• Anonym (ADD?)

ADD symptom hos vuxna

Ni vuxna med ADD: jag undrar vad har ni för symptom? När uppmärksammades det och hur? Vilka tecken på ADD finns det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 18:24
    Jag har skapat en ny tråd (mötesplatsen) där vi kan diskutera annat som rör ADD/ADHD förutom symtom: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m56019945-8.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 22:43
    Viktig information om listan:

Listan nedan är en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som de flesta av oss i tråden upplever frekvent och har gemensamt med varandra.

Det är inte en lista som innehåller några absoluta sanningar eller säkra källor.
    Det är inte heller en lista över korrekta diagnoskriterier som professionella läkare och psykologer använder sig av vid diagnosticering.
    Det är en lista skriven i syfte att underlätta för oss som eventuellt kommer att utredas, att ta med till våra läkare vid ett första bedömingssamtal, att visa eller läsa upp för psykologen eller våra nära och kära.

En del av oss som skriver eller har skrivit här har redan en (av läkare) konstaterad ADHD eller ADD-diagnos, någon är under utredning medan andra fortfarande står i kö i väntan på utredning. Om du är en av dem som trillar in här, kanske mest av nyfikenhet, läser och känner igen dig i några eller i alla de symtom som finns med på listan behöver det inte betyda att du har ADHD/ADD. Men är du orolig och misstänker en eventuell ADHD/ADD-diagnos bör du kontakta din vårdcentral eller en öppenpsykiatrisk mottagning för vidare utredning.
    Nog för att en del av oss i tråden besitter stor erfarenhet och mycket kunskap om ämnet men vi är inga läkare eller psykologer. Vi kan svara på frågor och det gör vi så gärna, men vi kan inte lämna något definitivt svar eller ställa diagnos på någon.

Listan får däremot användas av vemsomhelst, kopieras, skrivas ut, ramas in eller vad du nu vill. Men kom ihåg, listan är endast en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som vi i tråden upplever och det frekvent, d.v.s ofta förekommande eller "on a daily basis".

~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

~ Behov av rutiner och struktur men ...

~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

~ Låg mental uthållighet

~ Lättdistraherad

~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

~ Bristande motivation och därför

~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

~ Ombytlig/nyckfull/obeständig (se ovan)

~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

~ Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

~ Benägen att göra saker i fel följd

~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
    Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

~ Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.

Övrigt - sådant som tagits upp här i tråden (därmed inte sagt att alla vi i tråden lider av det eller att ens alla med ADHD/ADD lider av det)

Låg självkänsla, social fobi, ångest, depression, ätstörningar, sömnstörningar och PMS.

Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

Många överkonsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och alkohol, vilket sägs ha lugnande effekt på personer med ADHD/ADD. Missbruk av droger (främst centralstimulantia som te.x amfetamin) då det bekant har en lugnande effekt på människor med ADHD förekommer också, i synnerhet hos de med odiagnosticerad ADHD/ADD i försök att självmedicinera.

Annat som tycks vara vanligt förekommande hos personer med ADHD/ADD är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 05:05
    Jag vill ge ett stort tack till strulmaja som har gjort ett fantstiskt jobb med att sammanställa informationen i tråden och skapa "listan"!
  • Svar på tråden ADD symptom hos vuxna
  • Anonym (vill veta)
    Anonym (kanske ADD) skrev 2011-03-02 18:49:40 följande:
    Hej!
    Här är en till som tyvärr kanske har ADD. Kommer inte som någon överaskning då jag så länge jag kan minnas kännt mig annorlunda. Hade det svårt i skolan, visade sig tydligast i matten men även i andra ämnen, gjorde aldrig läxorna för det var roligare att läsa en bok som jag ville läsa.. För ca 10 år sen läste jag en artikel om dyskalkyli och symtomen där stämde på pricken in på mig. Jag visste ju att jag hade problem men jag dolde dem väl för jag visste inte varför jag var så dålig på att räkna och tänka logiskt mm. 
    När jag fick mitt första barn för 9 år sen fick jag en svår deppression för jag blev så medveten om mina svårigheter. Jag hade på något sätt dolt det för min man, han skötte ekonomin och jag liksom bara hängde med. Det slutade med att jag skar mig i handleden och hamnade på psykakuten. Jag hade innan detta hände fått hjälp av ett spädbarnsteam men de förstod inte hur allvarligt det var även om jag tyckte jag uttryckte det. Iallafall så fick jag ingen hjälp på psyket alla bagatelliserade mitt problem och tyckte att det finns ju miniräknare typ.... Så efter tre veckor så fick jag gå hem. tog mig sakta upp från den djupa depressionen för att försöka leva ett liv, men problemet fanns ju kvar. försökte för nått år sen att be om hjälp på vc, för att få en utredning men hamnade hos en psykolog som bara skulle prata om problemet istället för att remitera mig vidare till en som kan utreda. trodde som sagt att det bara var dyskalkylin som var problemet.
     Men nu eftersom jag har en kontakt med Bup om min son som uppvisar symtom på ångest i vissa situationer så hade jag en telefonintervju med en kvinna och vi kom in på mig i vissa frågor och jag nämnde att jag bla har svårt att komma igång att göra saker och det känns som jag är trött hela tiden. Då sa hon att det kan tyda på ADD där även dyskalkyli ingår. och när jag hittade denna sida och läste de olika symtomen som var listade här så stämde väldigt många in på mig. Att vänta till sista stund med att göra och lämna in saker tex. komma igång att städa, jag ser röran och tvätten på golvet men jag bara konstaterar att där ligger det tvätt....Vill inte ha det så här, krävs så mycket energi varje dag åt att göra vardagliga sysslor skammen är stor när man inte känner att man lever upp till förväntningar som andra har på en. Nu ska jag försöka få en utredning en gång för alla vad det är för problem jag har. har hittat ett nr som jag ska ringa , även om det är lång väntetid så ska jag göra det. en styrkekram till er alla från miDet
    Det är alltså jag som skrev detta inlägg :)
  • strulmaja
    Anonym (ANNA) skrev 2011-03-03 07:53:41 följande:
    I helgen så skickade jag iväg en egenremiss till psyk för att jag ville bli utredd, de hörde av sig igår så första psykologbesöket är snart på G så det känns bra.

Eftersom jag snart ska amma i 7-12 månader så är inte concerta aktuellt än på ett tag.

Tog hjälp av denna lista när jag skrev remissen och de tyckte att den var väldigt välformulerad så tack strulmaja.
    Det var så lite Glad Grattis förresten!
  • strulmaja
    TjockKatt skrev 2011-03-03 08:08:44 följande:
    Jag tänkte på det föresten, är det någon av er som också har problem med perceptionen?
    Du menar typ perceptionsstörningar som i svårt att sålla intryck utifrån?
  • Anonym (Jösses)

OJ. Jag har ALLA symptom i TS förutom impulsivitet, men jag har istället fruktansvärd beslutsångest. Testade amfetamin första gången i slutet av tonåren, och det var rena himmelriket. Jag har alltid fullständigt kaos i hjärnan, kan beskrivas som vilt krig av tankar och impulser som far runt och gör mig fruktansvärt rastlös, men när jag var påverkad kändes det som att allt radade upp sig i raka, fina led och jag kunde strukturera mina tankar.
    Känner fortfarande (efter många år) en enorm saknad efter det där lugnet som kunde infinna sig.

Har aldrig tänkt tanken att jag skulle ha någon diagnos, men har alltid känt min "utanför" och annorlunda.

Om man skulle vilja veta om man faktiskt har någon diagnos, hur går man till väga då?

• Samarkand
    TjockKatt skrev 2011-03-03 08:08:44 följande:
    Jag tänkte på det föresten, är det någon av er som också har problem med perceptionen?
    Jopp, jag har det. Särskilt om det blir många intryck på en gång.
  • strulmaja
    TjockKatt skrev 2011-03-03 08:40:14 följande:
    Exakt så.
    Jo. Jag tror det. Jag är lite osäker på vad som ingår i perception men jag listar det jag har problem med och som jag tror är ngn slags perceptionsstörning.

Känsel:

* Tvättrådslappar (Sen jag var liten har jag tyckt att dessa skaver och kliar så det är det första som åker bort på nyinköpta kläder)

* Vissa klädmaterial och kläder (När jag var liten klarade jag inte av att gå i jeans, det gör jag nu så länge dom är mjuka, inte sträva och styva. Nytvättade jeans ogillar jag men tur nog brukar dom ju "mjukna till" ganska fort. AVSKYR alla kläder i ull, det sticks och kliar och tycker ofta strumpor och sånt skaver eller sitter åt för mkt, polotröjor känner jag mig strypt i)

* Jag är otroligt frusen av mig samtidigt som jag svettas mängder (Säkert inte ADHD-relaterat men jag fryser och svettas mer än andra i min omgivning) 

* Känslig för kyla och värme (När jag ska duscha eller bada tar det evigheter innan jag står eller ligger ned med hela kroppen. Jag har också alltid varit den som står ut kortast tid i en bastu eller som tar längst tid på sig att te.x komma i bassängen.)

Ang dusch så har jag läst att det är ofta förekommande att människor med autism upplever duschstrålarna som nålar mot kroppen. Den känslan har jag aldrig haft, däremot upplever jag själv att jag är känsligare än andra för lite hårdare och ojämna strålar. Det gör bara ont helt enkelt, känns som om jag får blåmärken på kroppen.  

Hörsel:

* Min hörsel tycks vara känsligare än andras. (Jag har te. svårt att koncentrera mig på en film om sambon sitter bredvid och prasslar med en godispåse eller tuggar och går inte på bio av samma anledning. Jag har även svårt för att koncentrera mig på te.x en skrivuppgift, eller försöka somna som också kräver stor koncentration om det är ljud runtomkring. Tickande klockor, snarkningar, tuggande, smaskande och t.o.m andetag tycks jag uppleva annorlunda än te.x min sambo. Jag kan inte beskriva det på ett annat sätt än att det upplevs som att jag hör detta väldigt högt, som om det alldeles intill örat eller inne i huvudet. Handklapp är ytterligare ett ljud jag avskyr. Inte applåder utan bara ett sånt där oförutsägbart och plötsligt handklapp som min sambo har en ovana att göra ibland. Detta gör direkt ont i öronen vilket framkallar ilska hos mig) 

* Jag har också upptäckt att jag har svårigheter med att bedöma vartifrån ett ljud kommer. Jag vet inte vad det kallas.

Syn:

* Att bedöma avstånd har jag vissa problem med. (Om jag ska korsa en väg gåendes och ser en bil komma springer jag över som om bilen var närmare än den är. Hur jag upptäckt att jag skiljer mig från andra här är att andra i min omgivning uppmärksammat detta, anmärker på det och skrattar åt mig.) 

* Ska jag kolla tv måste ytan framför vara ren från prylar. (Te.x får det inte stå något på bordet. Även om det inte skymmer sikten så stör det så pass som om det verkligen skymde sikten. Jag har även blivit uppmärksammad för mitt "breda synvinkelseende". Jag tycks se och uppfatta saker som händer eller rör sig i en bredare vinkel än andra även om jag inte tittar rakt på det som rör sig. Att försöka smyga sig på mig från sidan eller snett bakifrån är så gott som omöjligt. Eller te.x när jag sitter i soffan och tittar på tv så ser jag även grannens tv på deras övervåning även om grannens hus befinner sig åt sidan från där jag sitter. Men detta stör mitt tv-tittande och  tur nog har vi rullgardiner som jag kan dra för för att stänga detta ute.  

* Ljus har jag också problem med. (Jag upplever att jag bländas väldigt lätt jämfört med andra. Ex på tv-tittande igen så vill jag inte ha någon ljuskälla på, mörkt och tyst ska det vara. Just nu beklagar jag mig över kökslampan som jag anser bländar medan sambon tycker jag överdriver.) 

* Uruselt mörkeseende  

Smak: 

* Jag har bara hört en förutom mig som sagt att kött (ofta kyckling) kan smaka lik. Fast hon uttryckte det med ordet "kadaver", dock förstod vi vad vi menade. (Men mitt smasksinne stannar ine vid kött utan det kan även vara pasta, fisk eller ja vad som där jag (enligt andra) "får för mig" att det smakar konstigt och därmed blir matlusten genast obefintlig. Vatten kan smaka groda och när folk frågar mig hur jag kan veta hur en groda smaka brukar jag beskriva det som att vattnet smakar som en groda luktar. Och alla vet ju hur grodor luktar Flört 

Lukt:    

* Jag upplever att mitt luktsinne är mer välutvecklat eller bara känsligare än andras. (Te.x mögel kan jag lukta mig till på mils avstånd, gammal mat, gammal mjölk och sådant känner jag direkt. Likaså cigarettrök trots att jag är rökare själv. Hit hör även brandrök. Jag är också känslig mot starka lukter som viss parfym, stekos, gubblukt Skrikandes. Och nog är det så att dom allra flesta är känsliga mot eller direkt ogillar dessa lukter jag tar upp men för mig tycks toleransen vara lägre än för andra. 

Fick jag med allt nu? Jag tror det. Overall upplever jag att jag är känsligare och har i vissa fall som jag tagit upp extremt låg tolerans jämfört med andra. Detta grundar jag på egna upplevelser men också på vad jag fått sagt till mig av andra och deras berättelser om hur dom upplever det. Sorry för långt inlägg.   
  • strulmaja
    Anonym (Jösses) skrev 2011-03-03 09:30:07 följande:
    OJ. Jag har ALLA symptom i TS förutom impulsivitet, men jag har istället fruktansvärd beslutsångest. Testade amfetamin första gången i slutet av tonåren, och det var rena himmelriket. Jag har alltid fullständigt kaos i hjärnan, kan beskrivas som vilt krig av tankar och impulser som far runt och gör mig fruktansvärt rastlös, men när jag var påverkad kändes det som att allt radade upp sig i raka, fina led och jag kunde strukturera mina tankar.
    Känner fortfarande (efter många år) en enorm saknad efter det där lugnet som kunde infinna sig.

Har aldrig tänkt tanken att jag skulle ha någon diagnos, men har alltid känt min "utanför" och annorlunda.

Om man skulle vilja veta om man faktiskt har någon diagnos, hur går man till väga då?
    Hej och välkommen till klubben Skrattande 

För att få till utredning finns det lite olika vägar att gå. Man kan utredas privat (kortare kö men betydligt dyrare), skriva egenremiss till te.x den öppenpsykiatriska mottagningen närmast dig, eller gå via vårdcentralen och därifrån få remiss till psyk. mottagn. Själv gick jag via VC.
  • Alle

Härligt med  lite aktivitet igen!

Här är det hyfsat....förutom att jag är inne i ett extremt seg period nu, har haft minst ett barn hemma sen i fredags och det är knäckande...jag får absolut inget gjort förutom att ta hand om sjuklingen och möjligen lite datande.
    Jag spelar också Cityville - inboxa mig  

Och när sambon jobbar helgnatt så är det lika med kaos hemma....

Väntar besked från psyk, var där förra måndagen och ska få besked denna vecka men nu är det torsdag och inget har jag hört.
    Försöker bringa ordning bland mina pappar, både privata och företagets - ja, jag är egenföretagare och kan bokföring men har insett att jag nog behöver lite stöttning där. Sambon är orolig att jag "strutsar" och har börjat öppna min post...i all välmening.

Angånde Strulmajas inlägg om perception så är jag extremt ljudlänslig, särskilt för hög och lågfrekventa ljud, det stör ut mig fullständigt.
    Är känslig för dofter, särskilt hur andra människor luktar. Har en god vän som jag älskar men jag klarar inte av hennes kroppslukt....
    Hatar när folk smaskar, prasslar, snarkar etc.... 

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna