-
Jag tänker på personer med enorm minneskapaciet som Kim Peek.. (menar inte att du är sån) http://sv.wikipedia.org/wiki/Kim_Peekjanniahlholm skrev 2011-01-14 05:47:20 följande:vad är en sån för nåt? :P
-
Gäller ditt minne även läxböcker och sånt?
-
janni: passar du in i nån av de här undergrupperna: http://user.tninet.se/~fxg297r/flickor_undergrupper.htmhttp://user.tninet.se/~fxg297r/flickor_undergrupper.htm ?
-
Känner du igen dig i AS symtomen?janniahlholm skrev 2011-01-14 05:50:35 följande:det är många läkare som har sagt att jag har vissa drag som skulle visa mot någon form av autism.. aspbergers eller liknande. men jag vet inte alls jag.. jag är ju bara jag? jag kan ju bara se allt från min synvinkel. det som känns skumt är ju att ingen annan verkar uppfatta allt likadant som jag gör det? :/
-
Vilsen: jag tycker inte alls att ditt inlägg är snurrigt! Snarare får jag en väldigt tydlig bild av dina problem när jag läser. Välkommen hit!
-
Ojdå, jag har också haft en dålig dag idag men tror det mest beror på PMS.TjockKatt skrev 2011-01-14 22:14:18 följande:Usch idag har jag varit riktigt förbannad på allt. Ingenting har gått bra. Vidbehovsmedicinen fungerar inte för mig att ta för sent, jag kommer inte upp och blir gaggig hela morgonen. Nu är jag iallafall lugn och glad, mina böcker har kommit så jag ska läsa lite i dom sen. Förutom de två skolböckerna jag behövde beställde jag tre andra om AS, en handbok och två skönlitterära. Ska bli kul att läsa!
Nu ska jag käka glass och se serien This is England.Hatar mina utbrott. Är sämst.
Om någon av böckerna är bra kan du gärna tipsa mig, jag skulle vilja lära mig mer om AS.
Jag hoppas du får en bättre dag imorgon. Kram! -
Hej på dig och välkommen hitBeaBee skrev 2011-01-14 12:09:47 följande:Tack för den här tråden! Nu känner jag mig inte lika hopplös och lat längre. Jag ska ringa läkaren och be om en utredning för jag känner igen mig i det mesta här i tråden!
Kul att tråden uppskattas! Jag drog mig faktskt för att starta tråden, trodde inte att jag skulle få några svar och att det säkert fanns massor med sådana här trådar redan, bara jag som inte hittat igen dem typ... Men nu inser jag att behovet verkligen fanns! -
Strulmaja: Jag har fått höra att jag är bra på att läsa av folk men jag tycker det är svårt att bedöma själv om det stämmer. Jag tror inte att jag är så superbra på att läsa av folks ansikten men däremot tycker jag mig kunna känna av humör i "luften", läsa av tonläget på rösten, hastigheten på stegen osv. Jag kan tex tycka att det är riktigt jobbigt att vistas i rum där det är mycket stress och förväntan, tex inför ett bröllop (alltid minst en som är överstressad) eller julaftonsmorgon (då allt måste vara perfekt när gästerna kommer) då tycker jag det blir för mycket stress i luften och vill bara springa därifrån.
-
Ja, ja, Ja! Precis!!strulmaja skrev 2011-01-15 09:06:27 följande:Tack för svaret vännen!
Har du varit med om att du känt någons humör (låt säga ilska) och frågat personen ifråga om han/hon är arg varpå han/hon nekat och sagt att du har fel? Fast din känsla har förstås funnits kvar och trots att du börjar tvivla på din förmåga "vet" du nånstans att du har rätt?
Det här med att befinna sig i ett rum där det är mycket stress och förväntan känner jag igen. Jag har svårt för när andra människor går upp i varv och blir sådär töntigt förväntansfulla och stressade. Just stressen smittar av sig på mig och jag som redan är uppe i varv normalt (åtminstone i huvudet) blir irriterad av sådant och tycker att folk ska lugna sig. Kanske lite också för att jag inte förstår upphetsningen.
En annan grej jag känner/läser av är falskhet. Jag säger inte att jag alltid har eller har haft rätt men många ggr har jag det. Om jag pratar med en person kan jag inte avgöra exakt vad han/hon säger är lögn men jag kan känna av om personen är ärlig mot själv och mig i det stora hela. Jag registerar ton och röstläge, noterar personens kroppsspråk, minspel och ögonrörelser. Det är helt sjukt egentligen är jag tänker på det! Men det sker helt omedvetet. Jag går liksom inte runt och tänker att jaha, vem ska jag läsa av idag då? det sker helt per automatik och jag TROR att detta bland annat är vad som gör mig så sabla trött när jag umgås med flera människor åt gången.
Jag har även lätt för att känna om folk har "lågt blodsocker", alltså att anting är extra taggiga, lättretade eller trötta. Jag känner ofta det före dom själva gör det. Men jag har lärt mig att det inte uppskattas om man påpekar det, inte rakt ut i alla fall. Att säga: "Kanske vi skulle ta och fika lite!?" brukar däremot funka.
Ja, att känna av en annan människa i taget går bra, men ett helt rum med folk blir bara för mycket! -
Jag har också problem med det här med ögonkontakt, jag har egentligen inga direkta problem med att titta folk i ögonen men det är som att jag glömmer bort att göra det för jag har liksom inget behov av det, jag tittar hellre på något annat. Jag gillar föresten att gå promenad med folk. då tittar båda framåt och det tycker jag är skönt!
Ingen som bor norröver och vill gå promenad nån gång?