• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • Mina barn är Görel å Malte
    spöke skrev 2014-07-27 16:37:00 följande:

Laura

Claudia 

Lucia

Alice

Elvira

Ingen höjdare...

Tack ändå!
  • Flizan30

Vi funderade på Alice men tycker det är för sött och sprött? Vill ha ett namn som är sött och vackert men har stark karaktär och lite skinn på näsan. (Kommer hon att vara som min första dotter kommer hon att vara söt men också envis och ha temperament). Det skall också vara klassiskt och passa lika bra på vuxen som barn. De namn vi nu senast har tänkt på är:

Astrid
    Ebba
    Agnes
    Elsa
    Alice

Vilket namn tycker du stämmer bra in på detta då och är din personliga favorit?

• spöke
    Mina barn är Görel å Malte skrev 2014-08-04 21:16:29 följande:
    Spöket!

Min kompis heter Elvira och hennes fru heter Stephanie.
    Deras barn heter: Rakel, Astrid, Loke
    Nu kommer det en till och vi vill har förslag på namn!
    OBS:
    Varken Elvira eller Stephanie gillar deras namn så mycket...
    De vill alltså inte ha så mycket namn i stilen "Emelie Fanny Jannike" eller "Elvira Alice Leocordia Hilda"
    Folk har rekommenderat Carmen, Thea och Axel men de vill inte Stephanie ha... En annan rekommenderade Vidar och det ville inte Elvira...

Så namn som passar!
    Hej! Rakel är ju ett bibliskt namn medan Astrid och Loke är fornnordiska. Så kanske ett bibliskt namn för att få två av varje?

Rut
    Ester
    Mirjam

Aron
    Levi
    Silas

Med tanke på syskonens namn så verkar föräldrarna gilla namn med lite hårdare bokstäver i, så kanske...

Britta Greta Tekla Siri Iris Nora Doris Edit Ethel Franka Vera

Assar Konrad Georg Harry Holger Egon Frank Melker Ture
  • spöke
    Mina barn är Görel å Malte skrev 2014-08-04 21:27:06 följande:
    Ingen höjdare...

Tack ändå!
    Vad sägs om...?

Ally
    Vilma
    Aurora
    Ines
    Mira
    Vega
    Adela
    Alba
    Leona
    Clara
    Isis
  • spöke
    Flizan30 skrev 2014-08-05 21:27:18 följande:
    Vi funderade på Alice men tycker det är för sött och sprött? Vill ha ett namn som är sött och vackert men har stark karaktär och lite skinn på näsan. (Kommer hon att vara som min första dotter kommer hon att vara söt men också envis och ha temperament). Det skall också vara klassiskt och passa lika bra på vuxen som barn. De namn vi nu senast har tänkt på är:

Astrid
    Ebba
    Agnes
    Elsa
    Alice

Vilket namn tycker du stämmer bra in på detta då och är din personliga favorit?
    Tycker att alla namnen på listan stämmer överens med dina kriterier. Astrid har hårda bokstäver, så det känns lite tuffare än de mjuka namnen. Har svårt att välja en personlig favorit för jag gillar alla namnen - men det kanske får bli Elsa (av starkt personliga skäl ).

Vad heter storasyster?
  • Flizan30

Isabella heter storasyster. Vi gillar också namnet Charlotte. Dock är storasyster 8 år så känns okej om namnet inte 100 % passar.

• spöke
    Flizan30 skrev 2014-08-06 13:22:53 följande:
    Isabella heter storasyster. Vi gillar också namnet Charlotte. Dock är storasyster 8 år så känns okej om namnet inte 100 % passar.
    Charlotte är fint. Även Charlotta.

Vad sägs om Beata eller Beatrice?
  • Flizan30

Beata gillar vi inte. Jag älskar Beatrice men inte min man tyvärr. Jag skall föreslå det igen. Vad är mest klassiskt och tidlöst av Charlotte och Charlotta? Vilket hade du valt där då? Båda är fina tycker jag.

• spöke
    Flizan30 skrev 2014-08-06 14:06:10 följande:
    Beata gillar vi inte. Jag älskar Beatrice men inte min man tyvärr. Jag skall föreslå det igen. Vad är mest klassiskt och tidlöst av Charlotte och Charlotta? Vilket hade du valt där då? Båda är fina tycker jag.
    Jag är nog mer förtjust i Charlotta än Charlotte. Dessutom tycker jag mycket om smeknamnet Lotta. Tänker på en söt, men tuff tjej - som Lotta på Bråkmakargatan.
  • Flizan30

Charlotta är kanske inte så dumt . Det känns lite långt. Men å andra sidan så är Isabella också ett långt namn med tre stavelser så det är nog mest en vanesak. Vad tycker du om namnet Agnes annars? (Storebrors namn börjar på och har två stavelser).

Svar på tråden Spökes namn(t)råd