• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    norrlänningen89 skrev 2020-04-22 17:11:02 följande:
    Har provat inboxa dig och får väl se om du är aktiv något längre så man kanske får lite hjälp. :)
    Har skickat svar.
  • spöke

Namnstatistiken från 2021 finns nu på SCB:s sajt. Glad

Flickor: www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/amnesovergripande-statistik/namnstatistik/pong/tabell-och-diagram/nyfodda--efter-namngivningsar-och-tilltalsnamn-topp-100/flicknamn/

Pojkar: www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/amnesovergripande-statistik/namnstatistik/pong/tabell-och-diagram/nyfodda--efter-namngivningsar-och-tilltalsnamn-topp-100/pojknamn/

• Stemia

Tar tacksamt emot förslag på pojknamn som passar till syskonen 
    Theo och Lucas. 
    Sist hann han bli 6veckor innan vi enades om ett namn. 

Namn vi själva har på listan är: 
    Viggo , casper , Matti , Abbe 
    Men inget av dessa känns 100%  

• spöke
    Stemia skrev 2022-05-31 14:47:09 följande:
    Tar tacksamt emot förslag på pojknamn som passar till syskonen 
    Theo och Lucas. 
    Sist hann han bli 6veckor innan vi enades om ett namn. 

Namn vi själva har på listan är: 
    Viggo , casper , Matti , Abbe 
    Men inget av dessa känns 100%  
    Hej!
    Har inte varit inloggad på länge, sorry. Har ni hittat ett namn som ni gillar? (Jag tycker Casper passar bra med Theo och Lucas.)
  • Igelkott91

Hej!

Vi har en Frank och kommer snart få en lillasyster. Har du några förslag på flicknamn som känns lika mycket klassiskt svenska som klassiskt engelska? Min familj är engelskspråkig så jag vill gärna att namnet uttalas ungefär likadant på båda språk.

• trollhona
    Igelkott91 skrev 2022-10-20 21:35:28 följande:

Hej!

Vi har en Frank och kommer snart få en lillasyster. Har du några förslag på flicknamn som känns lika mycket klassiskt svenska som klassiskt engelska? Min familj är engelskspråkig så jag vill gärna att namnet uttalas ungefär likadant på båda språk.

Charlotte eller Erica tycker jag skulle passa
  • spöke
    Igelkott91 skrev 2022-10-20 21:35:28 följande:
    Hej!

Edith Annie Nancy Sally Ellen Lilian Agnes Alice Jenny Judith Lily/Lilly Nora Tilly Wilma

Nåt i den stilen du tänker dig?
  • Igelkott91
    trollhona skrev 2022-10-20 21:40:35 följande:
    Charlotte eller Erica tycker jag skulle passa
    Charlotte är lite för långt, men annars fint. Erica känns lite 90-tal. Eller? Kände massor av Erica när jag växte upp.
    spöke skrev 2022-10-20 21:42:08 följande:
    Edith Annie Nancy Sally Ellen Lilian Agnes Alice Jenny Judith Lily/Lilly Nora Tilly Wilma

Nåt i den stilen du tänker dig?
    Precis något sånt!
    Edith har vi pratat om tidigare i men inte på flera år. ska fundera på den.. Sally älskar jag!! Men inte maken. Ellen var favoritnamnet när vi väntade Frank men jag funderar på om det är för mjukt i relation till Frank? Samma med Agnes. Jättefint med mjukare. Funkar det?

Nancy var coolt! Men antagligen för tantigt för min man. Ska definitivt föreslå det.

Annie, Jenny, Lilly, Nora, Tilly - njaa.

Våra favoritnamn just nu är Märta och Margot men ingen av de följer mina kriterier. 😂
  • spöke
    Igelkott91 skrev 2022-10-20 21:51:26 följande:
    Charlotte är lite för långt, men annars fint. Erica känns lite 90-tal. Eller? Kände massor av Erica när jag växte upp.

Precis något sånt!
    Edith har vi pratat om tidigare i men inte på flera år. ska fundera på den.. Sally älskar jag!! Men inte maken. Ellen var favoritnamnet när vi väntade Frank men jag funderar på om det är för mjukt i relation till Frank? Samma med Agnes. Jättefint med mjukare. Funkar det?

Nancy var coolt! Men antagligen för tantigt för min man. Ska definitivt föreslå det.

Annie, Jenny, Lilly, Nora, Tilly - njaa.

Våra favoritnamn just nu är Märta och Margot men ingen av de följer mina kriterier. 😂
    Jag tycker att det blir en snygg konstrast med ett mjukt namn tillsammans med ett hårt namn. Då konkurrerar inte namnen med varandra, utan är fina var för sig.

Märta kan vara knepigt pga ä, men det finns ju varianten Marta också. 

Vilken typ av namn gillar din man?
  • Igelkott91
    spöke skrev 2022-10-20 21:56:24 följande:
    Jag tycker att det blir en snygg konstrast med ett mjukt namn tillsammans med ett hårt namn. Då konkurrerar inte namnen med varandra, utan är fina var för sig.

Märta kan vara knepigt pga ä, men det finns ju varianten Marta också. 

Vilken typ av namn gillar din man?

Ja, kanske. 

Jag gillar tantiga namn och han gillar mer moderna, eller kanske mer tidlösa. Till pojkar gillade vi båda exempelvis Walter, Harry och Alfred. Han gillar ex Stina och My.

Svar på tråden Spökes namn(t)råd