• Anonym (ADD?)

ADD symptom hos vuxna

Ni vuxna med ADD: jag undrar vad har ni för symptom? När uppmärksammades det och hur? Vilka tecken på ADD finns det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 18:24
    Jag har skapat en ny tråd (mötesplatsen) där vi kan diskutera annat som rör ADD/ADHD förutom symtom: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m56019945-8.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 22:43
    Viktig information om listan:

Listan nedan är en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som de flesta av oss i tråden upplever frekvent och har gemensamt med varandra.

Det är inte en lista som innehåller några absoluta sanningar eller säkra källor.
    Det är inte heller en lista över korrekta diagnoskriterier som professionella läkare och psykologer använder sig av vid diagnosticering.
    Det är en lista skriven i syfte att underlätta för oss som eventuellt kommer att utredas, att ta med till våra läkare vid ett första bedömingssamtal, att visa eller läsa upp för psykologen eller våra nära och kära.

En del av oss som skriver eller har skrivit här har redan en (av läkare) konstaterad ADHD eller ADD-diagnos, någon är under utredning medan andra fortfarande står i kö i väntan på utredning. Om du är en av dem som trillar in här, kanske mest av nyfikenhet, läser och känner igen dig i några eller i alla de symtom som finns med på listan behöver det inte betyda att du har ADHD/ADD. Men är du orolig och misstänker en eventuell ADHD/ADD-diagnos bör du kontakta din vårdcentral eller en öppenpsykiatrisk mottagning för vidare utredning.
    Nog för att en del av oss i tråden besitter stor erfarenhet och mycket kunskap om ämnet men vi är inga läkare eller psykologer. Vi kan svara på frågor och det gör vi så gärna, men vi kan inte lämna något definitivt svar eller ställa diagnos på någon.

Listan får däremot användas av vemsomhelst, kopieras, skrivas ut, ramas in eller vad du nu vill. Men kom ihåg, listan är endast en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som vi i tråden upplever och det frekvent, d.v.s ofta förekommande eller "on a daily basis".

~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

~ Behov av rutiner och struktur men ...

~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

~ Låg mental uthållighet

~ Lättdistraherad

~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

~ Bristande motivation och därför

~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

~ Ombytlig/nyckfull/obeständig (se ovan)

~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

~ Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

~ Benägen att göra saker i fel följd

~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
    Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

~ Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.

Övrigt - sådant som tagits upp här i tråden (därmed inte sagt att alla vi i tråden lider av det eller att ens alla med ADHD/ADD lider av det)

Låg självkänsla, social fobi, ångest, depression, ätstörningar, sömnstörningar och PMS.

Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

Många överkonsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och alkohol, vilket sägs ha lugnande effekt på personer med ADHD/ADD. Missbruk av droger (främst centralstimulantia som te.x amfetamin) då det bekant har en lugnande effekt på människor med ADHD förekommer också, i synnerhet hos de med odiagnosticerad ADHD/ADD i försök att självmedicinera.

Annat som tycks vara vanligt förekommande hos personer med ADHD/ADD är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 05:05
    Jag vill ge ett stort tack till strulmaja som har gjort ett fantstiskt jobb med att sammanställa informationen i tråden och skapa "listan"!
  • Svar på tråden ADD symptom hos vuxna
  • Anonym (vill veta)

har sån ångest nu när jag skickat iväg remmisen. Tänk om jag inte skrev tillräckligt utförligt, tänk om det kommer ta flera år innan jag får komma på utredning, eller att jag inte får komma alls, Blää jag går och tänker på detta hela tiden. Jag har troligtvis dyskalkyli också, men mycket av symtomen går ju in i varandra med add. utreder de för dyskalkylin också?
    Jag tycker jag blir mer irriterad och snäser på barnen fast jag inte vill det. är så trött hela tiden. jobbade idag och tyckte att jag gick i sirap, ingen energi alls,gjorde det jag skulle men inte mer.Känns som om man spelar ett spel, tänk om de visste hur jag egentligen va, känns som om jag inte fattar nått ibland. depp, depp :(

• Anonym (sambo)

Vet inte om jag är "välkommen" här men jag ville bara säga att jag följer er tråd av intresse eftersom en massa pusselbitar fallit på plats när jag av en slump läste om ADD för ett tag sedan och förstod att min sambo kanske har det (symptomlistan här i tråden var TOPPEN, jag har läst den högt för sambon). Bl a har han otroooooligt svårt att få tummen ur, få något gjort, skjuter upp allt, verkar trött jämt, ger intryck av att inte lyssna när man pratar, svårt att skifta fokus från en sak till en annan m.m. Han har alltid haft problem med skolgången och bl a fått göra ett allmänt begåvningstest i lågstadiet där han låg under medel på just uppmärksamhet, men psykologen skrev som utlåtande att det kommer rätta till sig i lek med andra barn (??). Han ansågs då även omogen, drömmande i sin egen värld, lekte mycket för sig själv. Har även dyslexi.

Min sambos problem har lett till mycket problem och tjafs i förhållandet, speciellt efter vi fått barn då problemen blev mycket tydligare. Nu när jag har en förklaring till allt så har vi en rättvis chans att hitta lösningar. Vi har varit till läkare (jag var med honom eftersom han låser sig så lätt och inte själv kan formulera problemen) så nu väntar vi på att utredningen förhoppningsvis ska starta, även om det lär dröja. Det är en förutsättning för att vi båda ska orka med, eftersom jag också mår lite dåligt just nu och har mycket på mina axlar hela tiden.

Vet inte varför jag skrev detta men en anledning var nog att jag ville tipsa om förra avsnittet av Arga snickaren på Kanal 5, som handlade just om en familj där mannen har ADD:
    www.kanal5play.se/program/play/argasnickaren-s05e01

• P i x i e
    strulmaja skrev 2011-03-11 01:33:23 följande:
    Hej! Jag tror det anses som sjukligt när det blir tvångsmässigt och då personens begränsas av sin "störning". Jag rycker te.x fransar, ögonbryn och kammar håret med fingrarna tills det inte lossnar några fler hårstrån men det har aldrig varit ett lidande för mig. Eller jo, 1-2 ggr har jag råkat rycka bort liiite för strån från ögonbrynen men det växte snabbt ut, tur nog. Men då skämdes jag lite och fick kommentarer. Jag sa att jag slant med pincetten Skrattande Annars är detta inget jag lider eller begränsas av. Alltså, inga kala fläckar eller så. Jag upplever inte att det är tvångsmässigt hos mig utan mer uttryck för rastlöshet för jag gör detta när jag uttråkad, framför tvn, i bilen (om jag är passagerare), om jag sitter och läser etc. Hur är det för dig?
    Lite så jag tänker med, sålänge det inte begränsar mig =)
    Det är oftast i kvällsrutinen innan jag skall lägga mig (det kanske begränsar mig lite, att jag måste ha min kvällsrutin)
    Men blir att man står där och kollar, vissa hårstrån ser konstiga ut, då drar jag dem.. oftast på ett och samma ställa.. har två på armen jag måste ta bort när de växer ut... och ögonbrynen har jag förbjudit mig själv att plocka igen.. betalar för det nu för tiden ;)
    och ögonfransar som väver konstigt som inte gör ont att dra kan det hända att jag drar...
    Kom på nu när du skrev det där med när du är rastlös.. är jag uttråkad kan jag sitta och rycka hår på benen om jag inte rakat dem på ett tag.. för att jag har tråkigt.

Men som sagt, det begränsar mig inte.
    Men sedan
    and then I told myself - of course I deserve it!
  • strulmaja
    Anonym (sambo) skrev 2011-03-11 22:16:23 följande:
    Vet inte om jag är "välkommen" här men jag ville bara säga att jag följer er tråd av intresse eftersom en massa pusselbitar fallit på plats när jag av en slump läste om ADD för ett tag sedan och förstod att min sambo kanske har det (symptomlistan här i tråden var TOPPEN, jag har läst den högt för sambon). Bl a har han otroooooligt svårt att få tummen ur, få något gjort, skjuter upp allt, verkar trött jämt, ger intryck av att inte lyssna när man pratar, svårt att skifta fokus från en sak till en annan m.m. Han har alltid haft problem med skolgången och bl a fått göra ett allmänt begåvningstest i lågstadiet där han låg under medel på just uppmärksamhet, men psykologen skrev som utlåtande att det kommer rätta till sig i lek med andra barn (??). Han ansågs då även omogen, drömmande i sin egen värld, lekte mycket för sig själv. Har även dyslexi.

Min sambos problem har lett till mycket problem och tjafs i förhållandet, speciellt efter vi fått barn då problemen blev mycket tydligare. Nu när jag har en förklaring till allt så har vi en rättvis chans att hitta lösningar. Vi har varit till läkare (jag var med honom eftersom han låser sig så lätt och inte själv kan formulera problemen) så nu väntar vi på att utredningen förhoppningsvis ska starta, även om det lär dröja. Det är en förutsättning för att vi båda ska orka med, eftersom jag också mår lite dåligt just nu och har mycket på mina axlar hela tiden.

Vet inte varför jag skrev detta men en anledning var nog att jag ville tipsa om förra avsnittet av Arga snickaren på Kanal 5, som handlade just om en familj där mannen har ADD:
    www.kanal5play.se/program/play/argasnickaren-...
    Hej, klart du är välkommen!

Senaste avsnittet av Arga snickaren såg jag och kände igen mig själv. Jag har samma problematik men upplever mig inte själv vara så låst i min ADD/ADHD som snubben i avsnittet. Te.x försöker jag alltid hitta nya kreativa lösningar på problemen. Å andra sidan, vem vet hur jag hade mått om jag bodde i ett rivningsobjekt? Jag kan bara föreställa mig. 

Hur ser din sambo på dom problem han har? Är han medveten? Har han självinsikt? 

Sen är jag nyfiken på hur detta, hans eventuella ADD, drabbar dig. ATT det drabbar och påverkar dig förstår jag, men jag skulle vilja ha konkreta exempel, om du vill svara förstås. 

• strulmaja
    P i x i e skrev 2011-03-11 23:24:33 följande:
    Lite så jag tänker med, sålänge det inte begränsar mig =)
    Det är oftast i kvällsrutinen innan jag skall lägga mig (det kanske begränsar mig lite, att jag måste ha min kvällsrutin)
    Men blir att man står där och kollar, vissa hårstrån ser konstiga ut, då drar jag dem.. oftast på ett och samma ställa.. har två på armen jag måste ta bort när de växer ut... och ögonbrynen har jag förbjudit mig själv att plocka igen.. betalar för det nu för tiden ;)
    och ögonfransar som väver konstigt som inte gör ont att dra kan det hända att jag drar...
    Kom på nu när du skrev det där med när du är rastlös.. är jag uttråkad kan jag sitta och rycka hår på benen om jag inte rakat dem på ett tag.. för att jag har tråkigt.

Men som sagt, det begränsar mig inte.
    Men sedan
    Jag borde också betala för att få ögonbrynen plockade för jag är inge vidare på det själv. Å andra sidan bryr jag mig inte så mycket heller Skrattande 
    Jag tror att det finns olika grader av allt. För att få en diagnos ska "störningen" begränsa så pass att det blir till ett lidande eller handikapp. Jag såg en dokumentär om detta, en tjej som hade trichotillomani. Hon fick använda peruk eftersom hon dragit av så mycket hår att det blivit stora, kala fläckar på huvudet. Hon mådde förstås fruktansvärt dåligt över detta (tror hon var f.d eller ville vara modell), det hindrade henne  jobbsökande, i vardagen osv. För henne var det inte uttryck för rastlöshet, snarare ett tvång, något hon tillbringade mycket tid åt men oförmögen själv att avbryta eller sluta.
  • strulmaja
    Anonym (vill veta) skrev 2011-03-11 19:11:46 följande:
    har sån ångest nu när jag skickat iväg remmisen. Tänk om jag inte skrev tillräckligt utförligt, tänk om det kommer ta flera år innan jag får komma på utredning, eller att jag inte får komma alls, Blää jag går och tänker på detta hela tiden. Jag har troligtvis dyskalkyli också, men mycket av symtomen går ju in i varandra med add. utreder de för dyskalkylin också?
    Jag tycker jag blir mer irriterad och snäser på barnen fast jag inte vill det. är så trött hela tiden. jobbade idag och tyckte att jag gick i sirap, ingen energi alls,gjorde det jag skulle men inte mer.Känns som om man spelar ett spel, tänk om de visste hur jag egentligen va, känns som om jag inte fattar nått ibland. depp, depp :(
    {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (sambo)

Strulmaja: Jag upplevde också honom i programmet som väldigt låst i sin diagnos faktiskt. Men vem hade inte blivit handlingsförlamad i det kaoset. Jo jag tog ju upp detta med ADD med min sambo efter jag läst om det, och jag läste då bl a upp symptomlistan här i tråden och han tyckte att mycket stämde. Tror han kände sig lite lättad att få en förklaring på saker och ting. Jo hur det hela påverkar mig är helt enkelt att nästan inget här hemma blir gjort om inte jag gör det. Tänk dig att man blickar ut över ett stökigt rum så som det blir på fem minuter när man är småbarnsfamilj, och veta att varenda pryl kommer ligga där tills DU tar upp det. Ingen annan kommer ta initiativ till att barnen kommer ut en stund, DU måste dessutom gå och städa efter den andra vuxna i familjen, och om du går hemifrån utan barnen måste du påminna sambon om att han måste ge barnen mat - helst både vad och när. Dessutom har du inget körkort och är beroende av att sambon kör iväg skräpet som ska källsorteras, något som skjuts upp vecka efter vecka tills halva hemmet börjar fyllas med skräp och du själv får packa in allt skräpet i bilen för då kanske det till slut körs iväg. Är ni iväg på t ex kalas så glömmer han av barnen och bara har det trevligt medan du får se efter barnen själv. Din sambo kan inte heller sköta ekonomin på egen hand eller andra viktiga saker - allt skjuts upp eller glöms bort. Lite så ser mitt liv ut. Men han klarar många saker också, nu blir det mycket fokus på det han inte klarar så klart. Och jag är hoppfull att med hjälp så kommer vi kunna förenkla livet för oss båda. Jag ska se om vi t ex kan prova att göra ett schema. Min sambo är ju inte sån här med flit, han är ju världens bästa egentligen.

• BeaBee
    Anonym (vill veta) skrev 2011-03-11 19:11:46 följande:
    Ett tips är att ringa in själv, det gjorde jag när jag "skickade" en egenremiss. Jag ringde helt enkelt och berättade för personen vilken problematik jag hade och hur livet var för mig och det funkade riktigt bra. Jag är nu på en så kallad screening där de ska fatta beslut om jag ska utredas vidare.

Jag har bland annat fått fylla i en massa formulär om adhd och även om asperger men det passar inte in på mig alls. De är med andra ord inte låsta till att du själv skickar en remiss om add/adhd utan de kollar mer saker på en gång. Jag har varit på 3 möten och ska väl åtminstone på 2 st till innan hon fattar beslut men det verkar gå snabbare på vissa ställen.
  • allmänt

Ville bara berätta för nån att jag varit på vårdcentralen idag (efter att jag gick fel och in på en gymnasieskola haha! typiskt.) och träffat en läkare. Jag beskrev mina problem lite kortfattat och hon sa självmant att hon misstänkte ADD/ADHD, så en remiss skall skickas!

Himla skönt att hon tyckte det själv också! Då känns det som jag har lite kött på benen här. Skall få prata med en kurator under tiden jag väntar på min remiss.

Skall även samla ihop lite länkar och skicka till min mamma att läsa, så hon är beredd om det går till utredning. Eller kanske främst så hon vet vad jag sysslar med här och VARFÖR jag gör det.

Steg ett - check! Ett hundra miljoner to go :P

• BeaBee
    allmänt skrev 2011-03-15 15:12:25 följande:
    Ville bara berätta för nån att jag varit på vårdcentralen idag (efter att jag gick fel och in på en gymnasieskola haha! typiskt.) och träffat en läkare. Jag beskrev mina problem lite kortfattat och hon sa självmant att hon misstänkte ADD/ADHD, så en remiss skall skickas!

Himla skönt att hon tyckte det själv också! Då känns det som jag har lite kött på benen här. Skall få prata med en kurator under tiden jag väntar på min remiss.

Skall även samla ihop lite länkar och skicka till min mamma att läsa, så hon är beredd om det går till utredning. Eller kanske främst så hon vet vad jag sysslar med här och VARFÖR jag gör det.

Steg ett - check! Ett hundra miljoner to go :P
    Oj vilken tur du hade med läkaren! Min läkare sa bara nej men igångssättningssvårigheter är väl inget problem det är ju bara att göra! och sen sa samma läkare att nej du har inga sömnproblem du är ung och ni har inte det.

När jag frågade om han ville försörja mig när jag blivit sparkad från jobbet just för att jag aldrig somnade innan kl 6 på morgonen så fick jag mina sömntabletter. Remissen för adhd-utredning fick jag dock fixa själv.
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna