• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    Igelkott91 skrev 2022-10-20 22:08:01 följande:

Ja, kanske. 

Jag gillar tantiga namn och han gillar mer moderna, eller kanske mer tidlösa. Till pojkar gillade vi båda exempelvis Walter, Harry och Alfred. Han gillar ex Stina och My.

Här är ett gäng till som kanske kan funka:

Mildred Rut(h) Ester Hilda Amelia Doris Emma Harriet Hedvig Liv Mary Vera
  • Stemia
    spöke skrev 2022-10-20 21:01:01 följande:
    Hej!
    Har inte varit inloggad på länge, sorry. Har ni hittat ett namn som ni gillar? (Jag tycker Casper passar bra med Theo och Lucas.)
    Nä faktiskt inte, jag sitter med en liten namnlös I knäet just nu .
    Vi står mellan Viggo och Melvin. Har även haft Hugo  Elvin Mattis på tapeten. 
    Jag älskar Leon men de är upptaget av för nära familj. 
  • trollhona
    Stemia skrev 2022-10-25 08:32:29 följande:
    Kanske Noel är ett alternativ då (Leon baklänges) 
  • Stemia
    trollhona skrev 2022-10-25 22:01:40 följande:
    Kanske Noel är ett alternativ då (Leon baklänges) 
    Tack för förslag ,  Noel är absolut ingen favorit här 
  • spöke
    Stemia skrev 2022-10-25 08:32:29 följande:
    Namnvalet är viktigt så jag tycker att ni gör rätt i att inte hasta fram ett beslut. 

Jag tänker att ni gillar klassiska och internationella namn, eftersom ni har en Theo och en Lucas. Theo är ju ett grekiskt namn och Lucas också (men kanske har det kommit från latin från början via grekiska). Många bibliska namn skulle passa med Theo och Lucas. Har ni funderat över de här?

Samuel/Sam
    Benjamin
    Gabriel
    Jakob
    David
    Simon
    Isak
    Joel
    Adam
    Elias
    Ruben
    Aron
    Markus
    Jonas/Jonah
    Jonatan
  • trollhona
    Stemia skrev 2022-10-26 03:18:45 följande:
    Tack för förslag ,  Noel är absolut ingen favorit här 
    Det finns ju även varianter med liknande klang, tex Leonard och Leopold, men kanske svårt att använda om ni har nära familj och inte vill upprepa er.
    Av Mellvin och Viggo passar nog snarare Melvin bäst då de andra namnen inte har skandinaviskt ursprung.

Liknande namn i samma stil skulle vara Aron, Elias, Silas, Simon eller Filip 
  • spöke
    Lindax1988 skrev 2022-12-14 11:03:55 följande:
    Nils eller Max vilket tycker du är finast? 😀
    Personligen föredrar jag Nils.

Man måste nog gilla smeknamnet Nisse också om man väljer Nils. Max får inga smeknamn.
  • Ankfar

Vi ska få en pojk till hösten och han har en storasyster som heter Julia. Julia betyder ungdomlig och möjligen ljus tror jag. Vad finns det för passande namn till lillebror?

• Themis
    Ankfar skrev 2023-06-17 16:17:21 följande:

Vi ska få en pojk till hösten och han har en storasyster som heter Julia. Julia betyder ungdomlig och möjligen ljus tror jag. Vad finns det för passande namn till lillebror?

Jag tycker Viggo eller Victor hade varit fint ihop med Julia.
    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd