• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • primulaveris

Hej spöke!

Behöver tips på fina pojknamn som passar ihop med Signe, gärna lite mjukare namn men det är inte nödvändigt. Gärna många tips då en hel del är upptaget ????

• spöke
    Sommarnatt10 skrev 2017-01-31 10:45:39 följande:
    Hej!

Väntar tvillingar, troligtvis är det en av varje, men de var lite osäkra vid RUL. Eftersom det eventuellt är en av varje, vill jag gärna att namnen hör ihop (det kanske jag hade velat ändå Glad men det är inte säkert) med tex samma begynnelse bokstav eller på annat sätt klingar bra ihop...
    Tyckte även att det är lite fint när namnen är vändbara tex Aron och Nora (har inte helt 100 fastnat för just den kombon än dock, därför letar jag vidare)
    Vi har ett långt efternamn så vill gärna ha korta namn...

Syskonen heter Olle och Knut

Tack på förhand!
    Hej! Ursäkta sent svar! Det har varit en hektisk period med jobb och tentor. Hur har det gått med era namnfunderingar?

Jag har gått och klurat på palindromnamn. Kan det vara nåt?
    Anna
    Ada
    Ava
    Ebbe
    Otto
  • spöke
    HallonH skrev 2017-02-11 21:36:06 följande:
    Hej igen spöke!
    Jag har ju bett dig om förslag för någon månad sedan, och här har nu tittat ut en lite tjej :). Vi har dock fortfarande inte kommit någonstans med namn... Hon är nu en vecka gammal.
    Syskonen heter Lily, Harry och Oliver.
    Tack på förhand!
    Hej! Och grattis till lill-tjejen! Tyvärr har jag inte haft tid och möjlighet att hänga här på FL på ett tag. Hur har det gått? Har ni kommit fram till något namn än?

Undrar Spöke
  • spöke
    snowflinga skrev 2017-02-12 09:53:31 följande:
    Hej igen

Nu har tvillingarna kommit tillslut. Det blev en flicka och en pojke.
    Just nu är det Hedvig och Olof som är i bruk. Olof känns helt å hållet rätt. Vill bara känna mig övertygad om att även Hedvig kommer bli det rätta valet. Självklart är det ju viktigast vad vi själva tycker, men namnet kom upp som förslag från ingenstans, faktiskt från mig själv, men vet egentligen inte vad jag fick det från. Vad ger det för intryck egentligen, hur låter det i andras öron liksom? Undrar nästan ibland varför det inte är med bland 100-topp, är det "konstigt" på något sätt?
    Har väl inte med generation att göra för det har väl aldrig varit så "inne"? Kan liksom inte placera det i något "fack" direkt (tantnamn, modenamn, fulfina, gulliga..)

Sambon är nog ganska nöjd med båda namnen så när jag testar alternativ, tex spåret med vokaler på alla namn så får jag inte något napp. Har testat Ester, Estrid, Astrid men med nej. Namn på I har jag tänkt var uteslutet men kanske inte är det.. Det är alltså OM det skulle segla upp nåt solklart jättebra alternativ. Annars skulle jag nog oclså vilja bli lika säker som sambon att det är rätt med Hedvig????.

Tack i förväg
    Hej! Ursäkta sent svar. Hur har det gått? Har ni kört på Hedvig och Olof? Jag håller med om att Hedvig är lite svårplacerat. Jag tror att anledning till att det inte har varit högst upp på listorna på sistone har att göra med att det är mest mjuka, tvåstaviga som har varit inne, gärna med L, M och såna ljud.

Själv diggar jag Hedvig!
  • spöke
    Gerillapudel skrev 2017-02-15 20:17:55 följande:
    Hej Spöket!

Barnen Bo (Bobo) och Noomi ska få ett syskon, en pojke.
    Pappan vill absolut att det ska vara ett, typ, fornnordiskt namn.
    Jag är "fonetiskt känslig" och vill av familjeskäl egentligen helst att det ska vara ett gammaltestamentligt namn, men har redan fått döpa två så nu är det vikingapappan som får bestämma spår.

Namn han gillar:
    Arild
    Arvid
    kanske Tore
    kanske Torkel

Jag gillar:
    Arvid
    Viggo
    Tore (kanske)
    Eskil 
    kanske Torkel
    Bore
    Skoge 
    Björn! Men pappan har tydligen känt en och annan Björn i sina dagar...

Ingen av oss vill att det ska låta för fantasy alternativt e-type döpt barnet... Vad nu det betyder. Många vikinganamn är ljudmässigt styltiga som Tyrkelgröt eller liknande och det skär i mina öron. Torkel är på gränsen.

Hade det varit en tjej hade vi nästan redan enats om Hedvig...

Hjälp!Glad
    Hej! Hur har det gått? Har tyvärr varit offline ett tag och inte hunnit svara på frågor.

Jag tolkar din fonetiska känslighet som att du ändå gillar O. Vad tycker du om t.ex. Frode, Jon och Joar?
  • spöke
    primulaveris skrev 2017-03-08 22:58:27 följande:
    Hej spöke!

Behöver tips på fina pojknamn som passar ihop med Signe, gärna lite mjukare namn men det är inte nödvändigt. Gärna många tips då en hel del är upptaget ????
    Hej!
    Först och främst skulle jag skippa alla pojknamn som slutar på e. Det låter lite sagosyskon ihop.

Och jag skulle gärna kombinera Signe med ett annat fornnordiskt namn, t.ex...

Arvid
    Erik
    Gustav
    Hjalmar
    Vidar
    Alvar
    Egil
  • Sommarnatt10
    spöke skrev 2017-03-22 23:14:32 följande:
    Hej! Ursäkta sent svar! Det har varit en hektisk period med jobb och tentor. Hur har det gått med era namnfunderingar?

Jag har gått och klurat på palindromnamn. Kan det vara nåt?
    Anna
    Ada
    Ava
    Ebbe
    Otto

Hej!

Det är lugnt...Jag fortsätter att "spruta" (eller just nu är det rätt lugnt, har nog slut på namn) ur mig förslag till min man, men han nappar inte på något...min nya favorit är Elli och Eskil. Men som sagt han är svårövertalad å förstår inte varför det är viktigt med samma begynnelsebokstav :D 

Ebbe gillar jag massor även Otto...tjejnamnen va mer sådär. 

Men jag får nog fortsätta att försiktigt bearbeta min man...Han tror någonstans att det perfekta namnet ska trilla över honom...lät iaf så häromdagen när jag frågade varför inte han kom med några egna förslag utan bara sågade mina...:)

Tack för dina förslag!

• HallonH
    spöke skrev 2017-03-22 23:15:42 följande:

Hej! Och grattis till lill-tjejen! Tyvärr har jag inte haft tid och möjlighet att hänga här på FL på ett tag. Hur har det gått? Har ni kommit fram till något namn än?

Undrar 

Ja... Vi har lyckats smala ner det lite i alla fall... Namnen som vi har nu är Iris, Liv och Freja. Liv följer väl inte riktigt "kriterierna", men mannen hittade det av en slump och båda gillar det ändå.

Men nu har vi kört fast igen... Så vad tycker du spöke?
  • snowflinga
    spöke skrev 2017-03-22 23:20:08 följande:

Hej! Ursäkta sent svar. Hur har det gått? Har ni kört på Hedvig och Olof? Jag håller med om att Hedvig är lite svårplacerat. Jag tror att anledning till att det inte har varit högst upp på listorna på sistone har att göra med att det är mest mjuka, tvåstaviga som har varit inne, gärna med L, M och såna ljud.

Själv diggar jag Hedvig!

Hej

Det klart du har annat att göra än att hänga här????

Tvillingarna är 7 veckor nu men vi har inte skickat in namnen ännu.. mest pga andranamn dock. De har hetat Hedvig och Olof hela tiden fortsatt. Är dumt att låta det gå såhär lång tid innan vi skickar in, hinner tänka för mycket då. Hedvig har fastnat mycket mer nu för mig men då har jag såklart börjat tänka mer på Olof som jag trodde jag var "klar" med. Hoppas att jag bara är i en svacka nu när jag tänker att det är mer "gubbigt och tråkigt" än "lillgammalt, gulligt och klassiskt" typ..

Jag hade ju velat ha samma känsla av "helrätt" som med storebror Ivar men det kanske bara var tur????. Vet att det kommer bli bra ändå med namnen tillslut (sambon är verkligen inte inne på att byta nåt) men det är riktigt jobbigt med sådana här avgörande beslut.
  • snowflinga
    snowflinga skrev 2017-03-28 11:29:41 följande:

Hej

Det klart du har annat att göra än att hänga här????

Tvillingarna är 7 veckor nu men vi har inte skickat in namnen ännu.. mest pga andranamn dock. De har hetat Hedvig och Olof hela tiden fortsatt. Är dumt att låta det gå såhär lång tid innan vi skickar in, hinner tänka för mycket då. Hedvig har fastnat mycket mer nu för mig men då har jag såklart börjat tänka mer på Olof som jag trodde jag var "klar" med. Hoppas att jag bara är i en svacka nu när jag tänker att det är mer "gubbigt och tråkigt" än "lillgammalt, gulligt och klassiskt" typ..

Jag hade ju velat ha samma känsla av "helrätt" som med storebror Ivar men det kanske bara var tur????. Vet att det kommer bli bra ändå med namnen tillslut (sambon är verkligen inte inne på att byta nåt) men det är riktigt jobbigt med sådana här avgörande beslut.

Oj vad många frågetecken det blev på sina ställen i texten..
Svar på tråden Spökes namn(t)råd