• Anonym (oj)

ADD symptom hos vuxna

TjockKatt skrev 2011-01-17 15:31:50 följande:
    Samma här. Förstår inte vad h*n hoppades uppnå. Eftersom h*n inte vågar avslöja sitt namn så kan h*n inte heller posta om sitt inlägg och kan alltså inte få svar på det i vilket fall som helst. Detta gör att jag drar slutsatsen att h*n enbart skrev för att få en chans att klanka ner på andra. Hade h*n velat vara med i tråden och få svar på sitt inlägg hade h*n bara behövt posta det igen och be om svar. Det verkar h*n inte vilja, och det gör den personen till en idiot.
    Word.
    Nu får vi hoppas att personen inte återvänder, om h*n inte gör det med sitt rätta nick, och vågar stå för vad h*n tycker. Då kan vi välkomna (idioten) tillbaka.
  • Anonym (oj)
    Anonym ((ny med adhd)) skrev 2011-01-17 16:21:59 följande:
    Jag menar det! Det är BARN som ska öppna paketen, men det har de tydligen inte tänkt på.
    *grrr*

Vi har en video-inpelad julklappsöppning (några år sedan) då jag ska befria en leksaksbil ur sin fängelse-förpackning.
    Leksaksbilen var till min 1-åring (hans första jul).
    Efter 20 minuter är jag typ helt röd i huvudet av återhållen ilska och sitter där och låtsas skratta åt eländet (som består av plasttrådar snurrade runt hjulen och in i kartongen!).
    Då tillslut fattar min man att han kanske ska komma till undsättning, och efter att kameran släckts så kan jag lova att min ilska kom till sin rätt
  • Anonym (oj)
    Anonym (oj) skrev 2011-01-17 16:58:15 följande:
    Jag skulle skriva någonting efter citatet också.

Vilken syn!
  • Anonym (oj)
    hedmanpazio skrev 2011-01-19 15:47:47 följande:
    Ja det låter ju som en utredning skulle kunna vara på sin plats Glad Förhoppningsvis försöker de även utesluta andra funktionshinder som symtomt kan påverka så du får rätt behandling!

Många av de differentialdiagnoser eller syndrom som ibland missas vid eller misstas för adhd är generell lågbegåvning, läs skrivsvårigheter (dyslexi, dyskalkyli etc), personlighetsstörning som borderline, ångestsyndrom, eller annat. Säger verkligen inte att du har det, utan bara hoppas de är duktiga på att 'sålla' :). för beroende på vad men i utredningen kommer fram till så får man olika behandlingar och det är ju inte så trevligt att bli given benzo istället för centralstimulerande bara för att man misstagit sig på symtom Skrikandes
    Men då undrar jag, hur medicinerar man en så'n som jag som har GAD (diagnostiserad sen tidigare) och enligt psykologen med största sannolikhet även adhd och tourettes? Benzo funkar jättebra på min ångest, men det är ingenting man kan äta i stora doser varje dag, under lång tid då utsättningssymtomen är fruktansvärda och förvärrar alla symtom på mina npf, således är den bara bra som "vidbehovsmedicin".
    Vad skall man då medicinera mig med i övrigt?
    Jag upplever att alla dessa tre funktionshinder är lika handikappande för mig, d.v.s. det är ingen av dem som utmärker sig extra mycket. Dessutom är ju diagnoserna överlappande och försvårar varandra så att säga.
  • Anonym (oj)
    Anonym (oj) skrev 2011-01-20 14:40:02 följande:
    Men då undrar jag, hur medicinerar man en så'n som jag som har GAD (diagnostiserad sen tidigare) och enligt psykologen med största sannolikhet även adhd och tourettes? Benzo funkar jättebra på min ångest, men det är ingenting man kan äta i stora doser varje dag, under lång tid då utsättningssymtomen är fruktansvärda och förvärrar alla symtom på mina npf, således är den bara bra som "vidbehovsmedicin".
    Vad skall man då medicinera mig med i övrigt?
    Jag upplever att alla dessa tre funktionshinder är lika handikappande för mig, d.v.s. det är ingen av dem som utmärker sig extra mycket. Dessutom är ju diagnoserna överlappande och försvårar varandra så att säga.
    Puffar lite, jag vill att Hedmanpazio ska se detta. :o)
  • Anonym (oj)
    Anonym (fått diagnos) skrev 2011-01-21 17:10:41 följande:
    Någon mer som lider av smärtproblematik?
    Ja, smärta i nacke, axlar, skuldror, huvud p.g.a. ständiga spänningar och även en del smärta p.g.a. specifika (men ganska subtila) tourette-rörelser.
  • Anonym (oj)
    Anonym (fått diagnos) skrev 2011-01-21 19:42:02 följande:
    Okej!

Har en till fråga, någon här som vet vad jag menar när jag säger "kolsyreljud i strupe/nacke"? Bubbligt, knastrande ljud? Ofta i samband med hungerskänslor?
    Ja, det är jättevanligt.
  • Anonym (oj)
    Anonym (fått diagnos) skrev 2011-01-21 19:59:33 följande:
    Från nacken?
    Just nacken vet jag iofs inte, men strupen känner jag väl igen mig i. Sen har jag knarrande nacke, öron och käkar så det är lite svårt att avgöra vart allt oljud kommer ifrån.
  • Anonym (oj)
    Anonym (fått diagnos) skrev 2011-01-21 20:32:17 följande:
    Alltså, det roliga är liksom att jag satt här och tänkte "hmm, undrar om man kan hitta nåt om det där konstiga ljudet i nacken som jag haft hela livet nu då, sist fanns inget på google...". Men nehepp, inget resultat. Vad kan det tänkas heta på engelska då? Hmmm... "Bubbling sound in neck?". En timme senare hade jag hittat en hel del väldigt intressanta samband... "Noone believs me, doctors lauch at me, people say I'm crazy when I try to explan" ...

Jag hade inte ens en TANKE på att det fanns något samband mellan det ljudet och ALLA mina besvär!
    Hur mår du nu? Har du alltid bubblande känsla i nacken, eller bara vid vissa tillfällen?
    Kanske ska försöka vila lite!?
  • Anonym (oj)
    Anonym (fått diagnos) skrev 2011-01-21 22:16:17 följande:
    Nu har jag dock ytterligare en teori, nämligen något som tydligen kallas "bruit" på engelska, som istället handlar om en ljudsensation som uppstår när blod åker igenom artärer och vener. I nacken tyder det på hjärtsjukdom.

Alltså, seriöst, varför i helvete ska det vara så svårt att bara undersöka folk ordentligt redan från början?
    Men, nu vill jag bara kolla så jag förstår dig rätt här.
    Är du rädd att du är sjuk, alltså fysiskt akut sjuk? Jag såg att du skrev något om endometrios också, mår du dåligt fysiskt så du är rädd att det är allvarligt?? Är det något vi kan göra för att hjälpa?
  • Anonym (oj)
    Anonym (fått diagnos) skrev 2011-01-21 22:46:14 följande:
    Jag snurrade in på att söka på vad det är som låter i min nacke! Sen blev jag så till mig att jag inte ens kunde förklara vad fan jag var så lyrisk över!
    Anonym (oj) skrev 2011-01-21 22:20:17 följande:
    Men, nu vill jag bara kolla så jag förstår dig rätt här.
    Är du rädd att du är sjuk, alltså fysiskt akut sjuk? Jag såg att du skrev något om endometrios också, mår du dåligt fysiskt så du är rädd att det är allvarligt?? Är det något vi kan göra för att hjälpa?
    Nej nej, alltså! Jag vet att jag är fysiskt sjuk. Jag menar bara att jag just nu är inne i min autism, klarsynt som fan och löser all världens gåtor!

Nej, men allvarligt, jag blev helt enkelt så till mig av att hitta att det faktiskt fanns några som förstod vad det är för ljud jag pratar om. När jag sedan letade vidare så hittade jag flera intressanta kopplingar mellan orsaken till detta läte av vätskeflöde i nacken, och jag blev alldeles uppslukad.

Att jag sedan på köpet hade funnit det extremt bra att hitta klara belägg för att få en ordentlig och påkostad helkroppsscanning skadar ju inte, eftersom fysiska besvär tydligen är accepterade medan psykiska inte är det, när faktum är att alla besvär ha enorm fysisk förankring. Det jag hittade när jag sökte gjorde att jag gick lite väl upp i varv.

Jag är dock fortfarande nyfiken på vilka som verkligen, verkligen vet vad jag menar med det där ljudet i nacken...
    Jag kan faktiskt dra mig till minnes att jag har haft en konstig form av knastrade i nacken.
    Det känns ungefär som att nån krossar cornflakes och sen häller på vatte längs mitten av nacken upp mot håret. Skumt va...
  • Anonym (oj)
    Anonym (fått diagnos) skrev 2011-01-22 12:41:00 följande:
    Nej, jag tycker inte att du kommer ifrån ämnet.

Jag tycker att alla borde få en helkroppsgenomgång på alla sätt möjliga flera gånger i livet. Och jag tycker inte att någon ska diagnosticeras som hypokondriker innan de har fått en undersökning. Många hypokondriker skulle förmodligen även må bättre av att 1) Tas på allvar, 2) Känna trygghet i att det inte finns några STORA medicinska verkliga problem, och 3) Känna trygghet i att de kommer att bli tagna på allvar om de skulle må dåligt framöver, och 4) Faktiskt få adekvat vård OM det hittas något.

Jag ser det snarare som en investering i folkhälsan.
    Jag håller med på sätt och vis, men det stora problemet är att när den hypokondriske väl fått lugnande besked kring en av sina "farhågor" så dyker nästa upp ganska snabbt, det är därför det är ett så stort problem - de återkommer så ofta till sjukvården.
  • Anonym (oj)
    Anonym (fått diagnos) skrev 2011-01-22 14:24:02 följande:
    Njae, jag anser att problemet är att de inte får en ordentlig genomgång från allra första början. Det ska inte vara upp till den enskilde patienten att lägga fram den diagnos de själva temporärt fått på hjärnan, och få den saken undersökt och skickas hem med en klapp på huvudet, eftersom många tillstånd är mer komplexa än så. Jag menar, jag kan ta hinten om att jag skulle vara hypokondriker, men problemet kvarstår - vården är kontraproduktiv, både när det gäller kompetens och resurser. Allra viktigast, och egentligen enklast, är egentligen bemötandet inom vården generellt.

Vi är ju många här som vittnar om det, eller hur? Och vad fick vi höra om vi kom till läkaren och sa att vi trodde att vi hade ADHD för tio år sedan? Eller snarare - vad hände och händer fortfarande för vissa av oss när vi gör det?

Visst går utvecklingen framåt. Men jag är otålig.
    :)
  • Anonym (oj)

Hej!
    Har inte skrivit på hundra år men jag har varit helt slut och uppe i utredningen som ÄNTLIGEN är klar.
    Har nu fått diagnos: ADHD, Tourette, Dygnsrytmstörning och förmodligen även Asperger (det ska testas mer på den punkten).
    Är lättad och har fått medicin som jag nu börjat med idag.

Vill bara uppmuntra alla som kommer in i denna tråd och misstänker ADD/ADHD att verkligen söka hjälp för att kolla om era misstankar stämmer.
    För min del så har ingen någonsin misstänkt detta hos mig, trots frekventa besök hos psykiatrin p.g.a. depressioner, ätstörningar, ångest o.s.v o.s.v.
    Jag var alltså tvungen själv att "komma på" vad mitt problem var, och det visade sig att jag hade rätt. Sen fick jag ett par extra diagnoser på det, men så kan det gå. ;) Inte direkt ovanligt att man har flera diagnoser.

Hursomhelst; STÅ PÅ ER om ni känner att något är fel och ni känner igen er i symtombilden för dessa funktionshinder.

KRAM 

• Anonym (oj)
    Anonym (Kanske ADD) skrev 2011-02-20 00:50:34 följande:
    Min terapeut och min läkare misstänker att jag har ADD, fick en massa papper som jag skulle fylla i....för x antal månader sedan....tycker redan jag har diagnoser så det räcker å blir över. Har redan ätstörningar, depression, suicidbenägen, borderline, tourettes, sömnapné och självskadebeteénde.
    Men när jag läser längst upp på sidan, så är det MYKET som stämmer in på mig.

Kram till er alla.
    Förmodligen kan mycket av det där förklaras av att du går med obehandlad ADHD.
    Jag har ADHD, Tourettes, Dygnsrytmikstörning och eventuellt även Asperger. Har haft ätstörningar och varit kroniskt deprimerad så länge jag kan minnas. Jag misstänkte själv att jag hade ADD, men det visade sig att jag även uppfyller kriterierna för hyperaktivitet, det är bara det att det sitter mest på "insidan".
    Vet hur du känner dig, och om jag får gissa så tror jag att du kommer "testa positivt" för AD(H)D. Men det är bara vad jag tror, omöjligt för mig att säga.
    Lycka till! :o)
  • Anonym (oj)

Så om en hel del av det där stämmer så har jag alltså ADD? Det var en del punkter som stämde men det gör det väl på de flesta, några av punkterna?

Svar på tråden ADD symptom hos vuxna