• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • tinis

Hej Spöke!
    Det var läääänge sen jag skrev om tips på namn till våran dotter men det blev en Isabelle Timja Mona Maria :D
    Det är svårt att inte tänka på syskonnamn hehe Men har fastnat för ett (som, som vanligt ingen annan gillar) ; Movitz. Skulle det funka?

Ha det bra!

• spöke
    Flizan30 skrev 2014-07-28 17:05:41 följande:
    Hej Spöke smile1.gif
    Undrar om du har lust att hjälpa mig med namn till min dotter på 2,5 månad? Behöver lite hjälp på vägen då vi måste skicka in papper om senast 10 dgr:(. Vi pratade först om Alice men tycker det känns lite för Engelskt? Tycker det är tråkigt att namnet legat som nr 1 på topplistan senaste tre åren. Har varit inne på Astrid dåd et känns ståtligt på något vis samt är fornnordiskt. Älskar det men känns också lite kantigt och hårt? Jag gillade det inte först heller så är osäker på om jag kommer ångra mig eller om det växer med tiden.Jag vill gärna ha ett klassiskt vackert namn som inte blir omodernt liknande Erik fast för flickor.Inget generationsbundet som Linda ex var på 70-talet.Har också funderat på Josephine men är tveksam om det räknas som generationstypiskt eller klassiskt?   
    Hej!
    Alice är den franska eller engelska formen av det tyska namnet Adelheid. Och sättet som vi uttalar namnet på i Sverige låter som en blandning av det franska och engelska uttalet. Tycker inte att du behöver oroa dig för att det är för engelskt - det är väl etablerat i det svenska namnbruket. 

Klassiska flicknamn:

Anna
    Lisa
    Tove
    Linnea
    Maria
    Kristina
    Cecilia
    Ellinor
    Hanna
    Agnes
    Emma
    Klara
    Ingrid
    Ebba
    Lovisa
    Elsa
    Julia
    Johanna
    Rebecka
    Sofia
  • spöke
    tinis skrev 2014-08-03 11:15:41 följande:
    Hej Spöke!
    Det var läääänge sen jag skrev om tips på namn till våran dotter men det blev en Isabelle Timja Mona Maria :D
    Det är svårt att inte tänka på syskonnamn hehe Men har fastnat för ett (som, som vanligt ingen annan gillar) ; Movitz. Skulle det funka?

Ha det bra!
    Hejsan!

Enligt SCB:
    Det finns 117 män som har förnamnet Movitz. Av dessa har 60 namnet Movitz som tilltalsnamn.
    Jag tycker absolut att det funkar. De flesta har ju hört namnet genom Fredmans epistlar. Om du gillar Bellman blir det ju ännu festligare.

• myperfectlife

Spöken jag ber om råd ifrån din sida. Syskonen heter Leonardo, Faith, Lillian och Francis. Nu har vi bestämt oss för fem namn och behöver lite hjälp.
    Florence Rachel
    Lionella Rachel
    Leslie Rachel
    Lira Rachel
    Liah Rachel
    så vilket utav dessa ska vi välja?

• spöke
    myperfectlife skrev 2014-08-03 13:16:02 följande:
    Spöken jag ber om råd ifrån din sida. Syskonen heter Leonardo, Faith, Lillian och Francis. Nu har vi bestämt oss för fem namn och behöver lite hjälp.
    Florence Rachel
    Lionella Rachel
    Leslie Rachel
    Lira Rachel
    Liah Rachel
    så vilket utav dessa ska vi välja?
    Personligen gillar jag Florence och Lia(h) bäst. 

Annars rekommenderar jag Flora varmt.
  • spöke
    Flizan30 skrev 2014-08-03 13:37:29 följande:
    Tack för svar:)
    Så lite så. Det finns ingen riktig motsvarighet till Erik bland flicknamnen. Inget som är så pass neutralt generationsmässigt.
  • Mina barn är Görel å Malte

Spöket!

Min kompis heter Elvira och hennes fru heter Stephanie.

Deras barn heter: Rakel, Astrid, Loke

Nu kommer det en till och vi vill har förslag på namn!

OBS:

Varken Elvira eller Stephanie gillar deras namn så mycket...

De vill alltså inte ha så mycket namn i stilen "Emelie Fanny Jannike" eller "Elvira Alice Leocordia Hilda"

Folk har rekommenderat Carmen, Thea och Axel men de vill inte Stephanie ha... En annan rekommenderade Vidar och det ville inte Elvira...

Så namn som passar!

• Mina barn är Görel å Malte
    spöke skrev 2014-07-27 16:25:19 följande:

Tack för fina ord.

När det gäller topplistenamnen så ska man ha rejält oflyt för att hamna i en klass med tre-fyra andra med samma namn. Nu för tiden är det  inte lika många som får topplistenamnen som tidigare. Det är mer spridning.

Här kommer några förslag på lite längre flicknamn som funkar även internationellt:

Amelia Sofia/Sophia Miranda Coralie Annabelle Olivia Cornelia Joelle Miriam

Felicia Amanda Lilian Rebecka Elodie Alicia Vanessa Emilia Victoria Noelle

Och några pojknamn:

Vilhelm Florian Elias Gabriel Jonathan Leonard Nicholas Ossian Roman Samuel

Amadeus Emanuel Valentin Julian Fabian Christian Leonel Theodor Vincent

Fler förslag:

Flicknamn:

Emelie Ethel Jenny Joni Malin Josephel Stephanie Joan Joun Roxanne Anne Anna

Pojknamn: Joseph Ben Alvar Pontus(funkar kanske inte jättebra internationellt) Hampus Sebastian Julius Morris Boris Jim Kim

Fast jag vet ju inte så jättebra...
Svar på tråden Spökes namn(t)råd