina egenheter?
    För mig är svaren JA på alla dessa frågor, jag kämpar och kämpar för att vara "som alla andra", men det är så svårt för mig.

Det här med dygnsrytmen t.ex. Om jag inte tar en insomningstablett så somnar jag ALDRIG innan klockan två, oftast vid fyratiden. Så har det varit länge länge länge. När jag var liten somnade jag naturligtvis tidigare, men väldigt sent för att vara barn. Jag är som en zombie de första två timmarna efter uppvaknande, jag skulle kunna sova till tre på e.m. om ingen väckte mig - utan problem.
    Det gjorde jag ofta innan jag fick barn. Jag har gjort otaliga försök att ändra min dygnsrytm, alla har misslyckats. Detta med tröttheten och svårigheten att komma upp är ett jätteproblem med mig, jag vill ju som de andra kunna vara på öppna förskolan vid nio på morgonen så min son får leka av sig med andra barn, för sen stänger öppnis klockan tolv. Men det är bara att glömma, jag är en zombie de timmarna. Detta gör mig jätteledsen.. :(
    Vi kommer ju ut och gör saker ändå, men känslan av att man missar så mycket i livet p.g.a. denna förlamande trötthet och skeva dygnsrytm är jobbig.
    Om resten av världen var som jag, d.v.s. mest aktiv mellan kl 23 och 03 - då skulle jag göra ALLT. :D

Jag känner mig så missanpassad i denna värld ibland.
    När jag var lite minns jag att jag kände det som att "livet är en fest och jag är inte bjuden" - för jag hittade inte vägen in i gemenskap någonstans. Föreningsliv t.ex., kanske vid någon sport, fascinerade mig, där verkade alla vara så hemma - som att de hade känt varandra i evigheter. Sen såg jag förstummad på hur någon ny blev medlem och genast var lika hemma som de andra. Själv stod jag utanför och visste inte hur man gjorde för att komma in, jag kände liksom på mig att de andra tyckte jag var udda. Nu var sport inte min grej, men det fanns andra grejer jag hade velat göra, kanske joinat en pysselklubb eller nå't, men jag upplevde alltid att sån't var till för andra - inte för mig, Jag tittade hur andra gjorde, försökte härma och upplevde att folk tittade jättekonstigt på mig, och verkligen undrade vad jag var för konstig figur. Det kan jag uppleva fortfarande faktiskt, att jag kommer nå'nstans - t.ex. till affären, där jag frågar ett butiksbiträde typ "var har ni diskmedlet?". Då möts jag ofta av förvånade blickar, så blir det tyst en stund innan personen ifråga återfår fattningen och säger "eh... härborta!!". Då känner jag mig som ett ufo. Vad är det i min approach, min stil som är så udda? Jag kan lova att jag ser inte ett dugg konstig ut, helt normal. Jag drar slutsatsen att det är något i mitt sätt att prata, eller i mitt minspel som är lite annorlunda... :(
  • Anonym (oj)

...det där med diskmedlet var en dålig liknelse eftersom jag ofta missar saker som står framför näsan, men detta är något jag upplever i de flesta situationer då jag tar kontakt med främlingar.

• Anonym (oj)
    Anonym (Men dt är ju jag) skrev 2010-12-06 15:11:41 följande:
    Nu har jag läst i den här tråden tillräckligt länge för att kunna säga att det är ju mig ni beskriver, mina känslor av att inte passa in och mitt utanförskap. Alltihop är ju bara så jag .

Har en son som står på tur att utredas och ett syskon som jag misstänker har adhd, tänker man efter så är min son fjärde generationen (vad jag vet) med dessa problem; även om de varit olika uttalade och symtomen skiljt sig en del från individ till individ.

Hoppas jag får vara med och skriva här.
    SJÄLVKLART!!

Välkommen hit! Hjärta
  • Anonym (oj)
    Anonym (relentless) skrev 2010-12-06 20:50:44 följande:
    Ja precis! Det är ju nästan läskigt att läsa det du skriver. Jag blir ofta väldigt illa berörd av sånt jag sett på nyheterna eller läst i tidningen, så till den grad att jag ligger vaken om natten och tänker på det. För ett tag sen var det en mamma som jag inte känner vars barn blev kidnappade av pappan, jag låg vaken precis hela natten och undrade hur barnen hade det och hur mamman mådde och hur pappan mådde och om det skulle kunna finnas någon bra lösning för alla inblandade. 
    Det är inte konstigt egentligen att jag hade så svårt att stå ut i den här världen när jag växte upp, det fanns så mycket som gjorde så ont i mig.  
    Nu försöker jag acceptera att jag känner så mycket hela tiden, och ta in det, för det finns inga sunda sätt att tona bort det där har jag märkt. Men det kan vara så om jag går ut i skogen när det är fint väder och det är så där riktigt vackert, det gör ont det med. Det är som att jag känner mer än vad som egentligen ryms inne i mig och någonstans känns det som att det brister - hela tiden. Man blir helt utmattad ju. Det är egentligen på samma gång både en förbannelse och en välsignelse att kunna känna sådär mycket. Ibland kan jag titta på mina barn å så tycker jag att de är så himla fina så jag måste bita mig själv, haha fattar du? Allt blir till frustration nånstans, spelar ingen roll vad så blir jag frustrerad. 
    Det är nästan så en tår letar sig ut i ögonvrån, jag känner så väl igen mig.
    Att även vackra saker kan bli plågsamma, alltså plågsamt vackra. Jag kan till och med dra mig till minnes att jag i mina unga 20 skrev ett dagboksinlägg om hur jag under en joggingtur en vintereftermiddag bevittnade en begynnande solnedgång över en liten bäck, där jag stod flämtandes bland snötyngda granar, och att det gjorde ont att se att det kunde vara så vackert.
    Jag tror vi har extra nära till våra känslor helt enkelt, på gott och ont.
    Jag kan också titta på min son och bli fylld av ofantligt stor kärlek blandat med ofantlig skräck att något ska hända honom, denna rädsla är ibland så förlamande att jag stannar upp i det jag gör och bara vill lägga mig på golvet i en darrande hög.
    När det är som värst skulle jag föredra att min hjärna hade en av-knapp.
    Jag har ofta känt känslan av att jag vill stänga av min hjärna, eller ännu oftare att jag vill "springa ifrån mig själv". Min kropp vill lämna min hjärna därhän när det blir som mest kaos i huvudet...
  • Anonym (oj)
    Anonym (virrpanna) skrev 2010-12-06 23:01:25 följande:
    Tjenare på er Det verkar funka någorlunda iaf!! Behöver kanske justera upp dosen något men man märker skillnad redan första dagen. Fick mer gjort idag än någon dag de senaste veckorna tror jag Energi!!

Å så har man fått det där jobbet också! KUL VA

Läste nåt om pappershögar. SHIT alltså... pappershögar i oändlighet... har haft mina gömmor här och var med massa papper... räkningar, viktiga försäkringspapper, pass, pengar... osv... och att hitta nåt... bara glöm det !!

Men visst är det lite roligt när man försöker förklara för någon som inte har en susning om vad ADD är för något? Alltså de bara säger "men det e ju bara att fixa ditt och datt, bara att göra, hur svårt kan det va?" Ja men AAAAAHHHHHHH... för DIG är det bara att fixa ditt och datt ja... Up yours... men nu efter långa år av klagomål från föräldrar och närstående så har de äntligen börjat förstå. Känns underbart. Så nu hjälper de istället för stjälper

Natti natti!
    Först och främst: GRATULERAR!

Sen vill jag bara säga en grej om det där med kommentarer från oinsatta.
    Högst på min lista av hat-uttryck är ett par ord som min mamma yttrade alltför ofta under mina tonår då jag mådde som värst, nämligen: "RYCK UPP DIG Josephine!!!"

Jag blir fortfarande totalt vansinnig om någon säger så till mig, min sambo lärde sig ganska snabbt att de orden är förbjudna här hemma...
    Att befalla någon som är så djupt nere i skiten som finns där inuti ens egen hjärna att bara resa sig upp och ta sig i kragen, det är som att lägga en snorlobba i fejan på personen ifråga.

Så, nu outade jag mitt namn också. Men vad gör det? :o)
  • Anonym (oj)

Hej, jag har läst ikapp nu sen igår och jag sitter här och är bara överväldigad av det senaste ni skrivit.
    Jag känner igen mig så JÄSKGÖLJSJGW¨GIAÅEWRFKLDG-LA mycket, om ni ursäktar utbrottet. Jag sitter med ett fånigt flin på läpparna och läser högt för min kille.
    Jag ska ut på en promenix nu, fota lite och samla tankarna, sen ska jag skriva exakt vad det är som jag känner igen mig så i.
    Sist vill jag bara säga: JAG ÄR SÅ GLAD att jag hittat er, mina likar. Ni gör mitt liv lite lättare...

• Anonym (oj)
    Anonym (ADD) skrev 2010-12-07 03:12:12 följande:
    Ja det känns igen, jag begriper inte hur lika man kan vara i mångt och mycket, jag behöver inte berätta någonting om mig för det gör du så bra, (lycklig att jag fann dig)
    Detsamma! Lyckligare än du anar... Hjärta Eller så anar du!
  • Anonym (oj)
    strulmaja skrev 2010-12-07 09:39:38 följande:
    Det här med gemenskapen eller snarare bristen på den är det tydligen många av oss som fått erfara.
    Och jag tror att detta utanförskap, känslan av att inte tillhöra någonstans eller ett sammanhang har påverkat mitt mående mycket mer än vad jag själv velat se ibland.

Jag har varit på EN tjejmiddag i mitt liv och det var när jag var 16 år med tjejerna i min dåvarande klass. Jag är över 30 år idag så säg, är det inte patetiskt egentligen?
    Aldrig varit på s.k tupperwareparty och liknande, aldrig "syjunta", aldrig någon möhippa, ingenting utav sådant som jag inbillar mig att "normala och vanliga" människor gör emellanåt. 

I många, många år har jag känt nästan som avundsjuka även om jag inbillat mig att jag inte brytt mig alls gentemot människor som tycks ha en stor vänkrets där det hålls fester från höger till vänster, middagar, resor eller vad det nu kan vara som dom gör tillsammans. Och det har inte varit själva görandet jag saknat utan just gemenskapen och sammanhållningen som tycks finnas där. Te.x kan man ibland se en grupp tjejer (ofta yngre då) som kramas, pussas och är näst intill oskiljaktiga. Vet ni vad jag menar? Jag har inte fått uppleva den känslan heller. Jag har aldrig varit den andra kramat och pussat på. Jag hade tjejkompisar när jag var yngre, några få sådär, som även hade andra tjejkompisar som de hade en mer fysisk relation till. Men jag "fick" aldrig rollen som kramgo tjejkompis, faktum är att när jag tänker tillbaka så kan jag inte ens definiera min roll. Jag visste inte vem jag var för andra, om jag ens var särskilt betydelsefull. Men något borde dom ju ha sett eftersom vi umgicks. Men kanske skrämde min tillbakadragenhet? Kanske tolkade andra den som att jag inte ville?     

Jag har haft många förhållanden med killar och män men aldrig umgåtts med ett annat par, inte förrän nu det senaste året har maken och jag varit på parmiddag och vet ni, det var en helt underbar känsla och jag levde på den kvällen i flera dagar efteråt. Andra tar kanske sådant för givet, att bli bjudna på middag eller bjuda över andra på middag men för mig är det årets händelse eller något och jag känner stor tacksamhet gentemot de få människor som på ett eller annat sätt bjudit in mig i deras gemenskap. Jag är inte bortskämd med det som sagt och kanske är det därför jag uppskattar det så otroligt mycket även om jag samtidigt måste slåss med tankar som: Varför vill han/hon umgås med mig? Vad har jag som skulle kunna vara till nytta för den andra personen? Hur kan dom vilja bjuda mig? osv. Tyvärr tenderar jag att bli lite paranoid emellanåt, vilket också förstört så himla mycket och gjort att jag dragit mig tillbaka när jag egentligen inte velat annat än att bara fungera normalt.  
    Check på allt!
    De vänner jag har är få, men de är å andra sidan riktigt bra och vill verkligen umgås med mig. Inte sällan slår mig tanken "vad är det som gör att de VILL vara med mig? Jag förstår inte.."
    Jag är asocial, skiter ofta i att svara när vänner ringer, hör inte av mig på länge beroende på hur jag mår, avbokar dejter konstant, ändå vill de vara med mig.

Däremot har jag en väldigt liten vänkrets och har ALDRIG ALDRIG ALDRIG ingått i något gäng.
    Har ofta varit avundsjuk på dessa kompisgäng som verkar ha gjort allt tillsammans och känt varandra för evigt...

Parmiddag tror jag aldrig att jag varit på trots att vi känner många par. Skumt.

Jag är också paranoid, tror ständigt att folk pratar om mig, skrattar åt mig osv. Min kille brukar undra varför jag sätter mig själv i centrum så och tror att allt cirkulerar kring  mig, men det är ju inte så jag tänker. :/

Har tre systrar, de umgås jag med otroligt mycket. De känner mig, vet hur jag är och älskar mig som jag är - det är förmodligen därför. :o)
  • Anonym (oj)

Anonym (ADD), vad ledsen jag blir att höra detta. :(
    Hur kan de bete sig så? Vadå finns inget att göra?
    Fram med bästa terapin, bästa medicinerna, bästa psykologerna - man kan ju inte bara lämna en människa som har det så jobbigt i sticket.
    Ska bli intressant att se vad de säger om mig på bedömningen eftersom vi verkar vara så lika..

HjärtaKRAMHjärta

Svar på tråden ADD symptom hos vuxna