• Anonym (ADD?)

ADD symptom hos vuxna

Finast skrev 2011-03-18 21:25:43 följande:
    Vet inte vad jag ska skriva... Hittade denhär tråden förra veckan, på torsdagen tror jag det var. Har läst igenom HELA och ja.. jag har nog hittat hem.

Har alltid varut annorlunda, haft flera (obehandlade)depressioner, social fobi, det mesta av Listan i TS är jag.

Det jag lider mest av är det totalt förlamande tröttheten, jag orkar ingenting mer än att jobba. INGENTING! När jag är ledig sover jag. När folk säger att det är så skönt att vara ledig för då kan man laga mat, städa, tvätta osv fattar jag ingenting. Hur orkar de??
    Jag har alltid varit så här trött, men när livet flyter på har jag STENKOLL på ALLT! Jag är virrig och snurrig och måste för att fungera verkligen strukturera mig. Dock har jag svårt att hålla den strukturen även i vanliga fall, och när livet rasar, rasar även jag som ett korthus!

Mitt liv idag är ingen höjdare, jag är 31 år, bor hemma hos min pappa (flyttade hit när jag gick in i väggen för ett år sen) De senaste åren har varit turbulenta. Otrogen expojkvän, abort, mina föräldrar skilde sig, min lillasyster blev våldtagen, min älskade mormor genomgick en stor och allvarlig operation, jag gick in i väggen, min andra lillasyster dör under ett ep-anfall...

Har iaf fått tid för bedömningssamtal på psykiatriska den 28 mars, längtar till dess men är samtidigt livrädd. Har skrivit ner allt som är "jag" från  demhär tråden och tänkte ta med det till psykologen. Min mamma ska följa med och vi ska prata igenom listan innan...

Ja, det var väl jag då... Hej
    Imponerande att du läst hela tråden! Tröttheten är också ett jätteproblem för mig.. det känns som att jag nästan aldrig är "utvilad och pigg".

Ojoj, vad mycket elände du har fått vara med om Rynkar på näsan kram!

Skönt att du har din mammas stöd i utredningen.
  • Anonym (ADD?)
    Anonym (Alice) skrev 2011-03-18 21:18:18 följande:
    Har via min barnmorska fått remiss till psykolog, och träffade psykologen i torsdags. Jag fick svara på lite "snabbfrågor" och ska få remiss till att göra en ADDutredning. Tack vare denna tråd, så är jag ganska säker på att det är vad jag har. 
    Kul att tråden kan vara till hjälp. Lycka till med utredningen! 
  • Anonym (ADD?)
    cii skrev 2011-04-01 19:49:52 följande:
    Hmmm. Tankeställare..
    Ok Glad
  • Anonym (ADD?)
    hedmanpazio skrev 2011-04-06 08:37:02 följande:
    En av tanken med denna typ av gruppbehandling är just att även få möjlighet att diskutera sin identitet kontra diagnos. Många möter ju, som alla läsandes av denna tråd känner till, fördomar från omgivning och till slut identifierar man sig på liknande sätt, dvs att man blir sin diagnos. Inte allt för ofta hör man då kommentarer som, "det beror på min adhd" osv. Målet är ju att inse att symtomen utgör en sårbarhet, inte en orsak. Men det är en process och tar ofta tid, därav 14 tilfällen :). Du kommer kunna bidra med otroligt mycket i en sån grupp. Kör hårt
    Kan du förtydliga vad du menar med att "symtomen utgör en sårbarhet, inte en orsak" ?
  • Anonym (ADD?)
    TjockKatt skrev 2011-04-06 19:56:05 följande:
    Som jag förstår det (hedman får rätta om det blir fel) så menas att ens beteende uppkommer inte enbart pg en diagnos, man har alltid det fria valet och den egna personligheten. Däremot kan en del diagnoser göra att man i större utsträckning riskerar att utveckla vissa beteenden eller hamna i vissa situationer. Jämför tex de här båda meningarna:

"Jag kommer ofta sent för jag har ADHD"

och

"Jag har svårt med tidsuppfattningen vilket hör ihop med min ADHD-diagnos, men jag gör så gott jag kan och försöker verkligen komma i tid."

Bra exempel! Fast även om man har ett fritt val så har man ju begränsat med energi och om man ska klara av allt som "normala" männsikor klarar (utan problem) så kanske inte energin räcker till. Folk kanske tycker att jag är lat, medans jag själv tycker att jag anstränger mig mer än jag egentligen orkar. Ja, jag kan få känslan av att det inte är mig det är fel på utan kraven från omgivningen som är för höga.. kanske det är för mycket begärt att alla ska klara allting?
  • Anonym (ADD?)
    TjockKatt skrev 2011-04-06 19:56:05 följande:
    Som jag förstår det (hedman får rätta om det blir fel) så menas att ens beteende uppkommer inte enbart pg en diagnos, man har alltid det fria valet och den egna personligheten. Däremot kan en del diagnoser göra att man i större utsträckning riskerar att utveckla vissa beteenden eller hamna i vissa situationer. Jämför tex de här båda meningarna:

"Jag kommer ofta sent för jag har ADHD"

och

"Jag har svårt med tidsuppfattningen vilket hör ihop med min ADHD-diagnos, men jag gör så gott jag kan och försöker verkligen komma i tid."

Nu började jag fundera på personligheten... Min personlighet är sådan att jag alltid vill komma i tid och jag försöker alltid komma i tid (och om jag inte kom i tid någon gång så skulle jag inte skylla det på en eventuell diagnos). Men mitt problem med tiden (min sårbarhet?) gör att jag undviker jag att bestämma träff med folk så långt det går (för det tar så mycket energi) och om jag ändå har gjort det så anstränger jag mig verkligen för att vara där i god tid innan vilket kan innebära att jag kanske är där en timme för tidigt.

Vad jag menar är att min mening skulle kunna bli en 3:e variant:

"Jag har svårt med tidsuppfattningen (vilket ev hör ihop med min eventuella ADHD-diagnos), vlket har gjort att jag gett upp det här med att komma i tid (utom för vissa högprioriterade möten) för det tar så mycket energi att försöka och jag tycker det är så jobbigt att få utskällning när jag inte lyckas." Glad

• Anonym (ADD?)
    Anonym (paff!) skrev 2011-04-08 10:54:23 följande:
    Snubblade över tråden och efter att ha läst listan blev jag helt paff! I princip allt stämde in och jag som inte haft en tanke på att jag kunde ha något sånt här. :-O Vet inte riktigt vad jag ska känna nu. Jag, add...
    Bara för att du känner igen symtomen behöver du ju inte ha diagnosen. Symtomen på hjärntumör är "huvudvärk och illamående", men det betyder inte att alla som har de symtomen har en hjärntumör..

Om du aldrig har haft en tanke på att du skulle kunna ha någon diagnos (du har aldrig känt dig "annorlunda"?) så kanske du inte har så stora problem att du skulle uppfylla kraven för en diagnos heller.
  • Anonym (ADD?)
    allmänt skrev 2011-04-10 21:57:27 följande:
    Det undrar jag med! Det känns som att lchf löser mycket av livets probelm när det kommer till energi, svårigheter och diverse. So well..? Hjälper det?
    Jag tror att min kropp mår bra av att äta mindre kolhydrater, jag märker att framförallt att humöret blir jämnare av sådan diet. Men jag klarar inte av att hålla en sådan särskild kost någon längre tid,även om jag tycker maten är god! Det går oftast bra några dagar då jag fokuserar på att köpa hem rätt matvaror och tänker på vad jag stoppa i mig men sen börjar jag slarva mer och mer och faller tillbaka i gamla rutiner med pasta till middag (och chips. glass och godis efteråt).. 
  • Anonym (ADD?)
    strulmaja skrev 2011-04-11 13:04:22 följande:
    Seriöst, finns det INGENTING man kan göra i väntan på utredning? Varför erbjuds man inte samtal eller medicin? Jag orkar snart inte mer  
    Ingen aning, samtal borde man väl kunna få i alla fall tycker jag om det är så jobbigt..  *Kram*
  • Anonym (ADD?)
    psyko II skrev 2011-04-13 11:14:46 följande:
    hahaha det e det som jag har så svårt med, jag älskar ju potatis, vitt bröd å sånt man INTE ska äta.
    Sen står jag i affären å vet inte Vilken sorts grädde jag ska ha, vilken mjölk ska man välja, det e så mycket att hålla reda på tycker jag, samma som alla ätmetoder som finns, man ska räkna kalorier etc. Har aldrig klarat av att följa nått som inte är EXAKT nerskrivet VAD jag ska äta, kan inte följa recept för att jag aldrig hittar exakt det som skrivs, typ 1 port lax, är det sån fryst fyrpack eller finns det nått annat? blir för osäker.....hmmm kanske ett av alla problem jag har som ska utredas
    Jag kan inte heller följa recept! Jag är helt hopplös på det.. Men det fina med LCHF är att när man väl förstått poängen och vad som ska vara huvudingredienserna i måltiden så behövs inga recept och eller kaloriräkning. Du kan alltså laga så stora portioner som du känner för Glad

Här är en jättebra snabb-guide till LCHF: http://www.pagina.se/filer/LCHF.pdf
    Där finns det listat vad som är Ok att äta.

Sen finns det även jättefina LCHF-kokböcker som man kan använda för "inspiration" Flört.
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna