• Anonym (ADD?)

ADD symptom hos vuxna

Ni vuxna med ADD: jag undrar vad har ni för symptom? När uppmärksammades det och hur? Vilka tecken på ADD finns det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 18:24
    Jag har skapat en ny tråd (mötesplatsen) där vi kan diskutera annat som rör ADD/ADHD förutom symtom: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m56019945-8.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 22:43
    Viktig information om listan:

Listan nedan är en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som de flesta av oss i tråden upplever frekvent och har gemensamt med varandra.

Det är inte en lista som innehåller några absoluta sanningar eller säkra källor.
    Det är inte heller en lista över korrekta diagnoskriterier som professionella läkare och psykologer använder sig av vid diagnosticering.
    Det är en lista skriven i syfte att underlätta för oss som eventuellt kommer att utredas, att ta med till våra läkare vid ett första bedömingssamtal, att visa eller läsa upp för psykologen eller våra nära och kära.

En del av oss som skriver eller har skrivit här har redan en (av läkare) konstaterad ADHD eller ADD-diagnos, någon är under utredning medan andra fortfarande står i kö i väntan på utredning. Om du är en av dem som trillar in här, kanske mest av nyfikenhet, läser och känner igen dig i några eller i alla de symtom som finns med på listan behöver det inte betyda att du har ADHD/ADD. Men är du orolig och misstänker en eventuell ADHD/ADD-diagnos bör du kontakta din vårdcentral eller en öppenpsykiatrisk mottagning för vidare utredning.
    Nog för att en del av oss i tråden besitter stor erfarenhet och mycket kunskap om ämnet men vi är inga läkare eller psykologer. Vi kan svara på frågor och det gör vi så gärna, men vi kan inte lämna något definitivt svar eller ställa diagnos på någon.

Listan får däremot användas av vemsomhelst, kopieras, skrivas ut, ramas in eller vad du nu vill. Men kom ihåg, listan är endast en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som vi i tråden upplever och det frekvent, d.v.s ofta förekommande eller "on a daily basis".

~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

~ Behov av rutiner och struktur men ...

~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

~ Låg mental uthållighet

~ Lättdistraherad

~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

~ Bristande motivation och därför

~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

~ Ombytlig/nyckfull/obeständig (se ovan)

~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

~ Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

~ Benägen att göra saker i fel följd

~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
    Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

~ Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.

Övrigt - sådant som tagits upp här i tråden (därmed inte sagt att alla vi i tråden lider av det eller att ens alla med ADHD/ADD lider av det)

Låg självkänsla, social fobi, ångest, depression, ätstörningar, sömnstörningar och PMS.

Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

Många överkonsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och alkohol, vilket sägs ha lugnande effekt på personer med ADHD/ADD. Missbruk av droger (främst centralstimulantia som te.x amfetamin) då det bekant har en lugnande effekt på människor med ADHD förekommer också, i synnerhet hos de med odiagnosticerad ADHD/ADD i försök att självmedicinera.

Annat som tycks vara vanligt förekommande hos personer med ADHD/ADD är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 05:05
    Jag vill ge ett stort tack till strulmaja som har gjort ett fantstiskt jobb med att sammanställa informationen i tråden och skapa "listan"!
  • Svar på tråden ADD symptom hos vuxna
  • strulmaja

OCH och och Calipso, jag skrev inte ovan inlägg för att smälla dig på fingrarna eller så, ville bara upplysa. Hoppas du tolkar det så som jag menade det.

• allmänt

Woho! Fler svar, fantastiskt! Jag visste väl jag kunde lita på er i den här tråden! Försökte skriva lite lika samma i ett annat forum förrut, men där verkade jag inte alls vara välkommen. (det var jag säkert, men liksom.. ingen respons eller erkännande)

Ja jag har läst på alla de där sidorna och undergrupper och så (och en millejoon andra sidor!).. det var ju så jag tänkte att "ja men stämmer det ju, jag kanske är av den sorten". Men fortfarande så himla velig och osäker! Flackar fram och tillbaka att jag har, har inte, har, har inte *rycker blomblad*

Vad säger ni om slarveriet och glömskan då? Jag är ju slarvig och glömsk, och det var obehagligt att antingen få skäll, eller se besvikelsen och suckarna när jag tabbat mig och förstört för jag "tänkte inte på det, förlåt" Så nu lägger jag ju ändå väldigt mycket energi och tankemöda på att inte glömma, inte välta, inte tappa bort.

Jag glömmer, men jag dubbelkollar och kommer på innan det är försent.
    Jag välter, men ingenting går sönder eller havererar. (Haha förrutom min laptop som jag spillde en full kanna päronsaft över.. den dödde! Men det är ju undantag mer än regel)
    Jag tappar bort, men hittar igen utan att det blir kaos (iaf när det kommer till nycklar,mobil,plånbok)

Jag tänker, jag har ju ändå förmågan att tänka mig väldigt noga för på det här, så det blir ju inte tokigt i samma utsträckning som jag läst att det blir för er här på tråden (hihi, så dråpliga situationer ibland *väl menat*) En med "sann" adhd kanske inte kan motverka det hur mycket och hårt man än försöker och försöker? Förstår ni hur jag menar?

• Anonym (vill veta)

Åh vad jag kände igen mig i länken som handlade om undergrupperna. Jag är helt klart en dagdrömmare. jag har så mycket oro och förväntansångest och har haft det så länge jag kommer ihåg. känner mig också mindre begåvad än andra och det kanske jag är också eftersom jag inte fick in kunskapen i mitt huvud eftersom jag dagdrömde. allt pga  ADD. 

• Lindalej77

Hej!
    Ny här... eller jag har varit här ett tag o läst men inte skrivit förut!
    Är precis i början av min utredning med de första bedömningssamtalen klara, o screeningtestet gjort.
    Läkare, kurator o sjuksyster alla överens om att det lutar starkt åt att jag har rätt i att jag har ADD!
    Väntar nu att på allvar få komma igång med utredningen o ska få börja med medicin redan nu!
    Ska antagligen få börja med Strattera. Är det nån som har nån erfarenhet av Strattera?
    Har läst om den men hittar så mycket negativt om den så jag känner mig lite orolig o nedstämd just nu!

• strulmaja
    allmänt skrev 2011-03-10 02:38:34 följande:
    Woho! Fler svar, fantastiskt! Jag visste väl jag kunde lita på er i den här tråden! Försökte skriva lite lika samma i ett annat forum förrut, men där verkade jag inte alls vara välkommen. (det var jag säkert, men liksom.. ingen respons eller erkännande)

Ja jag har läst på alla de där sidorna och undergrupper och så (och en millejoon andra sidor!).. det var ju så jag tänkte att "ja men då stämmer det ju, jag kanske är av den sorten". Men fortfarande så himla velig och osäker! Flackar fram och tillbaka att jag har, har inte, har, har inte *rycker blomblad*

Vad säger ni om slarveriet och glömskan då? Jag är ju slarvig och glömsk, och det var obehagligt att antingen få skäll, eller se besvikelsen och suckarna när jag tabbat mig och förstört för jag "tänkte inte på det, förlåt" Så nu lägger jag ju ändå väldigt mycket energi och tankemöda på att inte glömma, inte välta, inte tappa bort.

Jag glömmer, men jag dubbelkollar och kommer på innan det är försent.
    Jag välter, men ingenting går sönder eller havererar. (Haha förrutom min laptop som jag spillde en full kanna päronsaft över.. den dödde! Men det är ju undantag mer än regel)
    Jag tappar bort, men hittar igen utan att det blir kaos (iaf när det kommer till nycklar,mobil,plånbok)

Jag tänker, jag har ju ändå förmågan att tänka mig väldigt noga för på det här, så det blir ju inte tokigt i samma utsträckning som jag läst att det blir för er här på tråden (hihi, så dråpliga situationer ibland *väl menat*) En med "sann" adhd kanske inte kan motverka det hur mycket och hårt man än försöker och försöker? Förstår ni hur jag menar?
    Jag förstår EXAKT vad du menar.

Jag tänker att detta, att du dubbelkollar, har järnkoll, kommer i tid (eller snarare för tidigt) är strategier du utvecklat omedvetet och medvetet genom åren för att kompensera för dina brister. Varför jag tror att det är det är för att du samtidigt skriver att du måste lägga mycket energi och stor tankemöda på att få allt att gå ihop. Som jag förstått så behöver inte en ickeADHD:are göra det utan sådana saker flyter på relativt smärtfritt utan större ansträngning. En NT (neurotypisk person) behöver tydligen inte tänka fram olika saker. "Nu lägger jag min telefon här", "Nu gör jag si och så". Och får hon en tandläkartid konstaterar hon "jaha en tandläkartid den dagen, den tiden" och skriver kanske upp det i sin kalender, sen är det inte mer med det. När dagen D kommer är hon förberedd och klar i tid, har allt med sig som hon behöver osv. Jag tror inte ens det är något hon reflekterar över för allt det där sköter sig per automatik. Självklart finns det undantag.  

Men automatik tycks vara något som en person med ADHD saknar. Det mesta om inte allt kräver stor tankemöda och ansträngning. Inte konstigt vi är tröttare än andra! Inte konstigt vi är lättirriterade och har låg tolerans för olika frustrationer eller när ngt inte går vår väg. Inte konstigt vi har svårt för att inte säga omöjligt att befinna oss i nuet och "bara vara". 

Jag får ofta höra kommentarer som: Det är bara att slappna av och sluta stressa så. 
    BARA ATT? Försök att slappna av i ett rum med en tv som sänder sjuttioelva olika kanaler på högsta volym SAMTIDIGT. För det är så det känns. Alla människor kan väl drabbas av tankekaos ibland, känna sig stressade, har svårt att somna osv, men jag och flera med mig lever med detta 24/7, varje vaken minut på dygnet. Men när jag väl sover då sover jag som en klubbad säl. Stackars hjärna, den är väl totalt utslagen när jag väl lyckats somna in. Dessvärre är den sömn jag får aldrig tillräcklig. 

En annan sak. Du är inte ensam om att tvivla och ifrågasätta. Jag gör det också. Ena stunden är jag bombsäker på att det är ADHD jag har (jag är under utredning), nästa tänker jag att nä, det finns säkert dom som har det värre, jag behöver bara skärpa mig så ordnar det sig.
    Jag har gått med liknande tankar hela livet (fast innan i höstas tänkte jag inte på ADHD utan då trodde jag bara att det var något fel på mig), jag tänkt att: Om jag bara får göra det DÅ kommer jag lyckas, eller om jag bara gör si DÅ blir det bra.

Jag har pressat och stressat mig själv till att klara det som alla andra klarar. Eftersom varken jag själv eller andra uppmärksammat min eventuella ADHD har jag, så att säga, "tävlat" på samma villkor, levt på samma villkor som vem som helst. I vissa fall har jag lyckats, i andra inte. I de fall jag lyckats har det nästan alltid uteslutande varit på håret att jag klarat mig. 

Gymnasiebetyg, körkort, högskoleexamen, graviditet, mammaledighet och nu ytterligare en högskolekurs.
    Eftersom jag inte har någon diagnos kan jag inte heller kräva annat. Det förväntas av mig att jag ska fixa allt detta. Jag är ju en vuxen och till synes helt normal och fullt fungerande kvinna. Det förväntas att jag ska klara av att komma i tid till förskolan med ungarna, att jag ska kunna sköta hem och hushåll och nu på skolan förstå de instruktioner jag fått från läraren och klara den uppgift jag blivit tilldelad på samma villkor och inom samma tidsram som alla andra som går kursen. Och det gör jag men som vanligt är det på håret och på bekostnad av min psykiska hälsa. Jag är totalt sönderstressad, nästan alltid mer eller mindre nedstämd, förbannad, irriterad och frustrerad. Och så har jag tidigare trott att det är för alla. Att det är såhär livet ska vara, som en enda lång, hal och snårig jävla uppförsbacke. Ett steg framåt, tre steg bakåt. 

Vad jag ville säga med det var att jag tror att det är delvis därför vi tvivlar. Vi har ju levt med och i detta kaos så länge att det blivit vår vardag. Vi vet inget annat. Det är såhär det är, har man tänkt. Och när vi sedan kommer över info om ADHD och känner igen oss eller när någon säger "Jag tror du har ADHD" känns det nästan overkligt. "ADHD? Jag? Näääää, jag är bara lite trög, lite dum, virrig och lat helt enkelt. Jag KAN skärpa mig om jag bara vill" Men kan vi det? Till viss del ja men till vilket pris?      
  • strulmaja
    Lindalej77 skrev 2011-03-10 10:22:21 följande:
    Hej!
    Ny här... eller jag har varit här ett tag o läst men inte skrivit förut!
    Är precis i början av min utredning med de första bedömningssamtalen klara, o screeningtestet gjort.
    Läkare, kurator o sjuksyster alla överens om att det lutar starkt åt att jag har rätt i att jag har ADD!
    Väntar nu att på allvar få komma igång med utredningen o ska få börja med medicin redan nu!
    Ska antagligen få börja med Strattera. Är det nån som har nån erfarenhet av Strattera?
    Har läst om den men hittar så mycket negativt om den så jag känner mig lite orolig o nedstämd just nu!
    Hej! Jag har ingen erfarenhet alls av den medicinen. Jag tycker dock du ska ge den en chans, funkar det inte så be om att få byta.
  • Lindalej77
    strulmaja skrev 2011-03-10 10:45:56 följande:
    Hej! Jag har ingen erfarenhet alls av den medicinen. Jag tycker dock du ska ge den en chans, funkar det inte så be om att få byta.
    Jo jag tänker absolut ge den en chans, är bara så jäkla orolig=(
     Hoppas ju verkligen att den funkar o att biverkningarna är minimala! Den enda jag kan tänka mig är att jag får gå ner lite i vikt=)
    Jag är så jäkla rädd för att upptäcka att medicinen inte hjälper mig så mycket, har verkligen massor av förhoppningar!
  • strulmaja
    Lindalej77 skrev 2011-03-10 10:52:55 följande:
    Jo jag tänker absolut ge den en chans, är bara så jäkla orolig=(
     Hoppas ju verkligen att den funkar o att biverkningarna är minimala! Den enda jag kan tänka mig är att jag får gå ner lite i vikt=)
    Jag är så jäkla rädd för att upptäcka att medicinen inte hjälper mig så mycket, har verkligen massor av förhoppningar!
    Jag förstår dig. Jag är fortfarane under utredning och ingen medicin har kommit på tal än men jag kommer be om att få prova om jag inte blir erbjuden. Och jag har också stora förhoppningar samtidigt som jag är lite skraj för eventuella biverkningar. Det är självklart bra att hoppas och vara positivt inställd. Men inte förvänta FÖR mycket. Medicinen kommer inte att göra några direkta underverk och helt och hållet ta bort alla jobbiga ADHD-drag. Dock tror jag att den kommer underlätta och skapa lite mer ordning i tankekaoset och bara det, även om det är pyttelite, är mycket värt för mig.  
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna