• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • Naya

Hej! Lever denna tråd fortfarande?

Jag är i akut behov av namnhjälp!! 
    Vi föräldrar kommer inte överens... Sambon gillar Malcolm, Lennox och Devin. Jag gillar Sam, Kian och Mateo. Jag vägrar hans namn och han vägrar mina. 

Kan någon snälla hjälpa mig med lite förslag? Har plöjt alla namnsidor som jag lyckats googla fram, men lyckas inte hitta något jag fastnar för. Barnet kommer inte vara helsvenskt, därför undanbedes namn så som Johan, Carl, Anders osv. Storebror har ett arabisk klingande namn; Malik. 

Hjälp mig Spöket! 

• Daphodil

Skulle också vilja ha hjälp. Har en dotter som heter Aurora, och väntar nu syskon med okänt kön. Pojknamnet är spikat men är mer osäker på flicknamn. Vill alltså ha något lite stiligare men ändå rätt ovanligt, i stil med Aurora. Inga fyrabokstäversnamn. Har du förslag i liknande stil?

• trollhona
    Naya skrev 2019-11-14 12:49:06 följande:

Vi föräldrar kommer inte överens... Sambon gillar Malcolm, Lennox och Devin. Jag gillar Sam, Kian och Mateo. Jag vägrar hans namn och han vägrar mina. 

Kan någon snälla hjälpa mig med lite förslag? Har plöjt alla namnsidor som jag lyckats googla fram, men lyckas inte hitta något jag fastnar för. Barnet kommer inte vara helsvenskt, därför undanbedes namn så som Johan, Carl, Anders osv. Storebror har ett arabisk klingande namn; Malik. 

Hjälp mig Spöket! 

Killian kanske skulle vara ett alternativ.
    Annars har du Zakarias, Melwin, Ian, Simson, Valentin, Vincent, Ismael, Baxter, Otis, Liam, Sami
  • trollhona
    Daphodil skrev 2019-11-14 13:20:53 följande:

Skulle också vilja ha hjälp. Har en dotter som heter Aurora, och väntar nu syskon med okänt kön. Pojknamnet är spikat men är mer osäker på flicknamn. Vill alltså ha något lite stiligare men ändå rätt ovanligt, i stil med Aurora. Inga fyrabokstäversnamn. Har du förslag i liknande stil?

Ottilia  Amalia  Corina  Cordelia  Dorothea Leonora  Aniara
  • spöke
    Naya skrev 2019-11-14 12:49:06 följande:

Hjälp mig Spöket! 
    Hej! Sorry, jag har haft lite paus ett tag. Hur har det gått med namn? Har ni lyckats enas?

Spöke
  • spöke
    Daphodil skrev 2019-11-14 13:20:53 följande:
    Hej. Och f'låt. Har haft lite paus.

Har ni hittat något namn till en ev. lillasyster?
  • 10oktober

Hej Spöke!

Vi väntar andra barnet och funderar på namn för fullt, både pojk- och flicknamn. Storebror heter Folke och vi vill gärna ha något i gammal stil, gärna något med två stavelser. Vi funderar på Stina till en flicka men är inte säkra. Det får inte vara för vanligt men ändå ett etablerat namn. Vad kommer du att tänka på? :)

• spöke
    10oktober skrev 2020-01-17 19:02:31 följande:
    Hej Spöke!

Vi väntar andra barnet och funderar på namn för fullt, både pojk- och flicknamn. Storebror heter Folke och vi vill gärna ha något i gammal stil, gärna något med två stavelser. Vi funderar på Stina till en flicka men är inte säkra. Det får inte vara för vanligt men ändå ett etablerat namn. Vad kommer du att tänka på? :)
    Hej! Folke & Stina tycker jag låter toppen ihop. 
    Tillsammans med Folke skulle jag vara försiktig med andra namn som har ett dominant L. De kan lätt konkurrera ut varandra, om du förstår vad jag menar.

Andra namn som passar med Folke:

Ebba Märta Sigrid Greta Hedvig

Hjalmar Arvid Olof Henning Ivar 
  • spöke
    spöke skrev 2020-01-17 19:15:56 följande:
    Hej! Folke & Stina tycker jag låter toppen ihop. 
    Tillsammans med Folke skulle jag vara försiktig med andra namn som har ett dominant L. De kan lätt konkurrera ut varandra, om du förstår vad jag menar.

Andra namn som passar med Folke:

Ebba Märta Sigrid Greta Hedvig

Hjalmar Arvid Olof Henning Ivar 
    Eventuellt är Hjalmar lite för L-igt. Herman kan vara ett alternativ. Jag tycker man kan matcha nordiska och tyska namn med fördel eftersom språken är så nära besläktade.

Är du intresserad av gamla nordiska namn kan jag rekommendera den här sidan: https://kulturbilder.wordpress.com/2013/07/14/nordiska-namn/
  • Daphodil
    spöke skrev 2020-01-17 18:40:06 följande:

Hej. Och f'låt. Har haft lite paus.

Har ni hittat något namn till en ev. lillasyster?

Ingen fara. Det blir en lillebror så vi har ett namn
Svar på tråden Spökes namn(t)råd